WES LEE - LIVE AND ALONE - THE SHACK SESSIONS | ||||||||
Bij Wes Lee, bluesman uit Alabama, nu residerend in Mississippi, klinken zijn bluessongs alsof hij na een lange reis eindelijk zijn enige echte thuishaven vond. Zijn carrière omspant een kwart eeuw, maar via enkele zijwegen richting funk, surf rock en rockabilly, belandde hij weer bij de blues. Op het soloalbum ‘Live And Alone’ opent hij dan ook met de song ‘Comin’ Home’, waarbij hij zich met gitaar begeleidt. Direct daarop volgt het vaag weemoedige erg mooie ‘Tilt-A-Whirl’ met schorre hese stem gezongen. Wes Lee schrijft zijn songs zelf en vindt zijn inspiratie bij de oude blueshelden of in wat hem in zijn nabije omgeving raakt. Naar aanleiding van de ingrijpende 9 september tragedie schreef hij bijvoorbeeld het gevoelvolle ‘Angel Eyes’ wat voor de Amerikaanse ‘Cancer Society’ de aanleiding was om hem ook om een tweede song te verzoeken ter ondersteuning van hun fondsenwerving. Het werd het memoriserende ‘The Dance’, intiem gezongen. Was het vorige album opgenomen in een studio te Hattiesburg, Mississippi, voor zijn vierde album ‘The Shack Sessions’ trok hij zich terug in de ‘Tush Hog Shack’ in Greenwood. Op de zelfgecomponeerde ‘Cryin’ song na, leeft hij zich thans in in het erfgoed en de traditionele songs van Big Bill Broonzy, Robert Johnson en Muddy Waters’. Vooral Elmore James’ ‘It Hurts Me Too’ geeft hij een nieuwe adem, opgediept uit zijn eigen beleving. Hij begeleidt zich hierop met Resonator en maakt tevens zijn bekentenis duidelijk dat niet hijzelf de blues koos, maar dat ‘the blues chose him’. Ook de klassieker ‘John The Revelator’, ontelbare keren gecoverd, komt bij hem over als nieuw, intens en diep aangevoeld. Het is alsof de Delta blues herrijst in die oude tochtige keet waarin de voor de gelegenheid solitaire Wes Lee zijn devotie voor de oude bluespioniers belijdt. Zijn warme stem geeft hen alle respect, zoals o.m. bij ‘Key To The Highway’. Wars van alle trendbepalingen in de huidige manipulerende muziekindustrie volgt Wes Lee zijn eigen spirit en buikgevoel zodat je hem onvoorwaardelijk gelooft wanneer hij zingt: ‘now I’m gonna walk this old highway, until the break of day’. |
||||||||
|
||||||||