JANUARI 2007 - FEBRUARI 2007 - MAART 2007 - APRIL 2007 - MEI 2007
THE SPRAGUE BROTHERS - BEST OF THE ESS BEE CD's - VOL. 2
BILLY BOY ARNOLD - "DIRTY MOTHER ..."
CHINGON - MEXICAN SPAGHETTI WESTERN
TRACY K & THE RIGHT HAND BAND - OLD, NEW, BORROWED & BLUES
H.T ROBERTS - FINGERNAIL MOON
TJ McFARLAND - HOWLIN ' WILD
SONNY BOY WILLIAMSON - BYE BYE SONNY
KRAKOW - AS THE HEART IS
ROCKY BURNETTE - WAMPUS CAT
DAVE ARCARI - SOMETHING OLD, SOMETHING BORROWED (vol1) - SOMETING NEW, SOMETHING BLUE(vol2) - COME WITH ME
THE
SPRAGUE BROTHERS
BEST OF THE ESS BEE CD's - VOL. 2
website : www.thespraguebrothers.com
www.myspace.com
www.frankleesprague.com
SBs@thespraguebrothers.com
label : El Toro Records
www.cdbaby.com
Dat
de spleetoogjes wel pap lusten van rockabilly, surf, rock 'n ' roll, swing is
algemeen bekend, ook the Sprague Brothers waren van dit feit op de hoogte en
onder het motto "het ijzer smeden als het heet is" brachten zij speciaal
voor de Japanse markt een viertal albums op de markt. "Three" ('01),
"Rockabilly" ('02), "Covers" ('02) en "Instrumental
Party" ('03) verschenen er op het EssBee label en waren de voorbode van
een aantal concerten in het land van de rijzende zon. Om ook de Europese fans
te plezieren sloot El Toro Records een pakt met Wichita Falls Records (genoemd
naar Frank Lee & Chris Sprague's woonplaats) en verscheen er in 2005 een
eerste compilatie van die albums onder de noemer "Best
of the EssBee Cd's - Vol.1. De reakties waren overweldigend en meteen werd
er besloten om dan ook maar Vol.2 op ons los te laten en de (weinige) dj's die
nog aktief zijn in het rock & roll wereldje meteen werkloos te stellen of
met verdiend pensioen te sturen. Want ieder feestje of party kan in de toekomst
moeiteloos de ganse avond en een stuk van de nacht muzikaal opgevuld worden
door the Sprague Brothers in de cd lader. "Influenced by none,inspired
by many" laten de broertjes er geen gras overgroeien en met een prima opener
als "Angelyne" wordt er meteen orde op zaken gesteld. If you can't
rock, you'd better roll .... "All Night Long". Buddy Holly's "Down
the Line" en "Gotta Get You Near the Blues", Huey Smith's "Sea
Cruise", "Wailin' ", "Beep Beep (Joyce / Winn / Prima) gaan
een (schijn) gevecht aan met de countryswing deuntjes "One Wheel Draggin'"
(Frankie Ford), "Pickin Peppers (Bryant/West) en het surf instrumentaaltje
"Diamond Head". Om even op adem te komen laten de broertjes ons eventjes
proeven van de befaamde merseybeat met "So How Come" (Bryan/West),
de zelfgepende songs "I Found Someone New Today" en "You'll Be
Mine", worden the Beatles niet vergeten met "All By Myself" en
wordt iedereen of een speciaal iemand de nacht of morgen ingestuurd met een
schitterende Lennon/Mc Cartney versie van the Searchers klassieker "Goodbye
My Love".
BILLY
BOY ARNOLD
"DIRTY MOTHER ..."
