MATTHEW GRIMM & THE RED SMEAR – THE GHOST OF ROCK & ROLL

Mud Dauber Records is een jong maar zeer ambitieus platenlabel uit Iowa City in de Amerikaanse staat Iowa dat een eerlijke kans wil bieden aan nieuw en bestaand talent uit die stad. Ze stellen alles in het werk om hun voornamelijk Americana en rootsmuziekartiesten een bemoedigend hart onder de riem te steken en ze via een knappe promotiecampagne van een ruimere bekendheid te laten genieten. Wij kregen drie cd’s toegestuurd van artiesten uit hun stal die we op deze pagina’s een forum willen verschaffen ten aanzien van de echte muziekliefhebber die we toch in onze lezers menen te mogen herkennen.

De eerste in het rijtje is ‘Matthew Grimm & The Red Smear’ en het album “The Ghost Of Rock & Roll”, de opvolger van debuutplaat “Dawn’s Early Apocalypse” uit 2006. Matthew Grimm was tot voor een paar jaar de frontman van de rockgroep ‘The Hangdogs’ die in de lokale regio grote furore maakte in de jaren ‘90.

Uit die periode heeft hij de punkerige rootsrock behouden die nu in zijn tien eigen nieuwe composities voor deze cd werd verwerkt. Overvloedig stromende elektrische gitaren zijn dan ook de meest gehoorde instrumenten op deze plaat. Daar probeert Matthew Grimm met zijn geschoolde rauwe rockstem bovenuit te komen, hetgeen hem meestal wonderwel lijkt te lukken.

Ook in de songteksten mag het er wat ruwer aan toe gaan en een wat seksistische titel mag eenvoudigweg niet ontbreken op de playlist. Of wat dacht u van “My Girlfriend’s Way Too Hot For Me”, iets waar wij van dachten dat dit toch niet echt een probleem zou mogen zijn voor deze stoere bink.

“Ayn Rand Sucks” is ook zo’n keiharde ‘vrijheid van meningsuiting’-song over de Russisch-Amerikaanse filosofe Ayn Rand die als notoir bewonderaar van het kapitalisme geen gratie kan vinden bij Matthew Grimm en in deze song in enkele minuten figuurlijk door hem wordt afgemaakt en gefileerd.

Dat Matthew Grimm ook in rustigere songs aardig uit de voeten kan bewijst hij in de songs “Cry”, “Cinderella” (Sarah Palin krijgt hier een loeiharde sneer in het gezicht) en “One Twenty Oh-Nine” (waarin George Bush definitief monddood wordt gemaakt). In deze liedjes kunnen we vaststellen dat hij over niet eerder vermoede vocale kwaliteiten beschikt maar ook dat hij geen grote fan is van de Amerikaanse Republikeinse partij. Het mag dan ook niet verbazen dat Iowa City deze Matthew Grimm in het verleden al een aantal keer heeft geweigerd voor publieke optredens. Het zal zijn koude kleren echter helemaal niet raken.

De beluistering van deze cd kan me niet ontdoen van het idee dat R.E.M. als inspiratiebron heeft dienst gedaan voor enkele songs. “Wrath Of God” en “Ghost Of Rock & Roll” zouden ook heel goed kunnen klinken uit de mond van een nog jonge Michael Stipe. Dat geldt eveneens voor “One Big Union” - de eerste single uit dit album - dat een sociaal geëngageerd nummer is over de rechten van de hardwerkende medemens. De song werd intussen al opgepikt door Amerikaanse vakbonden om op hun bijeenkomsten ten gehore gebracht te worden.

Men kan Matthew Grimm zeker niet verwijten dat hij geen eigen mening heeft maar het zal u wellicht niet verbazen dat het vooral de wijze is waarop hij deze naar buiten ventileert wat sommige goede huisvaders en huismoeders tegen de borst(en) zou kunnen stoten. Voor ons echter niet gelaten.

(valsam)

 

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label : Mud Dauber Records