JOHNATHAN BLAKE - GONE, BUT NOT FORGOTTEN

Jonathan Blake, afkomstig uit Philadelphia, is één van de meest gevraagde drummers van zijn generatie. Hij speelde met het Tom Harrell Quintet, de Mingus Big Band, het Ravi Coltrane Quartet, het Kenny Barron Trio en met vele anderen. Dit is zijn eerste Album op Criss Cross als leider. Alle nummers zijn gekozen als een eerbetoon aan recent overleden jazzgrootheden, niet in de zin van droefenis, maar als een celebratie en waardering. Zoals Blake vertelt in de hoestekst, je praat soms een paar minuten over deze mensen en dan vergeet je ze weer, “we’re not forgetting about you. Your Music will still live if I have something to say about it”. Behalve diverse grootheden worden ook overleden muzikanten uit Philidelphia waarmee Blake opgroeide en met wie hij samenspeelde betrokken in dit eerbetoon. Het gaat om Trudy Pitts (pno), Sid Simmons (pno) en Charles Farmbrough (bs), van hen zijn de nummers “Anysha”, “Maracas Beach”en “Brosky”, de bijnaam die Art Blakey gaf aan Fambrough.

De band bestaat uit louter grootheden: Chris Potter op tenorsax en altfluit, Mark Turner op tenor- en sopraansax , Ben Street op bas en natuurlijk Johnathan Blake op drums. Voor de meeste geldt dat ze ooit wel eens hebben gespeeld met sommige van de herdachte muzikanten.

“Cryin Blues” van Eddie Harris begint met de twee saxofonisten als duo, “Firm Roots” van Cedar Walton krijgt ook een geheel eigen bewerking. Andere nummers zijn “All Across the City” een ballade van gitarist Jim Hall, “Circle Dance” van Paul Motian, “New Wheels” van Mulgrew Miller, “Two for the Blues” van Neal Hefti en twee eigen nummers van Blake: “Born Yesterday”, opgedragen aan Ana Grace de dochter van wijlen saxofonist Jimmy Green en “The Shadower” een ode aan de veel te jong gestorven bassist Dwayne Burno . De keuze van de nummers zorgen voor een hoge kwaliteit en veel afwisseling, de twee giganten op saxofoon weten enorm te boeien met hun solo’s, de bas van Street is “steady like a rock” en Blake laat hier weer horen waarom hij zo populair is bij zijn collega muzikanten, een en al dynamiek, maar ook heel subtiel. Geen experimenten, geen elektronica, gewoon “ouderwetse” jazz van een heel hoge kwaliteit.

Uitschieters? Eigenlijk klinken alle nummers prima, “Maracas Beach” springt eruit, mede door het fraaie fluitspel van Potter, “Born Yesterday” door het samenspel van tenor- en sopraansax en “Two for the Blues” door het basgeluid van Street en de bluesy sfeer, kortom, genieten geblazen!

Jan van Leersum

Artiest info
Website  
 

Label : Criss Cross Jazz
Distr.: Challenge Rec.