OKTOBER 2007 - NOVEMBER 2007 - DECEMBER 2007 - JANUARI 2008
TARI LACOURT - BETTER LATE THAN NEVER
JASON RINGENBERG - BEST TRACKS AND SIDE TRACKS 1979-2007
MIKE BROSNAN - BENEATH SOUTHLAND SKIES
JOE FOURNIER - DIRT ROAD JOYRIDE
CAROLANN AMES - SO LONG ABILENE
HATTIE WILCOX - RED BIRD TATTOO
CARROLL EASTMAN - WHOLE LIFE LONG
JASON SPOONER - THE FLAME YOU FOLLOW
NATHALIE NAHAI - FORTUNE TELLER
DAVID MACNEILL - MORNINGTOWN
TARI
LACOURT
BETTER LATE THAN NEVER
Website - Myspace
- Contact
Label: Swift Kick Music.
Cdbaby
Ja,
beter laat dan nooit moet Tari Smith, die de artiestennaam Tari La Court aannam
gedacht hebben. Na vanaf haar twaalfde begonnen te zijn met zingen, in de eerste
plaats in koren, school musicals, zelfs klassieke zangwedstrijden en natuurlijk
de plaatselijke rockbandjes, stopte ze met haar gewone dagelijkse job op haar
negentiende en deed mee aan een auditie voor een plaatselijke club band. Ze
werd aangenomen en zo begon haar carrière met bands als Logos, Hot Cider
en een paar andere, om uiteindelijk gedurende 16 jaar in de Sotos te belanden,
waar ze samen met de fantastische Calvin Tillery voor de vocals zorgde. “Ik
heb veel inspiratie gehad van Calvin” zegt ze. Tari is een uitstekende
zangeres, toen ik deze cd beluisterde, kon ik maar niet geloven dat ik nooit
eerder van haar gehoord had. Zo ’n stem! Maar toch is het wel begrijpelijk
want zoals de titel al aangeeft, is dit haar debuut nu pas. Eindelijk heeft
Tari de beslissing genomen de studio in te trekken en haar eerste cd op te nemen.
“Ik heb dat al heel lang willen doen” zegt ze, “de tijd is
nu rijp ervoor, want ik heb de kans gekregen om met de beste muzikanten te kunnen
samenwerken, waaronder de onovertroffen Tommy Castro. Ik denk dat het nooit
te laat is om je dromen te volgen, vandaar deze titel ook. Ik was geboren om
artiest te worden, dat heb ik altijd gevoeld en dat wil ik doen ook”.
Tari trad onder meer reeds op als voorprogramma van John Mayall, Jackson Browne,
Albert King, Tower of Power, Elvin Bishop en deelde samen het podium met Lydia
Pense (zangeres van Cold Blood), Tommy Castro, Earl Thomas, Robben Ford en J..L.
Hooker. Tari’s debuut is meteen een voltreffer geworden, laat me dat dadelijk
duidelijk maken. Het heeft dus toch wel voordelen van even te wachten met je
eerste plaat, je stem wat te laten rijpen en de kneepjes van het vak behoorlijk
onder de knie te krijgen. Dat is dus wat Tari gedaan heeft, en met deze plaat
laat ze horen een zangeres van topklasse te zijn, die de perfecte mix van soul
en blues weet te brengen, en dat met zo een vanzelfsprekendheid dat je hoort
dat dit een artieste is die duidelijk weet wat ze wil, hoe ze’t wil, en
’t zo kan brengen ook. Deze dame uit Pleasant Hill, heeft niet alleen
een prachtstem, haar hele ziel ligt er in. Al dadelijk bij de eerste song op
dit juweeltje van een cd “He’s Not Just Another Man” zit het
al meteen goed. Dit nummer heeft al de kwaliteiten van een goede ouderwetse
southern soulsong, net zoals Bonnie Bramlett die weet te brengen en Tari moet
voor haar zeker niet onderdoen. In de volgende song, het onvolprezen “Easier
To Say” hoor ik zelfs een grote overeenkomst met souldiva Betty Lavette,
en samen met het gitaarwerk van grootmeester Tommy Castro geeft dit een resultaat
waar ik maar één woord voor heb: superklasse. De Amerikaanse pers
vergelijkt haar niet voor niets met Bonnie Raitt en Etta James. De Phoebe Snow
compositie “Touch your Soul” krijgt ook een extra dimensie, het
singer songwriter nummer is omgevormd tot een echte pure “seventies”
klinkende soulsong. Ook in de songkeuze is Tari onvoltroffen, ze weet net de
nummers te kiezen die haar op het lijf geschreven zijn en bovendien net niet
té bekend zijn. Als ze een song van Anhn Peebles kiest is dat niet “I
Can’t Stand The Rain” maar “I Don’t Lend My Man”
wat ze op een sublieme manier brengt, of Paul Carrack’s “Oh Oh Oh,
My My My”. We kunnen verder de hoogtepunten blijven opnoemen op deze meesterlijke
soul/blues cd, maar we kunnen ons beperken door te zeggen dat de slogan “All
Killers, No Fillers” in dit geval zeker meer dan waar is, niet één
zwakkere song te bespeuren, luister anders maar naar meesterwerkjes als “Dying
To Live” een compositie van Edgar Winter, bekend van Jony Lang of het
prachtige “Have A Talk With God”. Hou je van goede soul met een
flinke scheut bluesinvloeden, twijfel niet en schaf je deze “Better Late
Than Never “ aan. En voor concertorganisatoren, Tari zit te wachten om
Europa aan te doen. Boek ze nu het nog kan, niet janken achteraf, als iedereen
haar wil. Luisteren naar waar toe ze live in staat is kan je op de laatste song
”Stormy Monday”.
