MATHIEU PESQUÉ & HANSEL GONZALEZ - BENEATH THE RISING MOON

De Fransman Mathieu Pesqué, singer-songwriter en veelzijdig gitarist, geboren in Pau in de Franse Pyreneeën, bracht al verschillende albums uit in wisselende bezettingen. Het allereerste, het prachtige ‘A Secret Garden’, dateert pas van 2009 en deze ‘Beneath The Rising Moon’ is al zijn vijfde, het tweede waarop harmonicaspeler Roll Pignault meespeelt met wie hij vaak toert. Eerder stond hij ook al met gitarist Hansel Gonzalez in een opnamestudio en nu neemt hun vriendschap een nieuwe vlucht op dit bluesfolky album waarop Hansel elektrische gitaar speelt. Sommige songs zoeken de meer rockende ritmes op zoals ‘Blackout’ waar de percussie van Olivier Pelfigues nog dreiging aan toevoegt, typerend voor wat doorgaans het uur van de wolf wordt genoemd. De liefde voor Skip James, Bukka White en Robert Johnson blijft bij Mathieu echter doorzinderen ook in zijn eigen songcomposities zoals o.m. ‘Black Road Blues’ waarin hij met falsetstem zingt of ‘Miss My Baby’ met invoelende harmonicabegeleiding van Pignault.

De rijzende ster Mathieu Pesqué heeft zijn plek aan het bluesfirmament inmiddels veroverd. Vijf jaar geleden stond hij op de festivalpodia van o.m.‘Tremplin Blues-Sur-Seine’ en ‘Cognac Blues Passions’ en omdat hijzelf zijn songs schrijft zijn het zijn eigen emoties die aan zijn songs hun diepgang geven. Zo komt het opstandige ‘It Ain’t Right, over een onbeantwoorde liefde, over als een protest tegen onverschilligheid. En ‘For The Sake of Talking’ als een aanklacht tegen oppervlakkigheid. Van het intrigerende ’15 Days/15 Seconds’, over een relatie die op een breuk afstevent, geeft de zanger twee uitvoerende versies, het ene fel en opzwepend het andere meer swampy. De bassist van dienst is hier Damien Hervé. Elders vervangt Ludovic Timotéo hem. Ook compositorisch is Mathieu een meester in het creëren van sferen, zoals op het bedrieglijk rustige ‘By The Lake’ waar een gure wind overheen snijdt.

Het weemoedige ‘I Want You’ van Dylan is de enige cover. Aan enkele andere schreven zijn muziekmaten mee. Verkillend mooi is het gevoelvolle ‘Sisters & Brothers’ waarin het hartzeer schrijnt over opgroeien en het zien vertrekken van verwanten. Ook het kwetsbare ‘Poor Damned’ heeft hetzelfde emotionele impact als authentieke countryblues. Zijn warm bij wijlen breekbaar stemtimbre evenaart die van een lyrische troubadour maar op de up-tempo songs helt die over naar deze van een moderne rocker als Dan Auerbach van de ‘Black Keys’. Mocht je heel ver terug gaan in de tijd dan zou je mogelijks ontdekken dat de stamboom van Mathieu een verre vertakking onthult met de pioniers die zich aan de Delta oevers settelden. Het afwisselend akoestisch en elektrisch gitaarspel gecombineerd met de harmonica weerspiegelt alleszins de stromingsdieptes van de Mississippi.

Marcie

Artiest info
MATHIEU PESQUÉ