TRIXIE WHITLEY – PORTA BOHEMICA

Van zangeres Trixie Whitley wordt heel vaak beweerd dat ze een Belgische artieste is en daar zit zelfs enige vorm van waarheid in. Maar deze in 1987 in Gent geboren dochter van de Amerikaanse singer-songwriter en bluesmuzikant Chris Whitley is evenzeer een Amerikaanse muzikante die al een hele tijd opereert vanuit Brooklyn, New York. Ze heeft lange tijd mee gespeeld en mee gezongen op de platen van haar vader, tot die in 2005 plots overleed en ze toen besloot om aan een eigen solocarrière te beginnen.

In 2008 verscheen haar eerste soloplaat in de vorm van de EP “Strong Blood” en aan het einde van datzelfde jaar werd ze gecontacteerd door Daniel Lanois, de legendarische producer van o.a. ‘U2’, Bob Dylan, Peter Gabriel, Emmylou Harris en Neil Young. Hij stelde haar voor om samen muziek te gaan componeren en op te nemen voor zijn muzikaal project ‘Black Dub’ waarin zij de zang voor haar rekening nam. Het nummer “I’d Rather Go Blind” van Trixie Whitley dat uit die samenwerking voortvloeide, betekende meteen een internationale doorbraak voor de toen nog piepjonge zangeres en multi-instrumentaliste.

De nog steeds vlot Gents sprekende muzikante heeft in 2009 met “The Engine” en in 2011 met “Live At Rockwood Music Hall” nog twee ep-tjes opgenomen en ze bracht in 2013 haar eerste volwaardig soloalbum uit onder de titel “Fourth Corner”. Daar is nu een waardig vervolg op gekomen met de net verschenen plaat “Porta Bohemica”, vernoemd naar de treinverbinding die van 1993 tot 2003 bestond tussen het Duitse Hamburg en de Tsjechische hoofdstad Praag.

De muzikale reis die Trixie Whitley op dit album aflegt bestaat uit negen stations die elk een eigen muziekstijl vertegenwoordigen en de diversiteit in het werk van deze artieste heel mooi etaleren. Zij durft nogal eens behoorlijk te experimenteren in haar instrumentatie bij de nummers op deze plaat. Openingstrack “Faint Mystery” brengt ze geheel akoestisch met enkel een gitaar en wat strijkers in de achtergrond. Voor de begeleiding van het nummer “Salt” neemt ze plaats achter de piano en kiest ze voor een dromerige maar sfeervolle elektropopsound.

In het mooie en intieme “Closer” vermengt Trixie Whitley pop met jazz en voor het op iets van Kate Bush lijkende nummer “Hourglass” worden de elektrische gitaren boven gehaald. Onze voorkeur bij deze artieste gaat echter onvoorwaardelijk uit naar de rustigere ballads “Eliza’s Smile” en “New Frontiers” die ze vanachter haar piano brengt en die haar sterke en loepzuivere zangstem het best in de verf weten te zetten.

De eerste single die uit “Porta Bohemica” wordt getrokken is het lichtjes dreigende “Soft Spoken Words” (zie video), een knappe popsong die werd opgebouwd rond een catchy gitaarriff. De meest rockende track uit deze plaat is het nummer “Witness” en de afsluitende track “The Visitor” is opnieuw zo’n jazzy pianonummer dat lijkt geschreven te zijn voor het theater. Al bij al is “Porta Bohemica” een vrij intimistische plaat van een zangeres die zelfverzekerd naar een lange muzikale carrière zal mogen uitkijken. Wij blijven haar tot nader order dan ook heel graag een Vlaamse Gentse zangeres noemen.

(valsam)

 

21 april 2016: Tivoli De Helling, Utrecht, NL
22 april 2016: Mezz – Ik Zie U Graag Festival, Breda, NL
28 april 2106: Muziekgieterij, Maastricht, NL
29 april 2016: Lotto Arena, Antwerpen, BE

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Strong Blood Music

video