JANUARI 2008 - FEBRUARI 2008 - MAART 2008 - APRIL 2008 - MEI 2008
JUNI 2008 - JULI 2008 - AUGUSTUS 2008 - SEPTEMBER 2008 - OKTOBER 2008
EACH
MONTH MORE THAN 100 REVIEWS FOR YOUR ROOTS LOVIN' EARS!
|
LUCINDA WILLIAMS - LIVE FROM AUSTIN, TX '89 (DVD)
MARISA YEAMAN - ROADMAP HEART
DIDO - SAFE TRIP HOME
LIZANNE KNOTT - SOUTH OF GRACELAND
TRACY CHAPMAN - OUR BRIGHT FUTURE
SADDLE UP & RIDE - SAMPLER
TEN YEARS AFTER - EVOLUTION
STEVE DAWSON - TELESCOPE
DAVE HERRERO - AUSTIN TO CHICAGO
RICK FOWLER - BACK ON THE GOOD FOOT
LUCINDA
WILLIAMS
LIVE FROM AUSTIN, TX '89 (DVD)
Website
Myspace
Label: New West Records
LiveFromAustinTX
Distr.: Sonic Rendezvous
In spanning wachten we elke keer af wat de volgende worp releases zal zijn uit de Live From Austin Tx.-serie. De tv-show Austin City Limits is legendarisch en heeft door de decennia heen bijna iedere grootheid binnen het roots-genre al op het podium gehad. Vandaar dat er van de meest uiteenlopende artiesten mogelijk nog zo'n dvd zal verschijnen. Het is altijd maar afwachten, wie er in de volgende serie zal zitten. Ditmaal zijn het: Amos Lee, Trace Atkins, Merele Haggard, Waylon Jennings, Widespread Panic en Lucinda Williams.
Als
eerste in deze rij hebben we gekeken naar de dvd van Lucinda Williams, niet
zozeer dat ze pas ook een uitstekende cd, "Little Honey", op de markt
heeft, maar zoals het hoort :Ladies First. Deze serie waarin over het algemeen
de oude rotten centraal stonden, maar waarin nu niemand minder dan Lucinda Williams
opduikt zet op het eerste gezicht een opvallende set neer. De songs zijn niet
meteen een al te opwindende keuze, maar het is een keuze die uitstekend uitpakt.
Lucinda, oudste dochter van dichter Miller Williams, breekt in 1988 door in
Amerika bij het Rough Trade label met haar debuut "Lucinda Williams".
Ze wordt snel erkend door country sterren als Patty Loveless en Mary Chapin
Carpenter die eigen versies van Lucinda's "The Night's Too Long" en
"Passionate Kisses" de wereld inzingen. De opnames van dit concert
in Texas gebeurden op 13 oktober van het jaar 1989, het jaar nadat haar doorbraakplaat
was verschenen. Williams en haar uitstekende band zetten een ontspannen maar
gloedvolle set neer bestaande uit 15 songs, tijdloze songs van het hoogste niveau.
En dat ze tijdens de show bijgestaan werd door een fantastische band, draagt
in belangrijke mate bij aan de grote impact van deze "Live From Austin
Tx". Gitarist Gurf Morlix en John "Juke" Logan op harmonica vormen
samen met bassist John Ciambotti en drummer Donald Lindley een backingband waar
een muzikant van droomt. De opnames zijn prachtig en warm met Lucinda's stem
en liedjes op de voorgrond, alsof zij al jaren speelde, soms wel wat onwennig
podiumgedrag, maar desondanks zien we hier de Lucinda zoals we ze kennen van
haar laatste optredens in ons Belgenland. Op een gegeven moment vraagt ze zelfs
aan het publiek of ze verplicht zijn na ieder nummer zo lang te klappen. Een
grapje waar ze toen ook al niet verlegen voor was. De nadruk ligt hier natuurlijk
op nummers van haar titelloze debuut "Lucinda Williams", met als uitschieter
de hitsong "Passionate Kisses", covers als "Wild and Blue"
van John Sherrill, "Nothing in Rambling" van Memphis Minnie, "Disgusted"
van Lil' Son Jackson, en als afsluiter de titeltrack van haar album "Happy
Woman Blues" uit 1980. Dat is gelijk de enige makke hier: het zijn prima
platen, maar ze kunnen niet tippen aan haar meesterwerk, "Car Wheels On
A Gravel Road", dat pas negen jaar na dit optreden verscheen. Afgezien
daarvan is dit een zeer fraaie, sfeervolle dvd. Je kunt horen dat Williams het
prima naar haar zin heeft op het podium. De timing is perfect, er wordt ingehouden
waar dat moet en uitgepakt waar dat kan, en nimmer stelt een muzikant zichzelf
nodeloos op de voorgrond. Haar rootsy rocksongs komen stuk voor stuk goed uit
de verf, haar band is duidelijk in vorm en voeg daarbij het hartverscheurende,
af en toe snerpende, maar altijd gegroefde stemgeluid van Williams en haar tot
nadenken stemmende liedjes over liefde, wanhoop, verval en de essentie van het
leven, en je hebt een dvd zoals die maar eens in de zoveel tijd gemaakt wordt.
