CARRIE CLARK AND THE LONESOME LOVERS – BETWEEN THE BEDSHEETS & TURPENTINE

Al meer dan tien jaar slaagt Carrie Clark erin om de mensen die naar haar komen kijken te verbazen met een combinatie van superbe zanglijnen en speelse ritmes. Haar songs gaan stuk voor stuk over one night stands, femme fatales en cowboys. Allemaal miniverhaaltjes die begeleidt worden door een mix van klassieke country, folk en jazz. Het minste wat je kan zeggen van haar songs is dat deze dame uit Seattle een heel eigen geluid laat horen. ‘Between The Bed Sheets And Turpentine’ is haar vierde plaat en opnieuw wordt ze geruggesteund door The Lonesome Lovers, haar begeleidingsband.

Bij de release van een nieuwe cd wordt er bijna automatisch beweerd dat er nooit iets beters van deze of gene artiest verschenen is. In het geval van ‘Between The Bed Sheets And Turpentine’ is dat écht zo. Daar waar bijvoorbeeld ‘Seems So Civilized’ uit 2006 ontegensprekelijk ook een puik plaatje was, is het meteen duidelijk dat Carrie Clark op haar nieuwste zichzelf overtreft. Aan de basis van de hoogstaande kwaliteit van songs als opener ‘Bum Bah Dum’, ‘How Could I’ of ‘Down At My Knees’ liggen natuurlijk in eerste instantie de capaciteiten van de dame in kwestie. Ook haar band laat zich echter niet onbetuigd en verdient op zijn minst een eervolle vermelding. The Lonesome Lovers speelden niet altijd aan de zijde van Clark. Multi-instrumentalist en arrangeur Greg Fulton, door Clark lieflijk ‘mijn rechterarm’ genoemd, is al sinds 2003 bij de zangeres en gitariste. De rest van het vijftal speelt ondertussen allemaal al minstens twee jaar in loondienst van Clark.

Op aangeven van de muzikante uit Seattle is het eveneens onkies producer Martin Feveyer over het hoofd te zien. De man, die bijvoorbeeld ook samenwerkte met Jesse Sykes And The Sweet Hereafter, dreef Clark en haar band tot het uiterste, met de fijne songs die het nieuwe album bevolken als gevolg. De producer moedigde hen ook aan om geen enkel experiment uit de weg te gaan. Het vakmanschap van de muzikanten werd zo ten volle benut. Een puik staaltje van experimenteren is ‘What Have We Done’, een nummer dat geïnspireerd is door Clarks neefje.

Er wordt wel eens gezegd dat deze dame ons in de gaten houdt. Niet letterlijk natuurlijk, maar haar observatievermogen kent zijn gelijke niet. De dingen waarrond ze haar muziek smeedt, vinden allemaal hun oorsprong in waargebeurde feiten. Gewone, dagdagelijkse beslommeringen en grote en kleine zorgen hebben allemaal invloed op hoe onze stemmen, onze gezichten en onze lichaamstaal in het algemeen verschillende gevoelens tonen. Clark vindt mensen oneindig fascinerend en al haar songs gaan dan ook over menselijke zwakheden. De uitzonderlijk sterke teksten die ze hierover schrijft in combinatie met de muziek die ze, samen met The Lonesome Lovers, speelt, zorgen voor Americana van de bovenste plank.

Carrie Clark mag terecht heel trots zijn op ‘Between The Bed Sheets And Turpentine’. Ze is exponentieel gegroeid op muzikaal vlak en het is niet moeilijk om je in te beelden dat ze ernaar uitkijkt om haar muziek live te spelen. Dat komt ze trouwens in april en mei bewijzen, wanneer ze voor de derde keer in vier jaar tijd afzakt naar onze contreien.

(Preach)

“Seattle based singer-songwriter Carrie Clark released her 4th album ‘Between The Bedsheets & Turpentine’ in a close cooperation with her regular band ‘The Lonesome Lovers’. It contains observational and storytelling songs about  ‘femmes fatales’, adventurous cowboys and ‘one night stands’ which are presented in a pretty much personally owned classic country, folk and jazz style.” – www.rootstime.be   

 

 

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label: Red Bug Records

Info: Hemifran