OKTOBER 2007 - NOVEMBER 2007 - DECEMBER 2007
JANUARI 2008 - FEBRUARI 2008 - MAART 2008 - APRIL 2008
GWIL OWEN - GRAVY
DANA & SUSAN ROBINSON - ROUND MY DOOR
TONY BROWN - MUSIC FOR A SHRINKING WORLD
LIZ TORMES - LIMELIGHT
MICHELINE - CHOCOLAT
HARMONICA SHAH - LISTEN AT ME GOOD
NOAH WOODS - NOAH WOODS
TOM ROTHROCK - RESONATOR
ANGELA SIRACUSA - DRAWN TO THE FLAME
DELILAH WHY - STEPS ON IT
GWIL
OWEN
GRAVY
Website Myspace
Contact
Label: Rambler Records
CD Baby
Hij
is afkomstig uit Syracuse, maar groeide op in Grainville, Ohio. Gwil begon zich
al vroeg in muziek te interesseren. Na enkele jaartjes gitaarspelen richtte
hij zijn eigen band op, die hoofdzakelijk Stones, Allman Brothers en Lou Reed
covers bracht. Onder invloed van Jack Kerouac's boeken begon hij te liften met
zijn gitaar, en dat resulteerde in vele tijdelijke jobs. In Boston richtte hij
met een oude vriend de new wave band "The Detonators" op, maar wat
later verhuisde het tweetal naar Nashville waar ze samen "The Thieves"
oprichtten die wat succes hadden met hun cd "Seduced By Money" in
1983. Vanaf die tijd begon Gwil zich te concentreren op songschrijven zonder
echter nog zelf veel op te nemen. Het was Toni Price die op haar uitstekende
debuut "Swim Away" een paar songs van Gwil Ewan opnam. Maar sindsdien
Gwil bijna als vaste songwriter in dienst heeft. Bij nazicht van de viijf cd's
van haar die ik in mijn bezit heb, bleken zo maar eventjes 28 songs van zijn
hand te zijn. Dus deze onbekende, bleek dan toch niet zo onbekend voor ons te
zijn, regelmatig hadden we zijn songs onbewust beluisterd. In 1999 nam Allisson
Moorer "a Soft Place To Fall" op voor de film "The Horse Whisperer"
en de song "Deuce And A Quarter" van zijn hand belandde op de cd "All
The King's Men" van Keith Ricards en Levon Helm. Ook Irma Thomas en Sonny
Burgess namen werk van hem op. Het zal ondertussen wel duidelijk zijn dat Gwil
als songschrijver zichzelf al bewezen heeft. Hoe doet hij het dan als hij zijn
eigen songs zelf brengt? Wel,"Gravy" is een mooie cd geworden. Dat
we sterke songs gingen te horen krijgen, mochten we verwachten, bovendien zingt
Gwil meer dan behoorlijk. Zijn relaxte, warme stem brengt songs die we best
kunnen beschrijven als zuiderse swamp pop. Geen zware bedoeningen, alles is
licht en luchtig, er hangt een beetje een Jack Johnson sfeertje rond elk van
de tien songs. Met als vaste kracht Richard Fereira, die zowat al het mogelijke
bespeelt en tevens producer is en Rick Lonow op drums, aangevuld met losse gastmuzikanten
is "Gravy" een relaxte, zomerse cd geworden. "Mississippi Moonrise"
is zowat de mooiste song op deze plaat, een song die baadt in een J.J Cale sfeertje,
met Wil Kimbrough die zorgt voor een mooie kabbelende slide solo. Prachtig.
Op de titeltrack "Gravy" komt de invloed uit New Orleans, maar ook
gaat het er heel relaxed aan toe. Wat "Meters" funk vanuit de luie
stoel om 't zo te zeggen. "Faith" is nog een hoogtepunt, lekkere blazerssectie,
soulvolle koortjes en de knappe stem van Gwil, je zit ontspannen mee te neuriën
voor je er erg in hebt. "Cadillac" heeft zelfs David Olney als backing
vocals, en weerom zorgt Will Kimbrough voor mooie gitaarbijdragen. "Gravy"
is één van die platen die je bij iedere beluistering meer gaan
bevallen.
