ETHAN JOHNS WITH THE BLACK EYED DOGS – SILVER LINER

Als u een beetje thuis bent in de hedendaagse muziekwereld, dan zult u de naam van Ethan Johns zeker wel herkennen. Deze 46-jarige Engelse producer, songschrijver en multi-instrumentalist heeft vooral roem verworven als producer van platen van o.a. Ryan Adams, Paul McCartney, ‘Kings Of Leon’, Tom Jones, ‘Crowded House’, ‘Crosby, Stills And Nash’, Ray LaMontagne, Tift Merritt, ‘The Vaccines’, Paolo Nutini, ‘Counting Crows’ en ‘Jayhawks’.

Ethan Johns is ook de zoon van de legendarische producer Glyn Johns die voor albums van ‘The Rolling Stones’, Eric Clapton, ‘The Who’ en ‘Led Zeppelin’ achter de knopjes in de opnamestudio heeft plaatsgenomen. Ethan heeft met ‘Three Crows Records’ eveneens zijn eigen platenlabel en hij heeft hiervoor ook zelf al drie eigen soloalbums opgenomen, te beginnen met “If Not Now Then When” uit 2012, gevolgd door “The Reckoning” uit 2014 (met Ryan Adams als producer) en het onlangs verschenen album “Silver Liner”.

In zijn lange muzikale carrière was hij een aantal jaren de drummer-gitarist bij ‘Crosby, Stills And Nash’ en speelde hij als gitarist in de begeleidingsband van Emmylou Harris en Ryan Adams. Voor de negen songs tellende plaat “Silver Liner” vormt hij een band met B.J. Cole, een legende op pedal steelgitaar, Nick Pini op basgitaar en Jeremy Stacey op drums. Deze laatste trad ook op als producer van dit album.

Daarnaast nodigde hij een aantal gastmuzikanten uit om aan enkele liedjes mee te werken. Zo draagt countryzangeres Gillian Welch haar vocale steentje bij aan de vrij experimenteel klinkende titeltrack “Silver Liner” en zingt ze naast Bernie Leadon (ex ‘Flying Burrito Brothers’ en ‘Eagles’) op de mooie pedal steel countryballad “Juanita”. Voor de lekker swingende song “I Don’t Mind” (very much ‘Tom Petty’-stijl) deed de hier op mandoline spelende Ethan Johns een beroep op collega-producer en gelegenheidsaccordeonist Richard Causon.

“The Sun Hardly Rises” (zie video met live in de studio gebrachte versie) is een regelrechte countryballad met pedal steelgitaar in een vooraanstaande rol bij de instrumentatie. “It Won’t Always Be This Way” begint als een akoestische pianoballad, maar groeit langzaamaan uit tot een door toedoen van een strijkersensemble zeer sfeervol georkestreerde song. Randy Newman lijkt hierbij van achter de coulissen goedkeurend toe te kijken.

Dan volgen twee erg lange werkjes met het 7 en halve minuut durende epos “Open Your Window” en het meer dan 8 en halve minuut durende “Six And Nine” waarin Ethan Johns in ‘Bob Dylan’-stijl zijn rol als verhalende troubadour probeert waar te maken. Voor mij mochten deze twee vrij ééntonige songs geconsolideerd worden tot ergens rond de 3 à 4 minuten, zoals het geval is met het daarop volgende “Dark Fire”.

Gelukkig maar dat Ethan Johns deze cd afsluit met “I’m Coming Home”, een uptempo bluessong die enige vorm van optimisme en opgewektheid uitstraalt. Want op enkele uitzonderingen na is de algemene teneur van de liedjes op “Silver Liner” toch behoorlijk deprimerend, een specifieke gemoedsgesteldheid waar we deze succesvolle producer en muzikant normaal gezien toch niet van plegen te verdenken.

(valsam)

 

3 maart 2016: Paradijskerk, Rotterdam, NL
4 maart 2016: Waalse Kerk, Amsterdam, NL
5 maart 2016: Oosterpoort, Groningen, NL
6 maart 2016: Dornroosje, Nijmegen, NL

 


Artiest info
Website  
 

Label: Three Crows Records

video