JANUARI 2008 - FEBRUARI 2008 - MAART 2008 - APRIL 2008 - MEI 2008
JUNI 2008 - JULI 2008 - AUGUSTUS 2008 - SEPTEMBER 2008 - OKTOBER 2008
EACH
MONTH MORE THAN 100 REVIEWS FOR YOUR ROOTS LOVIN' EARS!
|
WITHIN TEMPTATION & THE METROPOLE ORCHESTRA - BLACK SYMPHONY
LANGHORNE SLIM - LANGHORNE SLIM & THE WAR EAGLES
LES PAUL AND FRIENDS - A TRIBUTE TO A LEGEND
LAÏKA - MISERY - A TRIBUTE TO BILLIE HOLIDAY
COURTNEY LEIGH HEINS - HOT COFFEE
SIMON MCBRIDE - RICH MAN FALLING
RYAN ADAMS & THE CARDINALS - CARDINOLOGY
ART GARFUNKEL - ACROSS AMERICA - SPECIAL EDITION CD & DVD
LUKA BLOOM - ELEVEN SONGS
OLD CROW MEDICINE SHOW - TENNESSEE PUSHER
WITHIN
TEMPTATION & THE METROPOLE ORCHESTRA
BLACK SYMPHONY
Website MySpace
Label : Sony BMG VIDEO
Welke
muziek leent er zich beter tot een symfonische bewerking dan gothic rock? We
gaan Within Temptation zeker niet klasseren bij de pure gothic bands, maar de
bombastische, vaak theatrale invloeden zijn duidelijk aanwezig. Deze groep gaat
echter duidelijk breder en heeft altijd hardrock en metal gekruist met symfonische
onderdelen. Het resultaat was navenant met een denderend internationaal succes
en een verkoop van meer dan twee miljoen albums en dvd’s wereldwijd. Voor
een band die bekend staat om zijn indrukwekkende live prestaties was het een
hele uitdaging en een droom die in vervulling ging om het podium in Ahoy Rotterdam
te delen met het zestigkoppig Metropole Orchestra en een twintig man sterk koor.
Dit alles werd nog opgeluisterd met een circusachtige vertoning vol met kostuumwissels,
steltlopers en lichteffecten met echt vuurwerk. De hele act werd geprojecteerd
op een reuzenscherm dat heel het podium omvatte. De zaken werden dus groots
aangepakt, zoals het hoort voor een opname in HD van een live DVD. Al deze extra’s
zijn natuurlijk visueel mooi meegenomen, maar waar het werkelijk om draait is
hun muziek en de bewerking hiervan met tachtig supplementaire bandleden. Daarom
ook deze dubbele live cd, voor de mensen die het visuele niet zo belangrijk
vinden en geboeid worden door een andere benadering van de songs. Van het eerste
moment is het kippenvel troef met het koor dat opent met Gregoriaanse gezangen,
het Metropole Orchestra dat zwaarmoedig met strijkers overneemt en dit mooi
klassiek en zeer filmische “Ouverture” samen met blazers en duidelijk
hoorbaar vuurwerk doet losbarsten richting “Jillian”. Het publiek
gaat vanaf de eerste tonen van Sharon den Adel’s kristalheldere, hoge
stem dankbaar uit de bol en zal het ganse album overlopen van enthousiasme.
Niet onterecht, want zowel de band, met een fenomenale Robert Westerholt op
gitaar, als het symfonisch orkest is op geen foutje te betrappen. Je houdt het
niet voor mogelijk welke extra punch nochtans zeer krachtige nummers en oude
hits als “Stand My Ground” en “Ice Queen” meekrijgen
in deze orchestrale bewerking. Anderzijds drijft een ingetogen nummer zoals
“Memories” enkel op wat pianobegeleiding en een weemoedig klinkende
viool en komt zo mooi de nadruk te liggen op de prachtige stemcontrole van Sharon.
Op de tweeëntwintig nummers tellende dubbel-cd wordt echter vooral teruggegrepen
naar haar laatste album “The Heart Of Everything”. Op “What
Have You Done” mag Keith Caputo van Live Of Agony zijn power tentoonspreiden
in een krachtig duet. Hij is niet de enige genodigde op het podium. Op “Somewhere”
komt Anneke Van Griensbergen, ex The Gathering, Sharon vocaal bijstaan in deze
mooie ballade en George Oosterhoek van Orphanage brult “The Other Half
Of Me” de diepe duisternis in. Heel het live gevoel wordt nog versterkt
doordat de nummers niet gewoon aan elkaar gemixt werden, maar zelfs de bindteksten
kompleet met dankwoorden mee opgenomen werden. Voor diegenen die geen kaartje
konden bemachtigen voor de avond zelf is dit dubbelalbum een unieke kans om
dit concert te laten herleven in je huiskamer. Deze plaat mag in geen enkele
platenkast van Within Temptation fan ontbreken.
