OKTOBER 2007 - NOVEMBER 2007 - DECEMBER 2007
JANUARI 2008 - FEBRUARI 2008 - MAART 2008 - APRIL 2008
TIFT MERRITT - ANOTHER COUNTRY
OLD 97’S - BLAME IT ON GRAVITY
DOUG DUFFEY - CHANCING TIMES
MAGDA PISKORCZYK - ‘MAGDA LIVE’
PETE MURRAY - SUMMER AT EUREKA
JOE RICHARDSON - THIS TOWN
THE MISSISSIPPI MARVEL - THE WORLD MUST NEVER KNOW
RAPHAEL WRESSNIG ORGANIC TRIO - CUT A LITTLE DEEPER ON THE FUNK
RUDY ROTTA - LIVE AT THE B&W RHYTHM 'N' BLUES FESTIVAL (DVD)
HARRISON KENNEDY - HIGH COUNTRY BLUES
ERIC STECKEL - FEELS LIKE HOME
JOEL HARRISON - PASSING TRAIN
TIFT
MERRITT
ANOTHER COUNTRY
Website Myspace
Label : Concord Records
Distr. : Universal
Joepiedepoepie.
Tift Merritt komt op zaterdag 24 mei naar
België voor een éénmalig optreden in het oergezellige bruine
café Toogenblik te Haren. We zijn een fan van het allereerste uur
van deze heerlijke countrystem uit North Carolina. Naast het beschikken over
een indrukwekkende stem is deze 33-jarige dame ook nog een streling voor het
oog, maar voor deze cd-bespreking zullen we ons noodgedwongen tot een beschrijving
van de muziek beperken en de hormonen even in de gang laten staan. Tift Merritt
werd in 1975 geboren in Houston, Texas en verhuisde op jonge leeftijd naar North
Carolina. Eind jaren negentig begon ze in kleine clubs op te treden en al snel
ontdekten kenners een unieke stem in haar. De grote doorbraak kwam via haar
eerste full-cd “Bramble Rose” die haar in het tijdschrift “Time”
een nominatie opleverde als één van de 10 beste albums van het
jaar 2002. Drie jaar later werd uitgekeken naar de opvolger “Tambourine”
waarin ze een beetje meer de soul en rocktoer opging. Voor die cd werd grote
hulp ingeroepen bij Benmont Tench en Mike Campbell van Tom Petty’s Heartbreakers
en bij Don Heffington die vele jaren in Emmylou Harris’ Hot Band speelde.
Dit album werd genomineerd voor de Grammy “Country Album Of The Year”
en voor de Americana Music Association als “Album Of The Year”,
“Artist Of The Year” en “Song Of The Year” voor de track
“Good Hearted Man”. Nadien verschenen er nog een live album “Home
Is Loud” en een dvd met een live registratie van haar optreden voor Austin
City Limits. Vorig jaar tekende Tift Merritt na het failliet van Lost Highway
bij een nieuw platenlabel Fantasy en daarvoor verschijnt nu de nieuwe cd “Another
Country”, een plaat die zij na een lange tournee doorheen Europa heeft
bijeen geschreven op een appartementje in Parijs. De productie van die cd is
in handen van George Drakoulias die vroeger dit werk ook al gedaan heeft voor
o.a. Black Crowes en The Jayhawks. Op “Another Country” horen we
de zangeres op de vertrouwde wijze moderne, catchy countrysongs brengen met
haar zachtfluwelen stem. Het album bestaat uit elf zelfgeschreven tracks die
voorzien zijn van recht uit het hart komende teksten. Critici zullen natuurlijk
zeggen dat er niets nieuws te bespeuren valt op deze derde cd van Tift Merritt.
Dan hebben ze gelijk maar dat zal ons worst wezen want voor ons hoeft ze helemaal
niets te veranderen aan haar stijl of haar liedjes. Wij smelten bij het horen
van liedjes als “Broken”, de titeltrack “Another Country”,
het soulvolle “Morning Is My Destination”, de R&B-georienteerde
Supremes-achtige song “Tell Me Something True”, het emotievolle
“Tender Branch” en het afsluitende, volledig in het Frans gezongen
“Mille Tendresses”. Op de begintrack “Something To Me”
speelt de legendarische gitarist Charlie Sexton een vooraanstaande rol. Dit
album bevat enkele elementen uit de rock-, pop- en soulmuziek, ja zelfs even
worden er bluesy invloeden waargenomen. Een constante in alle liedjes is het
voortreffelijke arrangement en de bijna obsessieve aandacht voor de melodielijnen
die er voor zorgen dat je als luisteraar meteen de indruk krijgt dat je die
songs niet meer uit je harde schijf gewist zal krijgen. Vast staat dat deze
zangeres nog altijd groeiende is en na elke nieuwe plaat op een volwassener
manier haar prachtige muziek naar het publiek weet te brengen. Dat is veelbelovend
voor de toekomst. Al die terechte vergelijkingen met Emmylou Harris, Lucinda
Williams, Joni Mitchell en Gillian Welch mogen voor ons nu toch wel ophouden.