"Live From Austin Tx '89" is natuurlijk nooit een volwaardig alternatief
voor haar indrukwekkende concerten, maar het komt aardig in de buurt. Lucinda
zong toen al haar nummers rauw, doorleefd en vol emotie, precies zoals we haar
graag horen.
TRACK LISTING
1. Big Red Sun Blues
2. Wild And Blue
3. Am I Too Blue
4. Crescent City
5. Nothing In Rambling
6. The Night’s Too Long
7. Abandoned
8. I Just Wanted To See You So Bad
9. Side Of The Road
10. Price To Pay
11. Disgusted
12. Something About What Happens When We Talk
13. Passionate Kisses
14. Changed The Locks
15. Happy Woman Blues
MARISA
YEAMAN
ROADMAP HEART
Website Myspace
Label: Deep Pearl Records
Marisa
Yeaman verraste vriend en vijand een drietal jaren geleden reeds met haar prachtdebuut
‘Pure Motive’ en dook daarmee her en der op in charts en eindejaarslijstjes.
Nu ligt haar tweede full-cd ‘Roadmap Heart’ (perfect gekozen titel)
voor ons en deze heeft, laat ik het zacht uitdrukken, een diepe indruk op ons
gemaakt. Country, Rock, Folk en Blues zijn de ingrediënten voor een potje
pure Americana van Down Under. Het songschrijverschap van deze Australische
dame is ronduit verbluffend. Marisa speelt daarbij ook nog bijzonder goed akoestische
gitaar, bezit een hele mooie stem en laat zich begeleiden door rasmuzikanten.
Wat wilt u nog meer? De 15 songs van deze plaat vertellen duidelijk één
verhaal. Zo ontvouwt dit album zich als een psychologische roman over de liefde
en hoe die soms verloren gaat. Tegelijk doen de beelden die deze songs oproepen
ons denken aan een roadmovie, waarin het hoofdpersonage op de vlucht slaat voor
de eigen hartsproblemen. Zo opent de cd met het ongemeen prachtige ‘1000
Miles Stare’. Na het beëindigen van een zotte, passionele liefde
en het verraad dat hierop volgde wordt het stuur van de wagen naar de woestijn
gekeerd en wordt verder niet meer omgekeken. Dromen uit het verleden zijn opgegeven
en het zicht op de oneindigheid ligt plots wijd open. In het daaropvolgende
nummer wordt via een ‘Old Hotel Phone’ de (ex)geliefde alsnog gevraagd
niet op te hangen en terug te komen. De lap steel van Tim Hackett en de leadgitaar
van Dave Steel janken smekend mee. Het stevig rockende ‘Desolate’
volgt. De vrouw pikt een ‘smouth talking hitcher on this road to nowhere’
op om alle ellende te vergeten maar stelt al gauw vast dat dit niet echt lukt:
‘ It takes more than a bottle and a motel room to save her soul’
stelt een vastberaden Yeaman. In het beklemende ‘Flying North’ laten
eenzaamheid, verdriet en berouw het hoofdpersonnage geen andere keuze dan alweer
te vertrekken want ‘ I love you is just three words for what it’s
worth’. Marisa trekt daarna opnieuw rockend van leer tegen de ontrouw
van haar vriendje en verzoekt hem zijn ‘Dirty Hands’ vooral bij
zichzelf te houden. Het intrieste ‘Time Is East’, enkel begeleid
door Yeaman’s akoestische gitaar en de virtuoze pedal steel van Garrett
Costigan, meet de schade op van de stukgelopen liefde, maar het gevoel blijft
dubbel: ‘ I am falling through myself and falling apart / And I wanna
thank you from the bottom of my broken heart’. Troost wordt even gevonden
in het helende geluid van ‘Amsterdam Rain’, ook al roept deze vreemde
stad tevens gedachten op aan de geliefde en lijkt geen escape mogelijk. Wat
later volgt ‘Leaves’, één van de mooiste tijdloze
parels uit deze plaat, waarin Marisa Yeaman, enkel begeleid door de piano van
Matthew Vehl , het vallen der bladeren in de herfst vergelijkt met het menselijk
afscheid nemen en de verlatenheid van het hart die erop volgt. In ‘Silent
Murder’ wordt er op een drafje en bijna terloops een ‘homicide of
the heart’ gepleegd. Afsluiten doet de Australische zangeres met ‘Mantra’,
waarin een sitar (dat was lang geleden!) een mystiek sfeertje oproept. Hierin
lijkt alles verloren ‘We were the truth and you knew it well / so all
I know is love is hell’. Er kan enkel gebeden voor de rust van de eigen
ziel. Meteen het einde van deze sterke diep doorleefde plaat die nog lang zal
blijven nazinderen. Marisa Yeaman blijft een zeer getalenteerde artieste die
we maar al te graag eens live aan het werk zouden zien. Intussen is er slechts
één advies: koop deze cd.
