ARCHIEF - OKTOBER 2008 - NOVEMBER 2008 - DECEMBER 2008
JANUARI 2009 - FEBRUARI 2009 - MAART 2009
EACH
MONTH MORE THAN 100 REVIEWS FOR YOUR ROOTS LOVIN' EARS!
|
Blue
Highways 2009
the soul of American music
za. 18 april - Vredenburg Leidsche Rijn - 16:00 uur
Op zaterdag 18 april organiseert Vredenburg Utrecht voor de tiende keer Blue Highways. Een festival waarin ruim aandacht wordt geschonken aan een typisch Amerikaanse muzieksoort, americana. Deze benaming dekt een hele lading aan muziekstijlen uiteenlopend van singer-songwriter, country en blue grass tot aan rock, rockabilly en punk. In Amerika zelf staat de stroming beter bekend als alt.country of alternative country. Belangrijkste kenmerken zijn de tijdloosheid van de muziek en de afkeer van vercommercialisering van de ooit integere Amerikaanse volksmuziek. Wars van trends en stromingen bezingen de artiesten het leven van alledag op het Noord-Amerikaanse continent. Acts als Wilco, Ryan Adams en Lucinda Williams zijn inmiddels uitgegroeid tot internationale grootheden. Blue Highways wil echter vooral een podium zijn voor relatieve nieuwkomers. Juist deze artiesten maakten de afgelopen edities tot een succes. De tiende editie van Blue Highways speelt meer dan ooit een voortrekkersrol voor een nieuwe generatie americana-artiesten.
Programma
: Bruce Robison - Terry Evans - Tom
Freund - Slim Cessna's Auto Club - Robyn Ludwick - Romi
Mayes
King Clarentz - Twilight Hotel - Rockin' Billy & his
Wild Coyotes - Marybeth D'Amico - The Weber Brothers - Blue
Grass Boogiemen
laatste recensies:
ROMI MAYES - ACHIN IN YER BONES
TOM FREUND - COLLAPSIBLE PLANS
ROBYN LUDWICK - TOO MUCH DESIRE
HANS THEESSINK & TERRY EVANS - VISIONS
MARYBETH D’AMICO - HEAVEN, HELL, SIN & REDEMPTION
BRUCE ROBISON - HIS GREATEST - THE NEW WORLD
TWILIGHT HOTEL - HIGHWAY PRAYER
ROMI
MAYES
ACHIN IN YER BONES
Website Myspace
CDBaby
Label: Me And My Americana
Distr.: Munich Records
VIDEO 1 VIDEO
2
Haar
voornaam lijkt het al wat te verraden, Romi, (of Raw Me, op zijn Canadees ),
legt inderdaad haar eigen zielenroerselen bloot in haar teksten. Haar stem en
haar ruig klinkende gitaar, samen met die van meesterproducer Gurf Morlix zorgen
op de waardige opvolger van "Sweet Something Steady" voor de juiste
background voor haar teksten die gaan over drugs, liefde, sex en het harde leven
"on the road". Het duo krijgt bovendien hulp van Chris "Chopper"
Carmicheal, uitstekende drummer en gitarist, die onlangs zijn eigen sterke debuut
op ons losliet, hier besproken door ondergetekende net een maand geleden. Momenteel
maakt diezelfde Chris als drummer deel uit van de Perpetrators, tegenwoordig
even herleid tot duo. Maar dit terzijde, want we gaan het hier hebben over Romi's
nieuwste "Achin In Yer Bones" en dat is wat we ervan mochten verwachten,
een zeer sterke plaat. We waren al behoorlijk onder de indruk van "Sweet
Something Steady" waarmee ze terecht in thuisland Canada een award als
"songwriter of the year" wegkaapte. Gurf Morlix werkte ook al mee
op die cd, maar heeft nu het heft nog steviger in handen genomen, en er definitief
zijn stempel op gedrukt. Het resultaat is er dan ook naar, Romi laat haar poëtische
teksten schitteren in songs die soms zacht en teder klinken, en, zoals gezegd
soms rauw en smerig. Een voorbeeld van dat laatste is de rauwe blues van "If
The Lord Don't Love You" dat zelfs wat Stones invloeden verbergt. Dit nummer
samen met "Tire Marks" levert het album zijn power, voor het overige
nemen de ingetogen ballads de overhand, ballads die echter overlopen van vakmanschap.
