LAURIE JANE & THE 45S - LATE LAST NIGHT – ELIXIR OF SARA MARTIN

 

 “ Sara Martin, the “Blues Sensation of the West”… “

Laurie Jane & the 45s zijn een blues & rock band uit Louisville, KY. De kern van de band zijn frontdame / zangeres Laurie Jane Jessup en haar partner in crime, gitarist / keyboardspeler Cort Duggins. De ritme sectie die hen ondersteunt bestaat uit Jason Embry (staande bas) en Scott Dugdale (drums). De muziek die ze brengen roept door Laurie Jane’s typische zang, klassieke zangeressen als Ella Fitzgerald en Etta James op. Hun muziek repertoire bestaat vooral uit blues en rock uit Memphis en Chicago van de jaren vijftig.

Het titelloze album Laurie Jane & the 45s [2015] was, na enkele uitgebrachte promo singles, hun debuutalbum. Het was, zoals ook de opvolger ‘Midnight Jubilee’ [2017], een album met vooral originele Cort Duggins nummers. De nieuwe 2018 release kreeg de naam ‘Late Last Night – Elixir of Sara Martin’. Naast de vijf originele Sara Martin nummers werden er ook zeven covers opgenomen, die ook deel uitmaakten van Martin’s songboek.

“ Their goal, to revive the work of Louisville's prohibition era blues original, Sara Martin, but not in a purist way. Instead of trying to capture every nuance of music nearly a century old, they reach out to deliver Sara's music in the same way the great British rock bands introduced most of us to the blues… “

Doel van Laura Jane & the 45s op ‘Late Last Night – Elixir of Sara Martin’ is het doen herleven van de muziek van Sara Martin, maar zonder te ver in detail te gaan. Dat dit moeilijk en niet vanzelfsprekend is blijkt, als je weet wie deze “blues diva” is. Sara Martin (Louisville, Kentucky: 1884-1955) was een blues- en vaudeville-zangeres. Ze was een van de beste blueszangeressen van de jaren '20 en maakte veel platen. In haar hoogtijdagen stond ze bekend als de “Blues Sensation of the West”. Martin werkte aanvankelijk als vaudeville-zangeres, onder meer in Illinois. Begin jaren twintig ging ze blues zingen en in 1922 sloot ze een platencontract met Okeh, waarvoor ze tot 1928 opnames maakte (soms onder de namen Margaret Johnson of Sally Roberts). Ze werd daarbij vaak begeleid door Sylvester Weaver (banjo of gitaar) en pianist Clarence Williams, die af en toe ook zong. Op sommige opnamen speelden mannen als Sidney Bechet, King Oliver, Fats Waller en Bubber Miley. In dezelfde periode trad ze met veel succes op in het T.O.B.A.-circuit in het zuiden van Amerika. Later ging ze ook aan de oostkust zingen. In 1929 verscheen ze in de film “Hello Bill”, met Bill Bojangles Robinson en een jaar later in de eerste geluidsfilm waarin alleen maar Afro-Amerikanen speelden: “Darktown Revue”.

Sara Martin had een diepe, volle stem en als ze optrad zong ze met veel drama. Ze werd vaak aangekondigd als de “Famous Moanin' Mama of de “Colored Sophie Tucker”. In haar hoogtijdagen stond ze bekend als de “Blues Sensation of the West”. In de tweede helft van de jaren twintig werden er minder plaatopnames van haar gemaakt dan voorheen. Begin jaren dertig trok ze zich terug uit de showbizz, ging terug naar Louisville en leidde daar een verpleeghuis. Wel zong ze een tijd in een kerkkoor. Sara Martin stierf aan de gevolgen van een beroerte.

Het eerste van de originele Sara Martin nummers is ”Late Last Night” dat al rockend het album opent. ”Strange Lovin’ Blues” is knappe Delta blues met opnieuw Laurie die in haar typische stijl heel knap het verleden oproept. Met tromgeroffel leidt Scott Dugdale ”My Man Blues” wat mysterieus in, terwijl de sax van Brian “Boss” Hogg daarna in de achtergrond voor de nodige Haloween zorgt. ”Pleading Blues” is een smeekbede en ”I’m Gonna Be a Lovin’ Old Soul”, een swingend nummer dat Martin samen met Clifford Hayes schreef.

