HURTS – EXILE

Toen in september 2010 het album “Happiness” van de in 2009 gevormde Britse synthpopgroep ‘Hurts’ uit Manchester op de platenmarkt werd losgelaten, veroorzaakte dat een ware stormloop naar de platenzaken. Binnen de kortste keren stond het duo, bestaande uit zanger Theo Hutchcraft en synthesizerexpert Adam Anderson, aan de top van de hitlijsten met briljante verkoopcijfers van meer dan 1 miljoen exemplaren voor hun debuutplaat.

Met de songs “Better Than Love”, “Wonderful Life” en “Stay” scoorden ze in 2010 drie top 10-hits in Engeland en ook in de rest van Europa werd ‘Hurts’ al snel een begrip in de hitlijsten. In 2011 volgden nog twee singles uit die eerste cd met de songs “Sunday” en “Illuminated” en intussen had het duo ook hard gewerkt aan een live show die ze op zowat alle grote Europese openluchtfestivals mochten brengen in 2011 en 2012.

Maar er moesten natuurlijk ook nieuwe liedjes gecomponeerd worden voor een tweede cd als opvolger voor “Happiness”. Die opvolger is net verschenen met de twaalf songs tellende plaat “Exile” die opnieuw door Jonas Quant werd geproduceerd. De eerste single die in januari 2013 als ‘teaser’ voor dit album werd gelanceerd is de uitstekende song “Miracle” (zie video), maar deze cd opent wel met de titeltrack “Exile”, een swingende electropopsong.

Fans van synthesizerpopmuziek zullen ‘Hurts’ misschien graag vergelijken met voorbeelden uit de jaren ’80 zoals ‘Human League’, ‘Soft Cell’ of ‘Depeche Mode’ maar de sound van dit duo is al bij al toch moderner en maakt gebruikt van de meest recent ontwikkelde elektronische muziekattributen. De songs “Sandman” met kinderkoortje, het epische “Blind” en het poppy “Only You” zijn goed, echter zonder ooit echt meer te zullen gaan betekenen voor de geschiedenis van de popmuziek.

Het donkere en mysterieuze “The Road”, het melancholische “The Rope” en de vrij sobere, wat dramatische ballad “The Crow” (met flarden muziek ontleend aan Chris Isaak’s liedje “Wicked Game”) behoren misschien wel bij de best gecomponeerde en mooist gezongen liedjes van dit album, terwijl anderzijds “Cupid” en “Mercy” naar onze smaak wat teveel ‘noise’ en bombast etaleren.

Slotnummer “Help”, met gastmuzikant Elton John aan de piano en een strijkensemble + groot koor dat voor de sfeer moet zorgen, lijkt ons vooral voor commerciële doeleinden aan de tracklijst van dit album te zijn toegevoegd, want we zien de twee heren van ‘Hurts’ binnenkort nog wel een theatrale video rond deze song breien om daarmee weer bovenaan in de hitlijsten op te duiken.

(valsam)

Artiest info
Website  
 

Label: Sony Music

video