(RON)
DANA
& SUSAN ROBINSON
ROUND MY DOOR
Website Myspace
Contact
Label: Threshold Music
Als
je declameert ‘mijn arme voeten hebben heel wat afgewandeld op deze stoffige
wegen’ dan weten de meeste folkliefhebbers dat je uit Woody Guthrie’s
‘Pastures Of Plenty’ citeert. In het Engels klinkt dat natuurlijk
mooier, zeker als Dana Robinson met zijn warme stem dit zingt. Dana volgt de
voetsporen van deze troubadour, want ook zijn eigen poëtische songs raken
vaak het zwerversthema aan. Hij zingt over het Amerikaans landschap, de aanleg
van de spoorweg, de hobo’s, randfiguren, waarnemingen in de natuur, maar
ook over een meisje dat oog heeft voor kleine schoonheden. Sue begeleidt hem
met haar ‘clawhammer’ banjostijl. Vooral in het instrumentale pittige
‘Glory In The Meeting House’ komt dit instrument goed tot zijn recht.
Voordien had Sue ook Schotse viool, piano en oboe gestudeerd. Het muzikantenduo
vond elkaar na jaren rondtrekken tijdens een concert in Californië. Beiden
komen uit de streek van Noord Carolina, maar toen Dana zich in Carolina bevond,
zat Susan in Californië en vice versa. Telkens kruisten zij elkaar zonder
medeweten en toen zij elkaar eindelijk in 2002 ontmoetten, liet hun eerste gezamenlijk
album niet lang op zich wachten. Dana Robinson had toen al vier soloalbums op
zijn naam staan. Zijn bio leest als een trekkersdagboek. Veel van zijn liedjes
schrijft hij in zijn busje. In schrijverscompetities zat hij meestal in de finale
en hij organiseerde zelf folkevenementen. Na een optreden in Carnegie Hall tijdens
een liefdadigheidsconcert, begon zijn solotoeren door Amerika, Canada en Europa
tot Susan zich bij hem vervoegde. Dana producete zelf dit studioalbum, opgenomen
in de Echo Mountain Studio in Asheville, Noord Carolina. Daarin hoor je Appalachian
en Keltische invloeden, maar ook eigentijdse. De verhaalkunst zou van Bob Dylan
kunnen komen. In ‘Everett Ruess’ portretteert Dana als in een ballade
de korte doortocht van een tiener die rondzwierf aan de kust van Californië
tot hij in het woestijn verdween. In 1931, amper 17 jaar, sjouwde hij nog rond
met zijn borstels en penselen op zoek naar verborgen schoonheid. Dana kan het
allemaal simpel maar beeldrijk neerschrijven. Zijn finger-picking gitaarspel
herinnert aan Norman Blake, zijn stem aan een kruising tussen Dick Gaughan en
Dougie MacLean. De inbreng van Susan met piano of harmonische samenzang verfijnt
de songs in meer folky richting. Mooi hun a capella samenzang in ‘Spokane’.
Het meditatieve ‘Cotton From The Clay’ of het nostalgische ‘Watercolor
Eyes’ zijn beiden evocatieve songs die zowel traditioneel als eigentijds
aandoen. Beide artiesten zijn geworteld in de traditie maar hebben ook oog voor
de wereld van vandaag. Voor een originele inbreng zorgt River Guerguerian die
met eierenshaker, djembe, tamboerijn of cajon, een soort houten drumbox, het
ritme verlevendigt. Bassist Mike Alexander past ook in het muzikaal plaatje.
Volgend jaar zouden Dana en Sue in en rond ons landje toeren. Ik hoop dat de
organisatoren van het intiemere clubcircuit deze begenadigde multi-instrumentalisten
boeken en hoop dan op een plaatsje op de eerste rij.
Marcie
TONY
BROWN
MUSIC FOR A SHRINKING WORLD
Website CD-Baby
Tony
Brown ziet er uit als een reggaezanger met zijn rastakapsel maar de in Jamaica
Plain, Boston, Massachusetts wonende singer-songwriter brengt eerder alternatieve
popsongs met invloeden uit de wereldmuziek en de soul. In zijn kinderjaren hoorde
hij zowat alle soorten muziek die er bestaan, van klassieke ouvertures tot funkmuziek
van o.a. Johnny Guitar Watson. In zijn eigen songs die hij op zijn debuutalbum
“Music For A Shrinking World” presenteert combineert hij diverse
elementen van al die geabsorbeerde genres tot een eigen originele sound. De
emotionaliteit die men ook kan terugvinden in de liedjes van een artiest als
Jeff Buckley wordt hier erg knap gemixt met rock en soul en het krachtige zangwerk
van Tony Brown kan moeiteloos vergeleken worden met sterke stemmen als Seal
en Van Morrison. In de jaren negentig fungeerde Tony Brown als frontman en zanger
van de formatie Ozone en ook toen al werden zijn zuivere stem en hoogstaande
vocale prestaties in de pers lovend vergeleken met Bono van U2. De bevestiging
van deze vergelijking kan je heel duidelijk terughoren in de song “Alone”.