Shake
DIDO
SAFE TRIP HOME
Website Myspace
Label : Sony BMG
Vijf
lange jaren hebben we moeten wachten op het derde album “Safe Trip Home”
van Engelse wereldster Dido. Met twee studioalbums op je conto die over de ganse
wereld de hoogste toppen in de hitlijsten hebben gescoord, zijn de verwachtingen
vanzelfsprekend hooggespannen. In die vijf jaar heeft Dido privé rake
klappen moeten incasseren. Op liefdesvlak ging het haar blijkbaar niet voor
de wind en in 2006 overleed op de koop toe haar geliefde vader. Dit heeft een
diepe indruk op haar nagelaten, wat duidelijk hoorbaar is in de overheersend
melancholische klank van het album, dat opgedragen is aan haar papa. Je gevoelens
wegschrijven in een song blijkt dikwijls de beste therapie voor getormenteerde
zielen en dit is voor Dido niet anders. Je hoort hier een vrouw aan het woord
in volwassen, emotievolle teksten, een singer-songwriter waardig. Muzikaal heeft
ze ook niet stilgezeten want ze spendeerde veel tijd in het verbeteren van haar
gitaarwerk en pianospel en leerde zelfs drummen. De productie van het album
werd in handen gegeven van Jon Brion, producer van Kayne West en Rufus Wainwright,
die voor deze plaat samenwerkt met haar broer Rollo Armstrong, lid van Faithless.
De heren hebben zich fantastisch van hun taak gekweten, want nergens is er een
spoor van overproductie of instrumentale overdaad wat mooi de aandacht bij Dido’s
zacht, fluwelen stemgeluid houdt. Het album begint teder bij kaarslicht met
de single en liefdeslied “Don’t Believe In Love”, dat mooi
opgeluisterd wordt door een strijkersarrangement. In het rustig voortkabbelende
“Quiet Times” grijpt ze voor de eerste keer succesvol naar zowel
gitaar als drumstokken, maar het is “Grafton Street”, een nummer
dat ze samen met Brian Eno schreef en waar Mick Fleetwood de drumstokken ter
hand neemt, dat de diepgang van het album ontluistert. In deze song neemt Dido
afscheid van haar vader. Haar stem treurt in alle droefheid doorheen de mooie
tekst en de deinende strijkers en de intrieste klank van een hemelse panfluit
zet je aan tot een trieste mijmering. Deze droeve gebeurtenis wordt de rode
draad doorheen gans het album en zet Dido aan tot zelfreflectie. In “It
Comes And It Goes” worstelt ze met zichzelf en haar gevoelens op een Suzan
Vega arrangement. “Look No Further” is hartverscheurend in al zijn
eenvoud en het prachtige strijkersarrangement maakt de song heel gracieus en
eervol, maar tegelijkertijd voel je haar besef dat ze deze mooie herinneringen
moet koesteren als een waardevolle schat. Eén van de prachtigste nummers
uit het album is zeker het op een vrolijk latino ritme drijvende “Us 2
Little Gods”, dat ondersteunt door handpercussie, ons terugbrengt naar
haar mooie jeugdherinneringen met haar ouders en haar broer. Mooi dromerig en
zwevend is “Burning Love”, een coproductie met Clarence Greenwood,
aka zanger-gitarist, dj en keyboardspeler Citizen Cope, wiens stem en begeleiding
op akoestische gitaar, met Dido het perfecte duet vormen. De “Die Hard”
fans gaan zeker veel plezier beleven aan de deluxe uitvoering van het album,
die nog een cd bevat met drie extra nummers die zeker de moeite lonen en een
gefilmde studio-opname. Aan u om dit prachtige herfstalbum te ontdekken.
