RED MOLLY - JAMES

De experimentele, avantgardistische rock van Sonic Youth, The Velvet Underground, Lou Reed, Television, Interpol, Animal Collective, Yeasayer en Grizzly Bear: dat is wat je je voorstelt bij het muzikale New York. Het laatste wat je met New York associeert, is bluegrass en americana. Het harmoniërende damestrio Red Molly is de uitzondering op die regel. Sinds 2004 bouwden Laurie MacAllister, Abbie Gardner en Carolann Solebello een solide live-reputatie op als Red Molly. De stevig in de traditie gewortelde bluegrass van Red Molly leverde tot dusver één EP, één live-album en één studioplaat op. Nu is er dan de tweede studioplaat “James”, waarop Red Molly hun traditionele bluegrass geluid opentrekt en verrijkt met functionele drums en piano. “James” betekent echter ook het afscheid voor Carolann Solebello. Zij wil in de eerste plaats meer tijd vrijmaken voor haar familie en nadien de eventuele mogelijkheden voor een solocarrière bekijken. Solebello’s vervangster staat inmiddels al klaar en is Molly Venter, een singer-songwriter uit Austin, Texas.

Benieuwd of zij Solebello zal kunnen doen vergeten, want Solebello viert op “James” haar afscheid in stijl. Zo tilt ze de a capella gezongen traditionele mountainsong “Foreign Lander” met haar spookachtige, imposante leadzang uit tot hoog boven de hoogste bergtoppen van de Appalachen-bergketen. Maar “James” is in zijn geheel sowieso niets minder dan de absolute culminatie van zes jaar Red Molly in de originele bezetting en een onvervalst americana meesterwerk, dat ongetwijfeld hoog zal scoren in de eindejaarslijstjes van 2010. Nochtans kent “James” met het door Abbie Gardner geschreven tweeluik “Troubled Mind” en “Jezebel” slechts twee originele songs. De andere elf songs zijn bezielde interpretaties van bekende en minder bekende songs van goed volk als Bob Wills, Gillian Welch, Lynn Miles, Darrell Scott, Nanci Griffith, Steve Goodman, Randy Weeks en enkele nobele onbekenden.

Het originele Red Molly luidt zijn laatste rondje in met het toepasselijk getitelde “The Last Call”; een hartverscheurende lovesong, waarin een huilende fiddlemelodie troost zoekt op de schouder van een slepende dobro terwijl Abbie Gardners angelieke leadzang de harmoniërende hulp krijgt van de twee andere Molly’s in het hunkerende refrein. Diezelfde Abbie Gardner schittert even verderop nogmaals in het door haar zelf gepende “Troubled Mind”, dat vanwege z’n mysterieuze sfeertje als een traditional klinkt. Maar met haar soepele, krachtige lead vocals in de Gillian Welch-cover “Tear My Stillhouse Down” en het van Lucinda Williams bekende “Can’t Let Go” snoert ze de critici, die het vers geslepen hakbijl ongetwijfeld al in de aanslag hadden, pas helemaal de mond.

Ook Laurie MacAllister snoert criticasters en puristen de mond met de vrolijke western swing van “The End Of The Line” en het onbehaaglijke “Lookin’ For Trouble”, waarmee ze de betreurde singer-songwriter Steve Goodman uit de vergetelheid haalt . Maar MacAllister maakt zich pas helemaal onsterfelijk door de aardedonkere Lynn Miles-cover “Black Flowers” en de hartverscheurende Nanci Griffith-cover “Gulf Coast Highway”, waarin ze duetteert met folkzanger Fred Gillen, Jr., helemaal naar haar hand te zetten met haar ronduit adembenemende leadzang. En wie dacht dat Patty Loveless met haar interpretatie van het Darrell Scott-origineel “You’ll Never Leave Harlan Alive” de definitieve versie bracht op haar eerste “Mountain Soul”-cd , mag zijn mening herzien. Loveless’ zielloze zang verzinkt immers in het niets vergeleken met de smachtende, haast wanhopige zang van Laurie MacAllister.

MacAllister, Solebello en Gardner bundelen voor een laatste keer gezamenlijk hun vocale krachten in “Falling In”, waarin ze ieder om beurt de leadzang voor hun rekening nemen. Op die manier wordt dit folky niemendalletje van de onbekende singer-songwriter Jake Armerding betoverd met de eigengereide Red Molly-magie waardoor het boven zichzelf uitstijgt. Hopelijk blijft die Red Molly-magie met de vervanging van Carolann Solebello door Molly Venter intact. Haar voornaam heeft ze alvast mee.

RoenHetZwoen

 

Artiest info
Website  
 

Mad Mission Agency

CD Baby