Label: Music Avenue
www.music-avenue.net
VIDEO
Twee
jaar geleden verscheen het album "Consolidated Mojo" van Chicago harmonicalegende
Billy Boy Arnold op het label Electro-Fi met opnames die stamden uit 1992, opnames
die bleven liggen in de lade van Marc Hummel, die zelf een gevierd harpist is
en bewonderaar van Billy Boy. Hummel leende toen zijn band uit voor een sessie
die twee toenmalige nieuwkomers liet schitteren: Rusty Zinn en Ronnie James
Weber. Voor het album "Dirty Mother..." (Music Avenue), gaan we echter
nog meer terug in de tijd. Namelijk in october 1977 staat deze legendarische
harpspeler in de Pathway Studios in West London met gitarist Tony McPhee als
grootste uitschieter. Nu draait Billy Boy Arnold inmiddels ook al lang genoeg
in het blueswereldje mee om te weten dat eenvoud vaak de beste keuze is. Op
dit album "Dirty Mother...", laat Arnold een staaltje van zijn harmonica
vuurwerk horen en bewijst hij als geen ander de harmonica te beheersen. Begeleid
door deze Tony McPhee (gitaar, vocals), Alan Fish (basgitaar), Wilgar Campbell
(drums) , zijnde The Groundhogs, stookt Arnold vanaf de eerste noten van "Dirty
Mother F..." het bluesvuurtje hoog op, om dan niet meer uit te laten gaan
voor de laatste klanken van Robert Petway's klassieker "Catfish" drie
kwartier later verstorven zijn. Ook andere zelf gepende klassiekers als "Wish
You Would" en "Don't Stay Out All Night", passeren de revue.
Ok, Billy Boy Arnold heeft wereldklasse en bij sommige tracks klinkt hij vrij
herkenbaar, bij andere is het duidelijk dat hij samen met The Groundhogs naar
een eigen identiteit streeft. Vocaal is Arnold zeer sterk, maar zijn harmonicaspel
is nog uitstekender. Arnold leerde harmonica spelen van Sonny Boy Williamson,
laat in de jaren 40, maar het was pas in 1977 dat hij dit album opnam, uiteraard
op vinyl. Producer van dit prachtige album , "Black Echoes", was Peter
Shertser, labelbaas van het Red Lightnin' label in Londen. Naast covers van
Hawkins en W. Broonzy ontbreken er ditmaal echter wel songs van zijn mentor
John Lee Williamson. Dat het deze band niet alleen te doen is om het brengen
van zuivere blues waar mondharmonica de boventoon heeft, is een niet mis te
verstane boodschap. Zo levert Tony McPhee op gitaar de perfecte notatie om het
geheel boeiend en variërend te houden. De Chicago blues, de unieke sound
van de jaren '50 staat wel degelijk neutraal op "Dirty Mother...".
Zet alvast uw stereo maar op luid, want dit is genieten! Een goudeerlijke bluesplaat.
CHINGON
MEXICAN SPAGHETTI WESTERN
Website: www.chingonmusic.com
www.myspace.com
Label: Rocket Racing Rebels Record Co. / Rounder Europe
www.roundereurope.com
Distributie: Munich Records / www.munichrecords.com
Chingon
is een Mexicaanse slang-woord voor "badass" en net die naam koos Robert
Rodriguez voor zijn muzikaal project. Rodriguez schrijft muziek voor eigen films
zoals "El Mariachi" en voor films van Quentin Tarantino zoals "Once
Upon A Time In Mexico", "From Dusk Till Dawn", "Desperado"
en "Kill Bill 2". Als je die films gezien hebt (o.a. met Salma Hayek
en Antonio Banderas) dan weet je dat de Mexikaanse deuntjes het hoofdbestanddeel
van de soundtrack uitmaken. Tex-Mex en Mexicaanse Mariachi met trompetten, gitaren
en drumbeats en af en toe stevige rocksongs. Voor Mexican Spaghetti Western,
een album dat via internet reeds te downloaden was sinds 2004 en nu pas op CD
verscheen - heeft de uit San Antonio afkomstige Rodriguez de hulp gekregen van
zangeres Patricia Vonne voor de song "Severina". Voor het nummer "Siente
Mi Amor" kon hij zelfs rekenen op het zangtalent van de mooie actrice Salma
Hayek. Ook voor Tito Larriva is een gastrol weggelegd in het door hemzelf geschreven
"Alacran Y Pistolereo". De muziek op "Mexican Spaghetti Western"
is echte rootsmuziek en wat minder commercieel dan die van gelijkaardige groepen