Het prachtige gitaarwerk van zowel Romi als haar rechterhand Gurf Morlix tilt
elke song nog een niveau hoger, ook de combinatie van hun stemmen is van een
intense schoonheid. Opgedragen is de cd aan, net een jaar geleden overleden
Willie P. Bennett, de bekende mandolinespeler en de man achter menig groot Canadees
artiest, maar vooral bekend als de rechterhand van Fred Eaglesmith gedurende
25 jaar.. Onze favoriete songs zijn "Givin is Gone" en het daarop
volgende "Mercy On Me" een prachtig duet met Gurf. Klasse! (RON)
TOM
FREUND
COLLAPSIBLE PLANS
Website Myspace
Contact
Distr.: Rounder / Munich
Records
Californische
rootsrockmuziek met een jazzy tintje uit het ‘Venice of the USA’
krijgen we op een zilveren plaatje aangeboden door singer-songwriter Tom Freund
op zijn nieuwe cd “Collapsible Plans”. Deze getalenteerde mulit-instrumentalist
heeft enkele grote namen weten te strikken voor de opnames van dit album. Zo
speelt en zingt niemand minder dan Ben Harper mee op zeven nummers en neemt
deze topartiest ook de productie van het album voor zijn rekening. En ook wereldster
Jackson Browne speelt sober en bescheiden piano en zingt op achtergrond mee
op twee nummers “Copper Moon” en “Why Wyoming”. Het
is natuurlijk niet enkel door deze grote namen dat een plaatje goed wordt maar
het helpt een jonge artiest toch altijd om makkelijker in de schijnwerpers te
komen doorheen het grote doolhof van de wekelijkse nieuwe cd-releases. Als je
deze schitterende plaat beluistert kan je je niet van de indruk ontdoen dat
het Tom Freund allemaal uiterst gemakkelijk afgaat, zowel het schrijven van
de liedjesteksten als het zingen ervan. In titeltrack “Collapsible Plan
(Sugar)” lijkt het zelfs alsof hij het nummer wat ongeïnteresseerd
vanuit een luie hangmap inzingt. Ook in “Comfortable In Your Arms”
blijft diezelfde impressie opduiken. De aanwezigheid van langjarige (en kroezelharige)
vriend Ben Harper in de studio’s - een man die op zijn eigen albums vaak
eenzelfde songstijl hanteert - zal hier wellicht niet vreemd aan zijn. Laid
back deuntjes met een natuurlijke magie en een zeer goede zanger, dat is kort
samengevat wat je van dit schijfje van Tom Freund mag verwachten. “Collapsible
Plans” is al zijn vierde full-cd. Tijdloze en ongecompliceerde relaxmuziek
waarbij je je afvraagt hoe men heden ten dage nog cd’s op dergelijke ogenschijnlijk
eenvoudige wijze kan opnemen en uitbrengen. Luisteren naar deze plaat is een
ware verademing en dompelt de muziekfan onder in een wondere wereld waar alles
op wieltjes loopt. Tom Freund heeft na een duoplaat met Ben Harper in 1992 een
tijdje bas gespeeld in de rockgroep ‘The Silos’ en bracht zijn eerste
soloplaat “North American Long Weekend” uit in 1998. In 2001 volgde
nummer twee “Sympatico” en vier jaar later “Copper Moon”.
In die periode speelde hij ook nog in de begeleidingsgroepen van Graham Parker,
Brett Dennen en Mandy Moore. Dat hij ook een fan is van countrysongs blijkt
uit zijn bloedstollend mooie pianoversie van de song “Can’t Cry
Hard Enough” dat wij hier vooral kennen in de versie van Michael Weston
King en ‘The Good Sons’. Ook de erg aangrijpende prestatie die hij
met Jackson Browne brengt in “Why Wyoming” verdient ons grootste
respect. Niet alle liedjes op deze plaat zijn nieuw. Enkele nummers kregen een
herwerkte - zeg maar verbeterde - versie. “Without Her I’d Be Lost”
en “Concessions” zijn nog enkele andere pareltjes aan de gouden
kroon van dit muzikale talent. Tom Freund wil met “Collapsible Plans”
duidelijk doorbreken bij een groter publiek en we kunnen volmondig bevestigen
dat hij daartoe alle capaciteiten in huis heeft. Tom Freund is here to stay!
