JUNK PARLOR -  ELECTRICITY FOR DREAMS

Om de indie rock band Junk Parlor tegen te komen moet je naar Noord-Californië gaan, naar het gebied dat bestaat uit de steden San Jose, San Francisco, Oakland en Berkeley, steden die alle rond de Baai van San Francisco liggen. Junk Parlor is actief in de Bay Area indie rock scene en bestaat uit Jason Vanderford: (zang, gitaar), Laela Peterson-Stolen (viool,zang), Tim Bush (bas), LD Limelight (accordeon, zang) & Robin “RT” Goodrich (drums, cajon, zang). De band is al actief sinds 2013 en dit eerder toevallig, nadat de oom van Tim Bush aan Vanderford vroeg om op akoestisch te komen spelen in een wijnbar in Petaluma, maar dat alleen deed als Bush bas speelde. Vanderford was een punk rocker, is songwriter en gitarist, drummer RT Goodrich was lid van Beso Negro, Laela Peterson-Stolen zingt de harmonieën en nieuwkomer JD Limelight is accordeonist.

De nummers op hun voornamelijk vocale debuutalbum ‘Wild Tones’ [2013] en op de overwegend instrumentale opvolger ‘Melusina’ [2015] werden vergeleken met het oeuvre van Nick Cave, Leonard Cohen, Gogol Bordello, Dead Kennedys en Tom Waits. Een van de fans noemde het "Crooner Punk" vanwege Vanderford’s warme lage zang. ‘Electricity for Dreams’, hun nieuwe studio album is waarschijnlijk het meest klassieke rock album dat ze uitgebracht hebben. Het derde album markeert een nieuwe stap in de ontwikkeling van de band. De acht nummers tellende reis is een synthese van de eerste twee releases van de band, in combinatie met een extra nadruk op zang en een hoger niveau van verfijning. Parlor speelt met een rijker kleurenpalet.

Tekstueel gezien introduceert de band vaak sinistere, donkere thema's en lyrisch gezien kenmerkt Junk Parlor zich door de klassieke vertelkunst, met betoverende Oost-Europese folk accenten. Over het album hangt er een filmische humeurigheid, die zorgvuldig het palet van emotionele vertellingen navigeert. Vele van de nummers zouden ongetwijfeld als soundtrack van een film kunnen dienen.

De aanstekelijke kick-off track heeft een reffrein dat je zeker kunt zingen op straat na de show. Met z’n vieren zingen ze over een magische avond die een wenende vrouw troost, levenslessen en inspiratie biedt. Ongeremd, ongetemd en wild, zetten ze de finale in: “Beauty is a crime. You’re all criminals. So, howl and don’t settle for less. What the world needs now is for us to believe…” (“Schoonheid is een misdaad. Jullie zijn allemaal criminelen. Dus, huil en neem geen genoegen met minder. Wat de wereld nu nodig heeft, is voor ons om te geloven…”). “Dance With Me, Béla Lugosi” is een nostalgisch ballade met accordeon (LD Limelight) en viool (Laela Peterson-Stolen) en met prachtig melodieën: “Dance with me, Bela Lugosi! I’m a married gal, but I can still havesome fun…”. Vanderford vond de inspiratie bij zijn grootmoeder, die ooit occasioneel met Lugosi danste. Zijn grootouders waren Hongaarse immigranten die in Oakland woonden en zijn betovergrootouders accordeonspelers. De Hongaar Béla Lugosi, artiestennaam van Béla Ferenc Dezső Blaskó (1882-1956), was een Amerikaans-Hongaars acteur. Hij is voornamelijk bekend om zijn rol in de verfilming van Bram Stokers roman Dracula uit 1931. Na de instrumental “The Basso” is "Beneath Your Love" de meest uitgesproken indie rock track. De verhalende stem van Vanderford wordt hier ondersteund door het ingetogen geroffel van RT Goodrich en Vanderford’s wat minder ingetogen gitaarakkoorden. Dit, terwijl je over het verhaal filosofeert en ergens naar de wolken zit te kijken en alles probeert leeg te drinken. Terwijl je nadenkt over wat het allemaal betekent, merk je dat je plotseling wordt ondergedompeld in het volgende nummer, "Crocodiles", liggend in een kamer onder de bodem van de zee en, zwaaiend naar het betoverende gehannes van Laela Peterson-Stolen. De elektrische fretloze bas van Tim Bush maakt het allemaal  dieper, beter en soms donkerder. Ritmisch gezien is "Ragged Heart" een ingetogen, maar toch in wezen een polka. RT laat hier ruimte voor Vanderford om zijn verhaal, met dromerige beelden en wrange humor, te spinnen. Geleid door de stijgende vioolakkoorden van Laela Peterson-Stolen beweegt het nummer zich van polka naar Oost-Europese spin-dance, omdat het wordt onderbroken door zachte tokkelpartijen. Een dansmelodie, ja, maar ook (gezien voor velen te rap) een om gewoon naar te luisteren, gewoon knap. De ode aan de geboortestad, “Midnight in Oakland” is een instrumentaal ouderwets(er) folk nummer. Het album sluit daarna af met “Empress of Killjoy”, een nummer waarin op een jazzy baseline en signature storytelling, een rauw vraag-en-antwoordspel tussen vocalist en koor hangt. 

“ Their music is best described as eclectic,  joyful schizophrenia… “

Junk Parlo’s muziek wordt het best omschreven als eclectische, vreugdevolle schizofrenie die kan variëren van rock&roll uit de jaren vijftig, gelaagd over zigeunerritmes met een beetje rumba, tango, Oost-Europese / Hongaarse muziek, buikdansen, punk en komische verhalen.

“ 50’s rock and roll layered over gypsy rhythms with a bit of rhumba, tango, Eastern European/Hungarian music, belly dance, punk and comedic storytelling… “  - www.rootstime.be

Eric Schuurmans

 

Album track list:
01.”Howl Like Coyoto” – 02.”Dance With Me, Bela Lugosi” – 03.”Beneath Your Love” – 04.”The Basso” [traditional] – 05.”Crocodiles” – 06.”Ragged Hearts” – 07.”Midnight In Oakland” – 08.”Empress of Killjoy” – Written by Jason Vanderford, except where otherwise [noted] ℗ 2018 – Produced by xx

Album line-up:
Jason Vanderford: lead vocs, guitar
Laela Peterson-Stolen: violin, strings, harmony vocs
Tim Bush: bass
LD Limelight: accordion, drunken sailor vocs
Robin “RT” Goodrich: drums, cajon, honey badger vocs

Discography JUNK PARLOR:
Electricity For Dreams [2018] | Vultures and Weasels (single) [2017] | Mick Jagger’s Heart (single) [2016] | Melusina [2015] | Wild Tones [2013] |

 

 

Artiest info
Website  
 

CD Baby

video