Blowfish
Nov
13 2008 8:00P - Stadsschouwburg Middelburg Middelburg |
LANGHORNE
SLIM
LANGHORNE SLIM & THE WAR EAGLES
MySpace VIDEO
1 VIDEO 2
Label : Kemado Records
Distr. : Munich Records
VIDEO 1 VIDEO
2
Sean
Scolnick heeft met een treffende keuze van een artiestennaam die klinkt als
een klok, Langhorne Slim, alvast ervoor gezorgd dat deze naam voorgoed in ons
geheugen staat gegrift. Maar “What’s In A Name?”. Nu, voor
mij heeft deze in East Village, New York gevestigde jongeman langs de grote
poort zijn intrede gedaan met een eerste full-album, waarbij onberoerd stilzitten
een onmogelijk gegeven is. Dit album is één groot feest en vertoont
wel verwijzingen naar andere legendarische singer-songwriters, met uithalen
naar folk, Americana en zelfs countrypunk, maar komt heel origineel uit de hoek.
Langhorne Slim is bovendien begenadigd met een krachtig stemgeluid, dat een
kruising vormt tussen een jonge Kevin Coyne en de snedige, hoge uithalen van
John Watts. Moeiteloos kan hij daarmee de strijd aanbinden met zijn fameuze
begeleidingsband “The War Heads”. Het openingsnummer “Spinning
Compass” gaat spannend van start met pianogeroffel en een donderende basdrum,
die zoals bij het hoogtepunt van een riskante circusact, “Le moment suprème”
inluiden. En waarlijk, vanaf de eerste energiek gezongen noten zit de ambiance
erin en heb je zin om stoelen en tafels opzij te schuiven in dit vrolijk folklied,
dat aan het einde toe zelfs naar een feestje Arcade Fire neigt. De hel is niet
voorbestemd voor Langhorne Slim. Hij heeft een plaatsje gereserveerd in de “Rebel
Side Of Heaven”, wat met overtuigend gospelgezang en een aanstekelijk
orgeltje van Sam Kassirer, ook vertoevend aan de zijde van Josh Ritter, kracht
wordt bijgezet. Een rusteloze, snelle gitaartokkel geeft het uptempo countryfolknummer
“Restless” geen seconde verpozing, net zoals het swingende en rockende
“She’s Gone”, waar hij met een ware punkattitude, zijn wanhoop
uitschreeuwt. We hebben al half het album achter de kiezen voordat hij ons zeer
emotioneel en aangrijpend, als een ware Ryan Adams, zijn hopeloze verliefdheid
voor “Colette” betuigt in een schitterende tekstuele oase. Op het
moment dat je je zakdoek wil grijpen is al de weemoedigheid plots geweken wanneer
zijn lieveling in het zicht komt en niet alleen zijn hormonale balans, maar
ook de song een serieuze tempoboost meekrijgt. De verrassingen zijn nog lang
niet uit de lucht. Hartverscheurend mooi brengt Langhorne de soulvolle bluesbalade
en levensles “Diamonds And Gold”, opgevuld met mooi pianospel in
tweestrijd met een catchy orgeltje, waarin hij ons op het hart drukt te profiteren
van ons geluk wanneer we er de kans toe hebben, om het even waar en wanneer.
Ons geluk kan ook niet op na het aanhoren van de Dylaneske folkbalade “Oh
Honey” en het melancholische “Hummingbird”, een pareltje van
een afsluiter dat thuishoort in dezelfde stijlcategorie. East Village heeft
een nieuwe zoon gebaard die in al zijn jeugdigheid zelf aan de wieg staat van
een uniek meesterwerk. Ik ben nu al fan voor het leven. Laat de wereld van Langhorne
Slim je verbazen en haast je naar de platenwinkel. Beter nog : laat je album
signeren door dit nu nog bereikbaar fenomeen op vrijdag 7 november in de Botanique
en ga genieten van een gegarandeerd energieke en spetterende belevenis.