(valsam)
ROBYN
LUDWICK
TOO MUCH DESIRE
Website Myspace
Contact
booking: Joanna Serraris / MuseMix
CDBaby
Label: Freedom Records
Distr: Sonic RendezVous
Dat
er elke maand wel een paar platen uitkomen die mooi zijn is absoluut waar. Je
hoort ons daar ook zeker niet over klagen. Maar een echt bijzondere, dat blijft
een zeldzaamheid. "Too Much Desire" is zo’n zeldzaam moment.
Let op, dit is niet de nieuwe Lucinda Williams. Mij doet deze plaat heel erg
aan een mix van Emmylou Harris, Neil Young, Patti Griffin en Lucinda Williams
denken, dan heb je meteen een handvat om haar te plaatsen. Het zijn ook deze
artiesten die op Robyn Ludwick een grote invloed hebben gehad. Dus liefhebbers
van vrouwelijke singer-songwriters opgelet, want wat is deze Robyn Ludwick goed!
Ludwick is opgegroeid in Bandera, Texas. In een muzikaal gezin, mag je wel zeggen.
Want haar oudere broers zijn de in countrykringen bekende heren Bruce en Charlie
Robison. Robyn zit minder in de countryhoek. Integendeel, haar muziek dient
eerder onder folk en/of Americana te worden geschaard. Robyn leerde zichzelf
gitaarspelen. En toen ze dat eenmaal onder de knie had, verliet ze het ouderlijk
huis om zich in Austin, Texas, het pompende hart van de Americanamuziek, te
vestigen. Daar ontmoette ze John Ludwick, met wie ze inmiddels al jaren is gehuwd.
Robyn’s debuutplaat "For So Long” verscheen eind 2005. Het
album werd enthousiast ontvangen bij Rootstime en stond in no time op nummer
1 van de Euro Americana chart. Ook haar nieuwste album "Too Much Desire"
is wederom iets heel speciaals, niet alleen vanwege de bijzonder mooie warme
stem van Ludwick of haar lekker soepele manier van zingen, maar ook door de
schitterende arrangementen. "Too Much Desire" is gewoon een prachtplaat
die het ook al niet misselijke "For So Long” op alle fronten overtreft.
Bijgestaan door echtgenote/bassist/producer John Ludwick en multi-instrumentalist/co-producer
Mike Hardwick, topmuzikanten zoals Eddie Cantu (drums & percussie), Andrew
Nafziger (lap steel, gitaar, banjo, dobro), Michael Ramos (piano, Hammond B3)
en gastvocalen van Eliza Gilkyson, Charlie & Bruce Robinson schotelt Robyn
ons op haar nieuwe plaat het ene na het andere hoogtepunt voor. Hoogtepunten
die citeren uit de country, rock en soul en worden gedragen door Ludwick's heerlijke
stem. "Too Much Desire" komt aan als een mokerslag. Het begint opvallend
met country getinte songs "Alright", "'72 Texas" en "No
Way Out", traditionele songs à la Williams, precies zoals we het
graag horen. Het meer singer-songwriterwerk horen we in "Big Fall"
en "Monte Carlo" met in dit laatste nummer, de verzorgende backing
van Karen Poston. Naast een cover "Lullaby" van David Tasgal schreef
ze de overige elf liedjes zelf, arrangementen die je soms de stuipen op het
lijf jagen, spanning die wordt opgebouwd tot huiveringwekkende proporties en
vooral emotie. Er zijn niet veel platen die je zo bij de strot grijpen als deze
en hoe vaak je hem ook hoort, het gevoel blijft. Een cd die rare dingen doet
met een mens, maar wat is het mooi. Hopelijk kan singer-songwriter Robyn Ludwick
met deze nieuwe plaat de waardering krijgen die ze eigenlijk verdient.