(RON)
JASON
RINGENBERG
BEST TRACKS AND SIDE TRACKS 1979-2007
Website
Label: Blue Rose Records
Distr: Sonic Rendezvous
De
Amerikaanse groep Jason and the Scorchers werd omstreeks 1981 opgericht in Nashville,
Tennessee. De band bouwde snel een goede live-reputatie op. In het midden van
de jaren tachtig werd Jason and the Scorchers als één van de belangrijkste
cow-punk bands beschouwd. De groep speelde een muziekstijl, waarin country en
rock & roll een belangrijke rol speelden. De op een boerderij opgegroeide
Jason Ringenberg was het middelpunt van Jason and the Scorchers. In zijn jeugd
legden folk, bluegrass en countrymuziek de basis voor zijn muzikantschap. Na
zijn verhuizing naar Nashville begin jaren tachtig ontmoette Ringenberg Hodges,
Johnson, en Bags. Als Jason and the Scorchers werd een eerste EP opgenomen.
Dankzij een tournee waarin de groep in het voorprogramma van R.E.M. speelde,
brak zij door. Het eerste album van Jason and the Scorchers verscheen in 1983.
Op "Fervor" (1984) zong Michael Stipe (R.E.M.) enkele achtergrondpartijen
en droeg bovendien "Both Sides Of The Line" bij. "Lost and found"
(1986) wordt door velen als het beste album van Jason and the Scorchers beschouwd.
Dat kwaliteit niet automatisch hoge verkoopcijfers tot gevolg heeft, onderstreepten
ook de volgende albums van deze band. Na een tournee met Bob Dylan ontbond Jason
Ringenberg Jason and the Scorchers en begon aan een solocarrière. Niet
dat Ringenberg zijn verleden helemaal weggooide, hij bracht er alleen meer vuur
in. Van Jason Ringenberg is er dan nu "Best Tracks and Side Tracks 1979-2007"
verschenen, en zoals de titel al suggereert, gaat het hier om een verzameling
van tracks uit Ringenberg's solo carrière, herwerkte Scorchers klassiekers,
samenwerkingsverbanden, remasterde originals, nieuwe songs en andere obscuriteiten
uit hun succesperiode. We horen althans niks van plannen over een nieuwe cd,
daarom is deze dubbelaar een verrekt aardig en gewenst tussendoortje. Fans zullen
nogal wat liedjes bekend voorkomen, zoals de herwerkte Scorchers klassieker
"Shop It Around", de opener op de eerste 'Best Tracks'-cd en "Help
There's a Fire" van de tweede 'Side Tracks'-cd door Jason's pre-Scorchers
band Shakespeare's Riot. Naast andere herwerkte nummers als "Lost and Found"
en "Broken Whiskey Glass" komen ook veel nummers uit zijn solo albums.
Uit zijn vierde solo-album, "Empire Builders" (2004) levert hij o.a.