Blowfish
![]() Nov 6 2008 - 8:00P
- Paradiso w/ Tony Joe White - Amsterdam |
LES
PAUL AND FRIENDS
A TRIBUTE TO A LEGEND
Label: Immergent
Distr: BERTUS
VIDEO
1 VIDEO 2 VIDEO
3
Een
drietal jaar geleden was er al een eerste tribute cd voor deze "godfather
of the rock guitar", die toen gewoon de titel "Les Paul & Friends"
meekreeg, ondertussen is de opvolger er "A Tribute To A Legend". We
ontvingen de "unmastered version" ongeveer een maand geleden, zonder
hoesje, maar, "shame on us" wegens de drukte hier op de "Rootstime"
redactie, kunnen we hem nu pas bespreken. Maar ondertussen is de cd ook officieel
uit sinds 13 oktober, en zodoende kunnen we nu ook de hoes publiceren. Les Paul
voorstellen is nagenoeg overbodig, hij is gitarenbouwer, uitvinder van de "solid
body"“gitaren, en de man die bovendien uitvinder is van talloze gitaar
"gadjets" en opnametechnieken zoals het overdubben, echo, delay en
noem maar op. Vorig jaar toen Geoff Achison, een Australische topgitarist die
ondertussen een vriend is geworden en die zweert bij deze gitaren, Les Paul
ontmoette in New York, waar deze nog steeds zijn wekelijks maandagavondconcert
geeft (hij is 93!) stuurde hij ons naaststaande foto. Net als op de vorige,
waar onder meer Steve Miller, Joss Stone, Billy Gibbons , Sting, en via de overdub
techniek zelfs Sam Cooke met Clapton en Jeff Beck te horen zijn, stonden ook
de gegadigden weer in de rij om eer te betonen aan deze krasse gitarist/gitarenbouwer.
In vergelijking iets weiniger grote namen deze keer, maar het resultaat is er
zeker niet minder om. Joe Bonamassa mag openen samen met de grootmeester in
"The Good Luck You're Having" waarna Hiram Bullock overneemt om met
Les "Walls Came Tublin Down" te brengen. Peter Frampton, die er vorige
keer ook bij was, is terug, hij is dan ook een grote fan. In "All I Want
Is You" de U2 cover speelt hij samen met de meester en Johnny Rezzeznik
van Goo Goo Dolls op vocals. Andere hoogtepunten zijn Joan Osbourne die met
Les Paul "I Don't Wanna Be Nobody But You" brengt en Lisa Fisher,
die met "Slipping Into Darkness" Les Paul zelf aan haar zijde heeft.
Waar Les Paul het aparte geluid vandaan tovert in de intro van "69 Freedom
Special" weet waarschijnlijk alleen hij, want zelfs op zijn hoge leeftijd
is hij nog vernieuwend bezig zo te horen. Het rustige, jazz getinte "Vocalise"
laat Slash eens vanuit een heel andere hoek horen. Een van de mooiste nummers
van de eerste tribute komt hier terug: Mick Hucknall van Simply Red brengt samen
met Joe Perry en Les het ijzersterke bluesy "More Than You'll Ever Know",
een Donny Hathaway klassieker. De mooie versie van Paul Carrack's "How
Long" door Jeff Golub, met prachtig gitaarwerk van Jeff doet Les Paul's
gitaren alle eer aan die ze verdienen, net als "Children Of The Future"
van C,C & C. Chieli Minucci (gitarist bij special EFX en Steve Lukather
van Toto sluiten af met twee versies van "I Saw The Light", één
van de mooiste Todd Rundgren composities, eenmaal instrumentaal en eenmaal met
vocals. Sterke composites van vroeger hier hernomen door topgitaristen en dito
vocalisten. Alles voor en met de meester zelf, een man die de geschiedenis van
de rockmuziek als geen ander wist te bepalen. Dat hij nog lang onder ons mag
vertoeven!
(RON)
LAÏKA
- A TRIBUTE TO BILLIE HOLIDAY
MISERY
Website - Label: Bluejazz - Distr.: Codaex
Om
je aan de onvergankelijke song ‘Strange Fruit’ te wagen moet je
behalve over vocale kwaliteiten ook over een grote dosis invoelend begrip beschikken.
Jazzzangeres Laïka Fatien heeft beiden, zowel zangtalent als inlevend vermogen.
De wijze waarop zij deze schrijnende en beklemmende song weet te vertolken getuigt
van diep respect voor de originele vertolkster en wat deze heeft meegemaakt.
Ondanks dat dit pas Laïka’s tweede album is, is deze in Parijs geboren
jazzzangeres erin geslaagd om in haar ‘Tribute’ aan Billie de juiste
gevoelsaccenten te leggen. Of haar exotische afkomst daar voor iets tussen zit
is als vraag bijkomstig. Het is denkelijk eerder vrouwelijke inlevingskunst
die dergelijke gevoelslagen weet aan te boren met deernis voor alle verdrukten.
