MEMPHIS SLIM & ALEXIS KORNER - TWO OF THE SAME KIND (LONDON SESSIONS)

Twee bluesgiganten die eigenlijk geen voorstelling meer behoeven. Memphis Slim en Alexis Korner. Misschien toch voor de jongere lezers onder u die belangstelling en/of liefde voelen voor de bluesmuziek maar geen echte voeling (meer) hebben met de muziek van pakweg een halve eeuw geleden. Het is eigenlijk onbegonnen werk om de verdiensten van deze beide heren allen aan te halen en dus zullen we ons beperken tot enkele hoogtepunten.

Alexis Korner overleed in 1984 op 56-jarige leeftijd aan de gevolgen van longkanker en was zowat de grondlegger van de Britse Blues. Zonder hem zou het veel moeilijker geweest zijn voor pakweg John Mayall om met zijn bluesmuziek voet aan de grond te krijgen. De man was ook geniaal in het ontdekken van muzikaal talent. Hij was de stichter van Blues Incorporated, een groep die nogal wat onderdak zou bieden aan diverse muzikanten in de loop der jaren. Wat denk je bijvoorbeeld van Charlie Watts, Brian Jones, Keith Richards en Mick Jagger? Jjaja de latere Rolling Stones! Of ook nog Rod Stewart en Jimmy Page. Adelbrieven genoeg mag ik veronderstellen?

Memphis Slim, geboren in 1915 in Memphis, was een der eerste Amerikaanse bluespianisten die in Europa bekendheid verwierf. De man was een meesterlijk songwriter. Talrijk zijn de nummers die van hem gecoverd werden en door anderen bekend werden gemaakt. Zijn nummer “Nobody Loves me” bijvoorbeeld, werd beroemd onder de latere titel “Every Day I Have The Blues” en gecoverd door ondermeer B.B. King, Eric Clapton, Jimmy Hendrix en Carlos Santana. Zijn succes in , vooral Frankrijk, leidde ertoe dat de man zich definitief in Parijs ging vestigen. Hij werd er later door het Franse Ministerie van Cultuur nog benoemd tot ambassadeur van “Ordre des Arts et des Lettres”. Hij overleed er op 72 jarige leeftijd.

Nu, meer dan vijftig jaar na opnames krijgen we de volledige London Sessions te horen op deze fantastische release “Two Of The Same Kind”. Een dubbel cd met in totaal meer dan twee uur pure bluesmuziek die eind jaren ’50 begin ’60 zo een furore maakte. De opnames die we te horen krijgen herbergen in totaal 34 tracks waarop we naast Memphis Slim (piano en zang) ook Alexis Korner (gitaar) en Stan Greig (drums) te horen krijgen. Op het tweede album zelfs bijdragen van onbekende artiesten op sax en bas. Veel nummers zijn eerder al verschenen op andere albums. “Blue This Evening” , “Rock Me Baby” zijn er zo een paar maar de complete London Sessies krijg je nu dus op één uitgave. Slim speelt niet alleen eigen nummers maar evenzo songs van zijn grote voorbeeld Big Bill Broonzy of andere als Bessie Smith en Leroy Carr.

Na al die jaren klinkt zijn Blues nog steeds even oprecht, zijn vermogen om zich in te leven in de geest van de nummers is fenomenaal. Zijn krachtig pianospel en doorleefde stem is ronduit groots en later eigenlijk nooit meer geëvenaard. Het soort muziek waarbij je liefst papieren zakdoekjes binnen handbereik houdt. Luister maar eens naar “Sad And Lonesome” of het door Ian Siegal tijdens zijn solo optredens ook zo beklijvend gebrachte “Ain’t Nobody’s Business”. Uiteraard is de hoofdrol weggelegd voor Slim maar Korner’s snarenbijdrage is toch zo verdomd fijngevoelig. Het gaat er soms ook best swingend aan toe. “Chicago Boogie” doet zijn naam alle eer aan of het heerlijk humoristische “Memphis Slim, USA” is een fantastische knipoog. Het algehele karakter van deze uitgave neigt naar het rustieke, languit achterover liggend in je zetel en een stevige Trappist bij de hand doet wonderen bij het luisteren naar deze niet te overschatten uitgave.

Luc Meert

Artiest info
MEMPHIS SLIM  
 

Label: Blues Boulevard Records
Distr.: Music Avenue