Deze vaste waarde in muziekland heet Tift Merritt en ze verdient een eigen plaats
naast deze net genoemde grote zangeressen. In Europa is Tift Merritt nog altijd
een subtiel bewaarde geheim en wat ons betreft hoeven de grote bekendheid en
de daaraan verbonden grote zaalconcerten niet te komen. Wij weten
al heel lang veel beter en gaan haar morgen met smachtend hart bewonderen in
Toogenblik in Haren. Rootstime werd
ook een interview toegezegd dat je wellicht begin volgende week op de site kan
nalezen. Yvo, ik ben al jaloers dat jij in haar ogen mag kijken en ik alleen
naar de foto’s achteraf. Maar het is je van harte gegund. (valsam)
OLD
97’S
BLAME IT ON GRAVITY
Website Contact
Label : New West Records
Distr: Sonic RendezVous
Het
heeft de mannen van Old 97's 12 jaar gekost, voor het maken van hun eerste live
album "Alive and Wired" (2005) en nu drie jaar later is er hun nieuwe,
"Blame It On Gravity". En dat wachten was het meer dan waard. Op sommige
bands kun je bouwen. De ene omdat ze keer op keer fantastische albums afleveren,
de andere omdat plaat na plaat linea recta richting vuilstort kan. Maar er zijn
ook bands waarvan elke CD weer prima is, soms zelfs zeer goed, maar die het
maar niet lukken om een echt topalbum af te leveren. De Old 97’s zijn
zo’n band. Reeds vele platen uitgebracht en geen één maal
een echte misser. In 1993 speelden de Old 97s wars tegen alle toen heersende
trends in de muziek die zij mooi vonden en die we nu aanduiden als Americana
of alt-country. Na hun tweede plaat, "Wreck Your Life" (’95),
leek het grote succes binnen handbereik, maar de overstap naar major Elektra
pakte verkeerd uit. De band die nog samen speelde met Ryan Adams en Whiskeytown
schoof op richting mainstream pop en raakte het spoor bijster. "Satellite
Rides" (2001) en "Drag It Up" (2004) waren wel heel erg gladjes
gedaan, maar ook weer niet echt beroerd. Maar eerlijk gezegd was de break tussen
deze twee albums (ze hadden een pauze van drie jaar ingelast) een prima idee.
Kwam daarbij ook de overstap naar hun nieuwe label New West. Dit alles heeft
Old 97’s goed gedaan. Meer dan goed, want hun vorige studioplaat "Drag
it up" was Americana zoals het ooit was uitgevonden. Na dit contract met
New West Records en "Drag it up" kwam de band ijzersterk terug met
een voortreffelijke live-cd, "Alive and Wired", waarop de band heeft
kunnen kiezen uit 55 nummers uit 2 shows. In totaal zijn er 31 nummers op deze
dubbel-cd terug te vinden, en laat Texas' meest geliefde Americanagroep in absolute
topvorm horen. Nog steeds, als op "Drag It Up" heeft het traditionele
countrygeluid van de eerste releases en de stevige popsound van "Satellite
Ride" (2001) plaatsgemaakt voor grimmige en melancholische alt.country,
zoals die in de late jaren tachtig door invloedrijke groepen als The Jayhawks
en Uncle Tupelo werd gebracht. Met grimmig denken we aan nummers als de vreugdevolle
opener "The Fool", over twee geliefden, het poppy "I Will Remain"
en het met surfgitaren beladen "Dance With Me". Anderzijds vinden
we de melancholische alt.country best terug in de ballads "Color Of A Lonely
Heart Is Blue" en "She Loves The Sunset". Ze bewijzen met deze
aanstekelijke nummers eens te meer, een band te zijn die zeker niet in het verleden
leeft. Wie deze fantastische groep nog niet kent zal aangenaam verrast worden
door het rauwe, gedreven gitaargeluid van Ken Bethea, maar ook door de zang
en songteksten van voorman Rhet Miller (getuige ook diens tweede soloplaat,
"The Believer" dat in 2006 verscheen). Handelsmerk van het groepsgeluid
blijft dus ook, de zang van Rhett Miller en bassist Murry Hammond en de vette
twang van gitarist Ken Bethea. Kortweg: Dat de jongens van Old 97´s zowel
pakkende gitaarliedjes als grimmige alt. country maken, bewijst "Blame
It On Gravity". Aanstekelijke liedjes, een flinke dosis vakmanschap en
vooral veel spelplezier staan weer centraal op deze plaat. De Old 97's zijn
weer terug!
DOUG
DUFFEY
CHANCING TIMES
Website Contact
Label: Eigen beheer
CDBaby.com
VIDEO 1 VIDEO
2 VIDEO
3
Willie
Dixon zei het al "Don't Judge A Book By It's Cover", en wie zijn wij
om de uitspraken van zo 'n man in twijfel te trekken. Hij bleek tevens ook meer
dan gelijk te hebben. Toen ik tussen het stapeltje pas aangeleverde cd's die
mij ter bespreking aangeboden waren, het hoesje van deze cd tegenkwam, sprak
het me allerminst aan. Doug Duffy, nooit van gehoord, bovendien zat het in een
zwart wit singlehoesje dat weinig aansprak. Net toen ik het naar de onderzijde
van de stapel wou verhuizen, viel mijn oog op de kleine lettertjes onderaan
"original louisiana soul & blues" stond er. Als New Orleans fanaat
kon ik toen de verleiding om dadelijk te luisteren niet weerstaan. Okee, Willie,
ik zal voortaan je uitspraak niet meer vergeten "Changing Times" blijkt
een prachtige plaat te zijn, die waarmaakt wat de kleine lettertjes beloofden.
This is some mighty fine Louisiana soul and blues, dertien songs gebracht door
een tienkoppige bezetting die er wel kaas van gegeten heeft. Pianist, toetsenman
en vooral zanger Doug Duffy brengt ons de ware sfeer van Louisiana en New Orleans
met zoveel verve en vakmanschap dat ik maar niet kan begrijpen dat deze man
tot nu toe een onbekende voor mij bleef. Gitaristen Jerry Beach en Tommy Miller
zorgen vakkundig voor de nodige bluesy en soulvolle interventies, hetgeen nummers
als "Sweet Disposition" en Changing Times" tot hoogtepunten verheft.