als Los Lonely Boys, Santana en Los Lobos. In Chingon heeft Rodriguez enkele
muzikale vrienden mee betrokken zoals the Del Castillo Brothers, Rafael Gayol
en Alex Ruiz voor de zang. La Cucaracha krijgt op dit album een rock-upgrade
tot "Cuka Rocka" , De klassieke Mariachi-standardsong La Malaguena
wordt omgebouwd tot "Malaguena Salerosa" (ook te horen in Kill Bill
2) en de traditional "Cielito Liendo" wordt echt magistraal gebracht
en gezongen door Alex Ruiz. En er wordt ook met zichzelf gelachen in "El
Rey De Los Chingones" (de koning van de bad asses). Tarantino nam een 10
minuten durende optreden van Chingon op en voegde het toe als extra op de DVD
van Kill Bill 2 en hij nodigde Rodriguez ook uit om de muziek te schrijven van
zijn recentste film "Grindhouse". "Mexican Spaghetti Western"
is verplicht voer voor liefhebbers van fun, fun, fun zoals (valsam)
- 2006 WinnipegBlues.com Music Awards -
FEMALE VOCALIST OF THE YEAR - HARMONICA PLAYER OF THE YEAR
TRACY
K & THE RIGHT HAND BAND
OLD, NEW, BORROWED & BLUES
Website: www.tracyk.ca
Label : Eigen Beheer
Info: mojomama@mts.net
www.myspace.com
www.cdbaby.com
Blijkbaar
zijn de Canadezen aan een blitzoffensief begonnen ... ondermeer the Canteen
Knockouts, Yarn, het volledige Black Hen Label (om. : Cara Luft, Linda Mc Rae,
Jim Byrnes, Jenny Whiteley) lieten zich onlangs bij Rootstime van hun beste
alt. country zijde zien. Het kon dan ook niet uitblijven dat de collega's van
"the blues nothing but the blues" zich zouden roeren. Een van die
smakelijke roereitjes is "MojoMama" Tracy K die het afgelopen jaar
ondermeer de Winnipeg Blues Music Awards in de wacht sleepte als "Female
Vocalist & Harmonica Player of the Year". Met de aanschaf van "Old,
New, Borrowed & Blues" kan U er zich van vergewissen of die verkiezing
terecht is, wij zijn alvast meer dan overtuigd. "Blues with a feeling"
is het handelsmerk van deze moeder van drie kinderen die in 1982 voor het eerst
kennismaakte met het smoelschuivertje en in 2000 met het album "Welcome
To My Fantasy" een spraakmakend debuut in huis had. Meteen eiste zij
een plaatsje op in het overwegend mannelijk bastion van harmonicaplayers en
zouden er al vlug optredens met James Cotton en Koko Taylor volgen. Voornamelijk
eigen werk en covers uit Chicago en Texas bluesmiddens zijn het handelsmerk
geworden van deze Tracy K. De "Passionate and powerful vocals" waarover
zij beschikt zullen onvermijdelijk met die van Janis Joplin vergeleken worden
en haar wellicht eeuwig blijven achtervolgen maar of dit een hinderpaal betekend?
Volgens mijn bescheiden mening helemaal niet maar ja, wie ben ik ? "Support
live music and keep the blues alive" is één van onze doelstellingen
bij Rootstime en meteen een passend antwoord op haar smeekbede die je kan terugvinden
op de inlay. Niet altijd even gemakkelijk maar een album dat uit de startblokken
schiet met "You Stole my Heart, I don't want nobody else" gevolgd
door een ferme streep mondharmonica maakt het wel iets eenvoudiger. "Broken
& Blue" heet het pareltje en wettigt de aankoop van dit schijfje in
zijn eentje, al laten het funky "C U Again" en the contemporary blues
op "Cruisin'" en Sweet Serenity" (Dave Specter/Tad Robinson)
wellicht ook niemand onberoerd. Voor het kippenvel moment zorgt the blues/soul
ballad "Rollin' With the Changes" (inclusief dobro) en wordt er met
"Spoonful" (Willie Dixon) en "Stop ! Wait a Minute" een
bord heerlijke stampende rockin ' blues op het menu geplaatst. Tot onze grote
verbazing schakelt het mooie kind met "Shine" en "Lucky Girl"
(met Jamie Steinhoff op banjo en Damon Dowbak op mandolin) een folk/roots paadje
waarbij deze jongen als behulpzame natuurgids, zonder bijbedoelingen, zijn beste
en stevigste wandelschoenen wel wil aantrekken. Nog veel interessanter wordt
wanneer Tracy K met "Here All Long" openlijk solliciteert om de opvolger
van "Old, New, Borrowed, Blues" volledig te laten afspelen in alt.