HANS
THEESSINK & TERRY EVANS
VISIONS
Website Contact
VIDEO 1 VIDEO
2
Hans
Theessink, de in Wenen woonachtige gitarist en bluesvertolker met meer dan twintig
cd's op zijn actief, nam samen met zijn vriend Terry Evans een nieuwe cd op
in Los Angeles. Een project dat ze al lang samen wilden volbrengen, namelijk
die song samen brengen die tot hun favorieten behoren. Ze deden dit in een "stripped
down" versie, enkel zij tweetjes, met hulp van percussionist Phil Bloch
op de meeste songs, en een paar song met Richard Thompson. Op de laatste song
horen we als tribute enkele gesamplede “spoken word” fragmenten
van een andere vriend, die ons onlangs verliet, Bo Diddley. Terry Evans voorstellen
is in feite overbodig, maar voor hen die hem niet moesten kennen: hij was samen
met Bobby King bekend als de stem bij Ry Cooder. Met zijn Mississippi background
was hij ook een van de favoriete stemmen van Hans. Eindelijk hadden ze beiden
wat tijd, en een lang gekoesterde droom kon werkelijkheid worden. Twee dagen
namen de opnames maar in beslag, gelukkig maar, want veel meer tijd hadden deze
druk bezette artiesten ook niet te besteden, Enkele songs stonden dadelijk op
de band, voor een ander deel waren twee takes voldoende. Zoals gezegd, weinig
of geen nieuw werk op deze cd, maar prachtuitvoeringen van traditionals en bluesklassiekers
zoals daar zijn J.B Lenoir's "Talk To Your Daughter" en "Mother
Earh" van Memphis Slim. naast Fat's Domino's "Let The Four Winds Blow"
en "Don't Let The Green Grass Fool You". Het intens mooie "Dark
End Of The Street" van Doc Pomus, wat voor mij zijn definitieve versie
kreeg van Ry Cooder op zijn live cd "Show Time" (met dezelfde Terry
Evans) komt hier met deze versie.erg dicht in de buurt, zelfs al is deze versie
veel soberder en eenvoudiger. Hiermee bewijst deze cd één ding,
een sterke song, waarmee deze cd trouwens vol staat, heeft geen verdere franjes
nodig, want zulke songs spreken voor zichzelf, net zoals de originele versies
vroeger. Deze twee topvertolkers brengen ze dan ook op de meest sobere wijze,
zonder echter te vergeten van er hun eigen stempel in te drukken. Daarmee maken
zij van “Visions” een cd die iedere rechtgeaarde bluesfan aan zijn
collectie moet toevoegen. Daarbij komt ook nog dat het Blue Groove label gezorgd
heeft voor een perfecte opname en mix, zodat we dat ook steeds van beide heren
gewoon waren. Zodoende komt ook de meest veeleisende audiofiel aan zijn trekken.
Voor de zoveelste maal heeft Hans Theessink, ditmaal samen met Terry Evans perfect
werk afgeleverd. (RON)
MARYBETH
D’AMICO
HEAVEN, HELL, SIN & REDEMPTION
Website Myspace
Contact CD-Baby
“Een
zangeres die niet lang meer onopgemerkt kan blijven in de Americana-scène”
schreef Rootstime naar aanleiding van het verschijnen van de vorige plaat -
de ep getiteld “Waiting To Fly” - van de in München, Duitsland
woonachtige Amerikaanse singer-songwriter Marybeth D’Amico. Vele positieve
recensies later verscheen nu een eerste full-cd van deze getalenteerde dame
onder de titel “Heaven, Hell, Sin & Redemption”. In 2002 was
zij nog een journaliste die net haar job als uitgeefster verloren had bij een
in Nederland gevestigde magazine. Als moeder van twee kinderen werd ze plots
huisvrouw en vond ze wat tijd om zich toe te leggen op haar hobby als liedjesschrijfster.
Op haar eerste volledige album staan tien helemaal zelfgepende liedjes in een
mix van modieuze pop, country en folk. Zij heeft zich als nobel streefdoel gesteld
om songs te brengen in de stijl van Patty Griffin, Shawn Colvin en Lucinda Williams
en slaagt daar wonderwel vrij goed in. Nummers als “Back On My Feet”
en “A Love Story” sluiten perfect aan bij het werk dat we van deze
vermelde artiesten kennen. De liedjes gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen
zoals liefde, ontrouw, lust en hoop maar ze hebben meestal toch steeds een positieve
ondertoon. De vlotte popmelodieën zijn de laatste schakel in de ketting
die er voor zorgen dat je gemakkelijk kan gaan mee neuriën met de liedjes
op deze cd. Enkele door ons geselecteerde favorieten ter afsluiting: “Nothing
Without You”, ”A Love Story”, “Ohio”, “Broken
Dreams”, het rustige “Every Week”, het folky “The Journey”
met prachtig vioolwerk door Richard Bowden en “Where I Lay My Baby Down”.