Blowfish
LIZANNE
KNOTT
SOUTH OF GRACELAND
Website Myspace
Contact
CDBaby VIDEO
Deze
singer songwriter met een absoluut fantastische stem komt uit Philadelphia en
maakte met haar titelloze debuut en later met "Under The Burning Sky"
al meteen indruk op de muziekpers, en terecht.. want het is kwalitatief hoogstaande
muziek die ze brengt. Toen ze vorig jaar haar cd "Heal Africa" uitbracht
en de volledige opbrengst ervan aan een project met dezelfde naam schonk, bewees
ze hiermee bovendien het hart op de juiste plaats te hebben. Haar nieuwe "South
Of Graceland" is een cd geworden waar je dadelijk voor valt. Met haar delicate,
warme stem, die wat in de richting van Sheryl Crow en de jonge Ricky Lee Jones
gaat, gekruid met Norah Jones en Nancy Griffith trekjes, brengt ze haar sterke
teksten, vol emotie. Ze doet dit met een groot observatievermogen en met sterke
poëtische inslag. Liedjes die dikwijls over liefde gaan, of beter gezegd,
het gemis er aan in de huidige maatschappij. Haar stem trekt je mee in haar
muziek, en raakt je diep in je binnenste. Ik kan me voorstellen dat zelfs mensen
die geen echte luisteraars zijn door deze stem "gevangen" worden.
Met een band bestaande uit een groepje vrienden, die toevallig allen topsessiemuzikanten
zijn, omlijst ze die heerlijke stem bovendien met een kader bestaande uit een
subtiel geluidstapijt. Hoogtepunten zat op deze heerlijke cd. "Wonderful
Day" bijvoorbeeld, luister ernaar en je dag zal al een heel klein beetje
mooier zijn. Of het jazzy klinkende "I Got Song" …prachtig.
De openingssong "Don't Let Me Down", die met zijn prachtige melodie
in je hoofd blijft rondhangen. "Jesus Or Elvis" is er nog zo ééntje.
Laat het ons er maar bij houden dat de twaalf songs op dit schijfje een dozijn
kleine juweeltjes zijn, net als zangeres Lizanne Knott zelf. Tegelijkertijd
is ze een ruwe diamant die nog opgegraven moet worden, maar die toch ook al
via haar vele facetten haar schittering laat zien. Hier gaan we vlug meer van
horen, laat ons dat in ieder geval hopen. Vanaf vandaag ben ik een Lizanne Knott
fan voor het leven!
(RON)
TRACY
CHAPMAN
OUR BRIGHT FUTURE
Website Label: Atlantic
Distr.: Warner
In
1988 schoot Tracy Chapman vanuit het niets naar de top met wereldhits als "Fast
Car" en "Talkin' About a Revolution". Deze singles kregen vlot
een multi-platina statuut en waren goed voor 3 Grammy Awards. Twintig jaar en
7 studio-albums later heeft deze singer/songwriter nog niets aan klasse ingeboet.
Ter gelegenheid van haar nieuwe album "Our Bright Future" was ze op
woensdag 12 nov. jongstleden in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten te
Brussel een optreden komen verzorgen. Maar we gaan even twintig jaar terug,
want tijdens een televisieshow ter gelegenheid van Nelson Mandela's 70ste verjaardag
maakte ze grote indruk. Tot op heden heeft ze daarna nog zes wat minder succesvolle
albums uitgebracht, albums waarop zij wat geëxperimenteerd heeft met een
stevigere sound, maar op haar nieuwste album "Our Bright Future" is
ze weer terug bij de folk. Maar algemeen kan de sociaal geëngageerde zangeres
(ze steunt onder andere intensief Amnesty International) teren op een consistent
oeuvre, dat tegelijk eerlijk en oncompromitterend is. Welbespraakt brengt ze
in haar songs tijdloze verhalen die dan weer persoonlijk, dan weer universeel
zijn. De 44-jarige Tracy, geboren in Cleveland, Ohio, met die unieke, klagerige
stem, zingt wederom over alle ellende die zij in haar jeugd heeft meegemaakt.