country/roots middens. The show-stopper "Rock this House" zet ons
terug met beide voetjes in het bluescircuit en laat ons mijmeren dat dit dametje
met haar Right Hand Band (Tony "Pops" Desmarteau - lead electric guitar,
b.g. vocals / Vaughan "Bad Son" Poyser - electric bass/ Ty "Good
Son" Rogers - drummer/ Zendrum) of in het gezelschap van Jamie "Snakeman"
Steinhoff (dobro / acoustic fingerstyle and slide gt, vocals) de festivals Moulin
Blues, Ospel NL of BRBF Peer Belgium net als Barbara Blue, Kellie Rucker, Teresa
Lynne, Jenny Kerr, Alice Stuart en Maria Daines wel eens met een bezoekje konden
vereren. "Fire in the Sky" gegarandeerd!
H.T
ROBERTS
FINGERNAIL MOON
Website: www.ht-roberts.be
www.myspace.com
Label: Misty Music House
Distr: Bertus
www.bertus.com
Vlaamse
singer - songwriters zijn schaars en op een hand te tellen, degene van betekenis
toch, Bruno Deneckere, Derek, en natuurlijk H.T Roberts, dan heb je ze zowat
gehad. Van deze laatste ontvingen we enkele weken geleden zijn nieuwste werkstuk
"Fingernail moon". Dat is ondertussen zijn vijfde al, en wat voor
'n juweeltje. Prachtige teksten vol levensbeschouwingen, meestal melancholisch
en verdrietig, maar hier en daar voorzien van de nodige dosis humor. Dingen
die velen onder ons al meegemaakt hebben, zoals bijvoorbeeld een ontslag, hier
in het hemels mooie "Do Right By Maria", de waanzin van het hedendaagse
leven in "The Maze". In "Happy Birthday, Princess" vertelt
hij op treffende wijze het verhaal van een gescheiden vader die enkel via de
telefoon zijn tienerdochter nog kan gelukwensen met haar verjaardag. De cd opent
met "Woodsmoke" een mooie song over ’t gevoel dat iedereen wel
kent van het graag terug naar huis gaan, na een lange afwezigheid, een homecoming
song zoals ze dat noemen. De prachtig dobro van Gijs Hollebosch, die in elk
nummer prominent aanwezig is, geeft een Americana sfeer alsof we hier te maken
hebben met een van de grootmeesters van het genre, en dat is misschien ook wel
zo, want laten we voor een keer eens niet de bescheiden Vlaming zijn waarvoor
we bekend zijn, maar toegeven dat dit is een van de mooiste platen is van het
genre die we dit jaar toegestuurd kregen, en ditmaal niet uit Texas of Carolina
of een of andere Amerikaanse staat, maar uit Gent. De sfeer die hier onstaat
met goeie, rake songteksten, die dan nog eens gebracht worden met een professionalisme
zoals we dat zelden horen, is bijna niet te overtreffen. Nogmaals een pluim
voor Gijs Hollebosch, wiens dobro me kippevel bezorgt, en ook voor de rest van
de band, dit is grote klasse. Bruno Deneckere sprong ook nog even bij voor de
backing vocals, om het geheel nog wat dichter bij de perfectie te brengen. Soms
wijkt de melancholische, droevere sfeer even voor wat vrolijker werk zoals “The
Drifter”, met zijn rake humoristische levenswijsheden of "Went To
See The Indians" over een rondreizende Wild West vertoning. H.T Roberts
heeft voor mij tot nu toe voor een van de meest positieve verrassingen van dit
jaar gezorgd op het vlak van Americana.
(RON)
TJ
McFARLAND
HOWLIN ' WILD
Website: www.myspace.com
label : Eigen Beheer
Info: www.sonicbids.com
"Haast
en spoed is zelden goed" ... vergeet het maar want TJ Mc Farland had slechts
24 uren nodig om een dertiental songs op te nemen en het bijzondere fraaie resultaat
en de opvolger van het in 2005 verschenen "Rosenbum Gin's" ligt momenteel
bij de betere platen/cd boer. Deed hij voor dat album nog ondermeer beroep op
Doug Pettibone, Waddy Wachtel, Skip Edwards, Taras Prodianuk en Keith Gattis
dan koos Mc Farland nu bewust voor een uitsluitend persoonlijke, akoestische
vormgeving van zijn songs about murderers, thieves and corruption. Enkel zijn
vast maatjes Rick Morton (mandolin, fiddle), Amanda Williams, Colleen Mc Farland
en Stoney LaRue (backing vocals) mochten getuige zijn van dit exploot dat TJ.