Melre Haggard’s "Rainbow Stew", "Tuskegee Pride",
waarin hij het opneemt voor de kleine lui en "She Hung The Moon (Until
It Died)", een pracht van een love ballad. Deze nummers zijn natuurlijk
veel serieuzer van toon dan de songs op de kinderplaat "A Day at the Farm
with Farmer Jason" (2006) waarvan we "Punk Rock Skunk" en "Moose
on the Loose" met de hulp op dit laatste nummer van Todd Snider, krijgen
te horen. Andere hoogtepunten zijn een geweldige versie van "Bible and
a Gun" met Steve Earle, "The Price of Progress" dat oorspronkelijk
verscheen op zijn "A Pocketful of Soul" album uit 2000, en "Prosperity
Train", geschreven door Stace England. Omdat in vrijwel ieder nummer andere
muzikanten meedoen, klinkt het geheel afwisselend en toch homogeen, niet in
het minst door de sterke vocalen van Ringenberg zelf. De gedrevenheid spat dan
ook van "Best Tracks and Side Tracks 1979-2007", of het nu bijna dertig
jaar oude opnamen betreft of zeer recente. Hoogtepunten te over, maar tot mijn
persoonlijke favorieten behoren "The Sailor's Eyes", "Born To
Run", "Lovely Christmas" en "Prosperity Train", de
meer gedreven songs van de meest gerespecteerde songschrijver van Amerika die
hard op weg is zich een plaats te verwerven in de eregalerij der groten van
het Amerikaanse levenslied, tussen Cash, Haggard, Woody Guthrie en Hank Williams
in. Teveel verteld? Dan maar snel aanschaffen.
DISC ONE - BEST TRACKS
SHOP IT AROUND new lyrics
and recording
THE LIFE OF THE PARTY new recording - listen
BIBLE AND A GUN with Steve Earle
CAMILLE with Swan Dive
PUNK ROCK SKUNK rawk remix
ONE LESS HEARTACHE with TheWildhearts
SHE HUNG THE MOON (UNTIL IT DIED)
RAINBOW STEW
FOR ADDIE ROSE
BORN TO RUN
THE PRICE OF PROGRESS
PROSPERITY TRAIN
A POCKETFUL OF SOUL
EDDIE RODE THE ORPHAN TRAIN
LINK WRAY
TUSKEGEE PRIDE
HALF THE MAN
CHIEF JOSEPH’S LAST DREAM
BROKEN WHISKEY GLASS new recording with The Woodbox Gang
THE LAST TRAIN TO MEMPHIS
DISC TWO - SIDE TRACKS
LOVELY CHRISTMAS! with
Kristi Rose
MOOSE ON THE LOOSE extended Webb Wilder outro mix
THE SAILOR’S EYES
CAPPUCCINO ROSIE live country version with Arty Hill
MOM’S 70TH BIRTHDAY SONG
HELP THERE’S A FIRE Shakespeare’s Riot version
BUCKMINSTER FULLER WE NEED YOU NOW
WHO’S GONNA FEED THEM HOGS
PARADISE with R.B. Morris, Tom Roznowski and Janas Hoyt
JIMMIE RODGERS LAST BLUE YODEL with The Wildhearts
MIKE
BROSNAN
BENEATH SOUTHLAND SKIES
Website - Myspace
Label: Flying Kiwi Records
Booking: Loecker Artists Bookings Events
Info: Info: Red Haired Girl Publicity
rhgpublicity@yahoo.com
Nieuw
Zeelander Mike Brosnan bracht de voorbije jaren al vier albums uit. Afgaande
op deze vijfde ‘Beneath Southland Skies’ moet ik al menig pakkend
luisterevenement hebben gemist. Want in de traditie van zijn verre Keltische
voorvaderen combineert Mike zingen met musiceren en beiden gaan hem evengoed
af. Mike’s grootvader, afkomstig van County Kerry in Ierland, zal daar
wel de strijkstokken hebben horen zingen. Maar Mike koos eerst voor de piano
en speelde als toetsenist in een rockbandje tot hij bezweek voor de verlokking
van de akoestische gitaar. Naast gitaarvirtuoos, zowel akoestisch als elektrisch,
is Mike ook een gepassioneerde zanger. Met krachtige stem geeft Mike aan zijn
folkrock een originele wending. Deze waar persoonlijke visie zich met de ‘rootsy
feeling’ van countryblueszangers vermengt. Alle eigentijdse songs raken
aan de emoties van de ‘oude’ muziek, waar breekbare gevoelens vooral
authenticiteit uitstralen. In zijn songs hoor je dat de singer-songwriter zich
totaal geeft –‘singing our heart out for the love of the song’.
Meestal zijn het liedjes van gemis en verlangen, zoals in het gevoelvolle ‘Nowhere
To Run’, het gejaagde ‘Gonna Run Away’ of het melancholische
‘Be With You’, begeleid door de harmonica van Marc Breitfelder.
In het rebelse ‘Quiet Desperation’ neemt hij afstand van zijn verleden.
