ANNA LAUBE – ANNA LAUBE

Mag ik heel even een beetje van uw tijd lenen? Ik heb u namelijk iets heel belangrijks te vertellen! Het gaat over Anna Laube. Dat is in vrouw uit Iowa, die opgroeide in Wisconsin. Ze speelt gitaar, piano en viool en vertoefde in tijdje hier bij ons, in Luik, waar ze hobo studeerde. Een dame die de noten weet liggen dus. Zo zijn er natuurlijk wel meer, maar wat deze dame zo bijzonder maakt, is haar pas verschenen, titelloze derde CD.

Om te beginnen steekt die in wat ongeveer de fraaiste verpakking van de jongste tien jaar moet zijn en hij bevat tien liedjes, die in totaal op 31 minuutjes afklokken. Negen ervan zijn eigen nummers, of eigenlijk 8, want wat hier “Sugarcane” heet en in Madeleine Peyrouxmodus gezongen wordt,, was oorspronkelijk eigenlijk “Cocaine Blues” en er is een heuse cover van het klassieke “Satisfied Mind”. De plaat is een staalkaart van wat we doorgaans als “hedendaagse folk” omschrijven, met al zijn sub- en zijgenres. Opener “Already There” is een lichtjes aan “Mr. Tambourine Man” in Byrdsversie verwachte folksong, terwijl “Chocolate Chip Banana Cupcakes” een op mandoline en drumborstels drijvend swingnummer is. “The Bike Song” is dan weer pure Louisianamuziek met een bijzonder fijne Dylanmondharmonica er doorheen en “Oh My (oh me oh me, oh my)”is blues in Norah Jonesstijl, met een heerlijke tingeltangelpiano van Chuck Leavell erbij. Als Chuck wil meespelen, dan moet het wel goed zijn, toch?

Nog meer fraai volk op “This One's For You”: David Zollo speelt er gitaar op en de song had best op één van de Chris & Carlaplaten kunnen staan. Zo kan ik nog wel even doorgaan: “Sweet Boy From Minnesota” is een song die, als hij veertig jaar geleden was geschreven, zeker in de handen van Emmylou Harris terecht zou gekomen zijn. “You Ain't Worth My Time Anymore”, waarop Anna zelf ook mondharmonica speelt, is een bluesje dat Bette Midler of Toni Price op het lijf geschreven is, maar dat ook Anna zelf wonderwel past en afsluiter “Green” is eigenlijk het tweelingbroertje van zijn voorganger, zij het dat hier het orgeltje in prominente rol speelt.

Wat leer ik uit elfendertig beluisteringen van deze plaat? Ik onthoud dat het zonde is dat ik Anna Laube nu pas ontdek, want ze heeft een fenomenaal mooie plaat gemaakt, waarop ze laat horen dat ze inderdaad een geweldige muzikante is, maar dan eentje die ook heerlijke liedjes kan schrijven en die een nachtegalenstem heeft, waarvoor zelf de dikste poolijskap niet veilig is. Keer op keer heeft mijn slecht karakter zitten luisteren of er toch niet hier of daar een nootje verkeerd zat. Mooi niet, dus.

(Dani Heyvaert)

 

 

Artiest info
Website  
 

CD Baby

video