meer en meer richting Bob Dylan, Woody Guthrie, John Prine, James Mc Murtry
en zelfs Rodney Crowell doet inslaan. De ongegronde vrees en berichten van sommigen
dat Mc Farland, momenteel met vrouwtje lief verblijvend in Nashville, zou kiezen
voor een plaatsje in het honky - tonk/rock gebeuren (het hoesje insinueert het
zelfs een beetje) worden met deze dertien zelfgepende songs op een schitterende
wijze weerlegd en de kop ingedrukt. "Back to basic" luidt het motto
... "My intention was to make a record that would capture these songs in
the most honest way that I could. We recorded it real well, but the emphasis
was more on the songs than the production." en het zal hem geen windeieren
opleveren want het album scoort erg voortreffelijk in de Miles
of Music bestsellers chart. Niet verwonderlijk, en het is moeilijk bescheiden
te blijven, maar ook ondergetekende had er een goed oog in (zie
rev: mei '06) en keek dan ook met belangstelling uit naar nieuw materiaal
van de Oklahama troubadour. Mc Farland slaagt met glans in zijn examen en wordt
meteen een serieuze kanshebber voor ons stilaan beroemd en berucht eindejaarslijstje.
... "My goal was to make a record that combined the folk sensibilities
of Woody Guthrie or Bob Dylan or John Prine with bluegrass players like Bill
Monroe or John Hartford or Vassar Clements," said McFarland. "That
was the whole intention and I feel really good that this record captures that."
Springsteen's "Seeger's Sessions" beu gehoord .... "Howlin' Wild"
van TJ Mc Farland = verplichte aanschaf!
SONNY
BOY WILLIAMSON
BYE BYE SONNY
Website: www.sonnyboy.com
Label: Music Avenue
www.music-avenue.net
VIDEO 1
- VIDEO
2 - VIDEO
3
Sonny
Boy Williamson. Over zijn echte naam en geboortedatum zijn nogal wat onduidelijkheden.
De bronnen spreken elkaar namelijk nogal tegen. Zijn geboortejaar zit ergens
tussen 1897 tot 1909. Hij was wel een heel bijzondere blueslegende, want hij
heeft gespeeld met Robert Johnson (die overleed in 1938) maar ook met Eric Clapton
en Jimmy Page. Hij is de ontdekker van Elmore James. Rondom deze humeurige en
achterdochtige man hing een scherm van onduidelijkheden. Zijn echte naam is
ook niet helemaal duidelijk. Bronnen spreken van zijn voornaam: Aleck of Alex
en zijn tweede naam "Rice" of Ford. Zijn echte achternaam was Miller.
Over zijn jeugd in Mississippi is niets bekend. In de jaren 30 en 40 trad hij
overal op met artiesten die toen redelijk bekend waren. Sonny Boy Williamson
II werd later een van de meest inventieve en individuele mondharmonica spelers
van de blues. Maar de naam Sonny Boy Williamson was helemaal niet origineel
en inventief, want hij leende de naam SBW van harmonica-speler John Lee Williamson,
de originele Sonny Boy Williamson. In de jaren 30 deed SBW 2 nogal eens alsof
hij SBW 1 was. Iets wat nu niet voor te stellen is. Het zou ongehoord zijn als
nu bijvoorbeeld een gitaarspeler overal gaat optreden en zich Jimi Hendrix de
tweede noemt. Maar toen SBW 1 werd vermoord, noemde SBW 2 zich de enige echte.
Zijn manier van spelen was echter wel uniek, en zijn teksten zijn ook erg goed.
Zijn teksten zitten vol met bijtende humor, en gaan vaak over zichzelf. Hij
hield zijn handen rondom de harmonica, een soort kommetje vormend (zie de video's).
Op die manier komt er een heel herkenbaar geluid uit het instrument. Ook het
open en dicht doen van een van de handen geeft een heel speciaal effect. Hij
speelde heel simpel en ritmisch, en gebruikte geen twee noten als het met één
ook kon. Zijn timing is dan ook perfect. Hij begon op latere leeftijd (1950)
met het maken van opnames, en bekende nummers zijn: "Pontiac Blues"
en "Mighty Long Time". Vanaf 1955 speelde hij voor het fameuze Chess
label. (Ongeveer in de periode waarin ook Chuck Berry daar begon op te nemen.)
