THE OLDTIME STRINGBAND - CAT’S GOT THE MEASLES

 

Het gaat behoorlijk hard voor deze noordelijke Nederlanders, me dunkt. Waar ze tot niet zo lang geleden een beetje als een curiosum bekeken werden -veertigers met vreemde hoofddeksels, ruitjeshemden, louter akoestische instrumenten en een diepgewortelde voorliefde voor Amerikaanse volksdeuntjes van honderd jaar oud, geef toe, dat is niet meteen iets waarmee je grote stadions vult-, hebben ze tegenwoordig heel vaak de handen vol met concerten in zowat het hele land. Ze trokken zelfs de hele Grote Plas over om daar wat concerten te spelen en ook daar was de respons voornamelijk positief en in die zin valt het ook te begrijpen dat er alweer een nieuwe CD van het vijftal van de persen is gerold.

Daar staan een bakkersdozijn songs op: negen traditionals, twee composities van zangeres-gitarist Shelly O’Day en covers van “Miner’s Parayer” van Dwight Yoakam en “Our Town” van Iris DeMent. De keuze van die covers zal wellicht niet geheel toevallig gebeurd zijn: zowel DeMent als Yogakan zijn neo-traditionalisten uur sang en dus kan je begrijpen dan revivalisten als The Oldtime Stringband uitgerekend bij hen terecht kwam op hun zoektocht naar coverbare songs.

Openen en afsluiten doen ze met de eigen composities “Take Me Away” en “Don’t Go To That Barber” en wat ik daarover kwijt wil, is dat ze, verbazend toch wel, volledig overeind blijven tussen de liedjes die al heel lang hun waarde bewezen hebben. Ik vind het een hele krachttoer om twee nummers te maken, die daar fijntjes bij passen. Wat de traditionals betreft, zou het mij benieuwen waar ze die bijeengezocht hebben en welke de criteria waren om ze te selecteren voor deze plaat. Niet dat ik problemen heb met de keuze, allerminst zelfs, maar ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd en dat soort weetjes, daar heb ik een boon voor. Hoe dan ook: je krijgt versies van bekende en veel minder bekende zaken als “Blue Diamond Mine”, dat je misschien kent van Jean Ritchie of van The Johnson Mountain Boys, “Bumming An Old Freight Train” -zie Flatt and Scruggs, net als “Down The Road”, “Run Mountain”dat we kennen van zowel Bill Monroe als The Grateful Dead, “Cotton Mill Girl”, dat bekend gemaakt werd door Hedy West, maar geschreven door Lester Smallwood, “Milwaukee Blues” -zie Charlie Poole, “Henry Lee” -teveel versies om op te noemen, titelsong “The Cat’s Got The Measles”, bij mij in de kast in versies van ondermeer The New Lost City Ramblers en Papa Charlie Jackson en “Going Across The Mountains”, waarvan de Pete Seeger-versie nogal bekend is.

U merkt het: veel fijn materiaal, waar de Hollanders zich uitstekend mee vermaken en dat voor mij de aanleiding was om een compilatie-cd te maken voor in de auto: hun versie telkens afgewisseld met een andere uit mijn kast. Leuk om doen en leuk om luisteren. De dame en heren van OTSB zijn zeer goed bezig: ze hebben respect voor de songs, ze interpreteren ze soms redelijk vrij, maar ze tasten de essentie ervan niet aan, integendeel: ze laten je op zoek gaan naar de bronnen van de liedjes. Ik vind dat een heel fijne bezigheid! Eén vraag echter: waarom steken zij eigenlijk (haast) nooit de grens over? Is België te veraf? Of zijn ze zo duur? Grapje, dat laatste !

(Dani Heyvaert)

 


Artiest info
Website  
 

Bandcamp

video