ERIC VLOEIMANS‘ OLIVER’S CINEMA

Eric Vloeimans beweegt zich op veel muzikale fronten, behalve in velerlei jazzgroepen, van mainstream, neobop tot aan jazzrock, maar ook klassieke muziek is één van zijn domeinen. In 2011 speelde hij zijn eerste trompetconcert (“Evensong”) met het Limburgse Symfonie orkest. Met dit trio, waarvan de naam een anagram is van Eric’s naam, is er sprake van een synthese tussen jazz, klassiek en diverse andere invloeden. Vloeimans had altijd een hekel aan de accordeon, totdat iemand hem wees op de Belgische top accordeonist Tuur Florizoone, het klikte onmiddellijk, cellist Jörg Brinkmann completeert de groep. Veel van de muziek heeft een filmische achtergrond, zoals “L’ amour des moules” van Florizoone, “Fellini’s Waltz” van Brinkmann en de muziek uit de film “Majesteit” van Vloeimans.

En dan zijn er ook nog de thema’s uit “Rosemary’s Baby” en “Cinema Paradiso”. De typerende zijdezachte toon en de lyrische benadering van Vloeimans komen hier volledig tot hun recht, Jörg Brinkmann gebruikt zijn cello ook als ritme-instrument en Tuur zijn spel herbergt een keur aan klanken, niet alleen de verwachte Tango, maar ook Braziliaanse muziek, pop, musette, Nina Rota en veel meer. Een bijzondere cd, zeer sfeerrijk, maar na verloop van tijd verslapt de spanningsboog door de eenvormigheid van de nummers, je wacht op een flinke eruptie van één van de instrumenten en dan vooral van de trompet van Eric.

Jan van Leersum

 

 

 

Artiest info
   
 

Label : Challenge Records

video