MAHSA VAHDAT - (A CAPPELLA) THE SUN WILL RISE

Ik kan me voorstellen dat u, net als ik, niet zo vertrouwd bent met de Iraanse folkmuziek van vandaag en dus permitteer ik me even om Mahsa Vahdat een klein beetje te situeren. De dame is van het bouwjaar 1973, studeerde aan het conservatorium van Teheran, is een fervente vertolkster van klassieke Perzische liederen en werd in haar carrière serieus gekortwiekt door de Ayatollahs die, zoals u wellicht weet, vrouwen verboden in het openbaar op te treden, tenzij wanneer het publiek uitsluitend uit vrouwen bestaat. Het is dus niet te verwonderen dat Mahsa een vurige verdedigster van de vrouwenrechten en van de vrijheid van meningsuiting werd -ze is bijvoorbeeld één van de kopstukken van “Freemuse”, een non-profit organisatie, die ijvert voor het recht op expressie voor alle artiesten-, net zoals het niet hoeft te verbazen dat zij, hoewel ze al die tijd in Teheran bleef wonen, voor de opnames toch meestal naar het buitenland verkaste - ze maakte trouwens twee platen samen met Mighty Sam McClain- en op die manier opgepikt werd door het Noorse Kirkelig Kulturverksted, onder wiens vleugels ook deze nieuwe, zevende plaat van haar zopas op de markt kwam.

Mahsa trok met Erik Hellestad, op een soort bedevaart langs plaatsen van bijzondere schoonheid -kerken, musea,paleizen, het Alhambra- om daar de stem van Mahsa zonder enige begeleiding op te nemen. Schoonheid naast schoonheid, als het ware, waarbij architectuur en geschiedenis als tegenspeler, of liever als decorum fungeerden voor de liederen en de verhalen die erin verteld worden. Van Noorwegen tot Polen, van Spanje tot de Franse Provence, een beetje overal (behalve in Iran zelve, natuurlijk) werden die publieke plaatsen de opnamestudio, waarin Mahsa haar liederen zong. Soms was ze alleen, soms waren er toeristen aanwezig en werd een opnamesessie plots een soort optreden voor beperkt publiek, soms hoor je het trippelen van vogels op een dak, klokkengelui of het bruisen van een fontein op de achtergrond, bijgeluiden, die geheel onverwacht en ongepland, deel begonnen uit te maken van het werk dat daar en dan gecreëerd werd.

In totaal nam het duo zo’n 50 liederen op tussen eind 2014 en eind 2015 en daarvan werden er 21 geselecteerd voor deze CD. De meeste, soms mystieke teksten zijn van Perzische oorsprong en sommige gaan terug tot de 11de eeuw, de muziek is van de hand van Mahsa zelf, die zich heel af en toe liet inspireren door een bestaand melodietje, dat ze dan aanpaste. Het resultaat is nergens minder dan wonderlijk mooi: dit is het ultieme bewijs dat schoonheid universeel is: je begrijpt geen jota van wat Mahsa zingt, je bent nooit in de plaatsen geweest waar deze opnames gemaakt zijn en toch word je binnen de kortste keren opgenomen in deze draaikolk van schoonheid. Dit is zo puur, zo fragiel en tegelijk toch sterk, dit raakt je veel meer dan de meest prachtige arrangementen van veel andere platen die je te horen krijgt. Dit is een aparte categorie: ik labelde het als “folk”, omdat het om oude teksten gaat, maar eigenlijk zou er hiervoor een etiket “schoonheid” moeten bedacht worden. Natuurlijk, een dik uur a cappella zang van maar één stem, het is misschien niet voor iedereen weggelegd. Maar dat geldt eigenlijk van alle kunst, die het gewone overstijgt, niet? Laat wat ik hierboven schreef u niet afschrikken: de CD steekt in een mooie verpakking en bevat heel verhelderende liner notes en voor het overige moeten uw oren hun werk doen. “Een bedevaart naar de schoonheid”…ik kon het zelf niet mooier gezegd hebben.

(Dani Heyvaert)

 


Artiest info
Website  
 

label: Kirkelig Kulturverksted
distr.: Xango

video