TIFT MERRITT – SEE YOU ON THE MOON

Nooit zullen we de fantastische avond vergeten die een tegelijkertijd even uitbundige als zelfverzekerde Tift Merritt ons twee jaar geleden bezorgde bij de voorstelling van haar album “Another Country” in Toogenblik in Haren. Vol passie en overtuiging, als een vrouwelijke busker veroverde ze toen ieders hart en sinds deze jongen een glimp van haar ziel mocht opvangen in het voorafgaand interview is er een band gesmeed die nooit meer zal breken. We leerden haar toen kennen zowel als gevoelsmens, grapjas als keiharde doorzetter die in haar eigen kunnen geloofde en liever samen, met de steun van haar echtgenootdrummer Zeke Hutchins, een positieve blik vooruit wierp richting muzikale toekomst dan terug te blikken op een voor haar niet altijd rooskleurig verleden.

Dat dit zijn vruchten af zou werpen heeft voor mij altijd als een paal boven water gestaan, want iemand met zulk een talent en een dusdanig charisma en inzet kan niet anders dan vroeg of laat hoog scoren. Lang hebben we er niet op moeten wachten, want met “See You On The Moon” gaat Tift Merritt hoge ogen gooien.

Zoals in haar vorige studioalbum worden er op de nieuwkomer ook de grote middelen ingezet qua productie en muzikanten. We horen oudgedienden als leadgitarist Scott McCall, manlief Zeke op drums en Jay Brown op bas naast klinkende namen als Jim James van My Morning Jacket, de fenomenale Greg Leisz op pedal steel en gitaar en de uitmuntende violist van Laura Veirs, Eyvind Kang. Met deze laatste is de cirkel rond en kunnen we de link leggen naar de Grammy genomineerde producer Tucker Martine, de wederhelft van Laura Veirs. Tucker is zeker verantwoordelijk voor het poppy, experimentele begin van de plaat, die opent met het soulvolle, radiovriendelijke “Mixtape”, dat qua klanken een nieuwe wind laat waaien door Tift’s sound. Handklap als percussie en de strijkers van Eyvind Kang die de grens verleggen van Oosters klinkend tot een moderne, dansbare discotune geven deze song een unieke klank. De liefhebbers van Tift Merritt’s vertrouwde repertoire zullen wellicht even de wenkbrauwen fronsen, maar dit moet je duidelijk onder artistieke vrijheid klasseren en biedt perspectieven voor een breder publiek. In de opvolger “Engine To Run” horen we weer die handklap, maar hij geeft wonderwel een coachend gevoel aan dit prachtig harmonisch gezongen nummer, waar Tift zichzelf en ons moed inpraat met de woorden “Don’t Look Back, Don’t Be Scared”. De eerste tedere typerende Tift Merritt song mogen we genieten in de uitmuntende autobiografische lovesong “The Things That Everybody Does”, mooi sober gehouden met een akoestische gitaartokkel gesteund door een warm romantische klinkende piano die bijval krijgt van cello en klarinet die de vlinders in je buik doen dartelen. Glasheldere The Byrds klinkende gitaren en Greg Leisz’s pedal steel leiden een stomend “Six More Days Of Rain” naar het emotioneel hoogtepunt van de plaat, “Feel Of The World”. Lekker roestige Ryan Adams gitaren begeleiden een Tift Merritt op piano die haar stem hartverscheurend laat slepen als nooit tevoren, in harmonisch duet met Jim James, net alsof het lot van de liefde van gans de wereld door haar handen glipt. Met dit nummer mag ze zich gerust naast een grootheid als Lucinda Williams plaatsen. Ook het in eenvoud badende solitaire “Never Talk About It” zou perfect in Lucinda’s platenwinkel passen, evenals de berouwvolle midtempo countryrocker “All The Reasons We Don’t Have To Fight”, die een fenomenale instrumentale begeleiding kent van zowel elektrische gitaar als pedal steel. Met “Live Till You Die”, een cover van Emitt Rhodes krijgen we opnieuw een levensles mee van Tift Merritt in een typisch Ryan Adams countryrockend arrangement, met een boodschap die letterlijk nog meer leven ingeblazen wordt door een krachtige blazerssectie. Aan boodschappen vanuit het Merritt kamp ontbreekt het niet op dit album. Statig en breekbaar melancholisch walsend droomt Tift van haar hemel van vrijheid en geluk in “See You On The Moon” en eert ze de onbreekbare band die liefde heet in Kenny Loggins’ “Danny’s Song”. Hoe subtiel en diep Tift kan klinken als een vrouwelijke Tom Waits toont ze in een hopeloos eenzaam klinkende pianoballade “After Today”, dat met de steun van donkere blazers dit album mag afsluiten.

“See You On The Moon” is het beste album dat Tift Merritt tot nu toe heeft uitgebracht. Ze verwijdert zich avontuurlijk van de altcountryscene, maar haar kwaliteiten als singer-songwriter daarentegen zijn onaangetast. De vernieuwende rock en soulgeluiden openen nieuwe horizonten en brengen een interessante afwisseling in de songs. Dit smaakt naar meer.

Blowfish

 

Artiest info
Website  
 

Label: Fantasy

Distr.: Universal Music

Interview