Steve Wade op drums en Doug Johnson op bas zorgen voor een prime basis, terwijl
blazers Keene (trompet) Noland & Davis (sax) dat volle geluid volledig maken.
Mooie backings van Lisa Spann zorgen voor dat snuifje vrouwelijke verfijning.
Doug heeft als songschrijver nummers geschreven voor onder meer Marcia Ball
en John Lee Hookers dochter Zakya en begon met het uitbrengen van eigen werk
in 1988 met "The solo sessions" ondertussen heeft Doug nog een viertal
andere cd uitgebracht en was met veel succes te gast in een aantal Europese
landen, waaronder vooral Duitsland, Zwitserland, Nederland, Frankrijk en zelfs
een paar maal in België. Heren organisatoren, haal hem nog eens naar hier
want het is al te lang geleden, dit is echte livemuziek en kwaliteit en succes
zijn verzekerd. Overtuig jezelf met de videoclips.
(RON)
MAGDA
PISKORCZYK
‘MAGDA LIVE’
Website Myspace
Contact
CDBaby
Haar
uiterlijk heeft zij alvast mee, maar ook haar stem, die zowel hoog als laag
kan gaan. Gruizig op Robert Johnson’s ‘Walking Blues’ en zwoel
op het jazzy ‘Fever’. Magda Piskorczyk werd in het Poolse bluesmagazine
tot drie maal toe door de lezers uitgeroepen tot beste vrouwelijke zangeres.
Op haar doorreis in Europa vond zij tijdens haar optredens respect en bewondering,
zowel in de jazzclubs als op bluesfestivals. In Frankrijk, op ‘Blues Sur
Seine’ in 2006 imponeerde zij qua muzikale visie en expressieve stem.
Verwonderlijk is dit niet wanneer je deze veelzijdige bluesdame op haar eerste
Live Cd beluistert, opgenomen in de studio van Radio Gdansk, in interactie met
het publiek. Die Live sfeer wordt nog versterkt door de intro’s in het
Pools en de humoristische tussendoortjes, wat bij tweede beluistering toch wat
storend werkt. In de songs zelf valt echter vooral de professionaliteit op en
het vuur waarmee Magda Piskorczyk als een Poolse Patti Smith haar songs vertolkt.
In Oost-Europa zit blijkbaar veel bluespotentieel, want de ritmesectie van de
beide Ziobro’s met drum en contrabas en vooral Osenkowski met zijn tenorsax
stuwen dit Live album kwalitatief de hoogte in. Magda Piskorczyk, die oorspronkelijk
computerwetenschap studeerde, koesterde haar kinderliefde voor zang en muziek
met zorg, meer specifiek voor soul en blues, wat zij al zingend tot een eigen
stijl ontwikkelde. Toen zij in 2001 haar debuut maakte op het festival in Bialystok,
oogstte zij een eerste succes. Na haar eerste ‘full’ cd ‘Blues
Travelling’ in 2005, verschijnt nu dit Live exemplaar, waarop de ‘naturel’
opvalt waarmee Magda van het ene naar het andere genre en ritme overschakelt.
Tracy Chapman mag tevreden zijn met de wijze waarop Magda’s bluescombo
aan ‘Crossroads’ een para-Afrikaans koloriet geeft. Bij de ‘Work
Song’ van Nat Adderley, met sobere saxbegeleiding, wordt de moeizame slavenarbeid
in een ‘chain gang’ gesuggereerd. En rond de verinnerlijkte ‘Muddy
Water Blues’ zweeft een triest rouwrandje, nog geïntensifieerd door
de dobrobegeleiding van Aleksandra. Een emotioneel pareltje, zoals trouwens
ook Jacques Brel’s naar het Engels vertaalde ‘Les coeurs tendres’.
Deze Poolse bluesdame wacht ongetwijfeld nog een mooie toekomst, want zij voelt
zich in haar element zowel in de jazzclubs, als op een bluesfestival of gospelevenement.
En de sfeervolle aansluitende video van ongeveer 15 minuten geeft bijkomend
een visueel beeld van haar charisma tijdens het gefilmd concert.
Marcie
PETE
MURRAY
SUMMER AT EUREKA
Website Myspace
Label : Columbia Records
Distr. : Sony BMG
VIDEO 1 VIDEO
2 VIDEO 3 VIDEO
4
Wie
nooit naar de radio luistert, kent Pete Murray waarschijnlijk niet. Het nummer
"So Beautiful" van het album "Feeler" was weliswaas een
hitje, in thuisland Australië is deze singer & songwriter een bekend
fenomeen, maar de status die Pete daar heeft, is hier nog niet bereikt. Zijn
debuutalbum "Feeler" (2003) werd enthousiast ontvangen en inmiddels
groeit zijn aanhang ook aan de andere kant van de wereld. Wanneer je Pete Murray
hoort zingen, is het alsof er een warme deken om je heen wordt geslagen. Met
zijn zachte, maar rauwe stem neemt hij je mee naar de wereld van de liefde,
dromen en gevoelens. Tussen de gitaarsolo's en de mondharmonicaklanken is af
en toe plaats voor een wat ruiger stukje drum of bas. Hierdoor kun je zijn muziek
zeker niet als zoetsappig geneurie betitelen. Zowel debuutalbum "Feeler"
als vervolg "See the Sun" (2007) hebben een vergelijkbare strekking.