De andere bandleden, Christian Spohn op bas en producer Recky Reck op gitaar,
maken het kleurige countrypalet af. Met zijn diepe stem herinnert Mike aan die
andere Keltische zangers die in the Batllefield Band, Runrig, The Tannehill
Weavers en The Ron Kavana Band zo krachtig uit de hoek komen. Als tekstschrijver
doet hij ook aan Richard Thompson denken. Zijn gitaarspel toont dan weer verwantschap
met deze van Sonny Landreth of deze van Ry Cooder. Maar in de eerste plaats
klinkt Mike Brosnan als zichzelf. Als zanger-gitarist toerde hij jarenlang door
o.m. Europa, China en Nieuw-Zeeland. Soms reist hij solo, dan weer met versterking
van een band, maar zowel op de grote als kleine podia maakte hij indruk met
zijn songs, gaande van folk-americana tot rockende countryblues. Relativerende
humor en wereldwijsheid zijn andere troeven. Op zijn palmares staan ook enkele
eretitels zoals beste mannelijke Rhythm & Blues Vocalist, beste mannelijke
Folk-Rock en Country Vocalist, hem toegekend in Duitsland, wat weer bewijst
hoe breed het gamma is van Mike’s liederenschat. De song ‘Dave Said’
werd in Duitsland in 2007 uitgeroepen tot beste countrysong van dat jaar. Dit
album werd Live opgenomen in de Wohnzimmer Studios in Darmstadt, Duitsland.
Mike Brosman, die geboren is in Roturua in Nieuw Zeeland woont nu na wat omzwervingen
in Duitsland, maar op 17 maart komt hij naar de Blauwe Wolk in Zottegem.
Marcie
MIKE
BROSNAN LIVE
16 MAART : Triskell Winter Folk Festival NL
17 MAART : De Blauwe Wolk, Zottegem
JOE
FOURNIER
DIRT ROAD JOYRIDE
Website - Myspace
- Contact
Label: Dusty Records
Cdbaby
Joe Fournier heeft zich door de jaren heen weten te verzekeren van een plaatsje in het selecte legertje artiesten waarvan de fans niet meteen meer wereldschokkende dingen verwachten. Zo lang ze maar blijven doen waar ze goed in zijn zal het hun devote volgelingen worst wezen wat de dames en heren critici denken en schrijven over de voortbrengselen van hun idolen. Een gegeven dat je rol van recensent op losse schroeven plaatst natuurlijk… Toch willen we je hier onze mening over "Dirt Road Joyride" geven. Hetgeen ik al meteen wil verklappen, want zijn fans kunnen op beide oren slapen: deze Canadees zit dezer dagen bijzonder goed in zijn vel en zowat elke noot op "Dirt Road Joyride" straalt dat ook af. Dit is ook meteen zijn vierde cd voor het Zweedse Dusty Records label, de opvolger van "Raw Sugar Shed" (2002), "Whiskey Stars" (2003) en "Three Chord MacGyver" (2005). Hij maakt een mix van country- en rootsrock, soms overgoten met een rockabilly of blues/bluegrass sausje. Hoewel hij al op negentien jarige leeftijd zijn eerste plaat opnam, is Joe Fournier een laatbloeier. Een man van twaalf ambachten en dertien ongelukken; hij was beurshandelaar, pizzabezorger, platenproducer, kok, discjockey ,meubelmaker, maar heeft nu zijn weg in de muziekbusiness blijkbaar gevonden. Joe komt uit een muzikale omgeving: zijn ouders bezaten een muziekcafé en hij werd beïnvloed door de vele bands die bij hem ‘thuis’ speelden en door de klanken van Merle Haggard en Creedence ClearWater Revival die uit de jukebox schalden. Een ruige stem die veel roots combineert met een lekker volwassen geluid. "Dirt Road Joyride" bevat twaalf eigen knappe rootsliedjes, het ene moment zit het dicht tegen Tom Petty en Dave Edmunds aan, het volgende moment is het meer Ronnie Elliott, weer iets later net zo makkelijk Graham Parker, maar bij nadere beluistering schieten me ook de namen van Elvis Costello, John Hiatt en Nick Lowe door het hoofd. Voorwaar geen lijstje om je voor te schamen en de afwisseling aan roots stijlen en de kwaliteit van de nummers op "Dirt Road Joyride", waarin de liefde meestal centraal staat, maken van deze plaat tot één van de betere roots platen van de laatste weken. Deze singer-songwriter manifesteert zich dus op dit album, in verschillende genres, waaruit we even de uitschieters plukken. Zo is hij in de openende "The Wreck Of Tammy Whelan" en "Stone Cold Hearts" op en top Americana met een bluegrass tintje, in "You're Still Everywhere" ontpopt hij zich als een vurig voordragend vertegenwoordiger van countryrock, maar ook de meer roots-pop gaat Fournier niet uit de weg in "I Drive A Wreck", "Gooned Up", "Juanita Dog Walk" en "Bigger Than Actual Size", zoals deze titels laten vermoeden, songs met extra peper, gewoon rockpile getinte rock n' roll. Voeg daarbij de enige prachtige ballade "Sang Like A Bird", dan weten we : wat hij ook brengt, het is allemaal van grote klasse! Kortweg: Joe Fournier is meer dan effectieve singer-songwriter / rootsrocker : Joe Fournier is niet enkel bij de Amerikanen in the picture gekomen maar ondertussen ook hier in de Lage Landen. "Dirt Road Joyride" is gewoon verplichte kost!