Haar achtergrond laat wel een zekere spanningsboog vermoeden. Een Spaans/Marokkaanse
moeder, een vader met wortels in de Ivoorkunst, grootgebracht in een Marokkaans/Joodse
familie, Sefardische cultuur, Franse scholing in muziek en theater, een nieuwe
thuishaven in Spanje, ontvankelijkheid voor de muziek van vrouwelijke artiesten,
dat alles maakt Laïka tot wat zij nu geworden is. In de wijze waarop zij
deze Tribute brengt hoor je ook haar bewondering voor haar voorgangers Nina
Simone, Abbey Lincoln, Carmen McRae en Shirley Horn, allen sensitieve blues-
of jazzzangeressen. In haar ‘Strange Fruit’ zingt zij bijvoorbeeld
met dezelfde frasering als Nina Simone, waarbij zij de nadruk op de tekstinhoud
legt. De jazzvocaliste draagt haar album op aan de twee Afro-Amerikanen Thomas
Shipp en Abram Smith die in 1930 in Indiana werden gelyncht en waarvan de foto
heel de wereld rondging. Diezelfde foto inspireerde Lewis Allan tot het onsterfelijke
‘Strange Fruit’ gedicht. Sindsdien wordt de song voor altijd vereenzelvigd
met Billie Holiday, zelf een getormenteerd slachtoffer van alle discriminaties,
aan den lijve ondervonden in het racistische Zuiden. Haar medemuzikanten tonen
met hun inbreng dat zij de bluesy tijdsgeest respecteren maar voegen er als
jazzkinderen van hun tijd moderne creativiteit aan toe. Jazzpianist Robert Glasper
en contrabassist Daryl Hall weten bijzonder inventief om te gaan met de meergelaagdheid
in Laika’s expressieve zang. De pianoklanken sluiten perfect aan bij ‘Gloomy
Sunday’. Het is ook niet alleen ‘Misery’ op dit album, al
is de tragische ondertoon blijvend waarneembaar. ‘Don’t Explain’
en ‘Left Alone’ reveleren de tragische Billie, maar ‘You Can’t
Lose a Broken Heart’ en ‘What’s New’ laten een saxtenor
horen die rechtstreeks uit een rokerige jazzhoek lijkt te springen. Cole Porter’s
‘All of You’ valt origineel op met alleen Gregory Hutchinson op
drum. Irving Berlin’s ‘How Deep Is the Ocean’ komt over als
een kleurig klankboeket. Er zijn al vele Tribute albums aan Billie Holliday
gewijd, maar deze ‘Misery’ valt op door de sensuele eigengereidheid
waarmee Laïka de draden van haar vrouwelijk oergevoel in een jazzy klanktapijt
weet in te spinnen. Met in het centrum de treurnis van ‘Left Alone’
waarrond tenorsaxofonist David El Malek troostklanken cirkelt. Net als Abbey
Lincoln eert Laïka de nagedachtenis van Billie met een prachtalbum.
Marcie
COURTNEY LEIGH HEINS
HOT COFFEE
Website Myspace
CD Baby
Samen op de
koffie met singer-songwriter Courtney Leigh Heins? Maar al te graag gaan we
in op haar uitnodigend gebaar op de foto van de cd-hoes, die in mooie, oranje
sepia tint Courtney uitbeeldt met een koffiekan, die in Californië blijkbaar
zelfs op het strand geserveerd wordt, zoals de achterkant van de hoes bewijst.
Koffie betekent gezelligheid en dit is ook het gevoel dat deze plaat bij ons
achterlaat : hartverwarmend en een ideaal presentje voor het najaar. Courtney
is afkomstig uit Indiana, maar heeft al geruime tijd Los Angeles als uitvalbasis,
waar ze in 2002 multi-instrumentalist en partner in crime Bryan Dobbs ontmoette.
Het duo begon al snel samen songs te schrijven en op te treden in L.A. en omstreken.
