BILL WENCE – ANALOG MAN IN A DIGITAL WORLD

In 1942 werd Bill Wence in Salinas, Californië geboren, maar in 1973 besloot hij om naar Nashville te verhuizen, de muziekstad bij uitstek voor de nummers die hij voor heel wat andere artiesten had gecomponeerd. In zijn meerdere decennia durende muzikale carrière speelde hij jarenlang op keyboards voor Tom T. Hall en Wanda Jackson en ging hij mee op tournees van o.a. Bobby Bare en Slim Whitman.Daarnaast runt hij sinds 1980 zijn eigen promotiebureau waarmee hij een hele serie van artiesten vertegenwoordigt en ze over de hele wereld promoot.

Pas in 2001 waagde hij er zich aan om zijn eigen liedjes zelf te zingen en ze op te nemen voor het debuutalbum “California Callin’”. Zes jaar later volgde nog een tweede cd met “Songs From The Rocky Fork Tavern”. 70 jaar nadat hij het levenslicht zag aan de azuurblauwe Californische hemel brengt deze singer-songwriter en producer nu een nieuwe plaat uit die “Analog Man In A Digital World” heet, een titel waarmee hij aangeeft dat ook hij het moeilijk lijkt te hebben met deze tegen razend snel tempo digitaliserende maatschappij.

Op deze plaat wordt hij bijgestaan door een elitair groepje topmuzikanten uit Nashville en omgeving, waaronder countryartiest en multi-instrumentalist Charlie McCoy, folk- en countryzangeres Gretchen Peters, gitarist Louis Myers (medestichter van de legendarische bluesband ‘The Aces’), ‘Sisters Morales’ (Lisa & Roberta Morales) en ‘The Jordanaires’, die hun eeuwige roem verwierven als vocaal gospelkwartet voor Elvis Presley en Ricky Nelson.

Op het hoesje van zijn nieuwe plaat staan handgeschreven credits voor Bill Wence van grote sterren als Johnny Rivers en Wanda Jackson, iets wat toch wel respect afdwingt en aangeeft in welke muzikale kringen deze man zich dagelijks pleegt te bewegen.

Van de elf liedjes op dit album schreef Bill Wence er zelf nauwelijks vier, waarvan we “Kathy Please” en het met ‘The Jordanaires’ gebrachte “Love Ride” warm kunnen aanbevelen. Maar met de songkeuze van de nummers die hij op deze cd covert geeft hij aan dat hij de muziekgeschiedenis van country en folk in Amerika door en door kent.

De bekendste song uit dit lijstje covers is “Unchained Melody”, de moeilijk nog te verbeteren wereldhit van ‘The Righteous Brothers’. Ook deze versie van Bill Wence en zijn vrienden is heel verdienstelijk maar kan toch niet tippen aan het origineel. Geef ons dan maar het liedje “Forever”, geschreven door Dean T. Hall, zoon van Tom. Er is ook de song “Fannie Mae”, in 1959 de grootste hit voor R&B-zanger Buster Brown en een versie waarbij Charlie McCoy zijn onnavolgbare kunstjes op mondharmonica tentoon mag komen spreiden.

De opener van dit album is het heerlijke nummer “Borderline Crazy” dat kenners onder u zich allicht kunnen herinneren in de originele versie van componist Jeremy Stover uit Nashville of in de coverversies van o.a. Kevin Fowler en Neal McCoy (op zijn recente cd “XII”). Heerlijk swingend is ook de versie die Bill Wence samen met zangeres Becky Hobbs brengt van de song “I Like Your Kind Of Love”, geschreven en origineel gebracht door Melvin Endsley maar vooral gekend in de in 1957 samen met Peggy Powers opgenomen hitversie van Andy Williams.

Het is evenzo mateloos genieten geblazen van de countryballad “Fortunate Man” van Jim Patton & Sherry Brokus, hier erg knap gecoverd door Bill Wence & Gretchen Peters. Beiden wagen zich meteen daarna ook nog eens samen aan een nieuwe song “Thirty Years”, geschreven door ‘Angelo M.’ voor zijn nieuwste album “From Steel To Strings”.

Dat Bill Wence zijn ‘métier’ kent hoeft dus zeker niet meer bewezen te worden. Dat hij bovendien zelf vocaal ook zeer aardig uit de voeten kan, bewijst hij op deze heel aangenaam beluisterbare derde soloplaat uit zijn carrière “Analog Man In A Digital World”. Ik stel voor dat u zich zelf eens gaat overtuigen door te luisteren naar bijvoorbeeld de fragmenten van alle songs op de CD-Baby website.

(valsam)

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label: 615 Records