|
||||||||
Een genre dat wel uitgestorven lijkt zijn de instrumentals. Vroeger had je regelmatig pittige instrumentale singles in de hitparades. En vaak hadden ze dan ook nog een heel lang leven dankzij populaire radioprogramma’s. Voor instrumentale soul, de zwarte dansmuziek, die ook zeer populair word bij het blanke poppubliek moeten we terug gaan naar de jaren zestig. Want Soul ontstond in de vroege jaren zestig in de Verenigde Staten vanuit de rhythm en blues. Zwarte Amerikaanse jongeren beleven, net als hun blanke leeftijdsgenoten tien jaar daarvoor, financieel betere tijden en storten zich in het uitgaansleven. Er ontstaat behoefte aan meer gestileerde zwarte dansmuziek. Het platenlabel Motown Records uit Detroit voorziet zeer succesvol in die behoefte met acts als The Supremes, The Four Tops, The Temptations en Smokey Robinson & The Miracles. Deze nieuwe zwarte dansmuziek slaat vanaf 1964 ook aan bij het blanke poppubliek, met name in Engeland, Nederland en Duitsland. Al snel waaien ook rauwere vormen, uitgebracht op labels als Stax en Hi, over naar Europa. In 1967 reist de Stax Soul Revue, met o.a. Otis Redding, Sam & Dave en Booker T & The MG's, met veel succes door Europa. Er bestaan diverse soorten soul : Detroit soul (Motown), Deep soul and Southern soul, Memphis soul, Philadelphia soul, Psychedelic soul, Blue-eyed soul, Neo soul, Northern soul and Modern soul. Het label History Of Soul maakt uit dit grote aanbod een keuze en brengt nu op dubbel-CD, 55 instrumentals uit die vroege jaren '60 op de markt, die ze zelf omschrijven als: Club Sounds. Een beetje funk, een Latin groove, een langzame jazz walk, uptown dancers, late night smoochers, bordeelsluiperts. Er staat bekend volk op, maar vooral ook broeders die in onze contreien geheel ten onrechte obscuur zijn gebleven. TRACKLIST: Disc Two
De zwarte R&B die voortkwam uit blues en gospel was een belangrijke bron voor de ontwikkeling van de latere muziek als rock&roll. En daarmee ook een populaire muziekvorm voor jongeren. R&B werd in het begin race muziek genoemd maar dat werd na een paar jaar veranderd in de huidige naam omdat het een beetje een racistische term was. In de jaren 60 kwam de nadruk veel te liggen op de zangstem in de muziek en werd de naam soul weer gebruikt. Een begrip dat nu ook vaak wordt gebruikt als we spreken over deep soul, Northern soul of modern soul. Een andere muziekvorm die is ontstaan in de jaren 60 is funk. Het is vaak een jazzy vorm van R&B of soul met een ingewikkelde ritmische structuur die erg dansbaar is. In de jaren 70 ontstaat hieruit de muziek disco. Het werd een rage waarin de hele westerse wereld massaal de dansvloer betrad. Het wordt de meest dansbare vorm van soul en funk genoemd. Doordat de muziek zo'n rage was gingen veel Europese producers de studie in om deze muziek te maken, maar ze kwamen meestal niet verder dan eentonige, ongeïnteresseerde muziek. Hierdoor stonden veel soul en funk artiesten voor de keuze waarin ze mee konden gaan met deze rage of ze zetten een punt achter hun carrière. De rage vormde een grote bedreiging voor de live muziek cultuur en veel instrumentalisten verloren hun baan. Over het algemeen is R&B een grote bron voor vele soorten muziek geweest. Er wordt veel gezongen over liefde, geluk, feesten, sex en geld. Eigenlijk gaat de muziek dus over wat de mensen dag in dag uit het meest bezighoudt. Er wordt beweerd dat de zwarte vrouwelijke zangstem de menselijke uitingsvorm is die het dichtst bij het goddelijke komt. De meeste van hen hebben leren zingen in een kerk of koor waar ze zingen over god, Jezus en het leven op aarde. Oude beroemdheden zoals Mahalia Jackson, Aretha Franklin, Glady's Knight, Whitney Houston zijn misschien ook wel ooit zo begonnen. De R&B zangers zijn echte macho's, dat was vroeger zo en nu is er niet veel veranderd. Ze zingen over sex, auto's en het vele geld dat ze verdienen. Een enkele keer komt er een liedje dat over hun kinderen of moeder gaat, maar het grootste onderwerp is toch wel de liefde en dit geldt niet alleen voor de R&B muziek. Het label History Of Soul brengt nu op dubbel-CD zijn 56 rockin' en Groovin' r & b-instrumentals uit de jaren '60. Dus je krijgt hier geen R&B zangers te horen, maar gewoon instrumentals, vooral uptempo stompers met pakkende melodieuze riffs en dit samen met trage, soulvolle, down home blues, en dit met artiesten als Don & Dewey, Earl Hooker, Al Tousan, Bill Parker, Willis Jackson, BB King, Bo Diddley, Davey Cortez, James Rivers, Lowell Fulson, Grant Green, Chuck Berry, Ike Turner, Curley Hammer, Young Guitar Red, Lloyd Glenn, en veel anderen. TRACKLIST: Disc Two |
||||||||
|
||||||||
|