Zijn eerste opname daar was: "Don't Start Me to Talkin'". In 1963
ging hij samen met Wolf, Hooker en Waters naar Europa voor het beroemde "American
Folk Blues Festival". Na de opkomst van de blanke veelal Britse bluesartiesten,
ontstond een hele nieuwe groep eveneens blanke liefhebbers voor dit genre. Een
indicatie voor het legendarische label Chess, dat deze ‘bleekscheten’
misschien ook wel klaar zouden zijn voor het echte werk. De nu uitgebrachte
reissue op Music Avenue bevat live optredens die per artiest zijn opgenomen,
en dat samen op een dubbel-cd gezet. Bijzonder genoeg zijn de opnamen van deze
series nagenoeg gewoon elektrisch, en wordt duidelijk dat ook het traditionele
folk-bluesgenre met haar tijd meeging. Mondharpist Sonny Boy Williamson wisselde
regelmatig van partner, zo trokken ook Elmore James, Robert Johnson, Buddy Guy
en Robert Lockwood voorbij. Toen deze blueshelden teruggingen naar Amerika,
bleef hij nog, en maakte muziek samen met de Yardbirds, de Animals, Jimmy Page
& Brian Auger en dit in de periode 1963 tot 1965, want even later ging onze
blues-held ook terug naar Mississippi, waar hij in zijn slaap op 25 mei 1965
overlijdt aan de gevolgen van tuberculose. De opnames uit die periode zijn nu
door Alfie Falckenbach bijeengebracht in deze dubbelaar. Een prima initiatief.
"Bye Bye Sonny" (met o.a. Eric Clapton, Eric Burdon, Jimmy Page en
Brian Auger) hoort gewoon in iedere bluesverzameling thuis. Aanrader!
De tracks:
Disc 1
SONNY BOY WILLIAMSON
& The YARDBIRDS
Featuring ERIC CLAPTON
01. Bye Bye Bird
02. Mister Downchild
03. The River Rhine
04. Twenty-Three Hours Too Long
05. Lost Care
06. Take It Easy
07. Out Of The Water Coast
08. Western Arizona
09. Slow Walk
10. Highway 69
11. My Little Cabin
SONNY BOY WILLIAMSON
& The ANIMALS
Featuring ERIC BURDON
12. Sonny's Slow Walk
13. Pontiac Blues
14. My Babe
15. I Don't Care No More
16. Baby Don't You Worry
17. Night Time Is the Right Time
18. I'm Gonna Put You Down
19. Fattenin' Frogs For Snakes
20. Nobody But You
21. Bye, Bye Sonny, Bye Bye
22. Coda
Disc 2
SONNY BOY WILLIAMSON
With JIMMY PAGE
& BRIAN AUGER
01. Don't Send Me No Flowers
02. I See A Man Downstairs
03. She Was So Dumb
04. The Goat
05. Walking
06. Little Girl, How Old Are You
07. It's A Bloody Life
08. Getting Out Of Town
KRAKOW
AS THE HEART IS
Website: www.krakow.be
www.myspace.com
Mail: geert.mets@skynet.be
Label: Labelman - jasper@toutpartout.be
Distr.: Toutpartout
www.toutpartout.be
VIDEO
We
zijn nogal vaak geneigd om te denken dat de goede muziek uit Amerika, Canada
of Australië moet komen, maar met Krakow wordt bewezen dat je topkwaliteit
echt niet enkel op andere continenten moet gaan zoeken. De groep heeft namelijk
als uitvalsbasis ... Herk-de-Stad (of all places), toevallig ook mijn permanente
verblijplaats. Als ze wat luider spelen in hun oefenlokaal kan ik ze in mijn
achtertuin horen. En als ze de songs spelen die op "As The Heart Is"
staan heb ik daar echt geen enkel bezwaar tegen. Doe maar, mannen. De eerste
full-CD van deze band die in 2006 in de Rock Rally finale van Humo opviel is
namelijk één van de beste (zoniet DE beste) CD's die ik in 2007
al heb gehoord. In 2000 begon de groep samen te spelen onder de leiding van
Piet De Pessemier (ooit nog bij het beginnende Monza). Vocale ondersteuning
(en heel vaak méér dan dat) komt van Niné Cipolletti. Andere
groepsleden zijn momenteel Wim Smets, Bart Ivens en Gert Cools. Hun succes in
Rock Rally leverde hen meteen voorprogramma's op voor Explosions In The Sky,
South San Gabriel en Great Lake Swimmers, niet toevallig ook allemaal groepen
die hun Europese agentschap hebben bij Toutpartout (van Steven en Jasper) uit
Hasselt, die ook het platenlabel Labelman beheren waar deze eerste Krakow-CD
op werd gereleased. De negen nummers op "As The Heart Is" zijn werkelijk
prachtig door hun eenvoud. Met minimalistische muzikale geluidjes weet Krakow
te boeien en te bekoren. Misschien hebben ze het nog niet zo vaak gehoord, maar
