TIM GRIMM – THANK YOU TOM PAXTON

In elke biografie van een artiest kan je wel iemand terugvinden van wie hij alles geleerd heeft of waarvoor hij in zijn jeugdjaren zulk een onmetelijke bewondering had, dat dit later een grote weerslag kende in zijn eigen muzikale carrière. Zo was de toen vijfjarige singer-songwriter Tim Grimm al doordrongen van de songs van Tom Paxton die door de ganse familie werden meegezongen als ze door de radio weerklonken. Het lag dan ook voor de hand dat hij ooit een album zou opdragen aan deze grote folkzanger en singer-songwriter en wat is er beter, maar daarom zeker niet makkelijker, dan een coveralbum te wijden aan je idool. Tim koos er echter gepast twaalf songs uit, daarom niet dadelijk de meest bekende Tom Paxton songs , maar wel diegenen die hem het nauwst aan het hart lagen. Met respect voor het origineel drukte hij er samen met een schare vriendenartiesten zijn eigen stempel op.

De songs van Tom Paxton zitten Tim Grimm als gegoten en dit maakt van dit album een aaneenschakeling van hoogtepunten, met knappe instrumentatie en schitterende zangpartijen. De start is al dadelijk een schot in de roos met het aangrijpende “Rumblin’ In The Land”, in duet gezongen met een op een roestige banjo tokkelende Joe Crookston, in een song over het leven in moeilijke tijden, treffend begeleid door voetpercussie en de achterliggende elektrische gitaaraccenten van rechterhand Jason Wilber. Knap en spannend, bluesy rockend verhaal krijgen we te horen in “Bishop Cody’s Last Request”, met weer een schitterend op elektrische gitaar opvullende Wilber. De warme stem van Tim Grimm komt nog meer tot zijn recht in de harmonisch gezongen songs zoals de plechtige pianoballade “Who’s Garden Was This”, met de beklijvende stemmen van The Bowmans, die eveneens het op hun lijf geschreven “How Beautiful Upon A Mountain”, een enig mooie, in kerstsfeer gedompelde gospeltint meegeven. In “My Favorite Spring” zou Steve Earle zich zeker thuis voelen, terwijl “General Custer” een grondige bluegrass behandeling krijgt met de medewerking van de viool, banjo, mandoline, gitaar, bas en zalige harmonieën van The White Lightning Boys. Als er al een song als topper verkozen mag worden van dit album dat is het meeslepende “Fare Thee Well, Cisco”, opgedragen aan folkzanger Cisco Houston, dat met juist geplaatste accenten van mondharmonica en accordeon nog meer de gevoelige snaar weet te raken. Bijzonder knap gearrangeerd klinkt ook de droevig strompelende begrafenisstoet op weg naar “Forest Lawn”, waar Tim in een perfect fragiel en plechtig duet met Krista Detor zijn laatste wens uitdrukt. Minder is dikwijls meer en zo sluit de plaat teder af met de zacht op akoestische gitaar getokkelde liefdesballade “I Give You The Morning”, waar enkel een sublieme Jason Wilber enkele hartverwarmende elektrische gitaaraccenten hoeft toe te voegen.

“Thank You Tom Paxton” zal de gecoverde man in kwestie zelf veel plezier doen, want Tim Grimm heeft zijn twaalf songs in het juiste decor geplaatst, zodat de boodschap perfect overkomt. Coveralbums zijn nu niet speciaal onze meest geliefde platen, maar deze Tim Grimm komt toch bovenaan in onze cd lade te liggen.

Blowfish

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label: Vault Records