Die stem is overigens in die twintig jaar tijd nauwelijks veranderd. Voor dit
album werkte ze samen met Larrie Klein (Herbie Hancock, Joni Mitchell) en topmuzikanten
als gitarist Dean Parks (B.B. King, Anita Baker) en pianist Larry Goldings (John
Mayer, Madeleine Peyroux). Deze samenwerking heeft 11 fantastische nieuwe nummers,
geschreven door Tracy zelf, songs waarin zij zichzelf is gebleven en dat hoor
je op elk nummer van deze cd terug. Haar country-achtige sound hoor je terug
in nummers als "For A Dream" en de titeltrack. Zelfs haar gevoelig
en intense stem doet terugdenken aan haar doorbraak "Fast Car". Tracy
is dan ook een echte performer; zichzelf altijd begeleidend op de akoestische
gitaar. De "one, two, three's" aan het begin van "Sing For You"
en "Save Us All" geven je het gevoel dat je bij een jamsessie zit
of een live-opname, alsof de nummers in één keer zijn opgenomen.
Ook nu weet ze nog steeds erg raak te zingen over maatschappelijk gevoelig liggende
onderwerpen zoals de gevolgen van de orkaan Katrina in "The First Person
On Earth", maar ook blijven songs over ellende, racisme en haar geloof
in God centraal op deze plaat. Songs als het reeds vernoemde "Save Us All"
en het titelnummer "Our Bright Future", zouden niet misstaan in speeches
van Obama, maar denkelijk wou Chapman hier niet bewust op in te spelen, al haakt
ze met deze songs aan bij de positieve gedachte die nu wel in de VS heerst.
Op "Our Bright Future" zweert Tracy Chapman gewoon bij intieme, zelfs
wat rudimentaire folk die zelden de pas versnelt, en in haar songs kaart ze
op een kleine manier grote maatschappelijke problemen aan. Laten we hopen dat
dit album haar de roem geeft die ze verdient.
SADDLE UP &
RIDE
SAMPLER
Website Myspace
Label : Spec Records
Distr: Rockwood Productions
VIDEO
Johnny
Neel, bekend van zijn werk bij de Allman Brothers, vroeg onlangs onze opinie
over deze verzamel-cd die een ode is aan de mannen die de uitgestrekte highways
trotseren om ervoor te zorgen dat alles tijdig in de winkels en bij de firma's
terecht komt waar 't zijn moet. Truckers dus, die familie en vrienden soms wekenlang
moeten achterlaten voor hun job. Geen platte country truckersongs hier zoals
we dat gewoon zijn van Henk Wijngaard en konsoorten maar prima Southern Rock
zoals we dat kennen van Johnny Neel en de bands waarin hij meespeelt. De artiesten
die samen met hem voor deze cd bijdragen leveren zijn onder meer Mike Cullison,
Greg Crowe, Roger Mason, Joe Durham en Bob Rea. Nashville's best zeg maar. Met
"It's A Good Day" opent Joe Durham in zijn typische Southern Rock
stijl, prima slide gitaartje, relaxte stem.... alles erop en eraan. It's a good
day indeed! als dit zo verdergaat, Johnny Neel zelf is zoals we konden verwachten
ook weer prima bezig in het uitstekende "Led Foot Boogie", geschreven
samen met Mike Cullison, een stevige boogie, zo weggelopen van een ZZ.Top cd,
lijkt het wel. Greg Crowe daarna doet het meer in het betere alt.country sfeertje,
en zijn "The Road" is een echte outlaw country song, weer met zeer
mooie slidepassages. Mike Cullison waagt zich aan een langzamere versie van
"Going Up The Country" de bekende Canned Heat song. Rodger Mason rockt
daarna een eind weg met "Truckers Son", in schril contrast met Bob
Rea's "Black Highway", een rustige Americana song met de dobro van
Randy Kohrs in de hoofdrol. Terug naar Joe Durham’s Southern rock met
"Closer To You". Johnny Neel zelf was in een bluesy boogie stemming
toen hij deze cd inblikte want net als daarstraks is "Blindside" een
stevige blues in de beste Allman Brothers traditie, met scheurende slides die
je alle hoeken van de kamer laten zien."Blue Collar Tired" van Mike
Cullison was de enige song die ik reeds kende, ze komt van zijn gelijknamige
cd. De titelsong komt van de hand van Johnny Neel en is wat rustiger dan zijn
vorige bijdragen, maar één van de beste songs op dit tribute."West
Coast Run" is er nog ééntje van Rodger Mason, zuiderse rock
op zijn best. "Freightliner" is vervolgens de derde bijdrage van Joe
Durham en voor de derde keer op deze cd wordt er weer uitstekend werk geleverd
door hem. Johnny Neel zorgt met de afsluiter "Folded Flag" in extremis
voor nog een hoogtepunt met deze ingetogen song (zie clip) De boodschap is duidelijk:
Heren truckers, keep your eyes on the road and your hands upon the wheel!