“Hot Coffee” is de kroon op het werk en niets werd aan het toeval
overgelaten. Zelfs meester-gitarist Doug Pettibone, ons welbekend van zijn doordringend
gitaarspel aan de zijde van Lucinda Williams, leverde zijn bijdrage in enkele
nummers. Hij mag al dadelijk de politiek getinte opener “The Great Divide”
inkleuren, die langzaam evolueert van een folkgetinte Dylansong naar een krachtige
countryrocker, bijgestaan door een forse tele-twang. De sterkte van Courtney
ligt in haar veelzijdigheid. In “Here I Go” hoor je haar in een
aan The Carpenters verwante, prachtig harmonisch gezongen countryballade, terwijl
ze zich in het vertederende “Lightly” moeiteloos de evenknie toont
van Stevie Nicks van Fleetwood Mac. De enige cover van het album “Joey”,
een oude hit van Concrete Blonde, ondergaat dezelfde behandeling. Dit lied staat
haar echt op het lijf geschreven en ze tovert deze song, helemaal instrumentaal
afgestript tot een eenzaam tokkelende gitaar ondersteund door een weemoedige
viool, om tot een hartverscheurende bekentenis. Een uptempo, vrolijke countrykraker
met mandolines en pedalsteelgitaar mag duidelijk niet ontbreken en een snedige
Doug Pettibone haalt de beste countrylicks uit zijn vingers en zijn Telecaster,
net zoals in het rockende en op slidegitaar drijvende “This Ol’
Town”. Courtney weet ons echter het meest te begeesteren in gevoelige,
tedere ballades, zoals het liefdesverhaal “Saginaw”, waar de warme
tremolo in haar stem net dat tikje meer ontroering uitlokt. Zo roept het mooi
harmonisch gezongen “Broken” de sfeer op van een tedere Rory Block
in “ Lovin’ Whiskey” en sluit ze gevoelig het album af met
“Times Like This”, dat met mooie metaforen de emoties weergeeft
van iemand die orkaan Katrina overleefde. Onze keuze is snel gemaakt bij dit
veelbelovend debuut van Courtney Leigh Heins. De Californische stranden inspireren
misschien veel mensen tot vrolijk getinte muziek, maar wij zijn het diepst geraakt
door haar gezellige en tedere openhaardvuur momenten, zonder de straffe gitaartonen
van Doug Pettibone. Deze meid is sterk genoeg om haar eigen mannetje te staan.
Blowfish
SIMON
MCBRIDE
RICH MAN FALLING
Website Myspace
Label: Nugene records
Distr: Bertus VIDEO
Uit
Ierland komt deze nieuwe spruit aan de power trio tak. Uitgebracht op het uitstekende
Nugene label, dat is al dadelijk een pluspunt om onze aandacht te trekken. Omdat
de man uit Ierland komt hem daarom dadelijk vergelijken met Gallagher en Gary
Moore lijkt me wat ver gezocht. Zijn gitaarstijl is veel meer funk gericht dan
dat van beide heren. Van al de jonge generatie bluesgitaristen die we de laatste
tijd toegestuurd kregen maakt Simon nog het meest indruk op me. Tien van de
twaalf songs zijn eigen composities, waarvan vooral het sterke "Devil Woman"
met zijn heavy slide geluiden ons bekoort. Na zijn eerste band Sweet Savage
speelde hij onder meer enkele jaren met de soul band "The Commitments"
die ontstond na het succes van de gelijknamige film met Andrew Strong. Na een
paar songs gehoord te hebben deed het gitaarspel van Simon me wat denken aan
dat van de te vroeg overleden Paul Kossoff van Free, zij het met een moderne
funk injectie. Ik was dan ook niet verwonderd wat verder de cover van "Be
My Friend" tegen te komen, mijn favoriete Free song. Hendrix is, zoals
bij vele bluesrock gitaristen, ook een bepalende factor, zo sluit de cd af met
de wat minder bekende Hendrix cover "Power of Soul" en zit er in "Tell
Me Why" een behoorlijk duidelijke verwijzing (om het zacht uit te drukken)
naar "Them Changes" wat Buddy Miles voor "Band Of Gypsies"
schreef. Al bij al is "Rich Man Falling" een welkome verademing tussen
de lading bluesrockcd's die ons hier de laatste tijd bereikten, met een mooie
afwisseling van up tempo rockers en het zachtere werk. Een jongen om in het
oog te houden en iemand die we in het volgende festivalseizoen wel ergens zullen
zien opduiken. Ik hoop het van harte.