Beiden zijn perfect voor tijdens een avondje loungen of een strandwandeling
bij zonsondergang. Hoop en optimisme domineren de teksten en geven duidelijk
aan hoe Murray in het leven staat. Op iedere cd van Pete is wel een nummer te
vinden dat aansluit op je dagelijkse belevenissen. Hierdoor is er zeker geen
sprake van zweverige muziek of een ver van mijn bed show. In de serieuze pers
– bij wie dit soort muziek niet bijster populair is – wordt hij
regelmatig omschreven als de Australische Jack Johnson, maar dat slaat eigenlijk
nergens op. Zelf ben ik een groot fan van Jack Johnson, maar als je Murray met
Johnson vergelijkt sla je echt de plank mis. Jack Johnson is in één
woord 'niets-aan-de-hand'-muziek, en dat doet hij goed. De muziek van Pete Murray
daarentegen is veel soberder en soms zelfs melancholisch. Hoewel soulvol, doen
de melancholieke liedjes van Murray niet direct denken aan het strand en daarom
valt hij beter te plaatsen tussen John Mayer en Donavon Frankenreiter. Murray
verruilde enkele jaren geleden noodgedwongen een carrière als profsporter
voor een loopbaan als muzikant. Een zware knieblessure zette in 2000 een streep
door een mogelijke carrière in het rugby voor de toen 23-jarige Australiër.
Om wat te doen te hebben tijdens het herstel, haalt Murray zijn gitaar van zolder
en begint hij met het schrijven van songs. Met succes, want in Australië
wordt Murray inmiddels gerekend tot de beste singer-songwriters van het land.
Down under heeft hij inmiddels twee cd’s op zijn naam staan: "Feeler",
een uitstekende cd waarop Murray zowel in de Bob Dylan en Nick Drake achtige
ingetogen folksongs als in de wat meer up-tempo rocksongs zeer weet te overtuigen
en op "See The Sun", dat net als de vorige plaat down under al veel
eerder verscheen, verkent Murray andere kanten van zijn songschrijverschap.
Gelukkig blijft hij wel met gevoelige liedjes strooien zoals het fraaie "Opportunity"
waarmee de cd opent. 2008 zou echter best zijn jaar kunnen zijn, want Murray’s
derde plaat, "Summer At Eureka", is net als zijn voorgangers van hoog
niveau. Murray schrijft songs die direct blijven hangen en beschikt over een
lekker soulvol stemgeluid. Mooie popliedjes vol gevoel en over het algemeen
een zonnig en heerlijk laidback karakter. Luister maar naar "You
Pick Me Up", de eerste single van het nieuwe album, maar ook de tien
andere songs zijn warme luisterliedjes. Dus ga lekker in het zonnetje zitten,
geniet van deze "Summer At Eureka, waarmee deze stoere man ons blijft vertederen.
Pete Murray schrijft ongetwijfeld opnieuw een gouden album op zijn naam.
PETE
MURRAY LIVE
dinsdag, 03 jun 2008, 20:00
ABClub
Brussel
JOE
RICHARDSON
THIS TOWN
Website Contact
Label: Jamey Slane Records
CDBaby
Ongeveer
een jaar geleden bespraken we hier de cd’s “Delta Electric Rocks
Live” en ”Stripped Down” van Joe Richardson. De eerste was
een live registratie van de band, met stevige rocknummers terwijl “Stripped
Down” zoals de titel al aangeeft een akoestische unplugged cd was van
Joe. Met deze nieuwe “This Town” gaat Joe verder in die richting.
Met de goede indruk die “Stripped Down” bij me achtergelaten had
nog in het geheugen, waren de verwachtingen voor “This Town” dan
ook hoog gespannen. Joe Richardson heeft me dan ook deze keer weer niet ontgoocheld.
Was “Stripped Down” nog met band opgenomen, hier gaat het echt om
een solo akoestische cd. De titelsong opent deze cd zeer rustig en sober. Joe’s
aparte, warme stem zorgt echter dadelijk voor de nodige spanning in dit nummer.
”As I Walked” brengt de blues erbij, de sfeer van de Delta zit in
deze song, hoewel ’t geen puur bluesritme bezit, net als “Keep On
Marching”, “Blues Oh Blues” laat Joe’s stem volledig
tot zijn recht komen, zelden zo een zwart stemgeluid gehoord bij een blanke
singer-songwriter, de blues druipt zo uit dit nummer, somber en droef. Deze
17 songs tellende cd staat vol met dit soort introverte, in tranen gedrenkte
songs, zoals “With You” en ”Shameful”. Qua stemgeluid
herinnert Joe me regelmatig aan Leon Redbone, zelfde intonatie, maar meestal
meer ingetogen en donkerder. Dat het echter niet allemaal kommer en kwel is
bewijst hij dan weer in het uptempo en wat vrolijker klinkende “Louisiana
Crazy and Texas Mean”, met mooie slide gitaar en een ritme dat lijkt geinspireerd
door R.L Burnside himself. Wat verder nog een nummer in dezelfde stijl: “Mirror
Mirror”. De opflakkering is echter van korte duur, want Joe gaat verder
met hetgeen hij goed in is: De pure in Delta blues gedrenkte songs vol verdriet
en pijn, luister maar naar “Faces of War” waar zijn zwarte stem
het nummer die authentieke diepgang geeft die het nodig heeft. Geen feestplaatje,
deze “This Town”, maar wel een mooie sobere, soms zelf wat somber
klinkende cd vol sfeer, de sfeer van de blues in de ware betekenis van het woord,
as blue as blues can be!
(RON)
THE
MISSISSIPPI MARVEL
THE WORLD MUST NEVER KNOW
Myspace
Label: Broke & Hungry Records
Myspace
CDBaby
Distr.: Blues Promotion
Tien
bluessongs herleid tot hun essentie. Gruizige gitaarklanken en een onbekende
oudere zanger/gitarist die anoniem wenst te blijven, zijn ganse leven lang.
