JANUARI 2007 - FEBRUARI 2007 - MAART 2007 - APRIL 2007 - MEI 2007
THE MASON RACK BAND - SHOW ME YOURS
CANTEEN KNOCKOUT - NAVAJO STEEL
HAYDEN THOMPSON - HAYDEN THOMPSON
POINT BLANK - RELOADED
NOAH EARLE - POSTCARDS FROM HOME
LITTLE JENNY & THE BLUE BEANS - LITTLE JENNY & THE BLUE BEANS
TRACEY DELUCIA - IN THE MOMENT
DIANA JONES - MY REMEMBRANCE OF YOU
KENNY MAINES - KENNY MAINES
THE PLAIN DEALERS - THE PLAIN DEALERS - EP
THE
MASON RACK BAND
SHOW ME YOURS
Website: www.masonrack.com
E-mail: masonrack@hotmail.com
Label: Black Market Music
www.blackmarketmusic.com.au
Austalië,
nog steeds the great unknown, we hebben nog maar pas de cd van de Australische
Dallas Frasca besproken, of daar is de volgende al van "Down Under".
The Mason Rack Band, en weer is dit een schot in de roos. Ik had het kunnen
weten toen ik het label zag, want BBM of Black Market Music verraste me een
dik halfjaar geleden al met cd's van het slide gitaar wonder en one man bluesband
Matt Corcoran en dit mag er ook wezen. Muziek die gemaakt is in de woeste ruige
natuur van het surfparadijs Southport in Queensland, en dat hoor je eraan. Dit
is eerlijke, ruige blues en rootsmuziek, net als bij die twee andere Australiers
die ik zonet noemde, geen pose, geen ingestudeerde coverversies, maar puur en
recht van uit het hart. Gemeende emoties, gebracht met een stem als Tom Waits
en scheurende, jankende tot op het bot gaande slidesolos met invloeden van Ben
Harper. Allemaal eigen composities ook, al zit er in de intro van het nummer
"Sick" en klein stukje Voodochild van Hendrix verwerkt wat op de hoes
dan ook mooi als "Do a little (voodoochile)" vermeld staat. Verslagen
over hun live optredens staan in de Australische pers ook vol superlatieven.
Mason speelt op een Weissenborn (zie foto) een lap-slide met een unieke sound,
zoals Ben Harper en Xavier Rudd die gebruiken. Tijdens zijn live shows gaat
hij het publiek in en speelt drums op tafels stoelen en alles wat hij onder
handen krijgt, en wanneer hij eindelijk terug op het podium kruipt volgt er
een drum duel met de de "echte" drummer, een act waarover de pers
wild enthousiast doet. It's a must-see thing, blokletteren ze. Zoals ik al zei,
zijn er zelden Australische bands die onze festivals bereiken, hetgeen ik met
de dag spijtiger begin te vinden, want de pareltjes die ik van dit continent
ontvangen heb dit jaar, beginnen mijn top tien te vullen. Nog een paar van die
dingen en ik imigreer naar daar, anders gaan we ze nooit te zien krijgen. Come
on Mason, come to Belgium, and "Show me Yours".
(RON)
CANTEEN
KNOCKOUT
NAVAJO STEEL
Website : www.canteenknockout.com
www.myspace.com
Email: canteenknockout@rogers.com
Label: Hyper - Intelligence
www.cdbaby.com
"Eenvoud
is levende schoonheid" (Inayat Khan) en het schitterende album "Navajo
Steel" van de Canadese formatie Canteen Knockout is daar een excellent
voorbeeld van. Opener "Back to the Country" is een 18 karaats diamantje
dat ietwat refereert naar die bekende landgenoot die, meestal gehuld in houthakkershemd,
geschiedenis schreef met albums als "Harvest", "Freedom",
"Greendale", "Prairie Wind" en de voorbode van een aantal
prima alt. country songs die frontman Andre Skinner blijkbaar zonder veel moeite
uit zijn hoed wist te toveren. "Eenvoud is onuitputtelijk" (Krishnamurti)
en daarom doet Skinner er nog een schepje boven op .... "Georgia, It's
A Long Way Home" is hemels mooi, "Balls out Trucking", "Dad
Song" en "Time On My Hands" zijn precies op maat gesneden voor
deze rootsrocker en iedere rechtgeaarde muziekliefhebber zou met plezier de
zomer wisselen voor een "Winter Blues". Eenvoud is niet het kenmerk
van de beginner, het is de duur bevochten stempel van de meester" (Bomans)
en de rode leidraad door dit fantastisch gebeuren, want wat Alex Maxymiw (ex-Luther
Wright & the Wrongs) uit zijn pedal steel haalt grenst bijna aan het ongelooflijke.