met de ogen dicht hoor ik vooral de muziek en de zang van Migala, die andere
fantastische Spaanse slowcoreband. Pareltjes zijn vooral "Come On Home",
"Once Around The Sun", "Roses" en "Our Love Hotel"
maar best is dat we gewoon ophouden met titels te noemen want het zou tenslotte
toch de volledige playlist geworden zijn. De leadvocals worden afwisselend door
Cipolletti, De Pessemier en Cools verzorgd en ze kunnen er alledrie wat van
in hun specifieke stijl. Wetende dat dit hun debuutalbum is ben ik dan ook zeer
optimistisch over wat er nog allemaal volgen gaat. Als je de band eens live
wil zien kan je ofwel naar een optreden gaan (vb. op 18 augustus tijdens Pukkelpop)
of eens kijken naar www.fabchannel.com/krakow
waar je een opname kan zien van een live optreden dat op 24 mei ll. plaatsvond
in de Amsterdamse Paradiso-club. Acko Duyster moet niet verder zoeken, gewoon
"As The Heart Is" van voren naar achteren draaien en de helft van
haar programma is al klaar. Emotie, sfeer en liefdevolle klassemuziek gegarandeerd.
Absolute aanrader voor bij de invallende duisternis.
(valsam)
ROCKY BURNETTE
WAMPUS CAT
www.myspace.com
Label: El Toro Records
www.eltororecords.com
Info: rockabillyking@geocities.com
www.cdbaby.com/cd/rockyburnette
VIDEO 1
VIDEO 2
Familienaam
... Peeters of Janssens ... negen kansen op 10 dat je uit Vlaanderen komt, Burnette
.... je roots liggen ongetwijfeld in het rock 'n' roll gebeuren en Rocky Burnette
(1953) beantwoordt volledig aan dat gegeven. Als zoon van de legendarische John
Joseph "Johnny" Burnette (March 25, 1934–August 14, 1964), één
van de rockabilly pioniers die samen met zijn broer Dorsey en Paul Burlison
geschiedenis schreef als The Rock & Roll Trio (www.burnette-rock.com) liet
hij in '79 voor het eerst van zich horen met het album "Son of Rock &
Roll" en verwierf enkele jaren later eeuwige roem & een massa dollars
met de klassieker "Tired Of Toein' the Line". Hij werd een vaste waarde
in het Europese rockabilly wereldje, was ondermeer betrokken bij Paul Burlison's
schitterende album "Train Kept A Rollin'" ('97) en stelde zijn muzikale
diensten ter beschikking van ondermeer Percy Sledge, Rosie Flores en Dwight
Twilley. Ondanks enkele serieuze financiële tegenvallers (oa. het op de
fles gaan van recordlabels) wist "the rockabillyking" te overleven
en het befaamde rockabilly label El Toro Records wist die volharding te belonen
met het uitbrengen van het album "Wampus Cat". Rocky Burnette mocht
voor deze gelegenheid beroep doen op Mario Cobo (guitars, bass solo and backing
vocals), Daniel Nunes (double bass), Blas Picon (drums and harmonica) and David
Giorcelli (piano) en die heren worden beschouwd als het neusje van de zalm in
Spaanse muzikantenmiddens. Natuurlijk worden de familiebanden aangehaald, en
op die manier de euro's in de familie gehouden met het coveren van Dorsey's
"Wampus Cat", Johnny's "Crazy Legs" en "Lonesome Tears
In My Eyes" maar wordt ook aan de eigen bankrekening gedacht met het zelfgepende
"Streamliner", "You Knever Now" (met the RC Brothers, Roberto,
mandelin, en Ernesto, banjo) en "Que Lastima". De collega's uit het
roemrijke rock & roll verleden worden ook met een aalmoesje bedacht en zo
mogen Fats Domino (een schitterende bluesy uitvoering van zijn "Please
Don't Leave Me"), Henry Jerome ("I Love You So"), Jimmy Stallings
("Next Train") en de erfgenamen van Mickey Newberry ("Why U Been
Gone So Long") in het rijtje aanschuiven voor wat royalties. Onze goede
vrienden Mario Cobo
en Blas Picon van the
Lazy Jumpers , regelmatig van de partij bij Rootstime, houden er wellicht
een leuk tripje naar Amerika aan over door naast zich uit te leven op gitaren,
drums en harmonica, ook in de pen te kruipen voor "Riding on a Rocket"
en "Dinchu". Big boss Carlos Diaz keek toe en zag dat het goed was
en beloonde Rocky's dochter Teresa met de lead vocals op "I Need a Rocky
Therapy". Iedereen tevreden!