In de eerste song “Turnstiles” op deze uit zeven nummers bestaande
cd krijgt de luisteraar al meteen een staal van de stemcapaciteiten van Tony
Brown via enkele stevige uithalen à la Jasper Steverlinck van Arid. “Something
to Die For” is daarna een wat rockerige mix van soul en funk met alweer
heel sterk zangwerk. De songs zijn stuk voor stuk moderne popliedjes die van
een hedendaags arrangement voorzien zijn. Deze cd werd in verschillende studio’s
opgenomen in Toronto, Boston en Rochester met telkens ook andere muzikanten.
Daardoor verschilt ook de klankkleur van de liedjes hetgeen een verrijking is
voor het album. Persoonlijk gaat onze voorkeur uit naar de popballads zoals
“Turnstiles”, “Hellbound”, “One Last Try”
en het prachtige (what’s in a name) “Beautiful”. De geoefende
luisteraar herkent meteen de liefde voor muziek en het vakmanschap als songschrijver
dat Tony Brown in dit werkstuk gestoken heeft en dat is toch veelbelovend voor
de muzikale toekomst van deze getalenteerde artiest. “Music For A Shrinking
World” is met zijn dertig minuten weliswaar een te korte maar toch zeer
aanbevelenswaardige plaat.
(valsam)
LIZ
TORMES
LIMELIGHT
Website Myspace
Contact
Label: Velour Music Group
Info: Hemifran
VIDEO 1 VIDEO
2
We
zijn sinds begin dit jaar flink verwend wanneer het gaat om vrouwelijk singer-songwriter
talent. Deze trend lijkt zich gelukkig door te zetten. Het volgende talent dient
zich immers al weer aan in de persoon van Liz Tormes, een New Yorkse singer-songwriter
die tijdens haar jeugdjaren opgroeide in Nashville en dit al luisterend naar
Echo and the Bunnymen, the Cure, en the Smiths, invloeden die we nu ook terug
vinden in haar muziek, die we best kunnen omschrijven als donkere southern folk.
"Limelight" is haar debuut-cd en het is een zeer overtuigend debuut
geworden. Liz beschikt over een prima stem, die soms wat lijkt op die van Jenny
Lewis of Neko Case, en heeft een band om zich heen verzameld die zeer ingetogen
kan spelen, maar ook tekeer kan gaan als in de twee openende tracks: "Read
My Mind" en "Without Truth", songs waarin zij zich meteen vocaal
bewijst. Hiernaast schrijft Tormes prachtige, toegankelijke songs, die soms
wat lijken op het werk van Aimee Mann of Kim Richey. Dit alles maakt de mix
van folk, country, rock en pop op "Limelight" onweerstaanbaar. Het
zijn de wat stevigere songs waarin Tormes wat ons betreft op haar best is, maar
ook de wat meer ingetogen songs als de titeltrack en "Black Luck"
zijn zeer intens en zuiver gezongen en behoren met "Better Days" (met
gast vocals van Ollabelle's Amy Helm) tot de hoogtepunten van deze fraaie cd,
waarbij de doeltreffende productie van Liz zelf bijdrage aan dit intiem eindresultaat.
Liz Tormes promoveert meteen van de galerij der beloften naar de galerij van
de betere vrouwelijke singer-songwriters van het moment.
