TOWNES VAN ZANDT - TEXAS RAIN

 

Het oeuvre van de legendarische singer/songwriter Townes van Zandt is in het verleden op allerlei manieren heruitgebracht, maar nooit zo goed als Charly Records dat nu aan het doen is. De eerste uitgaves in deze serie waren meteen een succes. Zo was er de fraaie dubbel-cd met zijn eerste twee platen "For The Sake Of The Song" en "Our Mother The Mountain" die indertijd op het piepkleine Poppy label verschenen. "For The Sake Of The Song" werd geproduceerd door Jack Clement en verscheen in 1968. "Our Mother The Mountain" was meer zijn eerste klassieker.  Ook verscheen er een heruitgave van "The Nashville Sessions", een album dat in '73/'74 had moeten uitkomen. Het verhaal bij deze plaat zit namelijk zo: In 1973 ging Townes' platenmaatschappij waarbij hij toen zat failliet. Hij zat midden in een recordingsessie voor een nieuwe plaat en hij had net een liveplaat opgenomen die op het randje stond van uitkomen. Die live plaat is "Live at Old Quarter", welke werd uitgegeven door Tomtato Records. Dat gebeurde pas vier jaar later, gelukkig wel want anders hadden we dat meesterwerk waarschijnlijk nooit gehoord. 20 jaar na dato werd dit als nog geissued en getiteld "Nashville Sessions", als een soort van verzameling nummers van die sessies. Met latere sessies waarmee Van Zandt in 1990 begon, op dat moment in voor zijn doen opvallend gezonde toestand, zouden leiden tot "Texas Rain", waarvan de heruitgave eind deze maand in de rekken  zal liggen. Voor dit album nam hij opnieuw zijn bekende songs op in wat meer robuuste arrangementen, met volle band en orkestraties, en allen voorzien van een duetpartner.

Townes Van Zandt, tot voor kort het best bewaarde geheim van de countrywereld, komt dus stilaan weer tot leven. Figuurlijk helaas, want Townes overleed, verschrompeld door alcohol, ruim 18 jaar geleden. Pas na zijn dood is zijn oeuvre, vooral dankzij anderen, ruimer bekend geworden. En hierbij denken we dadelijk aan Emmylou Harris die er in het verleden alles heeft aan gedaan om zijn liedjes naar buiten te brengen. Het is soms al te verleidelijk om het levensverhaal van de artiest in zijn muziek te zien, maar in het geval van Townes van Zandt is het moeilijk te vermijden. Niet voor niets verschenen na zijn dood in 1997 al twee biografieën om de man te doorgronden die schuilgaat achter deze vreemde muziek, die zoveel wijsheid en verdriet in zich draagt. Townes van Zandt werd geboren in een welgestelde Texaanse familie met Nederlands bloed (vandaar de achternaam) en groeide relatief gelukkig op. Maar op zijn negentiende begonnen de geestelijke problemen en verslavingen waar hij zijn leven lang mee kampte. Na een psychotische episode brachten zijn ouders hem naar de medische afdeling van de Universiteit van Texas. Daar kreeg hij coma- en shocktherapie, en na twee maanden keerde hij terug, met een ongeschonden lichaam maar een wezenloze blik in zijn ogen. Al gauw bleek dat de therapie het grootste gedeelte van zijn jeugdherinneringen weggebrand had. Het is alsof toen de bodem onder zijn bestaan weggenomen werd, alsof hij vanaf dat moment nooit meer iets had om op terug te vallen. Zijn muziek werd de muziek van een man zonder verleden, die door Amerika waart en te midden van eenzaamheid en liefde, wanhoop en verslaving zoekt naar een weg, naar een aardse wijsheid die hem terug kan voeren naar zijn verloren thuis.

Townes van Zandt is lastig in een hokje te plaatsen, maar heeft veel gemeen met de zogenaamde outlaw country-beweging die in de jaren zestig en zeventig vanuit Tennessee en Texas het land onveilig maakte, en dan denken we ook vooral aan Willie Nelson. Het is een rauwe vorm van country, weliswaar met fiddles en steel guitars, maar zonder de gezapige tranentrekkers van traditionele country. En nu is er dus "Texas Rain" (met de ondertitel "The Texas Hill Country Recordings") aan de beurt. Het enige wat er mis is met dit album is de titel, want "Texas Rain" suggereert in het geheel niets over de inhoud. "Townes Van Zandt and Friends Sing the Songs of Townes Van Zandt" zou een betere titel geweest zijn, want op deze plaat horen we 13 songs in een reeks van duetten, waarvan Willie Nelson een graag geziene gast blijkt te zijn. Want Nelson excelleert hier in onder andere "Marie", ongetwijfeld één van de meest zwartgallige, maar tegelijkertijd tot op het bot ontroerende nummers ooit geschreven. "No Place To Fall", ook met Nelson, is de enige bonus track, als we deze release vergelijken met de originele release uit 2001. Verder opent Emmylou Harris, die een hit scoorde met Van Zandt 's "If I Needed You" en krijgt "Pancho en Lefty"  hier zelfs een Tex-Mex behandeling met dank aan driekwart van the Texas Tornados - Freddy Fender, Doug Sahm en Augie Meyers - samen met Rubin Ramos en the Texas Revolution. Van Zandt is in deze songs goed bij stem en domineert steeds ten opzichte van zijn duetpartner. Er is een overvloed aan Van Zandt releases sinds zijn dood, en "Texas Rain" brengt meteen geen nieuw materiaal, dus het kan niet essentieel worden beschouwd. Maar er zijn een aantal geweldige prestaties van zijn betere liedjes te horen, natuurlijk is wederom de geluidskwaliteit flink opgekrikt hetgeen deze reissues van de laatste jaren allemaal zo prachtig maakt.

 

Artiest info
Label: Charly Records  
Distr.: Bertus