CYRUS JAMES - MOLLY & THE DEVIL

Met Cyrus James heeft Austin, Texas weer een echte ‘new rebel on the road’ in huis gehaald. Zijn debuutplaat Molly & The Devil is er zo eentje die je direct geheel plat draait om vervolgens alweer te gaan verlangen naar het volgende exemplaar. Met Molly & The Devil verenigt James de cowboy met de rebel in hem en maakt hij dus met zijn debuut een heus statement; country met rebelse nieuwigheid en een frisse, eigen visie op het vakmanschap van liedjessmederij.

Cyrus James is geboren in Arizona, grootgebracht in een groot gezin op een boerderij in Colorado en voorbestemd voor twaalf ambachten en dertien ongelukken, ware het niet dat hij al op jonge leeftijd de bluegrass ontdekte via zijn grootvader Freddie Goodhart. Goodhart was een begenadigd banjo en mandoline speler en maakte furore in de begeleiding van niemand minder dan Texas countryblues legende Lightnin’ Hopkins. Later speelde hij met bluegrass helden als Don Reno & Red Smiley, Leon Pointdexter en Larry Rice. Het was dus zijn grootvader die James confronteerde met zijn muzikale talent en het was wachten tot die tot volle wasdom kwam.

Dat dit dan vervolgens in Austin, Texas gebeurd, mag eigenlijk geen verrassing heten. Austin is zowel het broeinest voor nieuw talent als voor gearriveerde namen en dit gegeven heeft Cyrus James ongetwijfeld geïnspireerd tot grote daden. Molly & The Devil is in al zijn  tekstuele eenvoud het verhaal van de hedendaagse Amerikaan, verwikkeld in een alledaags gevecht om zijn bestaan. Een modern survival sprookje, maar dan in een hard realistisch jasje met toch weer altijd een zekere knipoog naar het leven. Molly & The Devil is, zoals eerder vernoemd, ook een statement van jewelste. Hij gooit traditionele country en outlaw country in de blender met rock n’roll en Southern rock elementen waardoor een heet, maar zeer goed te verteren mengsel ontstaat wat uiteindelijk ontaardt in een heel eigen geluid met veel variëteit in tempo, sfeer en compositie.

Opvallend is het volle, dikke geluid op Molly & The Devil en hierin is de hand van Cyrus James ook heel duidelijk aanwezig en tekent zijn manier van rebellie. Geen magere, dunne bezetting op zijn fraaie liedjes, maar vol bezet met vaak twee of drie gitaren, smaakvol steel werk van Kim Deschamps en veel harmony vocal waardoor zijn zanderige, meeslepende stemgeluid nog aan extra kracht weet te winnen. Ook tekstueel kun je James niet betrappen op beredeneerde voorspelbaarheid. Hij schrijft en zingt over niet alledaagse onderwerpen, geïnspireerd op persoonlijke ervaringen en dus gaan zijn teksten over onder andere foute politiemannen, dronkenschap, roestige auto’s en gunfighters. Wat een avontuur!

Molly & The Devil kent eigenlijk louter hoogtepunten maar mijn persoonlijke favoriet is Back Way Home, een country slijper met een klassiek klinkende steelgitaar en stijlvol pianowerk. Het nummer heeft een sterk  ritmisch karakter, maar gaat nooit ten koste van de fijne melodie met duidelijk herkenbare country twang.  I’m Drunk I’m Sorry is een rauwe maar uiterst dansbare combinatie van country en blues met een stampende piano voor de R&R feel  en een echte killer pedalsteel die het nummer  warm omlijst.

Een track die het ongetwijfeld goed gaat doen in de country charts en op de talloze dansvloeren in Texas is de honky tonk stomper Lickity Split. Een duet met John Fleming en waarin de piano wederom in onvervalste Texas style een hoofdrol vervult. One More Country Song is, naast Back Way Home, een fenomenaal hoogtepunt op het album. Een eerbetoon aan de traditionele country, met in de tekst een vlaag van weemoed naar oude tijden, maar ook met een zekere hoop, want: “Cause as long as there’s one cowboy left, there ‘ll be one country song”.  Zo is het maar net!

Ferenc Koolen

Artiest info
Website  
 

video