GRAHAM PARKER – THE BOOTLEG BOX VOLUME 2

Gerenommeerde artiesten die in hun archieven neuzen. Het is een zeer interessante trend aan het worden, waaraan het Britse fenomeen Graham Parker al langer is bezweken. Vandaag presenteert hij ons het schitterende tweede deel van zijn officiële bootleg serie “The Bootleg Box, Volume 2”, die net zoals zijn voorganger een uitgebreide greep brengt uit zijn rijke repertoire, gebundeld in maar liefst zes albums, die ieder hun eigen kleur hebben, zowel muzikaal als uiterlijk. Geen hopeloos gezoek meer naar het juiste doosje, zeer praktisch en minder zenuwslopend.

Een stijl plakken op de multi-getalenteerde Graham Parker is onbegonnen werk. Zoals elke grote artiest heeft hij zijn eigen, herkenbare sound, niet in het minst getypeerd door zijn uniek stemgeluid. Je kan hem zonder blozen in één naam noemen met grootheden als Bob Dylan of Bruce Springsteen, meer nog, qua inventiviteit en originele ideeën, gekruid met een flinke dosis humor, moeten vele toppers het onderspit delven. Luister maar eens naar zijn recent werk “Carp Fishing On Valium” of “ Imaginairy Television” en je beseft onmiddellijk dat Parker niets ingeboet heeft van de kwaliteiten die hem eind de jaren zeventig deden schitteren in ’s werelds hitlijsten. België en Nederland lagen aan zijn voeten en zijn vurige shows met zijn begeleidingsband The Rumour zinderen vandaag nog na. Menige zaal ging uit het dak voor zijn unieke mix van rock, new wave, reggae, singer-songwriter, soul en country, gebracht met een ware punkattitude. Spijtig genoeg maakt Graham de laatste jaren de podia van onze contreien niet meer onveilig, maar de nostalgische zielen die snakken naar de sfeer van weleer kunnen hun hart ophalen.

België en Nederland worden extra in de watten gelegd. Onze Noorderburen mogen genieten van een kwaliteitsvolle opname van zijn wervelend optreden met The Rumour, met een gierende Martin Belmont en Brinsley Schwarz op gitaar, op het Pink Pop Festival in 1978, waar hij het memorabele nummer “Back To Schooldays”, waarmee alles ooit begon, speelde. Voor de Belgen maken we met “Live Alone: Bastard Of Belgium”, een sprong in de tijd naar een solo optreden in de Brusselse muziektempel AB in 1998, waar hij wisselt tussen akoestische en elektrische gitaar voor een hoorbaar enthousiaste menigte en hij bewijst dat hij zelfs solo, enkel gewapend met stem en gitaar moeiteloos uren kan boeien met schitterende unplugged versies van “Crying For Attention” en de Oasis cover “She’s Electric”. Verder terug, flitsen we naar de aanloop van zijn gonzende gloriejaren in 1977 met The Rumour in “Live At The Rainbow” met hitsongs zoals “Hold Back The Night, White Honey” of “Don’t Ask Me Questions”. Het recentste werk biedt ons Graham Parker met zijn begeleidingsband The Clowns in een opname in 2007 in Sellersville, Pennsylvania, maar even interessant is de extra bonus cd “More Live Clowns”, van hetzelfde optreden, met een hartverscheurend “You Can’t Be Too Strong” en een countryfied en twangend “Back To Schooldays”. Ander extraatje in EP vorm, “Graham Parker And The Figgs, More Live Cuts From Somewhere” loont ook zeer de moeite met het gedreven, in Springsteen stijl en met mondharmonica leven ingeblazen “Syphillis And Religion” en de afsluiter en roestige garagerocker met een ware punkattitude, “Soul Shoes”.

Deze knappe collectie Official Bootleg’s geeft een schitterende greep uit de carrière van één van ’s werelds grootste, en vandaag misschien wat miskend fenomeen als Graham Parker, met unieke, vurig doorleefde live flashes, zoals we ze van hem gewoon zijn. Steek hem in de cd lader en om het Graham Parker’s woorden te zeggen, je zal nog steeds geslagen zijn met “Stupefaction”.

Blowfish

Artiest info
Website  
 

Label: Floating World
Distr.: Bertus