MICHELINE
CHOCOLAT
Website Myspace
Contact
Label : Jezebel Records
Distr. : V2 Records Benelux
Zangeres
Micheline Van Hautem is een buitenbeentje in het kransje artiesten dat een cd-bespreking
mag verwachten bij Rootstime, maar als we iets goed vinden gaan we niet moeilijk
doen. In 2003 nam zij samen met accordeonist en pianist Frederik Caelen en hun
begeleidingsgroep Mich en Scène een conceptalbum op met “Songs
Of Jacques Brel” in Franstalige en Engelstalige versies. Haar interpretatie
van liedjes van deze Belgische legende leverde haar internationale erkenning
op. Micheline Van Hautem is een Gentse zangeres van net 40 jaar die sinds enkele
jaren doorheen de hele wereld toert en voor uitverkochte zalen optreed tot in
Amerika en Australië toe. Recent nog was ze succesrijk met haar programma
“Nostalgia” waarin ze liedjes uit de jaren ‘30 en ‘40
bracht. Voor haar laatste album “Chocolat” schreef ze zelf een reeks
songs die ze nu in de concertzalen in België en Nederland promoot tijdens
een wekenlange tournee. De cd-titel indachtig trakteert ze bij die optredens
haar publiek achteraf steevast op lekkere Belgische “Neuhaus” pralines.
Oog voor detail en kwaliteit heeft ze dus overduidelijk. Ook in de liedjes die
we op “Chocolat” terugvinden, een mix van jazz, Engelstalige croonerliedjes
en Franstalige chansoninterpretaties op de muzikale tonen van moderne pop. Voor
enkele liedjes kreeg ze vocale ondersteuning van een aantal muzikale grootheden.
Zo zingen de Alessi Brothers mee op het liedje “A Storm” waarmee
de cd begint. Later doen ze dat nog eens over voor het van een schitterende
mandoline-melodie voorziene nummer “Paris” dat Micheline samen schreef
met Brendan Crocker. Julya Lo’ko en Mathilde Santing helpen Micheline
vocaal bij het mooie liedje “The Messenger” dat oorspronkelijk op
het repertoire van Daniel Lanois stond. Zij kon overigens ook nog op andere
beroemde co-writers beroep doen voor enkele liedjes. Zo schreef Tim Finn de
muziek voor “Your Reign Shall End” en “I Do Fine” vloeide
uit de pen van Dirk Blanchart. De titeltrack “Chocolat” en “By
Your Side” werden geschreven door Micheline en Erik De Jong die we beter
kennen als Spinvis. Tot slot ook nog even een speciale en intieme coverversie
vermelden van de Roy Orbison-klassieker “Blue Bayou” en daarna kunnen
we afsluiten met de boodschap dat je Micheline Van Hautem absoluut eens live
moet gaan bekijken en beluisteren tijdens een eerstvolgend concert in een schouwburg
in de buurt. Tot dan kan je haar mooie stem beluisteren na aanschaf van dit
album dat ongetwijfeld voor een genotsvolle avond zal zorgen.
(valsam)
HARMONICA
SHAH
LISTEN AT ME GOOD
Label: Electro-Fi Records
Distr.: Parsifal
Harmonica Shah: "I don't like no clean blues ... deep down in the dirt, I mean real... Raw!"
Als de blues dirt moet klinken, ben je bij Harmonica Shah aan het goede adres. Harmonica Shah komt uit motorcity Detroit, en lovend over deze grootstad is hij allesbehalve in "Bullets Don't Care" en "Motorcity Confidential". Deze harmonicaspeler met de scherpe uithalen, rammelend en niet altijd zuiver op de graat, vermengt rauwe jukejointblues met een verstedelijkt geluid. Illustratief is "Detroit Jump" waarin een bruisende ritmesectie, genadeloze harmonica en een bitsige gitaar haar visie geeft op de blues. Dat laatste hebben we te danken aan Sha's vriend Jack de Keyzer (ex-Ronnie Hawkins and the Hawks), die zijn gitaarpatronen in elke song nijdig bijtend, net nooit over de top, laat oplichten. De verdere begeleiding bestaat uit Alec Fraser (akoestische en elektische bas) en Bob Vespaziani op drums. Verder krijgt Shah in sommige tracks goed gezelschap van o.a. Mel Brown (gitaar), Willy "Big Eyes" Smith (drums) en Julain Fauth op piano. Een vernieuwer is Harmonica Shah niet, maar het houdt hem duidelijk niet tegen om zelfs zonder het verrassingseffect van zijn vorig album "Tell it toYour Landlord" (2003) terug met een even sterk album, voor de dag te komen waarvan de opnames gebeurden op 24 & 25 okt. 2005 te Liquid, Toronto in een productie van Andrew Galloway en Alec Fraser samen met Jack de Keyser en hemzelf. Als er zoiets bestaat als een typische bluesveteraan, is Harmonica Shah daar zo'n beetje de type van: begenadigd songsschrijver, superieur harmonicaspeler, aansprekende zanger, grootse carrière, alom gerespecteerd, maar zelden de aandacht krijgend die hij op grond van zijn kwaliteiten verdient. Zijn vaste schare fans heeft deze plaat natuurlijk allang in huis gehaald, maar voor wie nog twijfelt, luister even naar "Dirty and Greasy Work", "Bullets Don't Care", "Lonesome Graveyard Blues" en "I Wish A Thief Would Steal All My Burdens And Pain", en u hoort dat onze man in een uitmuntende vorm steekt op dit tweede album voor het Electro-Fi label. Een echte aanrader voor liefhebbers van non stop hard rockin' rhythm & blues...