(RON)
RYAN
ADAMS & THE CARDINALS
CARDINOLOGY
Website Myspace
Label : Lost Highway Distr. : Universal
Music
Hij
wordt op 5 november nog maar pas 34 jaar, maar het lijkt alsof David Ryan Adams
uit Jacksonville, North Carolina er al heel lang bij is. Ryan Adams is een ultra-actieve
muzikant en singer-songwriter die met “Cardinology” al aan zijn
tiende officiële studioplaat als soloartiest toe is. Hij schrijft liedjes
zoals wij koffie drinken: minstens elke dag een stuk of vijf. Toen hij 9 jaar
was verliet zijn vader het gezin en werd hij door zijn moeder en grootmoeder
opgevoed. Amper 16 geworden werd hij al van school gegooid, allicht omwille
van zijn intussen beruchte moeilijke karakter, maar die opportuniteit greep
hij aan om zich volledig toe te leggen op het schrijven van liedjes en op het
perfectioneren van zijn gitaarspel. Al snel bleek dat hij een rastalent was
wat hij kon etaleren in zijn succesvolle groep ‘Whiskeytown’. In
2000 besloot Ryan Adams om een solocarrière te starten en de cd “Heartbreaker”
was zijn eerste project, al snel opgevolgd door “Gold” dat een groot
wereldsucces werd en zelfs heden ten dage nog regelmatig als klassieker over
de toonbank verhandeld wordt. Met de dubbel-cd “Cold Roses” en diens
opvolger “Jacksonville City Nights” besloot Ryan Adams om zijn begeleidingsgroep
The Cardinals meer op het voorplan te brengen. Dit kwartet omvat ook enkele
topmuzikanten waar Neil Casal allicht de bekendste naam van is. De andere bandleden
zijn Chris Feinstein, Jon Graboff en Brad Pemberton. “Cardinology”
is dus de nieuwe studioplaat van Ryan Adams & The Cardinals en de opvolger
van “Easy Tiger” uit 2007. Dit nieuwe album bevat 12 klasseliedjes
van de hand van de grootmeester himself. Qua genre opereert Adams alweer tussen
country, alt.country en rockmuziek. Daarbij valt hij regelmatig terug op datgene
wat hij als de allerbeste kan: het intens gevoelig zingen van hartverscheurende,
ontroerende en intieme ballads. “Born Into A Light” is het eerste
nummer op deze cd en is vintage Ryan Adams met virtuoos gitaarspel en subtiel
gearrangeerd pedal steel-spel door Jon Graboff. Die pedal steel horen we later
nog eens heel nadrukkelijk een hoofdrol vertolken in de emotievolle song “Natural
Ghost”. Hartenpijn veroorzaakt door een afgebroken relatie vormt het onderwerp
van de liedjes “Go Easy” en “Fix It”. Naar ons gevoelen
het mooiste liedje op “Cardinology” is de intimistische smeekbede
“Let Us Down Easy” waarin hij vocaal ijzersterk uit de hoek komt
in een sobere maar zeer ‘to the point’ instrumentatie. Ook heel
aanstekelijk zijn “Crossed Out Name”, “Sink Ships”,
de zachtjes gefluisterde ballad “Evergreen” en de afsluitende charmante
pianoballad “Stop”. Deze plaat is alweer verplichte aanschaf voor
elke zichzelf respecterende zelfhulpgroep, alleen blijft de vraag of ze er beter
of slechter van zullen worden want een depressie lonkt om de hoek bij haast
elke song. Enkel de wat rockerige track “Cobwebs” vormt de eenzame
uitzondering op deze regel.
(valsam)
ART
GARFUNKEL
ACROSS AMERICA - SPECIAL EDITION CD & DVD
Website VIDEO
Label: Proper Records
Distr.: Rough Trade
Wie
de song ‘Bridge Over Troubled Water’ nu nog niet kent, is sinds
de Wereldoorlog niet meer uit zijn schuilkelder gekropen. Die song uit de late
jaren ’60, gezongen door het duo Simon & Garfunkel, werd immers een
van de grootste hits aller tijden. Wanneer Art deze song tijdens zijn concert
op Ellis Island solo zingt krijgt hij dan ook een staande ovatie. Het is dat
concert, opgenomen in april 1996, dat nu op DVD en CD te zien en te horen is
in een speciale editie. De songs op DVD worden gecombineerd met tussenshots
en dagboekfragmenten van Art’s voetreis door Amerika, die hij in mei 1984
begon en dertien jaren later beëindigde. Vooral aan de locatie Ellis Island
en de ‘Registry Hall’ hecht Art veel belang. Drie generaties terug
arriveerden daar de eerste ‘Garfunkels’ samen met vele andere immigranten
van wie er velen nooit binnen geraakten. Het is die Amerikaanse droom die Art
onzichtbaar vergezelt wanneer hij Amerika doorkruist van Oost naar West. Halverwege
ontmoet hij ook James Taylor met wie hij ‘Crying In The Rain’ zingt.
Op Cd vind je dezelfde songs terug, maar in andere volgorde. Het kwintet begeleidende
muzikanten bezig zien biedt natuurlijk een visuele meerwaarde. Vooral gitarist
Eric Weissberg valt op omwille van zijn fijngevoelig gitaarspel en de innerlijke
vreugde die hij uitstraalt. Maar ook Warren Bernhardt op piano en David Biglin
met synthesizers vormen een sympathiek tafereel wanneer zij samen of afzonderlijk
in actie komen. Zeker wanneer je hen de wereldhit ‘El Condor Pasa’
ziet vertolken, nog steeds zeer geliefd bij het publiek. Ook zijn vrouw Kim
Cermak Garfunkel zingt dan mee met een geïnspireerde Tommy Igoe op drums.