Een promotiestunt of de oprechte wens van een religieus iemand uit het diepe
Zuiden, regio Mississippi? Ik geloof het laatste, want de Kerk waarin Mississippi
Marvel zijn heil en vertroosting zoekt is nog steeds de mening toegedaan dat
bluesmuziek des duivels is. Je zou natuurlijk op zoek kunnen gaan naar de identiteit
van de artiest zoals in ‘The Search of Robert Johnson’. Mogelijk
is hij te situeren in de buurt van Bentonia, want Jimmy ‘Duck’ Holmes
begeleidt op één track de blueszanger met harmonica. Zinvoller
is om de muziek voor zichzelf te laten spreken. Die klinkt alsof je een naald
op een oude vinylplaat laat zakken, maar dan technisch zuiverder. De vergelijking
dringt zich op omdat dit album authentieke bluesstandards bevat zoals het nog
immer ontroerende ‘.44 Blues’, ‘Catfish Blues’ en ‘No
Mail Blues’, alsof de klok een eeuw wordt teruggezet. Mississippi Marvel
schreef ook enkele songs zelf. Titels als ‘Feel Like Lyin’ Down’
en ‘Hard Pill To Swallow’ zijn veelzeggend. Koko Taylor schreef
ook al een ‘Hard Pill To Swallow’ wat eigen schijnt te zijn aan
de belevingswereld van bluesartiesten. Tekst en melodie zijn echter anders.
Maar de kans bestaat dat Mississippi Marvel in de schaduw zal blijven zingen,
want de zanger wil niet op de voorgrond treden of zijn anonimiteit prijsgeven.
Het kostte al veel overtuigingskracht van de Label-baas om de artiest tot opnames
te overhalen, wat slechts schoorvoetend lukte toen men hem geheimhouding beloofde
rond zijn echte naam en woonplaats. De omstandigheden van opname waren ook verre
van ideaal, te situeren in een landelijke jukejoint op een herfstige regendag
waar een trein passeert en werkmannen voor de regen komen schuilen. Maar ook
de exacte plaats van opname wordt niet vrijgegeven. Aan deze zwijgplicht zijn
alle medemuzikanten gebonden, waaronder drummer Lightnin’Malcolm. De drive
om zijn blues op plaat te zetten bleek uiteindelijk sterker dan de vrees dat
de Afro-Amerikaanse kerkgangers uit zijn streek zouden ontdekken dat er bluesmuziek
door zijn hart en aderen stroomt. Deze zingt hij met een diepe krachtige stem
met lichte vibrato, incluis een zekere breekbaarheid, wat zijn 78-jarige leeftijd
verraadt. Het resultaat zijn songs van het meest authentieke soort, traditionele
Mississippi countryblues, met een primitieve gitaaraanslag en met de charme
van veldopnames. In deze eeuw zijn de Lomaxen gelukkig vervangen door de speurneuzen
van Music Maker en Broke & Hungry Records.
Marcie
RAPHAEL
WRESSNIG ORGANIC TRIO
CUT A LITTLE DEEPER ON THE FUNK
Website Myspace
Label BHM - Distr.: ZYX Music Contact
VIDEO
1 VIDEO
2 VIDEO
3
Dat
degelijke in blues en jazz gewortelde muziek niet noodzakelijkerwijs uit de
Verenigde Staten hoeft te komen wordt nog eens duidelijk aangetoond met deze
Oostenrijkse organist Raphael Wressnig. Hij is een 28 jarige Hammondspeler die
op zijn zestiende verslaafd raakte aan het klavierwerk van Jimmy Smith, Jack
McDuff en.soortgenoten. Met triobezetting, drums, gitaar en orgel neemt hij
de draad op van de soul-jazz traditie welke terug grijpt naar de unieke Hammond
trio-sound van de jaren 50-60. Meestal bestaat het trio uit Enrico Crivellaro
op gtaar en de uit Hongarije afkomstige Matyas Pribojszki, één
van Europa’s beste harmonicaspelers. Maar op deze instrumentale “Cut
A Little Deeper On The Funk” zijn het gitarist Georg Jantscher en drummer
Lukas Knöpfler die het trio vervolledigen. Deze muzikanten speelden ook
op zijn cd “Boom Bello” van een jaar geleden mee. Raphael mochten
we al enkele malen ontmoeten als begeleider van één of andere
bluesgrootheid, want ook daar is hij zeer gegeerd, zo zagen we hem bij Sugar
Blue en Larry Garner dit jaar. Hij heeft een eigen energieke, frisse en indringende
sound, die hem onderscheidt van andere organisten en hem momenteel tot één
van de meest talentvolle Hammondspelers in het jazz en blueswereldje maakt.
Dat is ook wat deze nieuwe cd ons laat horen, een mix van beide, al ligt deze
keer de nadruk wat meer op het jazz element. Begint het nog met wat Stax, Motown
getinte geluiden in “Road to Detroit” met een belangrijke rol voor
het saxwerk van Sax Gordon die in King Curtis stijl mooie accenten legt over
Raphael’s Hammond B-3, daarna maken we de grote sprong van the “Motor
Town” naar “The Big Easy” in “N.O.T” of New Orleans
Thing, een groovy orgeltune vol nawlins ritmes. Titelsong “Cut A Little
Deeper ON The Funk” heeft wat improvisaties en free jazz elementen in
zich die het geheel wat moeilijker verteerbaar maken op sommige momenten, vooral
waar sax en drum mekaar tot het uiterste drijven. Gelukkig blijft het allemaal
binnen de perken en net als het dreigt uit de hand te lopen, grijpt Raphael
in en haalt alles terug binnen het ritme, dat inderdaad deep en funky is. “Ridin”
is een lekker jazzy Jimmy Smith getinte tune, met wat Georg’s gitaar in
volle vorm. “Exit Soul-Ville” is één van de mooiste
nummers met Craig Handy die ditmaal voor de elektrisch versterkte saxpassages
zorgt. Wanneer de cd afsluit met het langere “Growlin’ The Blues”
heb je spijt dat het weer allemaal voorbij is, tenzij je helemaal niet houdt
van het geluid van de Hammond B-3. Voor mij echter geen bezwaar, ik ben tevreden
dat die oude Hammond aan een come back toe is, meer en meer bluesbands en artiesten
zijn er naar aan het teruggrijpen en als je ziet hoe dikwijls Raphael tegenwoordig
op onze podia staat, als begeleider of als hoofdartiest, wijst alles erop dat
de B-3 zijn plaats terug komt opeisen. Come On, “Cut A Little Deeper On
The Funk”, Raphael!
