LARKIN POE – BAND FOR ALL SEASONS

Het jaarlijkse seizoenen zijn afgerond voor de twee resterende Lovell Sisters, Megan en Rebecca, die na het vertrek van hun oudste zus Jessica in 2010 een nieuwe band, Larkin Poe, uit de grond stampten. De release van de laatste twee delen, “ Fall” en “Winter” van hun ambitieuze project “Band For All Seasons” maakt samen met de twee eerder verschenen minialbums “Spring” en “Summer” de collectie volledig zodat we vandaag kunnen genieten van een schitterende box van vier minialbums. Met maar liefst 31 songs maken we met Larkin Poe een unieke muzikale trip door de vier seizoenen, die apart verpakt in vier toepasselijke covers met knap bijpassend geschilderd artwork van de hand van Mindy Lacefield en Annette Munster, nog een extra cachet meekrijgen, dat de twee jeugdige zusters treffend uitbeeldt in de vier seizoenen: de groene lente met zijn fluitende vogels, een feestelijke zomer, de herfst met blozend rijpe vruchten en de winter die het jaar afsluit met sneeuwkastelen.

Het ging allemaal heel snel voor The Lovell Sisters. Na twee albums “Forever Rolls Around” en “Time To Grow”, lag de americanawereld aan de voeten van deze jeugdige zusters, wat hen het grootse respect opleverde van gans de muziekwereld, met als hoogtepunten optredens op het Bonnaroo festival en in de befaamde Grand Ole Opry, met als klap op de vuurpijl een Elvis Costello die hen als grote fan uitnodigde hem op het podium te vergezellen. Je zou ook voor minder als je hun betoverende vocale harmonieën hoort en even moet gaan zitten bij de instrumentale kwaliteiten die de zusjes als jong klassiek geschoolde muzikanten tentoon spreiden. Larkin Poe zet deze traditie zeker verder en doet er zelfs nog een schepje bovenop. Blonken The Lovell Sisters uit in hun bluegrass getinte folk en americana , dan gaat Larkin Poe nog een stap verder met roots, blues, klassiek en jazz, geruggensteund door de trouwe ploeg muzikanten van hun vorige groep, Daniel Kimbro op bas en banjo, Mike Seal op elektrische gitaar toestsen en Chad Melton die de percussie voor zijn rekening neemt . Ze steken dus niet enkel de Dixie Chicks of andere collegae als Allison Moorer of Tift Merritt naar de kroon, maar breiden hun spectrum zowel vocaal, compositorisch als instrumentaal experimenterend uit. Zonder twijfel mogen ze zich momenteel het meest frisse bloempje in het americana landschap noemen.

Tegenover de twee vorige thema’s “Spring” en “Summer” zijn “Fall” en “Winter” met respectievelijk zes en zeven nummers wat compacter uitgevallen, maar daarom niet minder krachtig. Horen we in “Spring” uitblinkers als het opgewekte, bluegrass getinte “Long Hard Fall”, het schitterend op geheimzinnige slidetonen drijvende en wervelend gezongen “Burglary” en als topper het mystieke, krachtig soulvolle “The Principle Of Silver Wing” en laat “Summer” het zonnetje schijnen in onze harten met energieke countryrock in “Praying For The Bell”, een vrolijk zuidelijk en kinderlijk speels klinkend “Sea Song”, de warme reggaeklanken van “Natalie” en een flinke portie gedurfd live opgenomen experiment, met een bluesy, gospelachtige cover van Blind Willy McTell’s “In My Time Of Dying” en een rockende bluegrass bewerking op mandoline van Massive Attack’s “”Teardrop, dan is het nu de beurt aan “Fall” om ons het vuur aan de schenen. De opener “Memories” laat met grommende elektrische gitaren en rootsie slide uithalen deze midtempo countryrocker er gevaarlijker uitzien dan hij in werkelijkheid is. Het smachtende en mooi naar een opwellende gitaarclimax groeiende “Just In Case” mag je in dezelfde categorie klasseren, terwijl de afsluiter “Fall From The Three” met de hoofdprijs gaat lopen, met een strompelend voodooritme en filmisch beelden opwekkende slidetonen, in een compositie waarvan T Bone Burnett zou dromen. Het afsluitende deel van de vier seizoenen “”Winter” klinkt het meest mainstream. In de hartverwarmende opener “Desert Dream” klinken de harmonische zangpartijen van The Carpenters door en een vleugje verhalende Suzan Vega, opgesmukt met opwellende slide en druppelende mandoline. “Taller Far Than A Tall Man” wentelt zich warm voor een winters knisperend haardvuur, tot een energiek refrein je uit je droomwereld haalt. Mooie levensles krijgen we in het dromerige “Cure For The Common World”, dat ons op het hart drukt om een beklemmend verleden achter te laten en je hart te openen voor een nieuw heden. De intro van “Trance” op roestige slidegitaar zou van Daniel Lanois kunnen opvrijen en de plaat sluit mijmerend walsend en romantisch af met wel een waarschuwende, bijna smekende vinger: “Please Don’t Make Your Heart A Toy”.

De cirkel is rond en Larkin Poe mag trots terugblikken op een geslaagd seizoen, waar lente, zomer, herfst en winter perfect op elkaar aansluiten. Het jonge duo heeft dit ambitieuze project succesvol afgesloten en in een knappe verpakking gestopt, met kleurrijke teksten van alle seizoenen als extraatje. Aan u om te ontdekken welk jaargetijde je het best past.

Blowfish

 
Website  
 

Label: Edvin Records
Distr.: Sonic Rendezvous