RUTHIE FOSTER - LET IT BURN

Persoonlijkheid, talent, prachtige stem, eerlijke songs en zes, nu zeven albums, dat zou een samenvatting kunnen zijn van het profiel van de Texaanse songwriter Ruthie Foster. Maar er is meer. Ruthie Foster heeft niet alleen een soulvolle stem maar kan ook verschillende bluesstijlen aan. Dat zij uit een familie van Gospelzangers komt kan je horen als zij samen met de ‘Blind Boys Of Alabama’ enkele nummers vertolkt zoals het prangende ‘Lord Remember Me’ als een afdaling naar de universele levensbron. John Martyn’s ‘Don’t Want To Know’ laat zij echter overhellen naar meer jazzy mood. Zij volgde dan ook verschillende jaren een hogere muziekopleiding.

In haar thuisland Texas stelde zij zich eveneens ontvankelijk op voor diverse muzikale invloeden. Gesteld dat er drie muzikale petemoeke’s aan haar wieg stonden, dan gok ik op Sister Rosetta Tharpe, Marion Williams en Big Maybelle. Haar stem doet dan weer denken aan een kruising van Irma Thomas, Aretha Franklin en Bonnie Riatt. Behalve de Blind Alabama Boys doet ook soullegende William Bell mee als gastmuzikant. Diens wreed wijze ‘You Don’t Miss Your Water’ ontwikkelt zich traag als een ontroerend zangduet tussen Ruthie en de zanger met sfeervolle saxbegeleiding. George Porter, jr. - van The Meters - met elektrische bas en Dave Easley op pedalsteel gitaar stemmen zich aanvoelend af op Ruthie’s soulstem. Vooral toetsenist Ike Stubblefield op orgel draagt bij tot de Gospelsfeer.

Het album werd opgenomen in New Orleans in de Piety Street Recording studios. Eens te meer werd ‘Let It Burn’ een zeer persoonlijk album, alhoewel Ruthie hierop nagenoeg alleen maar covers vertolkt in tegenstelling tot haar vorige. Wat zij bijv. doet met June Carter’s ‘Ring Of Fire’ is origineel. Zij vertolkt dit met meer drama maar met eenzelfde emotionele geladenheid. In ‘Set Fire To The Rain’ lanceert zij zich zusterlijk in het voetspoor van Adele. Ook aan Robbie Robertson’s ‘It Makes No Difference’ geeft zij haar eigen gevoelvolle interpretatie. En haar versie van de klassieker ‘If I Had A Hammer’ overtreft m.i. het originele, zoals zij daar haar eigen inhoud en feeling aan geeft, alsof zij elke zin ter plekke verzint. James Rivers’ saxbegeleiding is hier gewoon subliem! Evenzo de bas!

Ruthie’s doorbraak kwam er in 2002 met het ‘Runaway Soul’ album maar haar debuut dateerde al van 1997. Inmiddels verzamelde zij Grammy nominaties en o.m. in 2010 een Blues Music Award als ‘Contemporary Blues Female Artist of the Year’. Zij stond ook al op menig internationaal festivalpodium waar haar veelzijdigheid opviel via het ganse gamma van folkblues, soul en zelfs smooth jazz. Ook op dit album toont zij in de keuze van de covers haar brede georiënteerdheid. Maar toch schittert zij het meest wanneer zij zich samen met de ‘The Blind Boys Of Alabama’ in de Gospelblues stort, zoals in de openings- of eindtrack waar zij a capella met hen ‘Titanic’ zingt, als het ware een Anthem die de drenkelingen wil redden. Wat zij echter ook zingt, zij blijft geworteld in haar roots en trouw aan zichzelf.

Marcie

Artiest info
Website  
 

Label: Blue Rose Records
Distr.: Sonic Rendezvous

video