ABSYNTHE MINDED - AS IT EVER WAS

Het lijkt niet zo, maar het is al van 2009 geleden dat er een nieuwe plaat kwam van indie rockband Absynthe Minded, in het prille begin het Absynthe Minded Quartet, maar al sinds jaar en dag een kwintet rond zanger Bert Ostyn. Op die vierde, eponieme schijf stond dan wel het briljante 'Envoi', bijzonder knap opgebouwde song met een in het Engels vertaald gedicht van Hugo Claus (dichters toonzetten is een idee dat bij ons nog te weinig navolging vindt, toch in roots, rock en pop... Kijk maar wat de Grieken met dit gegeven schiepen!) Niet alleen bleef 'Envoi' lang nazinderen, maar er kwam ook een 'Best Of', altijd een goeie manier om tijd te winnen en/of een periode af te sluiten en naar de nieuwe orde van de dag over te gaan. Ostyn bleef onderwijl actief via de soundtrack van de Gents-Turkse (Turks-Gentse?) prent 'Turquaze'.

In zo'n geval heb je dan de (nefaste?) neiging om een mokerslag te verwachten van een band die toch schijnbaar achteloos indruk maakte op onze buitenlanden, vooral onze zuiderburen. Maar het in Parijs opgenomen 'As It Ever Was' is niet dat soort verschroeiende wereldplaat die AM definitief naar de sterren katapulteert. Ze is evenmin 'the same as it ever was', want er is een evolutie vast te stellen, evolutie die wel is ingezet maar nog niet rond is en nog geen definitieve richting aangeeft. We zouden 'As It Ever Was' dan ook eerder als een overgangsplaat typeren. Let wel, dit is géén waardeoordeel: wat ons betreft is er niks mis met een tussenfase en met deze 'tussenfase' zijn we best tevreden. 'As It Ever Was' laat AM horen zoals we dat van in de begindagen gewoon zijn: Bert weet hoe een goeie song moet klinken en hij zingt ook steeds beter. Muzikaal gebeurt er altijd wel iets, dingen die ze voorheen nooit uitprobeerden en de aandacht dus gaande houden. Canadees topproducer Adam Samuels (u moet zijn dienststaat maar eens bekijken...) heeft het typische groepsgeluid intact gehouden. Dat het vijftal door de jaren heen een oerdegelijk en hecht geheel is geworden, biedt een belangrijke meerwaarde: 'Never change a winning team'.

'As It Ever Was' leunt allemaal wat dichter aan bij mainstream pop, iets meer conform aan de algemene 'goede smaak', een evolutie zoals we die gekend hebben bij Ozark Henry. Enkel het nerveuze 'Crosses' sluit nadrukkelijk aan bij het oude werk, via de hitsige vioolinterventies van Renaud Ghilbert, die zo bepalend is voor de sound van AM. 'Little Rascal' komt over van 'Turquaze' en had hier kunnen vloeken, maar ondanks zijn oriëntale karakter past dit nummer goed in het gevarieerde geheel. Een instant classic als 'Envoi' of 'My Heroics, Part One' horen we niet meteen, al heeft 'My Space' via airplay zich toch al een plaatsje verworven in het collectieve geheugen en weet bij voorbeeld het aanstekelijke 'End Of The Line' bij elke beluistering te groeien, een positief fenomeen dat zich ook nog doorzet in andere songs. Desondanks heb je de indruk dat er nog meer in Berts pen steekt. Hebben de songs nog iets meer rijping nodig om te worden wat ze intrinsiek lijken te zijn, pareltjes in het pop-rock genre? Gezien de drukke speelagenda van de band zal het allicht de moeite lonen om te horen hoe dit werk zich binnen pakweg een maand of zes zal gedragen.

Conclusie! Het meesterwerk, dat er zat aan te komen, is 'As It Ever Was' nog niet, maar dat hoeft ze ook niet te zijn. Dat AM geen 'rootsmuziek' speelt in de stijl(en), te vinden op Rootstime, stoort ons persoonlijk helemaal niet. Deze heren weten wat muziek maken is. Bert Ostyn en de zijnen hebben daardoor een eigen worteling. Op naar het meesterwerk? (Hahaha, ja, ik hou daarover nu voorgoed op!)

Antoine Légat

27-06-2012 - ROCK VOOR SPECIALS - DOORNZELE (BE)
07-07-2012 - LES ARDENTES - LIEGE (BE)
08-07-2012 - CACTUS FESTIVAL - BRUGGE (B)
15-07-2012 - BOKPOP - VALKENBURG (NL)
03-08-2012 - DRANOUTER FESTIVAL - DRANOUTER (BE)
04-08-2012 - M-IDZOMER FESTIVAL - MUSEUM M - LEUVEN (B)
25-08-2012 - JOSPOP - SCHEPDAAL (B)
25-08-2012 - FEEST IN HET PARK - OUDENAARDE (BE)

 

 

Artiest info
Website  
 

Distr.: PIAS Belgium

video