"Home", "Mexico", "Navajo Steel" en "Overnight
Girl" zorgen gegarandeerd voor kippenvel momenten die in deze computergestuurde
wereld met uitsterven bedreigd zijn. Zelfs als het ietsje meer 'real country'
wordt met "Bill Cody", "The Drink", "We Work"
halen the Canteen Knockout een benijdenswaardig niveau. Sommige dingen zijn
zo eenvoudig dat zelfs een man ze begrijpt .... deze zaak is te eenvoudig om
moeilijk te maken .... "Navajo Steel" van Canteen Knockout is gewoon
verplichte aanschaf!
Eerder verschenen : EP - 5 songs: www.cdbaby.com
THE BAND:
Andre Skinner - Lead Vocal, Rhythm Guitar
Alex Maxymiw - Pedal Steel, Lead Guitar
Scott Whitmore - Bass Guitar
Jake Adams - Drums
HAYDEN
THOMPSON
Website : www.myspace.com
info: www.sjoki.uta.fi/~latvis/levyyht/bluelig.html
Label: Blue Light Records
VIDEO
Menig
alt. country/Americana liefhebber fronste de wenkbrauwen toen bekend werd dat
Hayden Thompson zijn opwachting zou maken op het onlangs gehouden Blue Highways
festival. Met de hulp van de jonge honden Rockin' Billy Harnden (vocals, gt),
Bill Favata (bass), Harley Jordan (drums) en Ruby Harris (fiddle) wist hij het
kleine zaaltje in Vredenburg (zie foto) om te toveren in een gezellig rock &
roll etablissement. De man nam zijn eerste plaat op in 1954, mocht eventjes
proeven van het Sun Records succes, verliet Nashville met een wrang gevoel om
uiteindelijk in Chicago te belanden. Hij verdiende de kost in de jaren zeventig
als limousine chauffeur en slaagde er in om in het Europese rockabilly wereldje
een cult status op te bouwen. Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn
streken en Hayden Thompson wist op zijn charmante manier met respect voor het
jonge geweld een prima set af te leveren. Hayden Thompson (5 Maart 1938) kwam,
zag en overwon en liet Shooter Jennings (eveneens op de affiche) tussen neus
en lippen weten dat hij onlangs een country-album op de markt heeft waarop hij
in ruime mate aandacht schenkt aan diens vader (Waylon Jennings). Met "Sorrow
Breaks a Good Man Down" en "Just to Satisfy You" wordt de voormalige
"Outlaw" in de schijnwerpers geplaatst en effent het pad voor ondermeer
Ian Tyson's "Four Strong Winds", "Ninety Seven More To Go"
(Ed Bruce), Mel Tillis' "No Love Have I", Charlie Rich's "Midnight
Blues" en Johnny Cash's "Big River". Bovendien kroop the "Southern
Gentleman" in de pen voor "Sixteen Dollars Eighty-Eight Cents"
en "I Wanna Get Home". De opnames vonden plaats in Finland en maken
nog maar eens duidelijk dat de heren en dames in Het Hoge Noorden wel degelijk
kaas hebben gegeten van hoe een prima country-album moet klinken. Ondermeer
Olli Haavisto (dobro, pedal steel, mandolin, rhythm gt.) en Tommi Viksten (electric
& acoustic lead gt en de backing vocals) van het trio Rissanen/Raillio/Hyökki
blijken uit het traditionele country hout gesneden te zijn. Blijkbaar een aangenaam
tussendoortje dat overwegend country-album en Hayden Thompson laat de ongeruste
rockabilly fan niet lang in twijfels achter ...."Cutting a country album
does not mean that I am turning my back to rockabilly fans". Hij stelt
meteen orde op zaken door een schitterende acht minuten durende versie van de
klassieker "Mystery Train" en een nieuwe versie van "Drive Me
Out Of My Mind", dat hij oorspronkelijk schreef voor Charlie Louvin, op
ons los te laten. Hayden Thompson nam de geboden kans van Blue Light Records
met twee handen in ontvangst en zorgt ervoor dat the real country fan met plezier
in de buidel tast om dit album aan te schaffen.