CAROLANN
AMES
SO LONG ABILENE
Website - Myspace
Label : Ear Candy Records
CD-Baby
Vanuit
San Diego, Californië bereikte ons een nieuwe cd van countryrockzangeres
Carolann Ames, die in zuivere Shania Twain-stijl 12 loepzuivere hits opgenomen
heeft op haar recente album “So Long Abilene”. Samen met haar 3
groepsleden brengt deze “woordensmid” - zoals ze zichzelf treffend
noemt in haar biografie - een reeks mooie songs die voor het overgrote deel
ook helemaal zelf neergepend werden. Carolann Ames won in 2004 de eerste prijs
in de John Lennon Songwriting Contest en nadien kreeg ze ook nog een hele reeks
eervolle vermeldingen, o.a. in de Billboard Song Contest 2006 en in de Great
American Song Contest 2006. Haar radiovriendelijke liedjes lenen zich uitstekend
voor de uitbouw van een carrière in een genre dat in Amerika nog steeds
tot de best verkopende muziekstijlen behoort. “Almost Lucky” is
een instrumentaal knap staaltje countryrock. “Love is A Wildfire”
heeft ook zo’n rijke verzameling instrumenten en over al deze songs is
de opvallende stem van Ames een leuke verfrissing voor de luisteraar. Muzikaal
beweert ze beïnvloed te zijn door enkele andere countryzangeressen zoals
Shawn Colvin, Dolly Parton en Sheryl Crow maar ook de muziek van Jayhawks laat
haar niet onverschillig en dat kan je in enkele songs ook duidelijk terughoren.
O.a. in de titeltrack “So Long Abilene” geeft Ames een heel gevoelig
stukje emotioneel zangwerk weg. De typische Americana-sound is ook nooit veraf
en de akoestische gitaar ligt aan de oorsprong van menig nummer op deze plaat.
Op “Lavender Sky” - over het hectische leven tijdens een tournee
- wordt de snelheid weer wat opgedreven. Het zijn vooral dit soort songs die
de herinnering aan Shania Twain onwillekeurig oproepen. De cd werd opgedragen
aan haar vader die onlangs plots overleed, hetgeen ze van zich heeft proberen
af te schrijven in het emotionele nummer “I Remain”. Er staat ook
een knappe cover op dit album: “Where To Now St. Peter” dat origineel
uit het songboek van Elton John stamt. Al bij al is dit een aangename kennismaking
met vlotte en gemakkelijk in het gehoor liggende deuntjes van een veelbelovende
nieuwe ster aan het countryfirmament. So Long, Carolann.
(valsam).
HATTIE
WILCOX
RED BIRD TATTOO
Website - Contact
Label: Eigen beheer
Cdbaby
Ze
werd geboren in Raleigh, North Carolina, en tijdens haar jeugd hoorde ze veel
klassieke pianomuziek, hillbilly blues en soul. De blues die ze nu zelf schrijft
en zingt bevat dan ook veel piano, hillbilly elementen en soul. Ze leerde piano
spelen van haar tante Hattie, van wie ze niet alleen de naam erfde, maar ook
het talent, want Aunt Hattie was een concertpianiste, hoofdzakelijk rag-time.
Bovendien kreeg ze ook nog les van de Hongaarse concertpianiste Lili Keleti,
die 2 uur rijden ver woonde, in Greensboro. De hamburgers op de terugweg van
haar wekelijkse les en het vreemde accent van haar lesgeefster zijn twee dingen
die de jonge Hattie altijd bleef onthouden. Op haar dertiende mocht Hattie piano
gaan studeren aan de universiteit van Duke, maar al vlug gaf ze op, de urenlange
oefeningen waren haar te saai, ze ondekte de fiddle muziek van de Blue Ridge
Mountains en tegelijkertijd iets veel belangrijkers voor haar: de soul muziek.
Hoewel ze te jong was om binnen te mogen, sloop ze binnen bij concerten van
onder meer Sam & Dave, die een diepe indruk op haar na lieten. Na haar studies
keerde ze terug naar ’t pianospelen, maar niet meer het saaie klassieke
gezwoeg. Ze ondekte Ray Charles, Etta James en Al Green om maar een paar namen
te noemen. Nu is dan haar eerste cd klaar, een cd met de muziek die haar het
nauwste aan het hart ligt, de blues. Op dit debuut krijgt ze hulp van Johnny
Neel van de Allman Brothers op keyboards en voor enkele prachtige mondharmonicasolo’s.
