PAULINE ANDRÈS – THE HEART BREAKS

 

De titel van het tweede studioalbum van de uit Frankrijk afkomstige zangeres en songschrijfster Pauline Andrès laat niet veel goeds vermoeden. “The Heart Breaks” lijkt ons een fatale conclusie te worden voor een door liefdesperikelen getormenteerde ziel. Momenteel verblijft deze muzikante in Berlijn waar ze naarstig aan haar artistieke carrière blijft werken door liedjes te schrijven die een combinatie vormen tussen Americana, folk, country en het Franse chanson.

Sommige van die liedjes zijn autobiografisch en gebaseerd op echte gebeurtenissen uit haar turbulente leven, andere songs zijn compleet verzonnen vanachter enkele glazen alcohol die in één of andere Berlijnse bar voor troost hebben gezorgd. Pauline Andrès wil het helemaal aan de luisteraar over laten om te beslissen welke van deze in liedjes getransformeerde verhalen waar of niet waar zijn.

Haar debuutplaat dateert uit 2014 en droeg als titel “All Them Ghosts” met meer naar rockmuziek neigende Americana-songs. Even daarvoor verscheen ook een ep onder de veelzeggende titel “Fuck You French Girl”. In de twaalf liedjes op “The Heart Breaks” zijn die fundamenten meer op countrymuziek gebaseerd en zullen de meeste luisteraars al snel vergelijkingen gaan trekken tussen het werk van deze Pauline Andrès en Lucinda Williams.

Er zijn ondertussen ook al twee singles uit deze nieuwe cd getrokken met de uptempo song “Drive Like Steve McQueen” (zie video) en de schitterende tearjerker “No Tienes Corazon” over een gebroken hart. In deze wondermooie ballad zit er Mexicaans klinkend trompetgeschal dat ons aan ‘Calexico’ doet denken, maar dat hier wel door de Italiaanse muzikant Stefano Chiappo wordt gespeeld.

Waar er pedal steel of dobro te horen is, tekent Andy Ellison voor de klanken op deze instrumenten, lap steelgitaar wordt bespeeld door Thomas Guiducci, Jack Davis speelt op elektrische gitaar, basgitaar, orgels en keyboards en de drumstokken worden gehanteerd door Mike Vecchione. Pauline Andrès zelf begeleidt zich op akoestische gitaar en tekende ook voor de productie van dit album.

Net als bij Lucinda Williams lijkt de stem van Pauline Andrès door een te grote hoeveelheid sterke drank en door veelvuldig roken aangetast te zijn en tot schorheid te hebben geleid. Dat is in dit geval helemaal niet echt erg, want hierdoor worden de songs nog krachtiger en meer overtuigend, vooral in de countryballads “”Broken Record”, “Broken Hearted”, “If Only You Had Called” en “If It’s Over”.

“Muddy Waters” en het walsje “Men & The Women Who Stay With Them” geven ons de indruk van wat luchtiger te zijn opgevat, hoewel het onderwerp van die songs toch nog zwaarmoedig lijkt te zijn. Maar naar het einde van deze plaat toe wordt het alsmaar meer duister en droever in het nummer “All The Way Home” en in de beklijvende slotsong “Salt & Sugar” die een waterval van tranen zou kunnen veroorzaken.

In het verleden maakte iemand over Pauline Andrès de vergelijking met Patsy Cline, Marlène Dietrich en Hope Sandoval van ‘Mazzy Star’. We kunnen ons hier zeker ook in terugvinden, want de emoties van pijn en hartverscheurende ‘tristesse’ duiken in haast elke song op. In onze ogen heeft deze dame een geweldig mooie plaat gemaakt met liedjes die een gebroken hart als centraal thema hebben en net daardoor niemand onberoerd kunnen laten.

Vrolijk zal je echter niet worden van de breekbare liedjes op deze plaat. We voelden zelf die stekende pijn in ons hart tijdens het luisteren naar dit album. Laat dit een waarschuwing zijn, maar ook een uitnodiging om als luisteraar zelf door dit tranendal te waden en gelijktijdig te genieten van de pracht van deze songs op “The Heart Breaks” van Pauline Andrès.

(valsam)

 

 

Artiest info
Website  
 

CD Baby

video