POINT
BLANK
RELOADED
Website: www.pointblanksouthernrock.com
www.myspace.com
E-mail: ppetty@artroninc.com
Label: Dixiefrog
Distr.: Bertus (NL): www.bertus.com
Parsifal (B): www.parsifal.be
25 jaar waren
ze van het toneel verdwenen. Hoewel ze in 't zelfde straatje als Lynyrd Skynyrd
en Molly Hatchet zaten, hadden ze nooit het succes wat deze bands kenden. In
de periode van 1976 tot 1982 brachten ze zes LP's uit, en hoewel ze ongeveer
250 maal per jaar optraden is de echte grote doorbraak nooit gekomen. Misschien
waren ze als southern rockband net iets te heavy, ik moet toegeven dat ik ook
liever een portie Allmann Brothers of Dickie Betts op mijn bord krijg dan dit,
toch was er voor dit hardere werk ook een publiek. Niettemin hielden de jongens
het dus na zes jaar en zes LP's voor gezien, om geheel onverwachts na 25 jaar
terug op te duiken met een live cd die de toepasselijke titel "Reloaded"
meekreeg. Ze hebben zeker niets van hun ruige sound ingeboet, ze zijn wat ouder,
grijzer en dikker geworden, maar op dat gebied kunnen ze bij de jongens van
Rootstime op alle begrip rekenen want die zijn van dezelfde lichting. Hun sound
is echter vandaag naar mijn opinie iets te heavy metal om bij de southern rock
fans aan te slaan. Niet dat we iets tegen harde bluesrock hebben, maar deze
jongens die nochtans van Texas komen missen de echte bluesy feel, zoals bijvoorbeeld
Z.Z. Top en Stevie Ray dat wel hebben of hadden. Even gaat 't de goeie kant
op in "Nasty Notions" als wat echte Southern Rock naar boven komt
en de tijden van de Marshall Tucker Band in herinnering gebracht worden. In
de traditional "How blue can you get?" laten ze zich dan toch even
van hun bluesy zijde zien, en als afsluiter zorgt de instumentale, te korte
shuffle "Thank You, Mama" ook nog even voor een vonk, maar toch zijn
hun huidige versies van hun nummers in vergelijking met hun 2 eerste studioalbums,
te heavy. Die 2 eerste platen waren dan ook geproduced door Bill Hamm (Z.Z Top)
en waren in feite hun enige echte goede opnames, 90 % van de nummers op "Reloaded"
komen niet voor niks allemaal van deze LP's. Indien hier echter een beetje minder
gebeukt zou worden en een wat subtielere sound gehanteerd zou worden, zou dit
best een hele goeie plaat geworden zijn, want de songs zijn best wel goed. Vijfentwintig
jaar geleden zijn ze nochtans aan hetzelfde euvel tenonder gegaan. Liefhebbers
van het hardere werk echter kunnen hiervan genieten.
(RON)
NOAH
EARLE
POSTCARDS FROM HOME
Website:www.noahearle.com
www.myspace.com
Email: noahearle@myway.com
Label: MayApple Records
www.mayapplerecords.com
www.cdbaby.com
Uit
Springfield (MayApple Records) bereikte ons een nieuwe plaat van singer-songwriter
Noah Earle, een Kerrville New Folk Finalist (2007), een buitengewoon interessant
karakter die door de jaren heen een aantal zeer memorabele liedjes heeft geschreven.
Sommige bitter en maatschappijkritisch, sommige buitengewoon grappig en cynisch.
Onze eerste kennismaking met deze man was met zijn debuutalbum "Six ways
To Sunday" (2005), een plaat waarop Earle nagenoeg alle gitaren, banjo,
dulcimer, piano en ashiko drum bespeelt. Met deze plaat waren we feitelijk aangenaam
verrast door de in Topeka, Kansas, geboren jonge singer-songwriter. Songs als
"Crack of Dawn", "Land of Goshen", "Six Ways to Sunday",
en "You Always Do" behoren nu al twee jaar tot onze favoriete songs.
