SAMBA TOURÉ - ALBALA

Samba Touré speelde als leerling in de begeleidingsband van Ali Farka Touré (1939-2006), zijn grote voorganger, die met Talking Timbuktu (Grammy winnaar in 1994, met Ry Cooder) wereldwijd de Afrikaanse blues en Mali als muzikale grootmacht op de kaart heeft gezet. Na de dood van Ali Farka Touré is het echter niet stilgebleven rond zijn artistieke erfenis.  Zoon Boureïma 'Vieux Farka' Touré trok de aandacht met een gierend overstuurde, versimpelde versie van het werk van zijn vader. De erfenis van Ali Farka Touré leeft dus gelukkig voort in de muziek van andere artiesten en ééntje van die muzikanten is Samba Touré. Deze 42-jarige bluesman komt net als zijn voorbeeld uit het noorden van Mali, al zijn ze geen familie van elkaar zoals hun achternaam doet vermoeden. Momenteel wordt deze uit Timboektoe afkomstige gitarist en zanger  door velen beschouwd als beste gitarist van Mali en is tegelijkertijd een begenadigd zanger. Samba speelde wel in de begeleidingsband van Ali Farka en droeg zijn eerste eigen album aan hem op. Het is niet verwonderlijk dat Samba Touré vijftien jaar geleden gevraagd werd om in diens band te spelen voor internationale tournees door Europa en de Verenigde Staten. Hierdoor raakte Samba geïnspireerd door diverse voor hem nieuwe muziekstijlen en ritmes, die hij opnam in zijn eigen blues en er een heel eigen draai aan gaf. Daarnaast werkte hij samen met een andere Malinese legende: Toumani Diabaté, de virtuoos op de kora.

Samba Toure bracht in 2008 zijn eerste internationale release uit: "Songhaï blues, Homage to Ali Farka Touré", die in 2011 werd opgevolgd door het album "Crocodile Blues". Op deze albums staan - zijn ontspannen en hypnotiserende mix van blues met wortels in de Nigerdelta, traditionele melodieën en teksten geïnspireerd door het Songhai-volk en Westerse invloeden, voor de verschillende etniciteiten die de eenheid en vrede in Mali symboliseren waar Samba Touré zich hard voor maakt - centraal. Touré speelt 'woestijnblues' waarin zijn doorleefde stem en afgemeten gitaarspel gloriëren. Samen met zijn begeleidingsband, verantwoordelijk voor de deinende ritmes, weet Samba Touré op zijn derde album, "Albala", met gemak de meest levendige beelden van de Sahara op te roepen. Samba Touré, gekend om zijn overvloedige glimlach en optimistische manier van leven,  is voor velen een zachte bluesman, maar met dit nieuwe album, "Albala", dat in de Songhai taal betekent "gevaar" of "risico", komt vaak een gewogen en soms uitdagende kant van zijn persoonlijkheid naar voren. Daardoor is deze plaat zijn donkerste album geworden, maar het is niet een zelfingenomen duisternis. De oorzaak is dat Samba zich zorgen maakt rond deze wereld, in het bijzonder alles om hem heen, dus meer specifiek de problemen uit zijn geliefde noorden van Mali, zijn thuisland.

Na een tour door Europa in de zomer van 2012, ging Samba in het najaar van datzelfde jaar de Studio Mali in Bamako binnen om zijn nieuwste en zijn eerste album voor het  nieuw gevormde label Glitterbeat Records op te nemen. Samba wordt op deze plaat vergezeld door zijn vaste bandleden Djimé Sissoko (ngoni) en Madou Sanogo (conga's, djembe), maar ook enkele gasten zoals Zoumana Tereta, de legendarische meester van de soku (een éénsnarige viool) en de snel stijgende Malinese neo-traditionele zangeres Aminata Wassidjé Touré, die we horen in het reeds vernoemde "Fondora". Bovendien is Hugo Race (The Bad Seeds, Dirtmusic, Fatalisten) ook van de partij. Hij draagt ​​een reeks subtiele en atmosferische klanken op gitaar en keyboards toe aan dit album waarbij Chris Eckman (The Walkabouts, Dirtmusic) en Philippe Sammiguel  de producenten zijn.

De afgelopen jaren zijn er in Mali zoveel veranderingen en gebeurtenissen gebeurd, al vaak tragische, waarvan we de details wereldwijd hebben vernomen. Het cumulatieve effect van deze gebeurtenissen op Samba's muziek is dan ook voelbaar. Er is namelijk een extra zwaartekracht naar zijn stem en zijn woorden, een extra prikkel om zijn elektrische gitaar, en er zijn scherpere randen en meer complexe ondertonen in zijn muzikale arrangementen hoorbaar. Op "Fondora" zingt Samba met verontwaardiging: "I say, leave our road/ All killers leave our road/ Thieves leave our road Looters, leave our road/ Rapists, leave our road/ Betrayers, leave our road". En in de song "Ago Djamba" waarschuwt hij: "We do not all have the same opportunities/ Here, nobody is born rich but we all have the same value/ Life betrays us". Maar ook uit de andere songs blijkt dat Samba's vertrouwen en muzikale bekwaamheid door de jaren alleen maar fors gegroeid zijn. "Albala" is dan ook een nieuw statement in zijn leven, alhoewel in het openingsnummer, "Be Ki Don", zingt Samba "Everybody welcomes Samba Touré" en is dit eerder een over-statement.  Maar neem het gerust van ons aan: "Albala" is wederom een grote sprong voorwaarts voor deze Malinese bluesman.

 

Artiest info
Website  
 

Label: Glitterbeat Records
Distr.: V2

video