JON SHAIN – REUPHOLSTERED

Eén van de mogelijke vertalingen van het Engelse woord ‘Reupholstered’ is ‘opnieuw opgezet’ of ‘gereconstrueerd’. Dat is dan ook een exacte beschrijving voor hetgeen de Amerikaanse folkmuzikant, gitarist en singer-songwriter Jon Shain uit Durham, North Carolina heeft gedaan met elf liedjes op zijn nieuwe plaat die “Reupholstered” als titel heeft meegekregen.

Deze 47-jarige muzikant heeft sinds zijn eerste soloalbum “Brand New Lifetime” uit 1999 ondertussen nog zeven andere albums uitgebracht met als laatste realisatie “Ordinary Cats” in 2013. Voor zijn negende cd “Reupholstered” is hij deze keer gaan grasduinen in zijn uitgebreide platencollectie en selecteerde hij elf nummers die hem op één of andere wijze persoonlijk hebben geraakt en die hij voor deze plaat zelf in een eigen interpretatie heeft opgenomen.

De mix aan songs en muziekstijlen is indrukwekkend. Zo begint dit album met het nummer “Social Disease” van Elton John, maar krijgen we ook het vrij onbekende “California Zephyr” van Hank Williams en Elliott Smith’s liedje “Clementine” uit 1995 (zie live versie op video). Jon Shain geeft aan al de liedjes zijn typische rootsy bluestoets door zichzelf op banjo, mandoline of akoestische gitaar te begeleiden.

Van Paul Simon ontleende hij het nummer “Peace Like A River” uit het album “Paul Simon” van 1972. Producer Jackson Hall liet Jon Shain voldoende ruimte om een geheel eigen versie van al deze liedjes te spelen. Ook een meer recente song werd gekozen met “It’s Not Happening” uit het album “Obadiah” uit 2010 van de Canadese folkzangeres Frazey Ford (lid van ‘The Be Good Tanyas’).

Harry Nilsson’s liedje “Good Old Desk” uit diens album “Aerial Ballet” van 1968 wordt haast onherkenbaar geïnterpreteerd door Jon Shain en Cole Porter’s nummer “Anything Goes” is als song van de soundtrack voor de gelijknamige film uit 1956 geselecteerd. Het van Glen Campbell als hit gekende, maar oorspronkelijk door Jimmy Webb gecomponeerde liedje “Galveston” uit diens album “Letters” van 1972 krijgt hier ook een geheel eigenzinnige bewerking.

Dat Jon Shain zijn muziekklassiekers heel goed kent bewijst hij door het liedje “Never My Love” van ‘The Addrisi Brothers’ te brengen, een nummer dat in 1967 hoog in de hitlijsten werd gebracht door de Californische poprockgroep ‘The Association’. De door Tim Drummond voor het album “Julie Covington” van de gelijknamige zangeres geschreven folkballad “Sip The Wine (I Want To Lay Down Beside You)” is eveneens zo’n opvallende keuze. Dat geldt evenzeer voor de afsluitende song “Let The Mermaids Flirt With Me” die de zwarte Amerikaanse country- en blueszanger Mississippi John Hurt zo’n kleine 100 jaar geleden voor het eerst zong.

Het album “Reupholstered” is een muzikaal document waarin de geschiedenis van de folk, blues en countrymuziek in een samenvatting van elf liedjes wordt verteld door een man die diep in zijn roots is gaan zoeken naar de songs en de muziek die zijn eigen solocarrière als singer-songwriter hebben beïnvloed en aangestuurd.

(valsam)

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label: Flyin’ Records

video