Het ‘Feelin’Groovy’ lied samen met zoontje James zorgt voor
een kinderlijk intermezzo. Centraal staat natuurlijk Art Garfunkel die na al
die jaren de draak kan steken met het onafscheidelijke duo Simon & Garfunkel,
in 1970 geëindigd op een split met boedelscheiding. Van dat alles merk
je natuurlijk niets op Cd, maar je krijgt dezelfde songs te horen, enkele met
de status van een evergreen o.m.‘The Sound of Silence’. Art Garfunkel,
geboren in 1941, zingt deze met breekbare stem waarop nog geen sleet te bespeuren
valt. Hij die ooit met Paul Simon als Tom & Jerry begon, kijkt daar nu op
terug als hun Tom Sawyer en Huckleberry Finn periode toen zij nog als vrienden
samen optrokken. Na 1970 bouwde Art een solocarrière uit en ook enkele
latere songs komen dus aan bod, zoals ‘Bright Eyes’ uit de film
‘Watership Down’. Maar ‘Scarborough Fair’, ‘April
Come She Will’ en ‘Mrs. Robinson’ blijven natuurlijk de onbetwiste
toppers. Het dubbelalbum bevat behalve de songs dus een lyrisch raamwerk, waar
Art in dagboekvorm zijn observaties of poëtische reflecties neerschrijft
zoals ‘dat je maar vier seconden nodig hebt om in- en uit te ademen maar
een eeuwigheid om het verlies van je geliefde te verwerken’. Wat toch
bewijst dat Art een dichterlijk schrijver is zelfs zonder partner. Deze gecombineerde
CD/DVD maakt alleszins een elegante boog langs een tijdsfragmentarisch nostalgisch
stukje songgeschiedenis.
Marcie
LUKA
BLOOM
ELEVEN SONGS
Website Myspace
Contact
Label : Big Sky Records
Distr. : V2 Music
Er
zijn nog blijkbaar toch nog een paar zekerheden in deze turbulente wereld. Eén
daarvan is dat als er een nieuwe cd van Luka Bloom op de markt komt er aan de
fans een op en top kwaliteitsproduct wordt aangeboden. Door en door professioneel
singer-songwriter en performer Kevin Barry Moore aka Luka Bloom - de intussen
al 53 jaar jonge muzikant koos voor die naam op basis van de song “Luka”
van Suzanne Vega omdat hij niet wilde geassocieerd worden met zijn toen bekendere
muzikale broer Christy Moore - staat ook met zijn nieuwe plaat “Eleven
Songs” weer als een huis. De 11 (jawel hoor) folk georiënteerde liedjes
stralen zoals gebruikelijk pure klasse uit. Toch verschilt het nieuwe album
in enige mate van voorgaande platen omdat Luka Bloom voor dit schijfje een hele
reeks voornamelijk Ierse topmuzikanten in de studio heeft uitgenodigd. Het resultaat
daarvan is dat “Eleven Songs” een zeer muzikale plaat is geworden
en daardoor voorlopig nog twijfels veroorzaakt of Luka Bloom deze songs ook
live zo mooi zal kunnen brengen. Het is bekend dat hij live optredens meestal
alleen op het podium afwerkt met zijn 2 gitaren, een witte elektrische en een
zwarte akoestische (die hij ‘Rudi’ heeft genoemd). Zelf noemt hij
“Eleven Songs” zijn beste plaat tot op heden. Er wordt dan ook ijzersterk
ingevlogen met het liedje “There Is A Time” en ook nummer 2 “I’m
On Your Side” swingt als de pest. Daarna schakelt Luka Bloom toch een
versnelling trager naar het genre dat hem zo vertrouwd is en waarmee hij de
eeuwige roem heeft bereikt. Want dat hij een schitterende zanger is bewijst
hij in overvloed in het liedje “I Hear Her, Like Lorelei”. De songs
op dit twaalfde Luka Bloom-album zijn afwisselend ballads en uptempo maar klinken
voller door de bredere instrumentatie waarbij zelfs klarinet, fluit en violen
het geluid optimaliseren. Heel akoestisch wordt het even in het mooi en ingetogen
gebrachte “Sunday” en in het prachtige “When Your Love Comes”
waarin deze zanger zijn uitstekende stemkwaliteiten op zijn best kan demonstreren.
In “Fire” horen we een traditionele Luka Bloom met naast zijn stem
enkel akoestische gitaar-begeleiding. Toch ben je als fan geneigd om blij te
zijn met de breder georkestreerde liedjes zoals “See You Soon” en
“Eastbound Train” met een heuse koorzang aan het einde, net als
in de erg mooie en vrolijke cd-afsluiter “Don’t Be Afraid Of The
Light That Shines Within You”. Vakmanschap en meesterschap worden door
deze oersympathieke Ierse bard geëtaleerd op zijn nieuwe cd “Eleven
Songs”. Hoe hij het er live van afbrengt kan je persoonlijk gaan ervaren
op diverse plaatsen in België en Nederland gedurende de eerstvolgende weken.
