BOB WAYNE - HITS THE HITS

Altijd al benieuwd geweest hoe Sympathy For The Devil in country style geklonken zou hebben of I Got The Sheriff in een hillbillie dressing? Of een Rihanna en een Adele in outlaw country modus? Welnu; dan is Hits The Hits DE plaat die je zeker eens moet gaan beluisteren. Voor de recht toe recht aan outlaw country fanaat die Bob Wayne hoog heeft zitten is Hits The Hits misschien wel een grote teleurstelling. Wie echter de plaat met enige relativering en dus met een zekere knipoog tegemoet treedt, heeft meer dan voldoende te genieten.

Het project Hits The Hits is, zo is het verhaal, begonnen als de uitkomst van een weddenschap. Daarin zit natuurlijk al iets van een relativering ingebakken, alsof de boodschap bij voorbaat al is het album vooral niet te serieus te nemen, maar meer als het resultaat van een grap met muzikale vrienden. Hits The Hits herbergt een dertien tal songs, variërend van classic rock songs tot meer modernere liedjes uit het laatste decennium.

Hits The Hits kent een ijzersterke opening met Rock And Roll, een nummer van Wayne´s helden van Led Zeppelin. De gedachte van Wayne hoe deze plaat geklonken zou hebben uit de strot van Waylon Jennings vormt de opmaat voor een strakke country song, mooi verpakt met harmonica, een straffe gitaarbeat en een kort maar fraai intermezzo op de bariton gitaar (Rory Hoffman). Skyfall, het nummer dat wereldbekendheid gaf aan Adele en de titelsong vormde voor de gelijknamige Bondfilm, wordt door Wayne riant voorzien van een klassiek klinkende rockabilly tune in de stijl van grootmeester Cash. Het nummer wordt gedragen door de strakke ritmiek en de sierlijke samenzang van Wayne met Amanda Contreras. Sympathy For The Devil pookt het tempo van het album even goed op met excellent spel op banjo van Josh McMurray en de opzwepende geluiden van viool (Billy Contreras).

Ondanks de overvloedige country thematiek in de klassieker I Shot The Sheriff van Bob Marley weet Wayne de magie van het nummer maar niet te pakken. Het tempo ligt een tikkeltje hoger, er is de inbreng van een viool en een subtiele background zang, maar het wil helaas niet vlotten. Aan hetzelfde euvel lijdt Crazy, in de versie van de Gnarls Barkley waarmee deze band in 2006 een wereldhit scoorde. De fijnzinnige verwijzing op het einde van de song naar Patsy Cline´s Crazy is spits gevonden, maar tilt het nummer niet naar grote hoogte. Ook Under The Bridge (Red Hot Chili Peppers) bevat een zekere teleurstelling; de vocalen van Wayne klinken wat flauw en vlak, zeker in afstemming met het prachtige achtergrondwerk van Contreras. Waarom Bob Wayne en Andy Gibson er voor gekozen hebben om All About That Bass te coveren is volstrekt een raadsel en is in die zin ook een vreemde eend in de bijt. De countryfeel ontbreekt en lijkt louter voor de fun op de plaat geslingerd. Ongetwijfeld hebben Wayne en de zijnen een hoop lol beleeft aan het opnemen van deze song, maar de betekenis en urgentie ontbreken pijnlijk.

Neem nog even de moeite om te luisteren naar Ozzy Osbourne´s Crazy Train of The Kids Aren´t Alright van The Offspring om zo de balans weer enigszins naar het positieve te trekken. Laten we het houden op een vermakelijk intermezzo in de indrukwekkende discografie van Bob Wayne en gezamenlijk uitzien naar een volgende outlaw plaat van deze geboren verhalenverteller.

Ferenc Koolen

 

 

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: People Like You Records

video