AYNSLEY LISTER - TOWER SESSIONS

De jonge Britse gitarist/zanger Aynsley Lister is een singer/songwriter met de gitaar als handelsmerk en heeft zich door de jaren ook als begenadigd tekstschrijver ontwikkelt. Hij begon reeds gitaar te spelen op zijn achtste en startte tien jaar later zijn eigen bandje. Na nog wat bandjes versleten te hebben brengt hij in 1999 zijn eerste titelloze album uit, zijn debuut bij Ruf Records. Voor dit label bracht hij vervolgens tal van albums uit waaronder twee live-cd's. Platen waarop hij reeds zijn kunnen etaleerde en dat is tamelijk indrukwekkend. Aynsley Lister kenmerkt zich door een eigenzinnige stijl, soms die van singer-songwriter en soms die van bevlogen blues artiest. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het doorbreken van Lister vrij lang op zich liet wachten.

Na "Pilgrimage" uit 2005 speelde hij samen met labelgenoten Ian Parker en Erja Lyytinen in het collectief Blues Caravan, een initiatief van datzelfde Ruf label, tot in 2007 het album "Upside Down" verscheen. Dit album was meer een ingetogen werk dan de explosieve gitaarsolo's die we van Lister gewoon waren. Daar waren heerlijke tracks op dit prachtschijfje te horen, songs allemaal geschreven met inhoudelijke, beklemmende teksten, waarin hij laat horen dat blues rock heden ten dage commercieel genoeg kan zijn. Ondanks hun jeugdige leeftijd waren Lister, Parker en Lyytinen het levende bewijs, dat door hun hartstocht voor de blues en betrokkenheid zij op de goede weg zijn, en samen met Lister’s album "Upside Down", was dit voor deze Brit dan ook een kans om te groeien en om ervaringen op te doen, hetgeen we ook konden vaststellen op zijn album, "Equilibrium", dat begin vorig jaar verscheen bij Manhaton Records, en dit
na 10 volle Ruf jaren.

Zijn nieuwste album "Tower Sessions", verscheen wederom bij Manhaton Records en is opgenomen tijdens zijn 45 dagen durende tournee, echter zonder publiek, waardoor we het echte live gevoel soms wel een beetje missen. Maar niettegenstaande horen we elf songs die Aynsley veelvuldig op het podium ten gehore bracht, zodat we wel van zijn 'greatest live hits' kunnen spreken.

Wanneer Lister zijn gitaar in de opener "Soundman" aanraakt springen de vonken meteen uit de speakers. Heerlijk bluesy gitaarspel dat herinnert aan de allergrootsten uit het verleden. Lister verpakt zijn flitsende gitaarspel bij voorkeur in aanstekelijke songs met een kop en een staart. Songs met krachtige vocalen en naast een flinke portie blues vooral invloeden uit pop ("What’s It All About"), rock ("Quiet Boy!") en (“Hero"), tot zelfs folk in "Early Morning Dew" en boogie in het op zijn sterk slidespel gedragen "Sugar Low". Opnames die allemaal gebeurden zonder overdubs. Er zit eigenlijk alles in: rockachtige popnummers, bluesrock en zelfs verrassende covers, als Prince klassieker "Purple Rain" en "Crosstown Traffic" van wijlen Jimi Hendrix. Dit zijn dan ook de enige covers op deze plaat want de rest zijn originals waarvan de arrangementen overal even spannend en geraffineerd zijn. En wat de cd vooral zo goed maakt is dat na het lange toeren de band volledig ingespeeld is waardoor de vonken van het album afspatten.

Lister manifesteert zich nog steeds als een briljant gitarist, maar hij is meer dan dat. We horen een gitarist die de pannen van het dak kan spelen, maar die ook de kunst van het weglaten beheerst en bovendien in vele stijlen uit de voeten kan. Blues doordrenkt met roots en rock en ... werkelijk fenomenaal gitaarwerk. Op de elf songs begeleidt hij zichzelf op gitaar, en zijn stem klinkt met voldoende expressie om een hele cd in zijn ééntje te kunnen dragen. Lister bewijst dat er wel degelijk een commerciële markt is voor 'nieuwe' blues-rock artiesten die in zijn muziek duidelijk laveert tussen blues en melodieuze rock.


 

Artiest info
Website  
 

Label: Manhaton Records

Distr.: Bertus

video

Info: Broere Promotion