BILLY C. FARLOW - ALABAMA SWAMP STOMP

Als Commander Cody and his Lost Planet Airmen in 1976 voor het eerst het Europese vaste land aandoen, is dat het begin van het einde van deze groep. Er blijken zoveel optredens niet geregeld dat de muzikanten gedesillusioneerd naar huis gaan. Daarna komt het nooit meer goed en enkele maanden later besluit boegbeeld Billy C. Farlow de band op te heffen. Maar ongeacht wat Billy C. Farlow ook doet, het ritme en de blues van zijn diepe Zuiderse roots blijven stevig verankerd in zijn ziel, getuige nu ook zijn album "Alabama Swamp Stomp", zijn debuut voor het CrossCut Label.

Hij groeide op in Alabama, Indiana and Texas, waar hij zijn inspiratie haalde uit zowel de zwarte als witte muzikanten. In zijn vroege tienerjaren leerde hij de gitaar en mondharmonica. Hij was niet tevreden met simpelweg het beheersen van uitleveringen van de klassiekers en hij werd aangetrokken tot po√ęzie gecombineerd met originele blues, en rock 'n roll muziek. Billy C's familie verhuisde naar Detroit en omgeving in de vroege 60's. De muzikant trad op in de verschillende koffiehuizen en bluesclubs, ondermeer met artiesten zoals Sippie Wallace, Big Joe Williams, en de koning van Detroit blues, John Lee Hooker.

Daarna ging het snel met hem. In het najaar van 1966 vormde Billy C zijn eerste band, Billy C & the Sunshine met pianist Boot Hamilton en gitarist Larry Welker. Op nieuwjaarsdag van 1967 opende Billy C. en the Sunshine voor Eric Clapton en Cream. In 1969 opende hij met zijn band voor Jefferson Airplane, The Grateful Dead, The Doors, Eagles en vele anderen. Billy C Farlow sloot zich aan bij George Frayne, in 1968, als nieuwe singer en harpspeler, vormde de groep Commander Cody and his Lost Planet Airmen.

Het duurde niet lang dat de platenmaatschappijen in de rij stonden voor een contract. De jaren erna namen ze meerdere LP's met Paramount Records en Warner Brothers Records, scoorden een top tien hit in 1972 met de klassieker "Hot Rod Lincoln". In 1976 ging Billy C verder met Billy Philadelphia, Sonoma en Tommy Thompson en legde zich toe op de western swing en rockabilly. Ze traden op met artiesten als Chuck Berry, Ricky Nelson, Kenny Rogers en Bo Diddley. Gewijd aan zijn blues en rockabilly wortels, nam hij vijf cd's van de originele songs over een periode van 12 jaar voor diverse labels. Hiervoor werkte hij samen met DJ Fontana, de drummer van Elvis; de oorspronkelijke bassist van Buddy Holly, Joe B. Mauldin; Lonnie Mack, wiens opname van "Memphis" en andere instrumentale klassiekers de standaard zette voor de rockgitaar van de vroege jaren 1960; en zeer vele anderen. Gedurende deze periode deed Billy C. ook uitgebreide studio werk op harmonica voor Chicago bluesman Homesick James en singer-songwriter Jackson Bleu.

Billy C. Farlow heeft voor zijn nieuwe album de krachten gebundeld met Mercy, een bluesy rootstrio uit het zuiden van Frankrijk. En het klinkt zoals het moet klinken bij zo'n Franse band. Frontman JP Avellaneda is zowat het meesterbrein achter deze band, vele songs zijn met hem samen geschreven, hij zorgde voor de productie en nam alle studiowerk voor zijn conto. Daarbij zorgde zijn strakke gitaarspel voor de perfecte begeleiding voor Billy C. 's swampy blues en R&B. Billy C. Farlow heeft een geweldige stem voor dit repertoire en speelt bovendien meer dan verdienstelijk mondharmonica. Het is alsof JP Avellaneda in ieder nummer de juiste snaar weet te raken, maar ook Bruno Quinonero op bas en Stephane Avellaneda aan de drums geven de band een meerwaarde.

Hoogtepunten zijn wel te noemen, maar belangrijker is dat de plaat nergens inzakt. Billy C. Farlow heeft zichzelf als het ware volledig hervonden en door zijn nieuwe plaat "Alabama Swamp Stomp" te noemen doet het ons vermoeden dat we nog een hoop moois van Billy C. mogen verwachten. Maar goed die hoogtepunten: naast de sublieme opener "Snake Eyes", waarbij zijn mondharmonica als tegenpool dient voor de gitaar en zijn stem, verrast Billy C. ons wel met songs als het uitstekende "Runnin' From The Fire" met de discrete en subtiele riffs van JP Avellaneda op zijn stratocaster, het weelderige "Magnolia Darlin'" en de meer 'work songs' getinte "Yella Pocahontas" en "Black Lazarus".

Billy C. Farlow bewijst met deze band Mercy een zeer goed geoliede machine te zijn en brengen met "Alabama Swamp Stomp", een album waarop swamp, R&B en bluesarrangementen een perfect huwelijk vormen en dit in een authentieke sound die staat als een huis!

Artiest info
Website  
 

Label: CrossCut Records
Distr.: Bertus