Marybeth D’Amico brengt op haar eerste full-album melodieuze melancholie
zoals je tegenwoordig veel te weinig hoort op de radio. (valsam)
BRUCE ROBISON
HIS GREATEST
THE NEW WORLD
Website Myspace
Label: Premium Records
Je
kent ze vast wel: die obscure singer-songwriters die eigenlijk bijna niemand
kent en die tegelijkertijd toch op handen gedragen worden door een hele zwik
beroemheden. Bruce Robison is er zo ééntje. Ineens staat hij aan
je deur met een heel nieuwe plaat waarin artiest Jim Franklin zijn zegje doet.
Al is er natuurlijk ontzettend veel te vertellen over Robison, zijn cd's en
zijn komst naar het Blue Highways Fest, za. 18 april - Vredenburg Leidsche Rijn.
Bruce wordt beschouwd als de logische opvolger van artiesten als Guy Clark,
Kris Kristofferson, Lyle Lovett en Willie Nelson. Mensen als George Strait ("Wrapped"),
Tim McGraw & Faith Hill ("Angry All The Time") en the Dixie Chicks
("Travellin' Soldier") hadden grote hits met zijn nummers. Zijn broer
Charlie is al even bekend, en zijn zus, Robyn Ludwick, staat dit jaar ook op
de affiche van Blue Highways. Met zijn imponerende vertelstem en spaarzame gitaarspel
is Bruce Robison een voorbeeldige verteller, die de aandacht helemaal op zich
weet te vestigen. Robison doet zo denken aan gelijkgestemde zielen als de reeds
vermelde grootheden maar ook doet hij mij denken aan de dromerige romantische
momenten van Jimmie Dale Gilmore in een mix met Billy Joe Shaver's zwarte kijk
op het leven. Het album "It Came From San Antonio" (2007), bevatte
slechts zeven nieuwe liedjes, en het was dus uitkijken naar nieuw werk. Niet
dat deze plaat een tegenvaller was, maar Robison ging er vanuit beter zeven
goede songs dan er meerdere opnames bij te plaatsen waar hij niet helemaal zou
kunnen achter staan. Maar einde vorig jaar maakte hij dit goed met zomaar twee
releases op ons los te laten. Vooreerst was er "The New World". Robison
is een overlevende in deze nieuwe wereld en toont zich hier weer als een leermeester
in het veelbesproken genre van Texaanse singer-songwritermuziek. De broeierige
sluimersongs verschillen weinig van zijn andere platen. "Bad Girl Blues"
roept een rokerige nachtclub op, waarin hij lyrisch best uit de hoek komt: "Wish
I could have been the bridesmaid instead of always the bride", maar
ook in "California 85" haalt hij aan: "Try the California
85, it goes well with the lies". Andere hoogtepunten zijn het funky
"The Hammer", het bluegrass getinte "Only" en het speelse
"The New One". Zijn zingende wederhelft Kelly Willis voegt wederom
haar kenmerkende stem aan een aantal tracks. Zo ook is Kelly weer van de partij
op zijn nieuwste album "His Greatest". Op deze plaat blikt Robison
terug naar zijn begin periode, dus hier geen greatest hits, zoals de titel laat
vermoeden, maar songs uit zijn twee eerste platen, zijn titelloze album uit
1996 en "Wrapped" uit 1998. Dus nogmaals niet zijn bekendste nummers
of greatest hits, maar wel goedgekozen, bijna vergeten cd-tracks uit zijn eerste
twee platen. En dat hij hiermee moeiteloos een cd, zonder één
noemenswaardig minder moment kan vullen, geeft aan welke indrukwekkende meneer
hij is. 10 herwerkte songs op slechts 40 minuten tijd is misschien wat kort,
maar zo glijdt de aandacht natuurlijk niet zo snel weg. Op "His Greatest"
belicht Robinson voornamelijk zijn introverte kant, de songs die we hier horen
is hij steeds blijven koesteren, het zijn songs die werkelijk aan zijn hart
blijven liggen. Weemoed, loutering en vaag verlangen voeren de boventoon - vandaar:
Americana op zijn best - en niemand die dat beter beheerst dan Robinson. "His
Greatest" ademt de sfeer van donkere cafeetjes waar gedesillusioneerde
romantici elkaar ontmoeten onder het genot van een straatzanger en een drankje.