(RON)
RAPHAEL WRESSNIG/ENRICO CRIVELLARO ORGAN TRIO FEAT. MATYAS PRIBOJZSKI
VRIJDAG 30 MEI 2008 - ROOTSTOWN - JC De Klinker , Aarschot
ZATERDAG 31 MEI 2008 - DUVEL BLUES
ZATERDAG 7 JUNI - BLUES OPEN - GELDROP
RUDY
ROTTA
LIVE AT THE B&W RHYTHM 'N' BLUES FESTIVAL (DVD)
Website Myspace
Label BHM
Distr.: ZYX Music Contact
VIDEO 1 VIDEO
2
Het
Hi-Fi huis B&W (Bowers & Wilkins) richt ieder jaar in Duitsland een
Rhythm en Blues festival in. In 2004 was Rudy Rotta daar te gast, blijkbaar
met zoveel succes dat hij in 2005 reeds terug mocht komen. Met opnames van beide
shows werd deze nieuwe DVD gecompileerd. Rudy begon in 1988 met optreden en
maakte al vlug naam in Italie, zijn geboorteland, enkele jaren later was de
rest van Europa aan de beurt. Al gauw daarna was dan ook Amerika in de ban van
deze powervolle meestergitarist, met als gevolg optredens in verschillende staten
van Amerika, waar grote festivals op het programma stonden. Onlangs was Rudy
zelfs als enige Europese artiest erbij tijdens een blues cruise in de Caraiben,
met onder meer Taj Mahal, Etta James, Fabulous Thunderbirds en Marcia Ball.
Amerika is nu helemaal voor hem gevallen, na optredens met B.B King, Allman
Brothers, Double Trouble, Duke Robillard, Son Seals en vele anderen. Maar Rudi
verloochent Europa niet. Zodoende dus deze DVD met de twee concerten op het
Duitse B&W festival. De opnames van 2004 beginnen met het daverende "Steps"
een instrumentaal nummer waarmee Rudy onmiddelijk zijn handtekening zet. Van
het 2004 concert werden vijf songs weerhouden, waarvan vooral "I'm In The
Groove" en de afsluiter "You're Gone" ware hoogtepunten zijn
(Van "Steps" en dit laatste nummer zijn clips bijgevoegd). Het concert
een jaartje later is zo mogelijk nog beter en bevat 8 opnames, allemaal zoals
de vorige songs, eigen composities, met één uitzondering, de Freddy
King klassieker "Hide away". Van dit tweede gedeelte onthouden we
vooral "Hold On" en "Boogie All Night Long" twee nummers
waar de sfeer en gitaarspel optimaal is. De bezetting bij beide concerten is
drummer Carmine Bloisi, de enige constante, terwijl de Hammond b3 in 2004 door
Michele Papadia bespeeld werd en bassist Alessio Goldin was. In 2005 waren dat
respectievelijk Pee Wee Durante en Luca Nardi. Met deze live registraties krijgen
we meteen een duidelijke indruk van het indrukwekkende meesterschap als gitarist
en entertainer Rudy Rotta, maar wil je je er zelf live van overtuigen, je weet
het, 31 mei, Puurs, Duvel blues, Be there or be square!
(RON)
RUDY ROTTA LIVE
30 - 05 -
2008 PUURS - DUVEL BLUES FESTIVAL
02 - 06 - 2008 ZOTTEGEM - DE BLAUWE WOLK
03 - 06 - 2008 RUISELEDE - BANANA PEEL
04 - 06 - 2008 VERVIERS - SPIRIT OF 66
HARRISON
KENNEDY
HIGH COUNTRY BLUES
Website
Label: Electro Fi Records
Distr.: Parsifal
In 1968 was deze in Ontario geboren Harrison Kennedy één van de leden van ‘Chairman of the Board’, de populaire groep uit Detroit die opnames maakte voor Holland, Dozier Holland’s Invictus label. Gedurende die begin jaren verschenen ze veelvuldig in allerlei grote TV-shows zoals de Johnny Carson’s Tonight Show en het Engelse Top of the Pops. Nu, veertig jaar later is onze vriend op de folk-blues toer. Kennedy is zo'n vocale kameleon, zo ééntje met elastiek in zijn strot. Zijn oeuvre loopt van soul tot funk en de laatste jaren ook naar de country blues. Na zijn vorige albums "Voice + Story" (2005) en "Sweet Taste" (2004) gaat Kennedy terug naar de Delta. Zo ook op zijn nieuwste, "High Country Blues". Drie albums waarmee hij een Juno Award Nominatie verdiende maar ook verkreeg. Alle nummers klinken wederom vertrouwd maar zijn toch allemaal van de hand van deze Canadees. Kennedy is niet alleen een geboren verteller, hij beschikt ook over een ongemeen soulvol stemgeluid, waarmee hij zowat elk genre aankan. Op "High Country Blues" slalomt hij zo gezwind heen en weer tussen funk, R&B en zydeco omwille van de accordeonbijdrage van Keith “Nappy” Lindsay (piano & orgel). Maar ook vinden we invloeden uit de soul, folk, roots, gospel en de blues in tal van varianten, met voornamelijk de country blues, hetgeen de titel van deze plaat reeds liet vermoeden. En precies die variatie is het, die van dit schijfje een echte groeiplaat maakt. Zo ééntje van het type, die beetje bij beetje, laagje per laagje haar geheimen prijsgeeft. Kennedy wordt verder op deze CD uiterst prettig en voldoende op de achtergrond begeleid door Justin Dunlop (contra bass) en Brian Griffith (elektrische gitaar). Voor de hoogtepunten moet u bij het beluisteren niet wachten, want de vijf eerste tracks: "Let Me Call You", "Everybody Gets the Blues", "High Country Blues", "The Jones' " en "Run-A-Round Blues" zijn gewoon aangrijpend en dan weer hartverscheurend mooi. Maar ook bij de