JOHN NÉMETH – PUURS – 30/05/26
Als tiener in de vroege jaren '90, opgroeiend tussen de modderige aardappelvelden van Idaho, voelde John Németh zich aangetrokken tot de rauwe hiphop en rockbands van die tijd, totdat een vriend, Tom Moore, hem liet kennismaken met de klassieker "Hoodoo Man Blues" van Junior Wells en Buddy Guy. Samen vormden ze Fat John & the 3 Slims, een band die nog steeds als legendarisch wordt beschouwd in de regio Boise. John speelde mondharmonica en zong in lokale bands, waar hij vaak het voorprogramma verzorgde voor nationaal tourerende bluesartiesten. Hij trok al snel de aandacht van gevestigde bluesmuzikanten. Het duurde niet lang voordat hij zijn eigen albums uitbracht, "The Jack Of Harps" (2002) en "Come And Get It" (2004), met Junior Watson, en optrad in Junior Watsons band.
John verhuisde in 2004 naar San Francisco, waar hij het geluk had om twee jaar lang met Anson Funderburgh en de Rockets te spelen, als vervanger van de zieke Sam Myers. Németh dompelde zich onder in de rijke muziekscène van de Bay Area en absorbeerde de soul- en funkgrooves van wat hij 'de vroege East Bay Grease-sound' noemt, van bands uit San Francisco en Oakland. Johns talenten bleven niet onopgemerkt en hij tekende al snel een platencontract bij Blind Pig Records. Zijn nationale debuut voor dat label, "Magic Touch" (2007), geproduceerd door Anson Funderburgh en met Junior Watson op gitaar, werd enthousiast ontvangen door fans en de media, en hij werd geprezen als de nieuwe stem van de blues. In 2008 werd Németh door Elvin Bishop gevraagd om een aantal optredens te verzorgen en vier vocale nummers bij te dragen aan diens voor een Grammy genomineerde album "The Blues Rolls On". Németh bracht nog twee albums uit op het Blind Pig-label, "Love Me Tonight" (2009) en "Name The Day" (2010), die beide de zesde plaats bereikten in de Billboard Blues Chart. Dit was het begin van zijn lange reeks nominaties voor de Blues Music Awards (BMA), die inmiddels op 20 staat. John won ook twee Blues Blast Music Awards: Best New Artist Debut Recording en de Sean Costello Rising Star Award. In 2012 bracht John twee livealbums uit in eigen beheer, "Blues Live" en "Soul Live".
In 2013 verhuisde John naar Memphis, Tennessee, waar hij samenwerkte met producer Scott Bomar en zijn klassieke Memphis Soul-band, de Bo-Keys, om een album met herwerkte soulklassiekers te maken, "Memphis Grease" (2014 Blue Corn), dat debuteerde op nummer 4 in de Billboard Blues Chart. John won in 2014 de BMA voor Beste Soul Blues Mannelijke Artiest, waarna "Memphis Grease" in 2015 de prijs voor Beste Soul Blues Album won. In 2017 bracht Németh “Feelin' Freaky” (geproduceerd door Luther Dickinson) uit op zijn eigen label Memphis Grease. Hij doorbrak alle stijl- en genrebarrières met een album vol originele nummers die zich niet lieten indelen in de gebruikelijke hokjes, geïnspireerd door zijn sterke blues- en R&B-invloeden, maar ook door hedendaagse hiphop- en rock-'n-rollklanken. Later datzelfde jaar was Németh betrokken bij een zijproject, “The Love Light Orchestra Featuring John Németh”, dat live werd opgenomen in Bar DKDC, een van Memphis' populairste kroegen. De tienkoppige band werd aanvankelijk bedacht door gitarist Joe Restivo, zanger John Németh en arrangeur/trompettist Marc Franklin.
In december 2019 keerde Németh terug naar Electraphonic met zijn ervaren tourband van jonge, talentvolle muzikanten, The Blue Dreamers, met de 19-jarige gitaarvirtuoos Jon Hay uit Philadelphia, drummer Danny Banks en bassist Matt Wilson. Het resultaat was een energieke, zuidelijke swamp roots-sessie, en was te horen op zijn tiende album "Stronger Than Strong" (2020), zijn eerste album voor Nola Blue Records. Een album waarmee hij wederom zijn ongeëvenaarde vermogen demonstreerde om retro en moderne blues en soul vakkundig te combineren tot meeslepende muziek die tegelijkertijd oud en nieuw is. Vóór zijn kaak amputatie operatie a.g.v. een kwaadaardige tumor, nam John Németh met enkele bevriende muzikanten in 2022 voor Nola Blue nog het veelzeggende "May Be the Last Time" op. Gitarist Kid Andersen organiseerde live opnames in zijn thuisstudio Greaseland in Californië. De levende legendes Elvin Bishop (gitaar), Bob Welsh (gitaar) en Willy Jordan (drums, cajun) en Alabama Mike (bvs) vervoegden hen. De laatste show van Németh’s Spring 2022 Tour, waarmee hij zijn 20-jarig jubileum vierde, vond plaats in de (Extended Play Sessions) Fallout Shelter, een non-profit video-opnamestudio vermomd als een nachtclub met 80 zitplaatsen uit de jaren 1940, in de kelder van een 18e-eeuws molengebouw in Norwood (MA). Deze show werd live opgenomen en ingeblikt met 13 songs op de tracklist en verscheen in 2023 op CD: "Live From the Fallout Shelter" (Nola Blue). Wij van Rootstime spraken af om kort bij te praten en keken (en genoten) van zijn optreden tijdens het Duvel Blues festival in Puurs.
Foto © Manon Houtackers