Songs bestaande uit een mix van traditionale folk/blues. Al bij de eerste luisterbeurt
van het nieuwe album "Postcards From Home", werden we gegrepen door
de krachtige en oprechte teksten van dit kleinood. Een plaat die intens en karaktervol
is en waarvan Earle's warme, heldere maar vooral veelzijdige stem en stijl doet
soms denken aan de jonge Stephen Stills. Van Kansas verhuisde Earle naar Hallsville,
Missouri, en met zulke ervaringen kun je als tekstschrijver "on the road"
de ideeën voor nieuwe liedjes zo uit de lucht plukken. Maar soms vindt
je de liedjes ook dicht bij huis, zo gaat hij maar even naar buiten, even in
zijn tuin, duidelijk voldoende inspiratie om een nummer als de hart verwarmende
titeltrack neer te pennen. "Postcards From Home" is een sfeervol afwisselend
album geworden met een prachtige instrumentatie, mét strijkers (David
Wilson), pedal steel (Dean Holman), slide gitaar (Cary Hudson) en vooral melancholische
pareltjes als "The Middle Of The Road". Zonder al te veel uit te wijden
over de inhoud van de soms poetische liedjes, maar soms ook genadeloos harde
verhalen, kunnen we zeggen dat Earle een man is die wel degelijk iets te vertellen
heeft. Voor het hele verhaal moet u natuurlijk gewoon even dit schijfje aanschaffen,
het is buitengewoon de moeite waard. "Postcards From Home", klinkt
gewoon heerlijk warm, intens en tijdloos goed.
LITTLE
JENNY & THE BLUE BEANS
HOT SPICY DISH
Website
www.myspace.com
Info: ynnej@hotmail.com
Label: www.scana.st
www.bepop.nl/nl/
Shame
on me ... eerlijk is eerlijk, ik was ze een beetje uit het oog verloren en dat
is erg verwonderlijk want Zweden's "Only All Female Blues Band" Little
Jenny & the Blue Beans lieten met het live album "Nefertiti
blues Show" een fraaie indruk en hun deelname aan het Belgium Rhythm
& Blues Festival, Peer (editie 2005) mocht ook als een hoogtepunt beschouwd
worden in hun inmiddels tienjarig bestaan. Het album "Hot Spicy Dish"
dateert al van een jaartje geleden en is via vele omwegen (letterlijk en figuurlijk)
in onze brievenbus beland. Maar beter laat dan nooit en Little Jenny (harmonica,
vocals, gt), Mia Kempff (bass, vocals), Lotta Partapuoli (gt) en Justina Lakin
(drums & percussie) laten het niet aan hun hartje komen en bereiden zich
inmiddels voor op een toernee door Engeland met als extra toetjes een optreden
in de befaamde BBC 2 studio's van Paul Jones en een uitstapje naar Nederland
(eind Augustus, begin September).The ladies got rhytm while you got the blues
... inderdaad, Little Jenny (Bohman) en haar gezelschap borduren verder op de
hun zo vertrouwde blues/rock thema's met de nodige aandacht voor het 'mansvolk'.
"Honourable Man", "Boys Don't Cry", "Good Rocking Daddy"
(origineel van Etta James en enige cover op dit album) zijn titels die er niet
om liegen en eigenlijk nog maar de voorzichtige voorbode zijn van de stomende,
rockende schitterende blues die gehuisvestigd is in "I Ain't no Leftover",
"Another Woman" en "Unless It's Really True". Little Jenny
en haar smoelschuiver ... je kan er niet genoeg van krijgen en wanneer de Fenders
en Gibsons' klanken richting Jimmy Hendrix's/Stevie Ray Vaughan's evolueren
wordt de fun alleen maar groter. Jammer dat Jenny's stembanden op songs als
"It's Allright" en "Raging Storm" een beetje de mist induikelen
... misschien dat een scheut whiskey raadzamer is dan "You Need Water"?
"Autumn Blues" die het ganse jaar te pruimen is en ben je op zoek
naar "Another Woman" ... "Hot Spicy Dish" van Little Jenny
& the Blue Beans kan "de" oplossing zijn!