Verder speelt Brian Davidson op alle nummers gitaar en dat op voortreffelijke
wijze, bijna elke song is voorzien van zijn prachtig soleerwerk. Als pianiste
is Hattie geen speler van het barrelhouse, boogie - woogietype, neen, meestal
speelt ze uiterst jazzy passages, en ook haar vocale bijdragen zijn eerder jazzy,
hetgeen soms een Norah Jones, Diana Krall gevoel oplevert. Een naam komt echter
meermaals in me op omdat ik vindt dat Hattie’s stem daar ’t meest
op lijkt, namelijk Carly Simon. De mooie opener “Something Real”
en het daarop volgende “Love Leave Me” zorgen voor een uitstekende
start vol blues, terwijl “Go It Alone” haar jazzy benadering van
de blues ten volle aantoont. Eén van de mooiste songs is echter “Red”.
Sterke song, prachtig gezongen, Brian Davidson uitstekend op gitaar, deze song
heeft alles. En het gaat verder op dit elan, op “I Don’t Belong
To You” vergast Johnny Neel ons op een prachtig stukje bluesharp. De Norah
Jones sfeer krijgen we voorgeschoteld in “You Save Me” met prachtig
kristalhelder pianowerk van Hattie en een mooi jazzy gitaartje van meester Brian.
“Deep Down”, een slow blues, krijgt opvolging van de honky tonk
- gospel - country song “Cowby Man”. Als de ode aan tante Hattie
en haar rag time song “Miss Hattie Moran’s Augusta Georgia Rag”
de cd afsluit met een imitatie 78 toeren geluid, weet je dat er weer een originele
blueszangeres haar plaats is komen opeisen. Nog even vermelden tot 2 euro van
de opbrengst van elke cd naar één van de vijf goede doelen gaat
die Hattie steunt. Ze is dus niet alleen een goede zangeres, maar nog een goed
mens ook. Kopen, zou ik zeggen.
(RON)
CARROLL
EASTMAN
WHOLE LIFE LONG
Website - Myspace
- Contact
Label : Atomic Powered Records
CD-Baby
Alweer een talentvolle vrouwelijke
Amerikaanse singer-songwriter uit Boston, Massachusetts komt ons zomaar tegemoet
met haar eerste full-cd “Whole Life Long”. Haar naam: Carroll Eastman
die in haar biografie vertelt dat ze nog maar sinds 2003 begonnen is met het
schrijven van liedjes. Haar voorliefde voor artiesten die vocaal iets extra’s
te bieden hebben blijkt uit het lijstje van mensen naar wie ze opkijkt: Tom
Waits, Townes Van Zandt, Lucinda Williams, Los Lobos, Ray LaMontagne, Steve
Earle, Bob Dylan, enz. Beroepshalve is Carroll Eastman een fulltime huisdokter
naast vrouw en moeder. En zangeres dus. Naast 9 jaar klassieke piano-opleiding
begon ze enkele jaren geleden te spelen op akoestische gitaar hetgeen het songschrijversproces
voor haar drastisch vereenvoudigde. Voor “Whole Life Long” selecteerde
ze 11 van haar zelfgepende liedjes die ze in de studio opnam onder de deskundige
leiding van producer en buddy-muzikant Steve Sadler. Het is pas bij het derde
nummer “Earthly Love” dat het me opvalt dat haar stem even broos
en breekbaar klinkt als die van de jonge Marianne Faithfull en de meer recentere
Thalia Zedek. Die knappe song lijkt overigens in één take opgenomen
zonder teveel aandacht te besteden aan het wegwerken van onvolmaaktheden zoals
het even naast de juiste toonaard zingen. En dat is een goede keuze omdat het
de indruk versterkt dat je met een heel eerlijke en pure plaat te maken hebt.
Enkele andere hoogtepunten uit dit album zijn “21st Century Blues”,
de ballade “The Way It Was”, het van een groovy orgeltje voorziene
“Everything I Wanted”, “My Sweet Guitar”, “Take
Me” en “A Million Miles Away”. Wat opvalt bij de beluistering
van het gehele album is dat er erg veel aandacht is besteed aan het simpel houden
van de melodielijnen evenals de vrij monotone zangpartijen in elke song, hetgeen
zeker niet als negatieve kritiek dient beschouwd te worden. Want ook dat past
in het geheel van ruwheid die men blijkbaar aan deze cd heeft willen meegeven.
“Whole Life Long” is geen plaat om levenslang terug bij te halen
maar om hem af en toe terug in de cd-speler te stoppen is ie daarentegen uitermate
geschikt. Deze dokter mag zich kandidaat stellen voor mijn jaarlijks medisch
onderzoek, op voorwaarde dat ze ondertussen “Earthly Love” zingt.
