THE GOLDEN GLOWS – A PRISON SONGBOOK

Wie de eer en het genoegen te beurt viel om het jonge Antwerpse trio The Golden Glows live aan het werk te zien tijdens het Alan Lomax tribuut met een selectie van Prison Songs, weet met welke doorleving en intensiteit deze shows werden uitgevoerd en keek hals reikend uit naar een studioalbum om de herinnering aan de unieke bewerking van deze songs levendig te houden. Vandaag is het zover. The Golden Glows presenteren ons hun derde studioalbum, het schitterend gedocumenteerde “A Prison Songbook”, dat je van bij de eerste noot bij je nekvel grijpt. Alan Lomax kan met hun vereeuwiging van deze onschatbare muzikale erfenis op beide oren slapen: dit jonge, talentrijke collectief dompelde zijn ziel ongemeen diep in deze nummers, alsof ze zelf in de chain gang stonden.

Staat het drietal van sopraan Kathleen Scheir, alt Nel Ponsaers en tenorzanger - gitarist Bram Van Moorhem garant voor ingetogenheid en fluisterzachte vocalen badend in een kader van subtiele instrumentatie, dan werd er voor het Prison Songbook gekozen voor meer rauwe power, gespuwd door de roestig klinkende elektrische gitaar of lapsteel van Geert Hellings, aangevuld met passende percussie van Frederic Meulyzer. De opnames die vader John en Alan Lomax destijds maakten onder de Afro-Amerikaanse gevangenen in de penitentiaire instellingen in Texas, Louisiana, Tennessee en Mississippi waren meestal enkel gefundeerd op zang en de beukende klanken van zware hamers, of een enkele akoestische gitaar. Toch weet deze supplementaire instrumentatie van The Golden Glows voor een extra dimensie te zorgen, die de diepste gevoelens van pijn, verdriet, bitterheid, wanhoop of woede van deze in mensonwaardige omstandigheden werkende twintigeeuwse slaven nog sterker maakt.

Het is de diepdonker resonerende stem van Bram Van Moorhem die met de geladen titel “The Murderer’s Home” het album steunend en wankelend van droefheid op gang trekt, gesteund door een zich in tristesse wentelend koortje van Kathleen Scheir en Nel Ponsaers en de moordende slide uithalen van Geert Hellings, die ieders hart aan stukken rijt. Hellings meesterlijk gitaarwerk is een zegen voor deze songs en dit in velerlei stijlen. In het opgefokte werkritme van “Hammer Ring” doet hij, samen met de strakke percussie van Frederic Meulyzer, met een roestige Texas Boogie sound de hamers een hels ritme slaan, net als in de knappe worksong “Long John”, waar Hellings weer een verbond smeedt met een vurig opjagende snaredrum, handklappercussie en een galopperend stemmenduel dat een stampede ontketend tussen Sam en zijn vrouwelijke opponenten. Als enkel de stemmen moeten overtuigen moet je The Golden Glows niets meer leren. In enkele subtiele en slechts met percussie begeleide en op stemmen gedragen songs zoals de worksong “Early In The Morning” en het droombeeld en lijflied van iedere gevangene in Mississippi, “Rosie”, laten ze moeiteloos ook met minimale instrumentale bijval de ware negrospririt van destijds bovendrijven.

Eigenlijk is dit de heerlijke constante doorheen gans het album, namelijk het vocale meesterwerk waarmee dit talentrijke trio de juiste spirit oproept. Doe je ogen dicht en The Golden Glows voeren je mee naar de sferen van het gelukkig nu vervlogen tijdperk van slavernij, waar zingen dikwijls de enige uitweg naar overleving was. Dat het net Belgen zijn die met hun interpretatie een perfect sfeerbeeld hiervan kunnen neerzetten is iets waar The Golden Glows en ook wij ontzettend fier over mogen zijn.

Yvo Zels

Sun April 15th, 2012: Schelp & Stem
Biodroom [Leftbank Antwerp] - Halewijnlaan - 16:30


 

Artiest info
Website  
 

Label: Glans & Luister
Distr.: Munich records/V2