ERROL LINTON - MAMA SAID

Aan originaliteit ontbreekt het de Britse harmonicavirtuoos niet die zijn platen grotendeels bekostigt met de opbrengsten van zijn buskers performances in de Londense metro, zoals nu ook het geval is met zijn derde album ‘Mama Said’. Zijn vorig album ‘Roots Stew’ dateert alweer van tien jaar geleden. Alhoewel geboren in Brixton, liggen zijn roots in Jamaica, waar zijn immigrerende ouders vandaan kwamen. Hij luisterde dan ook op de radio vooral naar hun muziek, naast de platen van Louis Jourdan, Howlin’ Wolf, Bob Marley, ska en New Orleans muziek. Inmiddels zingt en speelt hij nu zelf al een twintigtal jaren zowel in de ondergrondse als in clubs, zalen, op festivals of in radio-uitzendingen.

Op dit album wisselt Linton, - tot drie maal toe uitgeroepen tot ‘UK Blues Harmonica Player of the Year’- , zijn harmonicaspel af met gitaar en de inbreng van trompettist Abram Wilson, geboren in New Orleans, die hij ontmoette in een van de metrohaltes. Behalve de invloeden van Junior Wells en Sonny Boy Williamson hoor je dus ook de sound van New Orleans en Caraïben en reggae ritmes. Adam Blake speelt akoestische en elektrische gitaar en een enkele keer ook piano. Kenrick Rowe op drum en Jean-Pierre Lampe op contrabas vullen het vitalistisch groepje aan.

Linton’s warme stem gelijkt wat op deze van Eric Bibb. Op enkele uitzonderingen na schreef hijzelf alle songs, sommige samen met Blake en Rowe, zoals het zwoele instrumentale ‘J.Y’s’ als een zonsopgang boven een der heuvelen in Jamaica met een fascinerend aansluitende trompet. Linton combineert Chicago en Brixton blues met zijn Jamaica erfenis, wat in het verrukkelijke ‘Through My Veins’ overkomt als een liefdevolle belijdenis. In zijn songs verwerkt hij eigentijdse thema’s zoals in het nerveuze funky ‘Stressed Out’ of brengt hij in ‘Hooked On Your Love’ een ode aan zijn vrouw Maggie. In het aan reggae verwante ‘Sunrise’ met een melancholische harmonica vloeit alles instrumentaal ineen. Ook de titelsong ‘Mama Said’ is een rockend ongepolijst pareltje met een stuwende drum van Rowe.

Van Errol Linton zijn de gevleugelde woorden ‘blues is classic black music’, daarmee getuigend hoe sterk de blues verweven is met de geschiedenis van de zwarten en het wezen van hun muziek. Of hij nu een instrumentaal nummer componeert, een song als het reflecterende ‘Roll On Tomorrow’ zingt of een ‘Boogie Disease’ laat wervelen, steeds blijft de songschrijver trouw aan zijn roots, namelijk die van een busker poëet die als geen ander weet hoe met een mix van harmonicablues, reggae groove en een jazzy trompet de aandacht van het publiek te trekken en blijvend weet te boeien.

Marcie

 

Artiest info
   
 

Label: Ruby Records