Wij zullen in het CC van Hasselt gaan genieten van anderhalf uur toptalent en
hartverwarmende liedjes.
(valsam)
|
OLD
CROW MEDICINE SHOW
TENNESSEE PUSHER
Website Myspace
VIDEO
Label: Nettwerk Distr.: Munich
Records
De laatste paar jaar duiken allerlei bandjes van frisse, eigentijds ogende jongelui op die beweren dat ze óók bluegrass spelen. En inderdaad, ze leggen een grote liefde aan de dag voor de akoestische instrumenten die een halve eeuw geleden al in Kentucky werden klaargelegd. En vaak genoeg spelen ze bij wijze van eerbetoon nog wel "Blue Moon of Kentucky", of "Mule Skinner Blues" of "Orange Blossom Special". Newgrass is de verzamelnaam die voor hen is gereserveerd - een term uit de jaren zestig die nu nieuw leven wordt ingeblazen. Deze bands heten Nickel Creek, Crooked Still, Hackensaw Boys, The Duhks, Astrograss, Donna the Buffalo, Yonder Mountain String Band of de Old Crow Medicine Show. Wat ze gemeen hebben is een tomeloos enthousiasme, grote beheersing van hun instrumenten en een avontuurlijke geest. Bluegrass is voor hen een soort terugkeer naar de moederschoot van onbespoten, oer-Amerikaanse muziek. Intussen hebben ze hun oren wijd open. Dat laatste geldt zeker voor de Old Crow Medicine Show, die door de jaren reeds vele juichend ontvangen albums op hun actief hebben staan. The Old Crow Medicine Show ook wel aangeduid met de naam O.C.M.S. brengen zo te horen op hun nieuwste album "Tennessee Pusher", uitgebracht op het Nettwerk label, nog steeds bijzondere folk, een album dat trouwens geproduceerd is door John Was. De O.C.M.S. doen de muziek uit de Appalachies weer herleven met een mix van traditionele folk en bluegrass met een vleugje rock & roll. Kevin Hayes op een "guitjo" ook wel genoemd een banjitar, een instrument, dat lijkt op een banjo met de nek van een gitaar, Morgan Jahnig op de staande bas, Ketch Secor (harmonica en vocals), Willie Watson (gitaar, vocals, viool, harmonica) en Gill Landry (slide gitaar en vocals) allen afkomstig uit verschillende staten van Amerika kwamen elkaar tegen in New York en vormden de groep in het jaar 2000. Zij speelden eens voor een apotheek ergens in North Carolina, waar de beroemde flat-top gitaarspeler/zanger Doc Watson toevallig moest zijn. Hij was zeer onder de indruk en nodigde de groep promt uit om te komen spelen op het beroemde "MerleFest". De groep vertrok daarna naar Nashville en speelde in de Grand Ole Opry openingsacts voor o.a. Dolly Parton en de Del McCoury Band. Ondertussen is O.C.M.S. een gevestigde naam in het Newgrass genre en "Tennessee Pusher" is dan ook hun derde album voor het Nettwerk label, dat weer een aanstekelijke mengeling is van jugband, stringband, hillbilly, bluegrass, folk en blues. Alle songs op het album zijn origineel uitgezonderd Blind Alfred Reed's "Lift Him Up", een zeer mooi luisterliedje. De band koos om Dave Rawling, die verantwoordelijk was voor de productie van de vorige OCMS albums te vervangen door Don Was. Deze bekende producer die in het verleden bij legenden als Dylan en the Stones naambekendheid verkreeg, heeft wel een grote verandering gebracht in de sound van Old Crow. Hij probeerde volgens ons van de band meer een radio klare country band te maken dan de meer string band zoals we die kennen van vroeger. Niet dat we hier negatief tegenover staan, integendeel, want op hun nieuwste plaat is de variatie in de liedjes nu vrij groot. We horen de mooie harmonieën van "That Evening Sun" naast de up-tempo swingers "Alabama High-Test", "Humdinger" en "Mary's Kitchen". Voeg daarbij een instant-meezinger zoals "Highway Halo" en we hebben een plaat waar wederom hun muzikale bekwaamheid naar voren komt. Het is dan ook niet begrijpbaar dat in tegenstelling tot hun label- en stijlgenoten de Hackensaw Boys de O.C.M.S. daarentegen minder bekend zijn in onze Lage Landen. Dat "Tennessee Pusher" daar verandering in gaat brengen is alleen maar te hopen!