ARI HEST – TWELVE MONDAYS

Als je geboren wordt in Riverdale, vlak bij de ruwe buurt The Bronx in New York, start je leven al meteen met een moeilijk in te halen achterstand op meer fortuinlijke kinderen. Toch is het daar dat de kleine Ari Hest opgroeide met de muziek uit de uitgebreide platencollectie van zijn ouders die hem alle kansen gaven om zich te bekwamen in het spelen op piano en gitaar.

Sinds 1996 kwam daar het schrijven van eigen nummers bij en voor je het weet behoor je daarna al snel tot het grote collectief van singer-songwriters. Gedurende de volgende 3 jaar was dat nog als frontman bij een groepje dat zich ‘Synapse’ noemde.

Maar dan was het tijd voor studies aan de ‘New York University’ die hem een diploma opleverden in de communicatiewetenschappen. In die periode kwam zijn eerste ep als soloartiest op de markt, gevolgd door twee full-cd’s “Come Home” en “Story After Story” waarvan er in totaal 20.000 exemplaren verkocht werden. Daarna volgde een hele reeks soloplaten waarvan “The Break-In” in 2007 het laatste was.

Ari Hest besloot om zichzelf vrij te kopen bij zijn platenlabel en als een volledig onafhankelijke artiest zijn succes te gaan beproeven. In 2008 startte hij een project dat “52” noemde waarbij hij elke week van het jaar een nieuwe song schreef. Daaruit selecteerde hij nu samen met zijn fans twaalf favoriete nummers als een soort ‘best of’ voor de registratie van zijn meest recente plaat “Twelve Mondays”.

Met zijn heerlijke baritonstem - die echter een heel breed bereik heeft - fluistert en zingt hij zijn liedjes op een beheerste doch vastberaden wijze. Opener “One Two” slaagt er in je aandacht meteen op te eisen en die vast te houden tot aan het einde van de laatste song “Reason To Believe”. Tussendoor tintellen onze oren wat feller bij knappe songs en mooie lyrische teksten in de liedjes “I’ll Be There”, het op laid back instrumentatie gebrachte “Dead End Driving”, het zeer mooi in duet met Amy Kuney gezongen “Cranberry Lake”, het ritmische percussienummer “Binoculars” en het met piano en violen gebrachte walsje “Learn”.

Zijn melodieuze, wat intieme songs doen me denken aan andere collegae singer-songwriters als Wyckham Porteous of John Gorka maar behouden daarbij toch hun geheel eigen karakter. De laid-back instrumentatie die deze gehele plaat kenmerkt roept anderzijds herinneringen op aan de sound van iemand als Jack Johnson. Het album “Twelve Mondays” is al bij al een heel sterke ‘do-it-yourself’ prestatie van deze getalenteerde inwoner van ‘The Big Apple’.

(valsam)

 

Artiest info
Website  
 

Label: Arctic Rodeo Recordings
Distr.: Bertus