TRACEY
DELUCIA
IN THE MOMENT
Webside: www.traceydelucia.com
E-mail: tracydelucia@tracydelucia.com
Label: Three Little Monkeys
www./cdbaby.com
Tracey
Delucia's album "In The moment" maakt onmiddelijk duidelijk waarom
zij vorig jaar winnares werd van de "Song of the Year" wedstrijd,
waar melodie en tekst van een song beoordeeld worden. Niet alleen is zij een
goed songwriter, ze heeft ook een begenadigde stem om de songs te brengen die
ze neerschrijft. Mijn eerste indruk die ik had toen ik de openingssong "Girls
Night Out" (Wanna Grab A Drink) was: "Pat Benatar is back", het
tweede nummer echter was zoveel rustiger en country getint dat Linda Ronstadt
in gedachten kwam. Tijdens het luisteren even wat achtergrond informatie proberen
te bekomen, want Tracey is voor mij een grote onbekende, en ja hoor, in de Amerikaanse
pers duiken dezelfde namen op, dus had ik het wel goed gehoord. Vooral in haar
teksten merk ik regelmatig dat Tracey een goede observator is, zo beschrijft
ze in de song "Miracles Begin" op rake wijze de droom die in elke
tiener schuilt om ooit een ster te worden. Wie durft zeggen dat hij als puber
nooit voor de spiegel stond te playbacken met een tennis-racket als gitaar,
of een haarborstel als microfoon? Nu komt Tracey uit New York, niet uit Nashville,
en heet ze Delucia en niet Hill, Twain of Wilson, toch mag ze gerust haar plaats
tussen dit rijtje Country godinnen gaan opeisen, want minstens twee of drie
songs op deze cd hebben echte hitpotentie, zeker "Girls Night Out"
en "I Need You". Met haar goed gedoseerde mix van country rock en
meer FM country, die deze cd is, heeft ze een perfect debuut afgeleverd, een
staalkaart van wat ze als zangeres en songwriter nog in haar mars heeft.
(RON)
DIANA
JONES
MY REMEMBRANCE OF YOU
Website: www.dianajonesmusic.com
www.myspace.com
Email: info@dianajonesmusic.com
/ Label: NewSong Recordings
www.newsongrecordings.com
/ info@newsongrecordings.com
Distr.: Sonic Rendezvous / www.sonic.nl
VIDEO
Tijdens
Blue Highways in april van dit jaar en een jaar geleden verraste Diana Jones
menigeen respectievelijk met haar prachtig optreden en het album "My Remembrance
Of You". Samen met Walter John Stapleton (gitaar/mandoline) liet Jones
op Blue Highways zien waarom zij een van de winnaressen van het Kerville Folkfestival
was van vorig jaar. Met de hoogtepunten als "Cold Grey Ground", "Pony",
"Pretty Girl" en de titelsong nog steeds in het achterhoofd wist Jones
ons aldaar snel te raken, reden genoeg om dit album even terug in de belangstelling
te brengen. Zo langzamerhand zou het misschien wel weer eens tijd worden voor
een nieuw album. "My Remembrance Of You" gehoord hebbende kan ik daar
moeilijk bezwaar tegen hebben. Geadopteerd en opgegroeid in New York, besluit
Diana Jones op vijftienjarige leeftijd op zoek te gaan naar haar roots. In tegenstelling
tot haar leeftijdsgenoten voelt ze zich vooral aangetrokken tot de muziek van
mensen als Johnny Cash, Patsy Cline, Emmylou Harris en Dolly Parton. Eigenlijk
had zij het altijd al een beetje vreemd gevonden dat zij zich juist tot die
muziek aangetrokken voelde. Pas toen zij weer herenigd was met haar eigen familie
wist zij dat in de muziek uit de bergen in het oosten van Tennessee haar wortels
lagen. Haar debuut "Imagine Me" gooit meteen hoge ogen. Als haar geliefde
grootvader (Robert Lee Maranville, die als jonge man muziek maakte met onder
andere Chet Atkins) overlijdt, zondert ze zich een tijd af om het verdriet te
verwerken. Haar album "My Remembrance of You" (2006) dat hierna verscheen,
bevat dan ook Jones’ gevoeligste en eerlijkste werk tot nu toe. Deze plaat
bevat mountain songs, een moderne interpretatie van de traditionele folk uit
de Appalachen met een flinke scheut country. Pure schoonheid en klasse ademen
de 11 nummers op dit album. Vooral eenvoud, en daarom is Jones goed te vergelijken
met Iris DeMent. Zoals Iris heeft ook Diana een werkelijk prachtige stem met
een flink bereik en veel zeggingskracht. Jones schrijft fantastische songs en
laat zich omringen door klasbakken als Duke Levine (mandolin, mandola) en Jay
Unger (viool). Laat met "My Remembrance of You" de zomer maar komen.
Dit is een plaat om van te genieten al dan niet liggende in een hangmat.
