MARY’S LITTLE LAMB – FORTUNE & CHANCE

Van buitenlandse rootsgroepen ontvangt onze redactie dagelijks materiaal, maar voor een nieuw album van een Belgische band die gaat voor alt.country en americana moeten wij toch al dieper in ons geheugen graven. Mary’s Little Lamb is voor vele rootstimers een nieuwe naam, maar toch heeft de band al mooie referenties op hun CV staan zoals optredens in de Ancienne Belgique en een nummer dat in de soundtrack van tv-serie De Ridder werd gebruikt. Het sextet komt uit Keerbergen (Vlaams-Brabant) en bestaat in de huidige bezetting sedert 2012. De groep startte als bluestrio in 2005 en evalueerde in de loop der jaren naar een alt.countryband met 3 extra blazers.

Op 17 december presenteerden de prille dertigers hun debuutalbum ‘Fortune & Chance’ voor een uitverkochte Mechelse Stadschouwburg. Zanger Bart Hendrickx opent a capella in ‘Pariah’ dat overgaat in een nummer met sterk refrein en vrolijke trompetuithalen. Ook ‘Sugar Coat’ bevat enthousiast blazerwerk. ‘It Can’t Go Wrong’ diende als voorsmaakje van het album, maar werd opgepikt als nummer voor in de reeds vernoemde tv-serie De Ridder. Voor dit sfeervolle nummer maakte Bart Hendricks een prachtig animatiefilmpje dat via de website van de band is te bekijken. Zeker eens doen!

Toeval of niet, de band blijkt uitstekende muziek te maken om filmscènes te begeleiden. Zo kan het instrumentale ‘Mirage’ perfect fungeren in een spannende spaghettiwestern. Invloeden van hun voorbeeld Johnny Cash zijn duidelijk te horen in ‘The Outlaw’ en ‘Cursed City’. ‘Fire In The Core’ doet dan weer denken aan The Doors en met ‘A Long Way From Home’ hebben ze een slow bluesje dat met een chaotische climax eindigt.

Het album bevat 12 nummers waarvan slechts 1 cover (Hank Williams’ ‘Lost Highway’). De apotheose van het album is ‘Don’t Let The Day Break, een duister duet met zangeres Jorunn Bauweraerts die bekend is van Laïs.Met ‘Fortune & Chance’ heeft Mary’s Little Lamb een aangenaam album met knap zelfgearrangeerde nummers afgeleverd en dat kan tellen als visitekaartje. In het popcircuit staan dEUS, Hooverphonic, Oscar & The Wolf naast of zelfs hoger op een affiche dan de buitenlandse acts. Ook in het rootsgenre mogen wij, Belgen, wat chauvinistischer worden. Welke andere groep dan Mary’s Little Lamb slaagt er in zelfgepende nummers te combineren met mooi georchestreerde nummers a la Cash meets Calexico meets Morricone? En met een eigen blazerssectie hebben ze een unieke troef. Deze jonge gasten verdienen het om in de slipstream van de huidige Broken Circle Breakdown hype hun graantje mee te pikken.

Kris Vermeulen

Artiest info
Website  
 

iTunes