DANIELSSON - FRESU - SUMMERWIND

Het ACT label brengt hier een tweetal virtuozen bijeen, een verlengstuk voor hun succesvolle Duo Art serie. Het betreft hier de iconische bassist/componist Lars Danielsson uit Zweden en de Italiaanse trompettist Paolo Fresu. Danielsson behoort al meer dan 10 jaar tot de stal van ACT en nam evenveel albums op voor het label. “New Hands” uit 1986 met het quartet onder zijn naam en namen als Bobo Stenson, Dave Liebman en Jon Cristensen betekende zijn grote doorbraak. Fresu maakte zijn debuut als leider in 1985 met “Ostinato” maar brak pas echt internationaal door met “The lost chords find Paolo Fresu”(2007) van Carla Bley.

Van de 15 composities op dit album stammen er 10 van Danielsson en/of Fresu, dan zijn er nog 2 nummers van de Zweedse componist Oskar Lundberg en de Pool Krzysztof Komeda, “Un vestido y un amor” van Fito Páez, “Wachet auf, ruft uns die stimme”van Johann Sebastian Bach en “Autumn Leaves”van Johnny Mercer. Het lijkt minder uitdagend zo’n duo bezetting, maar het vereist wel de nodige precisie en kunde, er is geen ruimte om je te verschuilen achter andere instrumenten, als het fout gaat is het te laat. De nummers zijn voor jazzbegrippen aan de korte kant, het langste duurt nog geen 4 ½ minuut. Maar gezien het contemplatieve en serene karakter van de muziek zorgen de korte stukken voor de broodnodige afwisseling. Die is er ook door het wisselen van instrument, bij Danielsson van bas naar cello en bij Fresu van trompet naar fluegelhorn en af en toe met een demper. De grote ruimte die de duovorm de spelers laat, moet worden ingevuld, het essentiële voor beide muzikanten is niet dat er veel gespeeld wordt maar de focus moet liggen bij wat er gespeeld wordt en minder noten zijn effectiever dan veel. Zo ontwikkelt zich de poëzie van beide muzikanten als ze een bijna meditatieve sfeer scheppen. Dit is uiterst romantische muziek waar je heerlijk bij weg kunt dromen, maar er is ook de nodige spanning en diepgang.

Het album opent met het bekende “Autumn Leaves”, de toon is onmiddellijk gezet, de warme bastonen van Lars en het heldere fluisterende trompetspel van Paolo vullen elkaar perfect aan gelijk een hand in een handschoen of een voet in een sok. De bewerking van Lars van “Jag lyfter ögat mot himmelen”van Oskar Lindberg is ook een meesterwerkje met zijn bijna religieuze karakter. Op “Un vestido y u namor” horen we Lars op cello en Paolo op gestopte trompet, heel sereen en sfeervol. “Sleep safe and warm” uit Rosemary’s Baby, geschreven door Krzysztof Komeda, stond op het repertoire van de eveneens Poolse trompettist Thomas Stánko die gold als een vernieuwer van het trompetspel, hij overleed afgelopen juli en dit zal wellicht een eerbetoon aan hem zijn. “Dardusó” is een spontane improvisatie die in de studio ontstond, hier is goed te horen hoe de beiden elkaar aanvoelen en zorgdragen voor een perfecte muzikale feedback. Het bekende “Wachet auf, ruft uns die Stimme” kreeg een arrangement van Danielsson en deze versie is een waar eerbetoon aan het werk van Bach. De melancholie is volop aanwezig in het afsluitende “De la solitude mesurée” van Fresu, een waardig einde van een absoluut meesterwerkje, zo mag ik dit album toch wel betitelen. Een geslaagde samenwerking tussen twee grootheden.

Jan van Leersum.

 

Artiest info
Website  
 

Label : ACT
Distr. : New Art Int.