HARMONICA SHAH LIVE
Spring
Blues
21st Edition - May 17th 2008 - 13.30h
LINE UP
THE BOOGIE
WOOGIE JUMPERS
KIRK "ELI" FLETCHER
MAURICE JOHN VAUGHN & B.J. EMERY
HARMONICA SHAH
SEAN CARNEY BAND featuring GENE "KING SAX" WALKER
TOM RIGNEY & FLAMBEAU
ROD PIAZZA & THE MIGHTY FLYERS
NOAH
WOODS
Website Myspace
Contact
Label : Lunchbox Entertainment
CD-Baby
“Feel
Good”-muziek voor iedereen die open staat voor positieve energie. Zo omschrijft
de 22-jarige student Noah Woods de muziek die hij wil brengen op zijn debuutalbum
dat met zijn eigen naam als titel geïntroduceerd wordt. Opgegroeid in de
buurt van de Amerikaanse hoofdstad Washington verblijft hij al enkele jaartjes
in Tampa Bay in Florida. In de 12 liedjes op deze plaat komt hij zonder enig
probleem de vooropgestelde verwachtingen en doelstellingen na. Met in de songteksten
erg veel aandacht voor de gevoelens en ervaringen die elke mens dagelijks ondervindt
schrijft hij vlot in het gehoor liggende melodietjes. In de bijhorende teksten
brengt Noah Woods meestal een positieve boodschap van hoop en vertrouwen. Muzikaal
positioneert deze plaat zich in de softrocksfeer met knipoogjes naar folk en
singer-songwriterwerk. Leuk aan deze plaat is dat Noah Woods in het bijhorende
tekstboekje bij elke song wat bemerkingen en uitleg neerschreef over het hoe
en waarom van het nummer. De eerste song “Find Your Seat” gaat over
zijn moeilijke kinderjaren en zijn rebellie tegen zijn ouders. Het nummer “Saved”
ontstond toen hij een hond die door een auto overreden werd kon redden door
een snelle ingreep en behandeling bij de dierenarts. “Celebration”
moedigt ons aan om van elke dag die ons gegeven wordt een feest te maken met
als doel de wereld waarin we leven continu te verbeteren. “Everything
Is The Opposite” verhaalt dan weer hoe hij in zijn jeugd alle ideale gedachten
die hij over de wereld had zag teniet gedaan worden door de dagelijkse realiteit.
“Picture” schetst de gevoelens als je ’s morgens wakker wordt
naast je geliefde en je dat mooie beeld voor altijd zou willen fixeren. “Butterfly
Feelings” gaat over de vlinders in de buik bij de ontmoeting van die persoon
die je hele leven definitief zal veranderen. Dat alles kan in het leven als
je er maar in gelooft en er zelf iets wil aan doen is de kern van de song “Infinite
Possibilities”. “Down In The Downtown” verhaalt over de tijd
dat Noah Woods zich samen met enkele vrienden tegen het establishment opstelde
en dingen deed die achteraf ervaren werden als op het randje van de criminaliteit.
