LEDFOOT – GOTHIC BLUES VOLUME ONE

Ledfoot, bij de burgerlijke stand bekend als Tim Scott McConnell, nam in april van vorig jaar ‘Gothic Blues Volume One’ op. Hij had daar welgeteld vier uur voor nodig. De man drukte rond een uur of negen op ‘record’ en nog voor middernacht stonden de dertien songs die ‘Gothic Blues Volume One’ vormen op tape. Ledfoot is de artiestennaam die McConnell heeft aangenomen na 35 jaar als artiest. En die periode is gevuld met heel wat noemenswaardige feiten. De man werd in 1958 geboren in een trailerpark in Florida. Op zijn vijftiende begon hij te spelen in clubs en cafés die gefrequenteerd werden door de net iets minder gefortuneerde medemens. Twee jaar later verhuisde hij naar New York, waar hij in al de bekende undergroundclubs speelde. CBGB’s, Max’ Kansas City en de Mud Club zijn maar een paar van de plekken waar hij optrad.

In 1979 vervoegde hij The Rockats, een band waarmee hij een deal versierde bij Island Records. De vijf daaropvolgende jaren tourden ze doorheen de VS. Nog eens vijf jaar later startte hij samen met Smutty Smiff The Havalinas. Drummer van dienst was Charlie ‘Chalo’ Quintana, ooit lid van Social Distortion. De man beroerde ook de vellen bij niemand minder dan Bob Dylan. Elektra kwam als winnaar uit een gevecht in regel voor het mogen tekenen van The Havalinas. Het verschijnen van hun debuut ging gepaard met een indrukwekkende tournee waarin onder meer geopend werd voor ‘his bawbness’ zelf, Chris Isaak en Tina Turner. Het zou echter bij deze ene plaat blijven, aangezien Tim Scott in 1993 besloot om naar Noorwegen te verhuizen.

In het Hoge Noorden tekent hij bij Warner Music. McConnell brengt ‘Deceivers And Believers’ uit in 1994. Dit album bezorgt hem heel wat airplay in zijn nieuwe thuisland en bij uitbreiding in heel Europa. Twee jaar later neemt hij nog een plaat op voor Waterfall Records én neem Bruce Springsteen ‘High Hopes’ op voor de ‘Blood Brothers’-EP, een nummer dat McConnell schreef.

Met Ledfoot kondigde zich een nieuw hoofdstuk aan in het muzikaal leven van de man. De plaat die het onderwerp vormt van deze review, is ondertussen de vierde die McConnell uitbrengt onder deze naam. De titel, ‘Gothic Blues Volume One’ doet vermoeden dat we te maken hebben met een ietwat aparte bluesvorm, maar niets minder is waar. De dertien composities van Ledfoot vallen het best te omschrijven als akoestische blues, waarin enkel McConnells stem en zijn twelve string te horen zijn. U begrijpt meteen dat ‘Gothic Blues Volume One’ voer is voor de uitgesproken liefhebber. Ik durf de vergelijking haast niet te maken, maar de muziek van Ledfoot heeft af en toe wel iets weg van Björn Berge, nog zo’n liefhebber van de twaalfsnarige slidegitaar én een echte viking. Ik ben zelf niet helemaal overtuigd van de muziek op deze plaat. Dit heeft echter vooral te maken met het gegeven dat je een echte liefhebber moet zijn om dertien van zulke songs achter elkaar uit te zitten. Zelfs een leek kan horen dat Ledfoot over heel wat muzikale kwaliteiten beschikt. Vooral in songs als ‘Save My Ass’ of ‘Hanging Tree’ merk je dat de man heel wat in zijn mars heeft. ‘Gothic Blues Volume One’ zal niet in mijn eindejaarslijstje prijken, al mag dit de liefhebber niet beletten de plaat een kans te geven.

(Preach)

Artiest info
Website  
 

Label: Hypertension
Distribution: Bertus