elf volgende tracks vinden we intens gloeiende liedjes. De opnamen klinken op dit Electro - Fi debuut gewoon fantastisch en Kennedy heeft een krachtige, maar soepele stem. Hij weet zijn boodschap in verhaaltjes sterk over te brengen, en de kale, opmerkelijke instrumentaties, met ongebruikelijke instrumenten als kazoo, marimbas en bass porch board, dragen sterk bij aan de kracht van dit werk. Kennedy is volgens mij ook één van de weinige bluesmannen die het aandurft af te wijken van de gebaande bluesmuziek paden. Zij die Kennedy zagen optreden, moeten erkennen dat zijn stijl van spelen niet strookt met de oude bluesmeesters. Hij schrijft zijn eigen teksten en voorziet die van een moeilijk omschrijfbare sound. Hij vertegenwoordigt een nieuwe bluestroming, een stroming van nieuwe bluesartiesten, die zich noemt 'underground Delta-based blues artists'. Voor de liefhebber van de country blues zonder franje denkende aan een Keb’ Mo of een Taj Mahal is dit dan ook een regelrechte aanrader.
ERIC
STECKEL
FEELS LIKE HOME
Website
Label : Continental Records
Distr.: Munich Records
VIDEO 1 VIDEO
2 VIDEO 3 VIDEO
4
Eric
Steckel. Dat talentvolle jongeren niet alleen in de klassieke wereld worden
ontdekt bewijst dit 17 - jarige supertalent uit Allentown Pennsylvania, waar
hij bekend werd door gastoptredens bij de beste muzikanten uit de streek. Terwijl
leeftijdsgenoten klooien met de nieuwste computergames volleert deze kindartiest
zijn talenten op gitaar. Zijn eerste muzikale invloeden leidden hem naar zijn
eerste Fender Stratocastor toen hij negen jaar oud was. Verwachtingsvol dichten
de kenners hem een toekomst toe in de categorie Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan
en Freddie King. Hij heeft ondertussen een grote schare fans achter zich en
iedereen die hem voor het eerst ziet blijft achter met een gevoel dat ze iets
"speciaals" hebben meegemaakt. Het verbaasd dan ook niet dat hij al
met de grootste namen uit de blueswereld wordt vergeleken. Zijn enorme passie
voor de Blues zorgde ervoor dat hij al snel de grote podia deelde met artiesten
als Bob Margolin, Debbie Davis, James Armstrong, Steve Guyger, Kenny Neal, Chris
Beard, Tommy Castro, Joe Kubek en Solomon Burke. En dat Steckel een begenadigd
gitarist is, blijkt wel uit het feit dat niemand minder dan de legendarische
John Mayall hem mee nam op diens Europese tournee (video 4) gedurende de zomer
van 2004. Op 11-jarige leeftijd verscheen zijn eerste cd "A Few Degrees
Warmer" (werd live opgenomen in april 2002) die hoog noteerde in de bluescharts.
In 2003 ontving hij "The Lehigh Valley Music Award" voor zijn uitzonderlijk
electrisch gitaarspel, speelde op het Sarasota Bluesfestival en werd het gespreksonderwerp
van de dag hoewel ook Coco Montoya, John Mayall en Solomon Burke hier op de
affiche stonden. Na algemeen verzoek van het publiek stond hij in 2004 terug
op hetzelfde festival. In 2005 verscheen de cd "High Action" waarop
hij zijn talenten verder uitbouwt, een cd die werd opgenomen tijdens de winter
van 2003-2004. Om deze cd te promoten, volgde zijn eerste eigen Europese tour,
een ongelooflijke promo tour. Zijn enige optreden in Belgie was tijdens het
Bugaboos Bluesfestival in Mol/Millegem, waar we na zijn denderende show ook
een geprek hadden met deze jonge gitaarvirtuoos (zie interviews). Eric vindt
live blues het mooiste wat er is, vertrouwde hij ons toe: "Ik hoop dat
iedereen deze geweldige kunstvorm blijft steunen en daardoor levend houdt".
Reden genoeg om een live plaat uit te brengen. Opvolger "Live At Havana",
werd opgenomen op 17 december 2005 in Havana / New Hope, en hierop staat naast
Eric een zeer soliede rhythm-sectie met Wayne Smith, Nick Franclik, Robert Sands
en Duane Trucks. Op zijn nieuwste album "Feels Like Home", blijft
enkel laatst vernoemde Duane Trucks in de bandbezetting. Deze drummer, neef
van Butch Trucks en jongere broer van Derek Trucks is dan ook al jaren zijn
trouwste begeleider. Met een stijl die aan de grootsten doet denken, combineert
hij verschillende invloeden van o.a. 'the three Kings': Freddie King, B.B. King
en Albert King (met wie hij alle drie al heeft gespeeld), maar op dit album
vinden we ook Southern invloeden terug, hierbij denkende aan gitaristen als
Dickey Betts en Warren Haynes, hetgeen duidelijk hoorbaar is in de song "Don't
Look Behind". Maar steeds toont hij dat "the real thing" uit
hart en ziel moet komen, de opener "Just Walk Away" is hier een mooi
voorbeeld van, zo ook de instrumantal "Southern Skyline", songs waarin
hij behoorlijk tekeer gaat, met als resultaat vele licks om je vingers bij af
te likken. Er is eigen materiaal, want acht nummers zijn door Eric zelf geschreven,
naast drie covers, waaronder "C'mon In My Kitchen" van Robert Johnson.