“Free” bezingt de ervaringen en de verantwoordelijken die tijdens
de moeilijke overgang van jeugd naar volwassenheid op ons afkomen en waar we
allemaal moeizaam moeten mee leren omgaan. Muzikaal is dit volgens ons de meest
mature song met erg mooi pianospel en uitstekend “Jack Johnson”-achtig
zangwerk waar wij blij van worden. Die blijheid voelen we ook opborrelen tijdens
het nummer “Try To Find”. Het meest geliefde nummer van dit debuutalbum
is echter “Abode” dat gaat over hoe je intens gelukkig kan zijn
als je uiteindelijk in je eigen huisje terecht bent gekomen waar je samen met
je geliefde aan een splinternieuw leven kan gaan beginnen. “Noah Woods”
is een plaat geworden die veel warmte en liefde uitstraalt en de luisteraar
een gevoel van vrolijkheid bezorgt. Meer willen we dan ook niet verwachten van
een debuutalbum waarvan we wel graag snel het vervolg willen aanhoren.
(valsam)
TOM
ROTHROCK
RESONATOR
Website
Label Bong Load Records Contact
VIDEO
Wat
hebben artiesten als Beck, James Blunt, Richard Thompson en Elliot Smith gemeen?
Inderdaad, ze hebben allemaal dezelfde producer. Die producer is het muzikale
genie Tom Rothrock, een man die als geen ander de kunst verstaat om het beste
uit zijn artiesten te halen. Hij kent snel de kwaliteiten en zwaktes van al
zijn pappenheimers en weet daardoor echt sterke producties te maken. De laatste
tijd zit tussen die meer alternatieve nieuwe bands ook af en toe een bluesartiest,
zo deed Tom ondermeer de productie van R.L Burnside en de cd die we onlangs
bespraken van Roman Carter "Never Slow Down", een ijzersterke modern
klinkende soul en bluesplaat. Maar Tom Rothrock is niet meer enkel een producer,
hij heeft net zijn eigen eerste cd gemaakt, en ook die zit, eerder onverwacht
bij een man zoals hij, een beetje in de bluessfeer, al moeten we dat wel heel
ruim zien natuurlijk, dit is duidelijk de blues van de 21ste eeuw. "Resonator"
heet het werkstuk en zoals je weet is dat een dobro. Deze instrumentale cd bevat
10 nummers waar de dobro gebruikt is tegen een achtergrond van hypnotiserende
ritmes en beats, wat het geheel heel hedendaags doet klinken, maar tegelijkertijd
een heel "rootsy" bluessfeer oproept. Gitaarklanken die doen denken
aan Ry Cooder's "Paris Texas", maar dan in een hedendaagse setting.
Denk je in plaats van een desolate woestijn een verlaten stadswijk in, vol graffiti
en slenterende, verveelde jongeren of daklozen die onder een stuk karton in
portalen slapen. Bij zulke beelden zou deze muziek de ideale soundtrack zijn.
Tom is niet aan zijn proefstuk op dit gebied, hij zorgde ook al voor de soundtrack
van "Good Will Hunting", "Collateral" en "Soprano's".
De bluesy sfeer die opgeroepen wordt door de resonator van Tom, wordt onderstreept
door dreigende geluiden van monotoon aandoende beats die een hypnotiserende
kracht in zich hebben, aangevuld met violen, cello’s en Franse hoorn.
Deze trance blues cd is de eerste in een reeks gelijkaardige cd’s die
Tom wil uitbrengen met telkens een ander "apart" instrument als hoofdrolspeler.
Wat de cd nog aparter maakt is dat het telkens een beperkte, handgenummerde
limited edition is, een eenmalige persing rechtstreeks van de master op wereldwijd
slechts 1203 exemplaren, waarvan we het exemplaar met het mooie ronde nummer
900 ontvingen. Tom Rothrock heeft met deze dark ambient country blues cd "Resonator"
waarschijnlijk één van de apartste releases afgeleverd die we
op Rootstime dit jaar zullen bespreken, maar dit is zo intrigerend mooi door
zijn pure eenvoud. Filmmuziek voor een film die je enkel zal zien in je eigen
fantasie tijdens de beluistering van dit kleine meesterwerk. Na de bespreking
van de zeer sterke cd van Roman Carter, die hij ook deze cd producete, ben ik
een Rothrock fan voor het leven.
(RON)
ANGELA
SIRACUSA
DRAWN TO THE FLAME
Website Myspace
Contact
Label : Eigen Beheer
CD-Baby
Als
je over Nashville, Tennessee hoort dan weet elke muziekliefhebber dat we in
het hart van de countrymuziek zijn aanbeland. Het is de stad bij uitstek voor
het creëren van dromen, het breken van dromen en alles wat zich daar tussenin
kan bevinden. En over al die dingen maakt men er liedjes die door de duizenden
zangers en zangeressen op plaat worden gezet. Artiesten die allemaal op een
definitieve doorbraak hopen. Velen falen maar af en toe lukt het toch een keer.
