JEFF LANG - HALF SEAS OVER

Het minste wat je van singer-songwriter Jeff Lang kan zeggen is dat de Australiër een productief en door de muziek bezeten zanger/gitarist is, alsof de muziekmuzen vooral hem viseren. Minstens een dozijn uitgebrachte albums, toeren in en buiten de landsgrenzen, performances in clubs, zalen, festivaltenten, op de radio en zelfs in een Operagebouw, hij kan het allemaal in zijn cv zetten. Ook de gave van geïnspireerd songschrijven mag hij eraan toevoegen.

Zeker weet ik het niet, maar ergens zijn mogelijks toch Keltische genen in zijn DNA werkzaam, als je afgaat op zijn fantasie en de beeldrijkdom van zijn taal. Behalve de traditionals die hij naar eigen inzicht herwerkt, tovert hij moeiteloos een eigen ballade uit zijn geest alsof een oude magiër hem deze influistert. Als je naar het droefgeestige en tedere ‘Mooncoin’ luistert, met 12-string gitaar, dan lijkt het alsof hij ter plekke een mythische Ierse song verzint.

Jeff Lang vertoont trouwens dezelfde instrumentale veelzijdigheid als de Ieren of Schotten. Behalve gitaar - akoestisch, elektrisch, resonerend - speelt hij nog lapsteel, harmonium, klarinet, percussie en exotische instrumentatie. Het tranceachtige ‘Copper Mine’, - tegelijk rebels, ecologisch en escapistisch -, refereert naar de sound van Ali Farke Toure. Maar naar het voorbeeld van Fairport Convention evoceert Jeff in vele van zijn songs de tragiek van avonturiers of heldinnen die regelrecht op hun ongeluk afstevenen. Als er geen doodslag, verdrinkingsdood of moord aan te pas komt - ‘Newman Town’ -, dan is er toch een eenzame ziel die zelfmoord als uitweg kiest, zoals in het beklijvende ‘Five Letters’.

Ook in zijn stemtimbre varieert de zingende troubadour. Bij ‘The Savannah Way’ hoor je de invloed van Skip James. ‘Ghosting On My Mind’ wordt spacy. Bij de traditional ‘The House Carpenter’ heeft hij Bob Dylan in gedachte. Hier evenaart Jeff in vertolking eenzelfde intense emotie als bijvoorbeeld Joan Baez die deze song nog vóór Dylan op plaat zette. Jeff’s verbeelding duikt zowel in legendes als in herinneringen opgepikt langs de weg. In de met dobro begeleide folksong ‘My Mother Always Talked To Me’ reikt hij weemoedig naar de fatalistische kern.

Grant Cummerford is de muzikale vriend die hem op dit album met diverse basgitaren terzijde staat. Mogelijk op grond van diens staande bas en Jeff’s dobro voeg ik ‘The Savannah Way’ toe aan mijn lijstje van onvergankelijke emotiesongs, net zoals ‘The House Carpenter’, ontelbare keren gecoverd en toch steeds nieuw. Als slidegitarist weet Jeff Lang je voortdurend intuïtief te beroeren en alle eventueel verzet onderuit te halen.

Marcie

 

Artiest info
Website  
 

Label: ABC Music Oz

Info: Pat Tynan Media