DAVE ARCARI
SOMETHING OLD, SOMETHING BORROWED
(vol1) - SOMETING NEW, SOMETHING BLUE(vol2) - COME WITH ME
Website: www.davearcari.com
- www.myspace.com/davearcari
- Email: dave@radiotones.com - Label:
Buzz records
VIDEO
Dave
Arcari is een meester op de National Resophonic, je kent ze wel, die gitaren
die er zo knap uitzien dat je er dadelijk zou kopen, ook al kan je geen noot
spelen, ware het niet dat het prijzige beestjes zijn en terecht want het zijn
stuk voor stuk staaltjes van vakwerk. Dave is bekend van zijn band The Radiotones
en hij stuurde ons drie solo cd's met zij blueswerk op National Steel. Zijn
stem is zo speciaal dat je eerst denkt dat 't een uit de hand gelopen grap is,
maar na enkele nummers begin je eraan gewoon te worden en moet je toegeven dat
't best goed is wat de man doet. Hoe beschrijf je wat Dave doet, wel, op de
eerste EP. staan zoals de titel zegt, 5 traditional. Het eerste nummer is de
bekende Johnny Cash cover "Blue Train". Beeld je een piraat in die
net 3 flessen whisky achterover geslagen heeft en aan het zingen slaat terwijl
Bukka White in een hoek van de kajuit gitaar speelt. Op dezelfde manier brengt
deze Schotse punk-blues shouter de rest van deze 5 bluesklassiekers, zoals "Trouble
in Mind", "Traveling Riverside Blues" en "Stagolee".
Met hetzelfde hoesje, maar ditmaal in een blauw kleurtje, krijgen we weer een
EP, maar ditmaal met eigen werk , zoals de titel al laat vermoeden. Blues op
National Steel, maar met veel Pogues invloed in de vocals, en hier en daar zelfs
wat rock-a-billy en ook de tradionele pre-war deltablues sound natuurlijk. Buiten
het verschil oud materiaal/eigen materiaal is er qua uitvoering in feite geen
merkbaar verschil tussen beide mini-cd's. Bovenstaande twee EP'tjes van elk
15 minuten zijn uitgebracht in september en novenber 2006 en nu is er dus een
full cd "Come With Me" die 14 nummers bevat, maar 4 songs komen uit
de vorige 2 EP's , 2 van something old, 2 van something new. Blijven dus nog
10 songs over, benieuwd of zijn aanpak ditmaal verschilt van de twee vorige
schijfjes. Weer is het een mix van oudere Deltablues songs en eigen nieuw werk,
gebracht op tamelijk tradionele wijze met zijn National Resophonic gitaren,
waarvan hij verschillende zeldzame exemplaren bezit, maar over dat tradionele
gitaarspel zitten vocals die het geheel totaal verschillend maken van de zovele
Delta slide bluesplaten die we al bespraken. Met zijn Schotse grawl braakt hij
zijn teksten uit, en herinnert soms aan Tom Waits, soms aan Beefheart. Even
wennen, maar apart is hij wel, en een meester op de Resophonic. Favoriete nummer
op deze "Come With Me" is "She's Gone" met een mooie wederkerende
gitaarlijn en natuurlijk de grappige doordenker "Dreamt I was 100".
Om een idee te krijgen, kijk even naar het promofilmpje voor "Red Letter
Blues" te vinden op de "blauwe" en niet op de rode, kan U nog
volgen?
(RON)