(RON)
Track List:
1. It's a Good Day - Joe Durham
2. Led Foot Boogie - Johnny Neel
3. The Road - Greg Crowe
4. Goin' Up the Country - Mike Cullison
5. Trucker's Son - Rodger Mason
6. Closer to You - Joe Durham
7. Black Highway - Bob Rea
8. Blindside - Johnny Neel
9. Blue Collar Tired - Mike Cullison
10. Saddle Up and Ride - Johnny Neel
11. West Coast Run - Rodger Mason
12. Freightliner - Joe Durham
13. Folded Flag - Johnny Neel
TEN
YEARS AFTER
EVOLUTION
Website
Myspace
Label : Kultopolis
Distr.: Bertus
Er
waait een nieuwe wind door Ten Years After! Dat is het minste wat je kan zeggen
na het beluisteren van de laatste schijf “Evolution”, van de legendarische
Britse bluesrock formatie. De heren Chick Churchill (keyboard), Leo Lyons (bas)
en Rick Lee (drum) draaien al mee vanaf hun legendarische Woodstock act, waar
ze toen nog met zanger-gitarist Alvin Lee de wei in vuur en vlam zetten met
hun bisnummer “I ‘m Going Home”. De groep splitte echter ondanks
al het succes toen vierde man en frontman Alvin Lee voor een solocarrière
koos. Er waren nog wel een paar reünieconcerten, maar de band kreeg pas
een echte nieuwe start door een nieuw, jong talent, zanger-gitarist Joe Gooch
in hun gelederen te sluiten. Dit gitaarfenomeen begon zich op dertienjarige
leeftijd te verdiepen in de klassieke gitaar en evolueerde vanuit die solide
basis naar de stijlen van zijn gitaarhelden Jimi Hendrix, Eric Clapton, Frank
Zappa, Jimmy Page en natuurlijk Alvin Lee. Toen hij hoorde dat Ten Years After
een nieuwe zanger-gitarist zochten stuurde hij een demo in en binnen de kortste
keren was de zaak beklonken. Het concept van het album is even klassiek als
vernieuwend. Hoewel het voortborduurt in het bekende genre, levert de wisselwerking
tussen het jong talent en de oudere ervaren rotten tien aan elkaar gewaagde,
sterke nummers op. Ze gaan met “Think It’s Gonna Rain All Night”
als een raket van start met een kletterend snelle bluesrocker à la Government
Mule, met een driftig orgeltje van Chick Churchill op de achtergrond en een
Joe Gooch die dadelijk zijn gitaarkunsten tentoon mag spreiden. Gooch gaat regelmatig
solerend in de clinch met toetsenist Churchill, wat unieke solomomenten oplevert
en aanstekelijk, gelijkoplopende rifjes, zoals in “She Keeps Walking”,
waar de blues een psychedelisch Zappa kantje meekrijgt. In “Why’D
They Call It Falling” horen we Jimi Hendrix’ “Wind Cry’s
Mary” gitaar door de song gieren en de hardrocker “She Needed A
Rock” is op maat gemaakt voor een Scorpions klassieker. De romantische
rockbalade “My Imagination” is een echte meezinger met hitallures,
die wel eens hoge ogen zou kunnen gooien in de rockcharts. “I Never Saw
It Coming” is evenwel nog intenser met zijn aangrijpende tekst en Snowy
White- achtige solomomenten die door merg en been snijden. Een traditionele,
trage blues mag ook niet ontbreken en in “Angry Words”, met acht
minuten op de teller het langste nummer van het album, is het afwisselend soleren
geblazen in ware jamsessie stijl. De plaat sluit af met een lekkere Texaanse
rocker “That’s Alright” waar ZZ Top gitaren in de clinch gaan
met Bad Company, een heerlijk moment dat de frontman Joe Gooch zowel vocaal
als instrumentaal nog eens volop in de schijnwerpers plaatst. Inderdaad, “That’s
Alright”, en veel meer zelfs. De fans van het genre zullen versteld staan
van dit schijfje : simpelweg meesterlijk.
Blowfish
Tracklisting
1. I Think It's Gonna Rain All Night
2. Shee Keeps Walking
3. Why'd They Call It Falling
4. She Needed A Rock
5. My Imagination
6. I Never Swa It Coming
7. Slip Slid Away
8. Tail Lights
9. Angry Words
10. That's Alright
STEVE
DAWSON
TELESCOPE
Website
Label: Black Hen Music
Distr.: Continental Records / Munich
Records
VIDEO
Hij
komt uit Vancouver, Canada, was reeds bekend als producer, waarvoor hij ook
dit jaar de Western Canadian Music Awards prijs won als "producer of the
year", en maakte zomaar twee cd's tegelijkertijd dit jaar. Van productief
gesproken. "Waiting For The Lights To Come Up" die eerder dit jaar
verscheen was reeds zijn derde songwriterplaat, maar dit is iets compleet anders.