De shuffle ”Achin’ Hearted Blues” van Clarence Williams was een “public domain” nummer (songs waarvan de copyright is verlopen) dat Sara Martin (zoals de nummers hierna) ook zong. ”Blind Man Blues” van Eddie Green & Billie McLaurenkennen sommigen misschien in de versie van Muddy Waters en de Clarence Williams’ rocker ”Sugar Blues” van Ella Fitzgerald of trompettist Clyde McCoy? Sara Martin nam het met Williams in 1922 op. W.C. Handy schreef ”Joe Turner Blues” in 1915, een nummer dat een blues standard werd en, ”Atlanta Blues (Make Me One Pallet on Your Floor)” in 1924. ”Can’t Find Nobody To Do Like My Daddy Do” van Sylvester Weaver is terug te vinden op ‘Sara Martin in Chronological Order - Vol. 3: 1924-1925’. In de versie van Laurie Jane & the 45s rockt het nummer en lijkt het of het gisteren geschreven werd. De afsluiter (een single A-kant), is een nummer met een lyrisch thema over vrijheid van keuze, ”’T Ain’t Nobody’s Bus’ness If I Do”. Op de B-kant stond "That Da Da Strain". Het nummer werd een van de eerste blues “standards”. Het werd in 1922 door Porter Grainger & Everett Robbins gepubliceerd en, in dat jaar voor het eerst door Anna Meyers & the Original Memphis Five opgenomen als "'Tain't Nobody's Biz-ness if I Do".

Laurie Jane & the 45s bewezen de blues gemeenschap met ‘Late Last Night – Elixir of Sara Martin’ een grote dienst. Het album laat nog eens horen wat voor een geweldige zangeres Laurie Jane zelf is en welke knappe klassieke stem ze heeft. Wij leren met het album Sara Martin ook wat beter kennen en begrijpen hoe belangrijk ze voor de blues geweest is.

“ ‘Late Last Night – Elixir of Sara martin’, the new album of Laurie Jane & the 45s, shows once again what a great singer Laurie Jane herself is and, what a great classical voice she has. But with the album, we also learn a little more about Sara Martin and understand how important she has been to the blues... “  - www.rootstime.be

Eric Schuurmans

 

Album track list:
01.”Late Last Night” – 02.”Achin’ Hearted Blues” [Clarence Williams, Spencer Williams, Clarence Johnson] – 03.”Blind Man Blues” [Eddie Green & Billie McLauren] – 04.”Strange Lovin’ Blues” – 05.”Sugar Blues” [Clarence Williams] – 06.”My Man Blues” – 07.”Joe Turner Blues” [W.C. Handy] – 08.”Can’t Find Nobody To Do Like My Daddy Do” [Sylvester Weaver] – 09.”Pleading Blues” – 10.”Atlanta Blues” [W.C.Handy & Clifford Hayes]– 11.”I’m Gonna Be a Lovin’ Old Soul” [& Clifford Hayes] – 12.”’T Ain’t Nobody’s Bus’ness If I Do” [Everett Robbins & Porter Grainger] – Written by Sara Martin, except where otherwise [noted] ℗ 2018 – Produced by Mike Suttles

Album line-up:
Laurie Jane Duggins: vocs
Cort Duggins: guitar, piano
Jason Embry: upright bass
Scott Dugdale: drums
Guests : Brian “Boss” Hogg: horns / Screamin’ John Hawkins: guitar / Eric Snyder: trumpet

Discography LAURIE JANE & THE 45S:
Late last Night – Elixir of Sara Martin [2018] | Midnight Jubilee [2017] | Laurie Jane & the 45s [2015] |

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label: Down in the Alley Records
Info: Frank Roszak Promotions

video