(valsam)
JASON
SPOONER
THE FLAME YOU FOLLOW
Website
Label: Eigen Beheer
Distr.: Sonic RendezVous
Cdbaby
VIDEO 1 VIDEO
2 VIDEO
3 VIDEO
4
"Lost Houses" (2002) was zes jaar geleden zo’n akoestisch meesterwerk dat het onmogelijk leek om dezelfde pure diepgang en impact nog eens op te roepen. Dat moet ook Jason Spooner gedacht hebben, want bijna leek het inderdaad alsof er helemaal geen opvolger zou komen. Dat zou een van de meest gemiste platen van dit decennium geweest zijn, want weinigen hebben de afgelopen jaren zo mooi en treffend kunnen verwoorden dat alleen liefde je zo hard kan laten bloeden. Kwam dat nu door de songwriting, die soulvolle stem of door het fantastische slotnummer "Fall In Love With Time"? Opener "Black and Blue" leidt deze nieuwe plaat in een upbeat tempo in zoals na zoveel pracht op het debuut gehoopt mocht worden. Andy Rice (gitaar, upright bass, background vocals) en Reed Chambers (drums, percussion) zetten schuifelend in op de achtergrond en maken meteen duidelijk welke belangrijke rol ze in het spectrum van Spooner bekleden. Daarna treden zij hem bij in "All That We Know", ondersteund door een waarlijk prachtige melodie à la J.J. Cale. De toon is gezet, het diep gegraven pad door het woelige landschap van gevoelens loopt verder. Ook "Spaceship" had zo van de voorganger geplukt kunnen zijn en brengt rust tussen hoofd en hart. In navolging van "Lost Houses" is "The Flame You Follow" weer zo’n plaat die de luisteraar het afwisselend warm en koud doet krijgen, naargelang de gevoelens of herinneringen die naar boven komen bij het luisteren naar zoveel naakte melancholie. Maar de invalshoek van die melancholie is op deze plaat verschoven. Met zacht gitaargetokkel opent de titeltrack en als Spooner in de volgende song, "Hazel", bijgestaan door songwriter Kim Taylor, die invalt met tedere stem, verscherpt onze aandacht terstond. Haar fragiele stem vermengd met die van Spooner zorgt voor een verbluffend resultaat. Nog meer van die zalig zwiepende muziek horen we in het schitterende "Fight the Fire". Een song die we best kunnen omschrijven als "Hitchcock-meets-Tom Waits", een song waarin Spooner voor het eerst assistentie krijgt van Ryan Zoidis op sax. In "Simple Life" komt Zoidis opnieuw wonderlijke klanken rondstrooien. Occasioneel verliest Spooner zich in het soort bedrand-gepingel, als "Mirror This Morning" dat ons onberoerd laat, maar gelukkig is daar al snel een klepper als "Slippery People" van de Talking Heads, de enige cover van deze elf songs, om de sfeer er terug in te brengen. Het afsluitende "Hover" houdt zoals de meeste nummers het midden tussen de jonge Neil Young en Jack Johnson en smijt in dit nummer daar nog een prachtig traditioneel aandoende piano onder samen met Kim Taylor op vocals. Je zou er al bijna niet meer om malen als er platen als deze bestaan die zo mooi kunnen verwoorden en muzikaal vertalen wat je met lede ogen ziet. Geluk en schoonheid gaan toch zo zelden samen. Het zijn nummers als deze die de plaat van genoeg reliëf voorzien. Jason Spooner is een meer dan begenadigde tekstschrijver, met rake zinnen borstelt hij zijn verhalen en zet een gevoel in woorden om. Hij wikkelt zijn songs dan wel in een instrumentatie die soms erg traditioneel aandoet, maar "The Flame You Follow" klinkt verre van belegen. Voor wie zijn singersongwriters graag heerlijk klassiek heeft is dit een pareltje.