Steve greep de kans om pedal steel te leren spelen bij één van
de beste pedal steel spelers die er op deze aardkloot rondlopen, namelijk Greg
Leisz. Hij blijkt een uitstekend leerling te zijn geweest, want het resultaat
is ronduit schitterend. Een instrumentale cd, Americana op zijn best, helemaal
opgebouwd rondom de pedal steel, en boordevol afwisseling. Al kan voor sommigen
dit instrument eerder saai lijken, toch is dit helemaal niet het geval, Steve
gebruik de pedal met zoveel afwisseling en inventiviteit dat het een boeiende
release is geworden, die je aandacht vasthoudt van de eerste tot de laatste
minuut. Van country tot bluesy dingen en als soundscape op zichzelf, song na
song zijn het kleine juweeltjes. Steve hanteert naast de pedal natuurlijk ook
nog allerhande andere gitaren, ukelele, banjo, mandoline en noem maar op. Bijgestaan
door een prima band levert dit een prima plaat op, een "soundtrack"
waar ik nog lang ga van genieten, en waarvan nummers als "Caballero's Dream"
en "No One Goes To The Park When It Rains" een paar hoogtepunten zijn.
Als hij nu eens net het tegenovergestelde deed wat Gurf Morlix onlangs deed
met zijn "Boneyard", en er wat stemmen aan toevoegde, het zou waarschijnlijk
nog mooier zijn en weer compleet anders.
(RON)
Virtuoos gitaar- en banjospel en krachtige songs. Liefhebbers van alles wat snaren heeft komen hier aan hun trekken. Drie van de beste Canadese singer-songwriters samen in één spetterend programma, dat is Black Hen Package. Meestermulti-instrumentalist en producer Steve Dawson presenteert zich hier als artiest en als platenbaas met twee andere toppers van zijn Black Hen label. Shuyler Jansen zal met zijn countryliedjes vooral fans van bijvoorbeeld Gordon Lightfoot aanspreken, terwijl Old Man Ludecke vrijwel alle stijlen die doorgaans americana worden genoemd met een vette knipoog voorbij laat komen. Dit beloven heerlijk gevarieerde avonden te worden:
|
DAVE
HERRERO
AUSTIN TO CHICAGO
Website Myspace
CDBaby
VIDEO 1 VIDEO
2 VIDEO 3
Van
al de bluesproducties die ik in 2001 te beluisteren kreeg, was het debuut van
de Texaanse gitarist Dave Herrero één van de meest boeiende en
naar de strot grijpende cd's. Herrero tekende voor deze plaat zelf voor de productie
en schreef of had de hand in 8 van de 11 opgenomen nummers. Echter na het uitbrengen
van dit debuut hebben we zeven jaar moeten wachten, alvorens hij nu op de proppen
komt met "Austin To Chicago". Maar als bluesgitarist heeft hij ondertussen
zijn waarde terdege bewezen in samenwerkingsverbanden met o.a.: Marcia Ball,
Charlie Sexton, Seth Walker, Gary Clark Jr, Matt Powell, The Keller Bros., Nick
Curran en Lazy Lester, maar was ook de openingsact voor de legendarische Archie
Bell and the Drells. Zijn nieuwste plaat blinkt deze keer uit met tien prachtige
songs met meestal eigen werk uit de pen van Felix Reyes en Herrero zelf. Ondanks
Dave Herrero reeds van zijn twintigste professioneel gitaar speelt, en toen
zijn invloeden zocht bij o.a. Muddy Waters, Albert King en the Fabulous Thunderbirds,
mag hij toch als een ‘ervaren rot’ beschouwd worden die het aandurft
om de blues op zijn eigen wijze te moderniseren. Buiten zijn uitstekende gitaarwerk,
dat klasse maar ook eenvoud uitstraalt, lukt het hem met zijn soulvolle en soms
rauwe stemgeluid de juiste snaar te treffen. En dit met een juiste mix van Texas
blues, shuffles, akoestische country blues met zelfs wat zachte soul invloeden,
hierbij denkende aan een Jimmie Vaughan, verrast de cd op alle fronten. Van
eentonigheid is totaal geen sprake waardoor hij bij iedere gelegenheid wel te
beluisteren valt. En dat laatste is niet altijd van toepassing op de blues.
