ANTJE DUVEKOT – NEW SIBERIA

De meestal donkere en instrumentaal sober gehouden liedjes die naar haar persoonlijk leven refereren en haar dromerige zangpartijen zijn in de laatste jaren uitgegroeid tot de voornaamste handelsmerken van de in Somerville, Massachusetts residerende 36-jarige folkzangeres en songschrijfster Antje Duvekot.

Na twee live opgenomen platen met “Little Peppermints” uit 2002 en “Boys, Flowers, Miles” uit 2005 kwam Antje Duvekot in 2006 met haar eerste soloplaat “Big Dream Boulevard”. Haar aan Ierse folkmuziek herinnerende verhalen over relationele problemen sloegen meteen aan bij een publiek dat net als de zangeres zelf op zoek was naar een therapeutische heilzaamheid en wat troost om door een moeilijke periode in het leven te geraken.

Voor haar tweede studioplaat “The Near Demise Of The Highwire Dancer” deed Antje Duvekot een beroep op singer-songwriter Richard Shindell als producer. Dat was een samenwerking die haar zeer goed is bevallen, in zoverre dat ze hem nu opnieuw uitnodigde voor de productie van haar derde album “New Siberia”.

Ook hier grijpt Antje Duvekot terug naar haar eerder beproefde ingrediënten voor de elf nieuwe nummers die ze voor dit album heeft geschreven en opgenomen: minimalistisch, sober, intiem gezongen luisterliedjes met enkel wat akoestische gitaar of banjo waar zo’n instrument een toegevoegde waarde aan de song teweeg kan brengen.

Er zijn echter een paar subtiele uitzonderingen op die regel en we moeten hierbij zeggen dat het om instrumentaal zeer geslaagde experimenten gaat. Het openingsliedje “Into The City”, de tekstueel erg scherpe aanklacht tegen haar moeder die haar op jonge leeftijd in de steek liet in de song “Phoenix”, het met mooie pianobegeleiding gebrachte en ietwat satirische “Glamorous Girls” en het ritmische “The Perfect Date” met een grappige tekst. Daarnaast is er het aan Shawn Colvin herinnerende “Sleepy Sea Of Indigo And Blue” met John Gorka als backing vocalist en Mark Erelli op mandoline; stuk voor stuk heel sfeervolle nummers die ze aan haar vaste playlist voor live optredens in de volgende jaren mag toevoegen.

Maar die uiterst intimistische, rustgevende songs als “The Life Of A Princess”, titeltrack “New Siberia” en het afsluitende “Juliet” weten nog altijd het best te beklijven omdat in deze nummers ook maximaal voorrang wordt gegeven aan het kristalheldere stemgeluid van deze zangeres. Dat Antje Duvekot een dame is die nog lange tijd een prominente plaats in het folkcircuit zal blijven innemen staat buiten kijf en dat dit tot nog heel wat mooie platen zal leiden is daarbij enkel een heel aangename vaststelling.

(valsam)

Artiest info
Website  
 

video