En wij denken dat die kans op slagen vrij groot zal zijn voor de Canadese zangeres
Angela Siracusa, een dame die uit een grote muzikale Italiaanse familie afkomstig
is en een operazangeres als moeder heeft. Haar broer is Mike Siracusa die faam
vergaarde als Fado-bluesmuzikant. Gedurende zes jaar heeft ze samen met enkele
broers opgetreden onder de naam “Syracuse” vooraleer aan een solocarrière
te beginnen. In 2006 verscheen haar debuutalbum “Mov’n On”
en een jaartje later volgde “Mov’n On Bonus EP”. Angela Siracusa
beschikt over een mooie, krachtige en loepzuivere stem. Ze kan terugvallen op
een sterke persoonlijkheid, heeft podiumprésence en heeft rond zich een
clubje uitstekende songschrijvers verzameld die haar van sterke liedjes voorzien
in het geliefde Nashville-genre. De zangeres slaagt er in om de juiste emoties
in haar liedjes te leggen, vrolijk als het moet en treurig en triest in de songs
over gebroken harten, zoals in “It’s Not About Love”. Songschrijver
van ettelijke nummers op haar derde album “Drawn To The Flame” is
Walter Egan die ook een duet brengt met Angela Siracusa in “Magnet &
Steel”, één van de hoogtepunten op dit album. De single
“Hardly Heartbroke” is een honky-tonknummer met een stevige countrybeat.
Haar muzikale voorbeeld Dolly Parton zou dit liedje zo op haar repertoire kunnen
plaatsen. Nog gauw enkele titels van leuk in het gehoor liggende songs meegeven:
“”Could I Have This Dance”, “Tell Me Again”, de
swingende countryrocknummers “Gimme Something To Dance To” en “In
The Dog House” en de Blondie-coversong “Call Me”. “Drawn
To The Flame” is een leuke plaat in het door zeer vele muziekliefhebbers
vereerde en beminde countrygenre.
(valsam)
DELILAH
WHY
STEPS ON IT
Website Myspace
Contact
Label: Eigen beheer
CDbaby VIDEO
Deze
band uit Nashville heeft zijn roots in de southern rock, zoals de bands uit
Alabama en Macon Georgia dat vroeger brachten, maar ze voegen daarbij de ruigheid
van latere bands zoals Black Crowes en Georgia Sattelites. David Sanford is
een pure rockzanger in de traditie van Paul Rodgers, Steve Mariott, Dan Baird
en Chris Robinson. Hij draagt met zijn sterke stem om het zo te zeggen de ganse
debuutcd. Zijn ruige, superkrachtige stem zit boordevol emotie en vuur, wat
vooral in de ballads sterk tot uiting komt. David méént wat hij
zingt, dat maakt hij overduidelijk. He "steps on it" om het met zijn
eigen woorden te zeggen. Dan Smith op gitaar is de tweede sterke steunbalk binnen
deze groepsconstructie. Drummer Pete Pulkrabek en bassist Cullen Tierney vervolledigen
de set -up van dit high energy quartet. Songs als "Walk On By" en
het bluesy "How Was I" zetten deze band dan ook meteen op de kaart.
Dit is pure "in your face" rock 'n' roll, muziek die vooral live prima
tot zijn recht komt en dat blijkt ook uit de reacties op hun optredens die uitbundig
zijn. Ik kan het me voorstellen als ik deze cd hoor. In "Alabama Way",
je kan het al raden, gaat 't lichtjes in de richting van het zuiderse geluid
van een band als Lynyrd Skynyrd, maar de voorzichtige gospel en soul invloeden
in het medium tempo "Brother", is bijna pure Black Crowes. Zeven nummers
slechts, we blijven dus wat op onze honger zitten, want hier lustte ik wel meer
van. Faces, Humble Pie, Free en al die latere groepen die ik hierboven zojuist
noemde, het zit er allemaal in, en ze brengen het met overtuiging en klasse,
deze Delilah Why. Nashville laat eindelijk zijn tanden zien en ze zijn vlijmscherp!
(RON)