In het openingsnummer "I Don't Believe" wordt je op een bijzonder
positieve wijze geconfronteerd met de gedrevenheid van Dave Herrero velen onder
u zullen deze song kennen in de versie van Bobby Bland, maar Herrero's strak
gitaarwerk en zijn warme stem vervolmaken dit nummer hier optimaal. Net zoals
het daaropvolgende "Nacogdoches", hier ligt het accent nog meer op
zijn stemgeluid. En het gitaarwerk, de saxen en het R&B gevoel zijn daar
een uitstekende aanvulling op. Een prachtig nummer is ongetwijfeld het nummer
"Doggie Blue", waarbij het ritme wordt aangegeven door iets wat lijkt
op een mengeling van handengeklap en voetengetrappel. Het geeft dit akoestische
nummer veel uitstraling, eerder een vrij rustig nummer, waarbij zijn stem wel
goed past. "Leave Me be" wordt ingetogen gezongen en het gitaarwerk
is zo intens dat je deze song als een absolute tearjerker mag betitelen. Daar
is overigens niets mis mee, maar het geeft eens te meer aan hoe gevarieerd de
samenstelling van deze cd is. Dave Herrero durft ook grenzen te verleggen en
verlaat wel eens de paden van de traditionele blues, maar met deze cd heeft
Herrero bewezen over zowel tekstschrijver en muzikale kwaliteiten te beschikken
die hem tot een topper maken. Samen met zijn bandleden, waarbij een uitstekende
Kaz Kazanoff (Marcia Ball) op harmonica, heeft Herrero met "Austin To Chicago",
een uitstekend werk afgeleverd. Zijn Europese tour mogen we volgend jaar in
juli verwachten, hopelijk doet hij hierbij ook onze contreien aan.
RICK
FOWLER
BACK ON THE GOOD FOOT
Website Myspace
Label: Jammates VIDEO
"Back
On The Good Foot": beelden van James Brown komen me voor de geest bij het
zien van de titel, maar de foto op de hoes geeft me eerder een vermoeden met
een blues gitarist te doen te hebben. Dat vermoeden blijkt juist, Rick Fowler
is een artiest die met stevige bluesnummers en bluesrock de kost verdient, en
hij is er zwaar door besmet. Zijn eerste nummer vertelt dat verhaal al onmiddellijk.
"I'm Infected With The Blues" zingt hij in deze stevig klinkende bluesrock
track. Er blijkt geen genezing meer mogelijk. We kunnen er over meespreken Rick,
breek ons de bek niet open. Maar ja, er bestaan ergere ziektes. Een dagelijkse
portie "Rootstime" helpt al aardig. En ja, in het derde nummer op
deze schijf geeft hij het al toe; "Feel So Much Better", een relaxte
slow blues met subtiele, maar intense gitaarpassages, met toevoeging van een
warm klinkende Hammond B3 van niemand minder dan Randall Bramlett. Meteen één
van de uitschieters van deze plaat. En ja, hij is reeds "Back On The Good
Foot" in de volgende song. Met Randall Bramblett en zijn ganse band als
begeleiders plus daar bovenop Bill Berry, de R.E.M drummer als gast zit je natuurlijk
met een topbezetting, en dat hoor je ook. Er wordt prima gemusiceerd op deze
"Back On The Good Foot". Rick leeft momenteel in Athens Georgia, zijn
muzikale basis is vooral opgebouwd uit Britse blues en rock invloeden en dat
hoor je in de afsluiter, een remake van de Savoy Brown klassieker. Verder noemt
hij zelf Robin Trower en de jonge Johnny Winter als hoofdinspiratie voor zijn
muziek, al hoor je daar nergens rechtstreekse verwijzingen naar. Wat je wel
hoort is dat het bij Rick gaat om de muziek, niet om de populariteit. Mooi is
ook het akoestische en rustige "Hitchhiking", met de resonator van
Micheal J.Steele die voor een mooi tegengewicht zorgt voor Rick's gitaarspel.
Rick is een sterke songwriter en vooral een storyteller, zijn teksten zijn even
belangrijk als de uitstekende muziek die hij maakt, luister maar naar "Preacher"
en "Running For The Truth" waar hij achtereenvolgens brandhout maakt
van hypocriete religie en politiek. Rick Fowler bewijst met deze “Back
On The Good Foot” dat niet alle bluesrock uit Stevie Ray’s hoek
hoeft te komen. Iemand die zich vandaag laat inspireren door Kim Simmons en
andere voormalige Britse blues gitaristen heeft al dadelijk mijn sympathie.
(RON)