KENNY
MAINES
Website: www.kennymaines.com
E-mail: kenny@kennymaines.com
Label : Triangle Records
www. cdbaby.com
Buddy
Holly, Delbert Mcclinton, Joe Ely, Butch Hancock, Jimmy Dale Gilmore. Allemaal
hebben ze natuurlijk twee dingen gemeen, ze komen uit Lubbock, Texas en maken
(of maakten) prima muziek, want net als Austin, lijkt dit stadje iets in het
drinkwater te hebben waar je zonder meer een prima muzikant van wordt. Zou dit
ook zo zijn bij Kenny Maines, want ook hij heeft van het Lubbock water mogen
drinken. Kenny was de derde van vijf jongens in de familie Maines. De oudere
broers vormden met hun tweetjes de Maines Brothers, de drie jongeren The Young
Maines Brothers, de kleinste moest zelfs op een limonadebak gaan staan om bij
de microfoon te komen in zijn laagste stand. Vervolgens schoven the Young Maines
op naar de Maines, en langzamerhand begon deze band tamelijk belangrijk te worden
op de Texaanse podia, hetgeen resulteerde in een achttal cd’s en optredens
samen met Alabama, Reba McIntire, Barbara Mandrell, the Judds, Dr Hook en noem
maar op. Eind jaren tachtig stopten de jongens ermee, en Kenny ging in de politiek
en werd voor12 jaar County Commissioner, van 1992 tot 2004. Toen werd echter
de lokroep van de muziek te groot en begon hij terug countrysongs te schrijven
en op te treden. Het resultaat van deze laatste drie jaren is er nu, zijn solo-debuut,
het titelloze “Kenny Maines”. De songs die Kenny momenteel schrijft,
zijn mooie rustige countrysongs, met een klein country-rock en Americana tintje,
maar toch eerder neigend naar de traditionele country, zoals je bij het aanschouwen
van de “brave” hoes al kan vermoeden. Kenny’s stem is een
voorbeeld van de warme country crooner en de veelvuldig aanwezige dobro geeft
het geheel een mooi geluid. Bijna alle songs zijn van eigen hand, behalve twee.
Eerst is er de overbekende ”Tennessee Stud” van Jimmy Driftwood,
en wat verrassender is de cover van Springsteen’s “Ain’t Got
You” met zijn Bo Diddley ritme. Voor de overgrote meerderheid is dit dan
ook een cd voor de traditionele countryfan. Raar genoeg zitten de verrassende
songs op het einde van de cd. De mooie ballad “If I Could Find The Words”
is prachtig gezongen en voorzien van een sfeervolle steelgitaar. Mijn favoriet
is echter het rockende “We’re In The Same Business” met New
Orleans piano, dobro, fiddle en rockende gitaren. Een cd vol met deze soort
songs zou pas leuk geweest zijn, maar zoals gezegd, voor de fans van het meer
bravere pure country werk valt hier zeker te genieten.
(RON)
THE
PLAIN DEALERS - EP
Website : www.theplaindealers.com
www.myspace.com/plaindealer
Email: info@theplaindealers.com
Label : Eigen Beheer / www.cdbaby.com
"The Plain Dealers are here to deliver the rock 'n' twang where it's needed most. "
Iedereen gelijk voor de wet (alhoewel ?) en dat geldt ook voor Jordan Slator
(guitars, banjo, background vocals) en Gene Klenke (guitars, mandolin, background
vocals). Met vallen en opstaan leerden zij de kneepjes van het vak en dat dit
voornamelijk gebeurde als coverbandje op bruiloftfeesten (gratis eten en drank)
is wellicht mooi meegenomen. Zij waren dan ook de koning te rijk toen zij Darren
Weir (vocals, guitar, harmonica), Dave Visser (bass) en Brent Beaudry (drums,
percussie) tegen het lijf liepen en hen konden overtuigen om de buurt van Edmonton,
Alberta voortaan onveilig te maken met specifieke roots/rock. Het Ep-eetje (vijf
songs) dat onlangs verscheen is een momentopname en het is vooral drummer BB.
die er op moet toezien dat hun muziek niet te folky & twangy wordt. "Outlaw
country with a heavy metal drummer" is voortaan de boodschap en met "Drivin'
Lonely", "Before the Fire" en vooral "Little Bells "
(met een heerlijke streep harmonica) wordt daar uitstekend gevolg aan gegeven.
Wanneer de volumeknop ietsiepitsie terug gedraaid wordt laten The Plain Dealers
met het mandoline gepingel op "Away From the Trains" en het schitterende
"Red House Blue" voor het eerst duchtig in hun alt. country kaarten
kijken. "Honest, rootsy music that occasionally twangs, often rocks and
always leaves a sweet melody lingering in the listener's head" ... zeg
nu zelf ... meer moet dat niet zijn! Leuke kennismaking met dit bandje uit Canada.