CLAUDIA NYGAARD – LET THE STORM ROLL IN

Als je zoals Claudia Nygaard na zovele jaren toeren en songs schrijven voor andere artiesten, eindelijk je eigen nummers op een cd kan bundelen, is de ontlading groot. Niet voor niets titelde deze dame uit Nashville, Tennessee haar debuutplaat “Let The Storm Roll In”. Onder haar muziekcollega’s geniet Claudia groot respect van bekende artiesten zoals onder andere Cindy Cashdollar of Colin Linden, die maar al te blij was een bijdrage te kunnen leveren aan dit schitterende album, dat een greep is uit de verzameling van de prachtige nummers die ze schreef doorheen gans haar carrière. Frons niet de wenkbrauwen bij het horen van de naam Nashville, want dit is absoluut geen maatstaf om het werk van Claudia Nygaard te beoordelen. Je mag haar gerust de vrouwelijke John Prine of Guy Clarck noemen, met verhalende songs, over echte mensen en het dagdagelijkse leven. Claudia is één van de artiesten die de “storytelling” traditie in de americana hoog in het vaandel draagt en weet op te luisteren met folk invloeden, meeslepende melodieën, treffende teksten en haar prachtige stem.  

“Let The Storm Roll In” is een mooi afwisselend album geworden en legt de veelzijdige artiest in Claudia Nygaard bloot. De plaat opent sfeervol met de vredesballade “Big Country”, op de hoge tonen van een Ierse “Tin-whistle” en snijdende “countryfiddles”, in een song die schitterend de diversiteit in de bevolking doorheen de Amerikaanse geschiedenis beschrijft, met maar één doel voor ogen: een vreedzame samenleving. In het verleidelijke “Miss Kitty” horen we een kolderieke Claudia aan het woord in een bluesy dixie parade met banjo, snedige Dobro en een pompende tuba, terwijl in “Twelve Little Red Heartaches” je de helder twangende rockabillygitaren en de kletterende double basnoten om de oren suizen. Hoe warm en sensueel haar stem wel kan klinken toont Claudia in het in een jazzy sfeertje gedompeld “Georgia Boy”. Guy Clarck had het aangrijpende verhaal van Nygaard’s oude huisvriend “J.C.”, mooi begeleid op ontroerende accordeon, nooit mooier kunnen vertellen en ook de schitterende metaforen die ze in de prairie ballade “Coyote” getuigen van haar groot songwriterstalent en worden nog kracht bijgezet door het schitterende elektrische gitaarspel van Colin Linden, die ook in het van jeugdherinneringen vervulde titelnummer, “Let The Storm Roll In” zijn beste beentje voorzet. De enige, echte elektrische countrytwang mogen we horen in “What’s Cookin’”, maar het is het hartverscheurende “His Left Side”, dat met een eenzame gitaartokkel en aangrijpende cello het geluk van een zieke, oude man beschrijft die naar huis mag om helaas zijn laatste dagen te slijten in de geborgenheid van zijn vertrouwde omgeving, dat ons het diepst in de ziel treft.

Claudia Nygaard heeft haar debuut niet gemist en bewijst met “Let The Storm Roll In” dat ze moeiteloos meekan met de toppers uit de americana scene. Na deze schitterende plaat kijken we al ongeduldig uit naar een opvolger.

Blowfish   

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Info: Michael J.Media

video