Met songs als het honky tonky gebrachte, "Travelin' Soldier", het
Cajun-getinte "Red Letter Day" of zijn meest bekende klassieker "Wrapped",
steeds blikt hij terug naar het Texas van enkele decennia geleden. Robinson
weet de luisteraar genadeloos mee te sleuren in zijn songs en daarom is "His
Greatest" zeker aanbevolen kost voor Robinson-aficionados; anderen passeren
eerst via "The New World". Deze Texaan zal de wereld niet meer in
brand zetten, maar we kijken beslist uit naar zijn optreden tijdens het Blue
Highways Fest.
TWILIGHT
HOTEL
HIGHWAY PRAYER
Website _ Myspace
Email: zdanquanbury@hotmail.com
Label: eigen beheer
Distr.: KillBeat Music
VIDEO 1
VIDEO 2
Twilight
Hotel is een Canadees echtpaar bestaande uit Brandy Zdan en Dave Quanbury en
op hun nieuwe CD "Highway Prayer" maken ze rootsmuziek met zo nu en
dan een alternatief randje. Het echtpaar Quanbury wist met hun debuutplaat "Bethune"
(2006) de nodige deuken in de boter te slaan om te kunnen spreken van een lichte
sensatie en bevestigt eigenlijk alleen maar al het goede wat we toen al in hun
meenden te mogen horen. In Canada werden ze overladen met goede kritieken, reden
genoeg om hun horizon te verbreden. Zo tourden ze in 2006/2007 in Amerika ter
ondersteuning van hun debuut, waardoor ze met deze North American tour maar
liefst meer dan 200 optredens op hun agenda hadden staan. Reden genoeg om daar
verder te werken aan hun versie van de roots met als gevolg deze nieuwe plaat
"Highway Prayer", opgenomen in Nashville, TN, met Colin Linden als
producer. "Highway Prayer" verwijst zodoende hun lange verblijf in
Amerika. Knappe liedjes, twee uitstekende stemmen, prachtige samenzang, bij
momenten heerlijk rinkelende gitaartjes, een gevarieerd instrumentarium, een
cleane productie, alle ingrediënten om van een geslaagde Americanaplaat
te mogen spreken. Over alle twaalf tracks ligt een dikke deken van geluid die
is toe te schrijven aan de productie van Colin Linden. Maar naast Linden (gitaren,
dobro, bas) zelf, wisten ze zich ook daarbij gesteund door enkele gastmuzikanten
waaronder de late Richard Bell (Janis Joplin, The Band), Stephen Hodges (Tom
Waits) en Dave Roe (Johnny Cash). "Highway Prayer" is dan ook de toepasselijke
titel van de nieuwe plaat die zich als een forse stap voorwaarts laat horen.
De liedjes zijn allen van grote klasse zoals de openende rockabilly jumper "Viva
la Vinyl", over de prachtige ballade "Impatient Love", naar het
grensverleggende "The Ballad Of Salvador & Isabelle" tot de hartverscheurende
afsluiter "Sand In Your Eyes". Er staat gewoon niet één
slecht liedje op "Highway Prayer". De inhoud van deze CD bestaat gewoon
uit adembenemende samenzang met sterke staaltjes songschrijverij die van "Highway
Prayer" tot een vaak kippenvel opwekkende belevenis maken. Met een flinke
dosis live ervaring is het duo duidelijk gegroeid en de begeleiding is gewoon
een ingespeelde groep klasse muzikanten. Gelukkig wordt er naast deze ballads
ook een potje gerockt en dat maakt dit album tot een prettig afwisselende plaat
en bewijst nogmaals dat we in de toekomst wellicht rekening moeten gaan houden
met Twilight Hotel. Op "Highway Prayer" brengt dit duo in zijn songs
gewoon zoveel boeiends te berde, dat een beoordeling op eigen merites niet anders
dan zeer positief kan uitvallen.
Blue
Highways 2009
the soul of American music
za. 18 april - Vredenburg Leidsche Rijn - 16:00 uur