Ik heb zelden een jeugdige knaap dit nummer op zo’n magistrale manier
weten spelen. Qua zang is er ook wat verbetering te horen. Het klinkt allemaal
wat volwassener als op zijn vorige cd’s. Kortweg: Vanaf het begin tot
het eind laat Eric zijn gitaar voor hem spreken met als resultaat een dijk van
een cd. Ieder nummer is van grote klasse en voor iedere bluesliefhebber een
genot om naar te luisteren.
ERIC STECKEL LIVE
August 22,
2008 Eric Steckel & CTB Cafe de Weegbrug Roermond, NL
August 23, 2008 Eric Steckel & CTB Culemborg Blues Festival Culemborg, NL
August 23, 2008 Eric Steckel & CTB Swing Wespelaar Wespelaar, BE
August 24, 2008 Eric Steckel & CTB Woetsjtok Brunssum, NL
October 30, 2008 Eric Steckel & CTB Metropool Hengelo, NL
October 31, 2008 Eric Steckel & CTB De Boerderij Zoetermeer, NL
November 1, 2008 Eric Steckel & CTB Rosblues 2008 Rosmalen, NL
November 2, 2008 Eric Steckel & CTB Café Wilhelmina Eindhoven, NL
CTB = Craig Thatcher Band
JOEL
HARRISON
PASSING TRAIN
Website Myspace
Contact
Label: Intuition
Distr: Sonic RendezVous
Gitarist/zanger Joel Harrison, een veertiger, die 5 jaar geleden doorbrak met "Free Country" (2003), als jazzmuzikant ruime ervaring met Amerikaanse roots-muziek en met diverse Oosterse muziekstijlen heeft, is een songsmid pur sang en een verdienstelijke vocalist. In Noord-Californië leidde hij meerdere groepen en organiseerde hij concerten in nagedachtenis van Jim Pepper, Jimmy Guiffre en Soft Machine, waarna hij in 1999 verhuisde naar New York om onder andere muziek voor films te schrijven. Deze in Washington D.C. wonende artiest staat weliswaar zijn mannetje als zanger en gitarist maar het bekendst is hij toch geworden door zijn composities en arrangementen. Zijn werk bestrijkt stijlen als hedendaags klassiek, blues, moderne jazz en wereldmuziek welke hij op boeiende wijze met elkaar weet te vermengen. Na enkele zeer diverse platen in de jaren ’90, vestigde hij vijf jaar geleden plotseling alle aandacht op zich met het reeds genoemde "Free Country", een plaat vol interpretaties van country deuntjes, een plaat waar de internationale muziekpers niet over uitgeschreven raakte. Deze plaat, waarop ook Norah Jones een paar nummers meezingt, is een verzameling old American Country en Appalachian tunes door Harrison gearrangeerd op een ongewone, soms tamelijk radicale wijze. Sferische muziek met tegendraadse accenten in een mix van country, blues en jazz. Na een follow-up, "So Long 2nd Street" (2004), ging Harrison echter weer door met andere projecten, en nu is "Passing Train" zijn meest recente CD. Een plaat waarmee Harrison teruggrijpt naar zijn beginperiode, de jaren dat hij nog een songwriter was. Hij bleef songs schrijven, en voor hem was de tijd rijp om er nu mee uit te pakken. En er valt heel wat te ontdekken en te genieten op dit album, "Passing Train" is al na eerste beluistering voor mij een complete muzikale verrassing en blijft boeien, ook na een zoveelste luisterbeurt. Bij Harrison hoor je top-spelers en smeedt deze groep muzikanten en de muziek tot een organisch geheel samen. Harrison’s muziek heeft lange zwevende lijnen en is tegelijk heel down to earth, ze is eruptief en tegelijk heel zachtaardig. "Passing Train" is zeer afwisselend, veelal onstaat er een zeer boeiende, uiterst originele, balans tussen jazz en andere muziekstijlen. De twaalf songs worden prachtig gespeeld door Harrison en zijn band, waarbij Harrison's gitaarspel zeker niet overheersend is. "Passing Train" is gewoon een prachtige, inspirerende mixture van spontaniteit en structuur, uitgevoerd door enthousiaste, virtuoze en tegelijkertijd degelijk getrainde ervaren musici. Meest opvallend nummer is de anti-oorlogsballade "Glory Days Are Gone", waarin Harrison op een zeer indrukwekkende wijze zijn emoties weet over te brengen over het thema "war & peace" als een Steve Earle in diens antiwar song "John Walker's Blues". Harrison zegt over deze song: "Instead of using the whole antiwar rhetoric, I wanted to tell the story of somebody who was just simply there. It didn't even have to be the war in Iraq, it could also be any other war. I was concerned with the inner devastation experienced in the soul of somebody at war. For me it is about a soldier who feels betrayed, and has to live with the certainty that his honor has been stolen". Geen enkel nummer is op een standaard manier gearrangeerd, altijd gebeurt er wel iets ongewoons. Na keer op keer luisteren blijft de muziek nog steeds verrassen. Kortom: Heel sferisch, ruimtelijk en met veel aandacht voor de afzonderlijke instrumenten.