NATHALIE
NAHAI
FORTUNE TELLER
Website - Myspace
- Contact
Label : Fuzzy Muskrat Records
Cdbaby
VIDEO 1 VIDEO
2
Af
en toe valt er een jong ding uit de boom met de stem van een nachtegaal. Zoals
de frêle Nathalie Nahai, in Londen geboren, die zelf graag in haar illustraties
de levensboom als metafoor gebruikt. Zij studeerde af in Londen aan de Art and
Design afdeling in het Central Saint Martins College en verzorgt zelf de illustraties
van haar albums. Maar meer nog dan in haar tekenkunst komt haar talent tot uiting
in haar muziek en haar poëtische zelfgeschreven songs. Haar debuutalbum
werd opgenomen in Amerika met Don McCollister als producer en kwam uit in 2006
op haar eigen label. Dit album vond overal positieve weerklank in pers en op
radio. Nu in haar tweede ‘Fortune Teller’ komt haar singer-songwriterschap
tot volle ontplooiing. Spontaan vloeien haar fragiele liedjes over verlies,
treurnis en heimwee in elkaar over. De enige cover, Charles Aznavour’s
‘La Boheme’ is wellicht daarom juist de minste, want de gemoedsbewegingen
die zijzelf in gang zet komen het meest emotioneel over. In het angelieke ‘Overboard’
gooit zij haar vleugels weg om zich aan de golven over te geven. Haar teksten
zijn cryptisch en cirkelen rond desolate gemoedsstemmingen. Enkele daarvan zijn
ronduit miniatuur-meesterwerkjes. Het terugblikkende en nostalgische ‘Where
Children Play’ is er zo een. En nog meer ‘Only There’, waar
de mellotron de weeklacht nog meer laat uitdijen. Multi-instrumentaliste Nathalie
begeleidt zichzelf met gitaar, viool, banjo en Wurlitzer. Zij begon al heel
vroeg met haar muzikale opleiding. Amper drie jaar oud pakte zij al een Suzuki
viool op haar schoot. Gitaar spelen leerde zij op haar eentje. Nog later piano.
Als zangeres bleek zij een natuurtalent, want haar folky stem raakte het gemoed
van elke luisteraar, die destijds in café One in Birmingham haar eerste
publiek optreden bijwoonde. De drie laatste jaren toerde zij door Amerika en
Engeland, soms alleen, soms met band. Op dit album zijn er vier begeleiders,
waarvan vooral Warren Ullom met piano het fraaie ‘Sly Girl’ meer
jazzy maakt. Producer Ryan Pitchford vult aan met pedalsteel. Nathalie Nahai
eindigt met ‘Softly Now’, daarmee beschermend het kantwerken gordijntje
dichttrekkend rond tien delicate songs, het ene al breekbaarder dan het andere.
Om te bewaren en te koesteren.
Marcie
DAVID
MACNEILL
MORNINGTOWN
Website - Myspace
- Contact
Label : Eigen Beheer
CD-Baby
Op
de CD-Baby website wordt het album “Morningtown” van David MacNeill
vergeleken met de grootse Amerikaanse songschrijverstraditie van mensen als
Buddy Holly, Bruce Springsteen, Jackson Browne, Tom Petty en Steve Earle. Ik
kan me hierbij voorstellen dat je als artiest wat stiller wordt als je dit hoort.
De lat der verwachtingen wordt hierdoor meteen toch wel erg hoog gelegd voor
een prille nieuwkomer. Anderzijds kan ik deze veelbelovende vergelijking alleen
maar onderschrijven. Het is meteen duidelijk dat David MacNeill goed begrijpt
hoe de structuur van een knappe song in elkaar zit en hoe je best het verhaal
in de liedjesteksten opbouwt. Hij heeft dan ook bijna tien jaar gedaan over
het schrijven van de elf songs op deze debuutplaat. De titeltrack “Morningtown”
waarmee de cd begint etaleert meteen zijn vakmanschap als singer-songwriter.
Ook in “It’s The Little Thing” wordt je geboeid meegenomen
op de reis die de artiest in de woorden van het nummer wil verhalen. Nog boeiender
wordt het in “Not Far Enough Away” dat drijft op een poepsimpele
maar intrigerende combinatie van een zacht gitaargeluid met monotone drumbegeleiding,
enkel even onderbroken door een golvend orgelklankje. Ook hier is de songtekst
weer ijzersterk en meeslepend. MacNeill kan echter meer dan alleen maar emotionele
en sentimentele songs brengen. In “Keeping Our Dream Alive” wordt
het muzikale tempo wat opgedreven en ook dat gaat hem bijzonder goed af. Bij
de akoestische gitaarsong “Ballerina” denk ik onwillekeurig even
aan Luka Bloom en dat gevoel blijft nog even hangen bij het beluisteren van
“Little Big Town” en “”Methuselah Wood”. Opvallend
bij deze songs is hoe een subtiele instrumentatie de kracht van de gebrachte,
vaak erg persoonlijke boodschap enkel maar versterkt. Nog snel enkele extra
songtitels meegeven ter afsluiting: “Waiting To Fly”, “Swing
Around The Sun” en de afsluiter “Keep This To Remember Me”,
een loepzuivere pedalsteel countryballad. Deze aangenaam verrassende nieuwkomer
uit het Amerikaanse Idaho kan je maar best in het oog houden. Als een toekomstige
tweede cd kan bevestigen is zijn muzikale broodje allicht voor langere tijd
gebakken.
(valsam)